Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

vinyl_070321.jpg

I över ett år har jag och Den Bättre Hälften tänkt ta itu med rumsakustiken på allvar, men det går inte utan att vi först måste flytta på vinylhyllan (ovan). Den innehåller numera, drygt 5 år efter att bilden togs, uppemot 5000 skivor. Sådana mängder trollar man tyvärr inte bort så lätt. Allt grubblande över hur detta ska lösas har givit en del idéer och insikter, så här kommer lite tips till andra som kanske är intreserade.

Den finaste lösning på kombinationen vinylförvarning och akustik jag sett är Thomas Glucks rum. Den enda bild jag hittar är på Component.se (är det P-pan som tagit den månne?). Vi vanliga dödliga har oftast fönster i lyssningsrummet och då blir det lite svårare, men idén att klämma in två våningar vinyl under öronhöjd gillar jag.

Om man måste resa sig och vandra iväg i rummet, sitta på huk eller på knä medan man drar ut skiva efter skiva ur ett fack i golvhöjd, gå iväg till skivspelaren i andra änden och sedan sätta sig igen så blir det ganska mycket springande. Ett av våra mål är att ha ett urval av skivorna (och skivspelaren) mer lättillgängliga från soffan så att det blir lite mer naturligt att man sitter och spelar skiva efter skiva. Det trevligaste upplägget då är att kunna bläddra som i en skivbutik, och till detta finns det superbilliga hyllor från tyska Zomo. Kruxet är att då måste en eventuell diffusor stå bakom (i stället för ovanpå) vinylen vilket gör att de tränger lite längre in i rummet.

Vill man hitta lösningar för stora samlingar kan man kolla hur olika DJ:er har det hemma. Det finns lite bloggar om ämnet:

http://recordshelving.tumblr.com/

http://www.dj-rooms.com/

Kruxet är att det sällan eller aldrig finns utrymme för diffusorer och basfällor i de där rummen.

IKEAs Expedit-serie är väl den allra vanligaste lösningen men den är inte sista ordet i förfining och möbelsnickeri. Den saknar dessutom dörrar om man vill ge rummet lite renare linjer. Vi växte ur vår 5x5 och bytte till den numera pensionerade serien Bonde som har fördelen att man med 6 "våningar" utnyttjar höjden bättre, plus att de har backstycken och dörrar.

Ska man hitta en modulär, framtidssäker och hållbar lösning med lagom stora fack finns två danska alternativ, Montana och ABC-Reoler. Lite dyrare, men rejäla, extremt flexibla och (i min mening) estetiskt mer tilltalande.

Ni som har jobbat med akustiken och samtidigt har en massa vinyl, hur har ni gjort? Vilka lösningar har ni testat och avfärdat, och vilka har fungerat bättre?

Edited by ukiro
Posted

Fantastiska lösningar!

Amerikanska Atocha Design var ju häftig, men det skulle nog bli knepigt att ha ett helt gäng sådana.

Håller med att det är opraktiskt att bläddra vid golvnivå om albumen står i hylla typ Expedit.

Hur man än gör så har man ett gäng album som tenderar bli flera hundra som "spelas för tillfället".

Jag har därför själv funderat på att ställa hyllan på en 20cm hög sockel, och sätta bläddringslådor framför. De du visade från Zomo skulle vara perfekta för det.

Då skulle man dessutom kunna använda utrymmet för sockel som 80 liter helmholz per breddmeter :)

zomo.JPG

Bild: www.zomo.de

Guest Musicus
Posted (edited)

Slår ett lite slag for Quadraspire, igjen :blush ..

qube_1.jpg

Quadraspire

mvh

Edited by Musicus
Posted

Intressant tråd. Även om jag inte har vinyl (än?) så är det alltid intressant om hur man förvarar skivsamlingar då de har en tendens att svälla.....

/Mattias

Posted

Jag håller på att packa upp och tvätta min gamla, inte så stora vinylsamling, som kompletteras med nya och begagnade skivor. Jag har nyligen beställt en Quadraspire kub för prov. Det är svårt att bilda sig en bra uppfattning om användbarheten innan man provat i praktiken och kuben är ganska dyr. De kan stackas fyra i höjd så det finns en potential för att använda för förvaring av många skivor. Antagligen kan den ställas på en annan Quadraspiremöbel så att skivorna kommer upp i höjd. Har för närvarande en Expedit som väl inte är ideal men fungerar rätt bra.

Jag kände då inte till blädderhyllorna som är väldigt läckra. Kanske skaffar några sådana. Ett alternativ kan vara att ha de skivor man använder mest för tillfället i lyssningsrumet i blädderhyllor eller några Quadraspire och de andra i ett arkiv som kan stå någon annanstans. Jag misstänker att det måste bli så för min del när skivsamlingen växer.

Posted

Lådor är ju väldigt bläddringsvänliga så en lösning liknande denna skulle ju vara smidigt.

Sett till akustiken i rummet blir lådorna dock lite ivägen antar jag i.o.m att de tar bort

utrymme för eventuella basätare.

Eventuellt skulle man ju kunna ha lådorna längs väggen bakom lyssningsplatsen, om rummet

i övrigt tillåter detta av möbleringsskäl förstås.

Guest Musicus
Posted
Jag håller på att packa upp och tvätta min gamla, inte så stora vinylsamling, som kompletteras med nya och begagnade skivor. Jag har nyligen beställt en Quadraspire kub för prov. Det är svårt att bilda sig en bra uppfattning om användbarheten innan man provat i praktiken och kuben är ganska dyr. De kan stackas fyra i höjd så det finns en potential för att använda för förvaring av många skivor. Antagligen kan den ställas på en annan Quadraspiremöbel så att skivorna kommer upp i höjd. Har för närvarande en Expedit som väl inte är ideal men fungerar rätt bra.

Du får legge ut noen inntrykk her etterhvert, jeg er også nyfiken på denne til den dagen jeg åteupptar vinyl spillingen..

"The LP Qube is a brilliant solution to all your LP Storage needs. Each Qube can hold up to 150 LPs with glass dividers providing good protection and optional glass doors to keep them dust free.

The HiFi Qube, is a performance Hi-Fi Cabinet that can house your hifi & av components discreetly whilst enhancing your system both sonically and visually. It can also be connected to both the CD & LP Qube to create a media wall. Glass doors, adjustable feet & castors are available as optional extras."

mvh

Posted

P-Pan, vilket fynd!

Den där sortens utdragbara lådor är ju en helt magisk lösning! Om någon hittar möbler med rätt mått och hållfasthet (och som säljs i Sverige) vore jag ytterst tacksam. Man får kanske offra lite djup för infästningen av skenorna och jag inbillar mig att det krävs en hel del tyngd i botten om inte allting ska riskera att tippa.

Posted (edited)

Jag har försökt hitta något liknande (lådorna) i Sverige under ett par års tid men gått bet.

En tanke är ju att flera intressenter går ihop om ett gemensamt projekt med hjälp av någon möbelsnickare eller liknande ?

Har inte hunnit, eller rättare sagt glömt, att kolla lite ungefärliga priser på området.

Jag har en kontakt i Stockholmsområdet som gjort väldig många skräddarsydda lösningar inom området A/V-bänkar

som jag tror klarar av jobbet... ska luska lite nästa gång våra vägar möts :)

Appropå ... "tyngd i botten om inte allting ska riskera att tippa".

Det fixar man lätt med ett par skruvar/vinkeljärn i överkant av lådstapeln.

En större utmaning kan bli att hitta skenor kraftiga nog (som lådorna rullar på)... där blir ju tyngdlagen aktuell på ett annat vis.

Edited by P-pan
Posted
P-Pan, vilket fynd!

Den där sortens utdragbara lådor är ju en helt magisk lösning! Om någon hittar möbler med rätt mått och hållfasthet (och som säljs i Sverige) vore jag ytterst tacksam. Man får kanske offra lite djup för infästningen av skenorna och jag inbillar mig att det krävs en hel del tyngd i botten om inte allting ska riskera att tippa.

Går att bygga själv om man är lite händig (eller lejer bort). Fixade en öppen konstruktion med en utdragslåda till AV-bänken mha två glidskenor som är specade för 90 kg (www.beslagsbutiken.se). Lade ett tillskapat hyllplan i botten, antiglidduk och en sockerlåda för skivorna. Den fungerar som förvaring åt det som spelas.

2c8201265540Pe95b.jpg

Posted (edited)
Snygg och praktisk lösning tomano58... :app::)

Minns du på ett ungefär vad skenorna kostade ?

Hyfsat billigt faktiskt (se länk), exakta priset beror på längden. Jag valde även en monteringsvinkel till mina som gick på fint med lite lätt våld. Vinkelstålen sätts fast i teleskopskenan och i mitt fall så vilar hyllplanet på vinkelstålen.

http://www.beslagsbutiken.se/beslag/expans...itet-90-kg.html

Edited by tomano58
Posted

Tackar för det.

Skenans längd (ex.vis 40 cm) är det endast monteringsdjupet eller kan man också anta

att det är lika med hur långt ut lådan kan dras efter montering ?

Posted

Detta är precis sånt jag hoppats att någon skulle ha löst! Inser nu att man kanske ska kolla på köksinredningar hellre än bokhyllor när man letar lämpliga möbler.

Posted
Tackar för det.

Skenans längd (ex.vis 40 cm) är det endast monteringsdjupet eller kan man också anta

att det är lika med hur långt ut lådan kan dras efter montering ?

Du får samma utfäll som skenan är lång i hopfällt tillstånd, dvs en skena på 40 cm fäller ut 40 cm (en del längder plussar några millimeter). Nu är det bara att börja snickra ;)

Det finns en bild med mått alldeles ovanför listan med skenorna.

Posted
Nu är det bara att börja snickra ;)

Börjar nog vid ritbordet först... och efter det så får jag se hur det eventuellt blir :)

Tack för all info så länge.

Posted
Detta är precis sånt jag hoppats att någon skulle ha löst! Inser nu att man kanske ska kolla på köksinredningar hellre än bokhyllor när man letar lämpliga möbler.

Så länge du ska ha dina lådor ståendes direkt på golvet så ska det säkert fungera med köksinredning/skåp.

Jag skulle ju dock vilja ha en något lägre konstruktion som kan vila på ett par V4:or eller liknande.

Sett till hur pass lågt man sitter när man lyssnar så är det nog inte heller optimalt om man vill ha någon sorts

diffusering (ex. Svanås Winge) på väggarna :Thinking:

Sen så får man väl också antagligen mäta lite på hur mycket av golvytan som försvinner i rummet.

I värsta fall får det bli ett primär och ett sekundär "arkiv" i olika delar av huset.

Ständigt dessa kompromisser :black::D

Vi får spåna vidare så kanske det hela löser sig till det bästa :)

Posted

Man skulle också kunna sätta hjul på sockerlådor eller andra passande lådor. ESSKA har en hel del hjul att välja på ... t ex "lasthjul tunga transporter" :Idea:

Med sådana fria lådor kan man lätt rulla fram en låda till vinylspelaren ...

Den finurlige kanske till och med gör en liten vagn med fyra lådor i två plan = 8 backar. Om en back väger ca 15kg blir det 120kg för 8 st och ca 400 LP-skivor.

Posted
Man skulle också kunna sätta hjul på sockerlådor eller andra passande lådor. ESSKA har en hel del hjul att välja på ... t ex "lasthjul tunga transporter" :Idea:

Med sådana fria lådor kan man lätt rulla fram en låda till vinylspelaren ...

Skulle ju kunna bli både snyggt och praktiskt. Om man sätter Wingar på väggen i sådan höjd att Zomo-backar på rejäla hjul går att skjuta in under så får man ju en relativt utrymmesbesparande förvaring där favoritbacken för dagen kan dras fram till lyssningsplatsen för bläddring.

Annars ser ju Zomo-backarna klockrena ut till att sätta på skenor i golvskåp som gjorts ovan med sockerlåda. Kanske rent av i dubbla rader.

Det går ju förståss åt med rejält mycket vägg för att få in 5 000 LP på det sättet......

Posted

Fler förslag på området lådor/hurtsar...

Dessa går säkert bra att stapla dessutom.

En "stereo-låda" kanske ? ;)

Eller varför inte en lite mer dekorativ Display-variant , eller vad jag ska kalla det för, där skivomslagen dessutom får komma til sin

rätt i rent dekorationssyfte...

om man sorterar skivorna med framsidan utåt d.v.s

Det börjar nästan kännas som att det bara är fantasin och eventuellt en del verktyg som sätter gränserna för vad som går att göra :)

Posted

Ni hittar ju helt fantastiska saker! Stort tack. Nu börjar det ju verkligen likna något… toobs idé om zomo-backarna på hjul så man kan skjuta in dem under väggfästa vingar är jag riktigt tänd på också.

Posted

Att börja med en mätning (akustik) av rummet är nog klokast skulle jag tro.

Paneler och annat måste ju antagligen sitta på "angivna platser" för att vara så effektiva som möjligt och

de platser som blir över s.a.s får väl då bli föremål för skivförvaringen.

Det estetiska i sammanhanget kommer säkert att dra ut i krig med det praktiska får man anta :Thinking::D

//Pan

Posted

Jag har faktiskt haft Matts på besök men han menade att mäta gör man först när man har lite paneler på plats, så att man kan stämma av basfällor och justera placeringar, mäta om, osv tills det blir bra. Att mäta ett obehandlat rum var ingen mening, alla vet redan att det är dåligt =)

Posted

Okej,

har alltid trott att en obehandlad "grundmätning" gjordes så att man fick lite koll på vilka olika sorters akustikpaneler som behövdes

i ett första skede s.a.s.

Trevlig Musikhelg önskas er alla :)

Posted
Jag har faktiskt haft Matts på besök

Det är inte säkert att du och din fru/flickvän har samma ljudideal som Matts :icon_smile_cool:

Jag tänker på att Matts måste i viss mån ha vetenskaplig grund för vad som låter bra, det behöver inte vi.

Jag var hemma hos Bebop i veckan och där är ett exempel på ett mycket väl avstämt rum.

Han spelar med ett stort system i ett rum som inte är jättestort.

Engelholm har hjälpt honom med mätning och projektering och de har enbart använt Svanås produkter.

Jag har varit där flera gånger under resans gång, och det har låtit bättre och bättre för varje besök, framför allt basen.

Imponerande.

Där är det cd-förvaring i lyssningsrummet, och det är integrerat mellan helmholz och wingar på ett snyggt och praktiskt sätt.

Skulle funka lika bra med vinyl.

Posted

Helt rätt Calle, och jag har funderat lite på det där. Som jag tolkar Matts vision så strävar han efter ett fulländat / utopiskt rum sett till frekvensgång, efterklangstider osv sett till hur vi psykoakustiskt uppfattar ljud på bästa sätt; det är ju trots allt den strävan som är hans livsverk.

I en sådan målsättning finns inte jättestort utrymme för tycke och smak, men den delen av ekvationen måste ju vi som hans presumtiva kunder stå för. Där tas heller inga större hänsyn till rummets möblering och disposition, t ex vad gäller skivförvaring. Även den parametern får man själv stå för och Matts lär nog (helt befogat) påpeka att allt sånt är i någon grad en kompromiss vad gäller hans heliga gral, akustiken. Målsättningen för mig är förstås att den kompromissen ska bli sådan att jag samtidigt är nöjd med alla tre aspekterna: Ljudet, skivtillgängligheten och rummets estetik. Men man måste förstå att det bara är den första av dem som Matts befattar sig med, och för stora eftergifter där gör att hans expertis inte kommer till sin rätt. Där ska ju han (och alla andra akustiker förstås) bli lite björnmamma och argumentera mot alla kompromisser, menar jag.

Jag personligen behöver nog bli konfronterad av en sådan idealist med jämna mellanrum, på alla områden, eftersom det ju låter "bra nog" och jag blir lite lat inför det stora åtagande det innebär att optimera rummet. Det gäller allting; högtalarplacering, kablar, skivspelarinställningar, osv osv — Jag är väldigt mån om att inte snöa in på tweaks utan i stället bevara fokus på musiken, men det slår i bland över lite och jag vet ju att vi har en anläggning som egentligen förtjänar lite mer optimering, vilket förstås bör gagna musikupplevelsen i slutändan. Så akustiken borde jag ju ta hand om i alla fall, hellre än kabelhållare i ädelträ…

Har Bebop någon färsk bild på rummet att dela med sig av, månne?

Posted
Har Bebop någon färsk bild på rummet att dela med sig av, månne?

Jag har bara några byggbilder från ganska precis ett år sedan, innan det blev klart;

DSC_3279.JPG

DSC_3123.JPG

DSC_3129.JPG

DSC_3142.JPG

Bebop får komplettera med nytagna bilder.