new order Posted July 16, 2012 Posted July 16, 2012 (edited) S.F flirtar med den asiatiska marknaden.Hmmm Inte riktigt vad man är van med från S.F. Edited July 21, 2012 by new order Quote
Bebop Posted July 16, 2012 Posted July 16, 2012 http://www.hifiplaza.co.kr/porc_images/134...a%20SE_thum.jpg S.F flirtar med den asiatiska marknaden.Hmmm Inte riktigt vad man är van med från S.F. Den låter kanske bättre än tidigare Quote
new order Posted July 16, 2012 Author Posted July 16, 2012 Den låter kanske bättre än tidigare Inte troligt .Snarare en eftergift mot den asiatiska marknaden.Det finns tydligen Cremona SE,Amati Anniversario SE och Guarneri SE med samma banddiskant också.Visst känns det fel i varje fiber i kroppen? S.F med banddiskant.Smält det.Fast det är klart.Dom är väldigt flexibla mot sina kunder.Lite för flexibla för den här konservativa S.F kramaren! Quote
Bebop Posted July 16, 2012 Posted July 16, 2012 Jag tycker det är ett gott betyg att man tillgodoser kunders önskemål. Det finns ju också olika ljudideal och uppenbarligen tillfreddställer de dessa. Det tycker jag de bör ha kredit för. Jag har hört banddiskanter som låter utmärkt, t ex tillsammans med Verity Lohengreen II. Quote
new order Posted July 16, 2012 Author Posted July 16, 2012 Jag tycker det är ett gott betyg att man tillgodoser kunders önskemål. Det finns ju också olika ljudideal och uppenbarligen tillfreddställer de dessa. Det tycker jag de bör ha kredit för. Jag har hört banddiskanter som låter utmärkt, t ex tillsammans med Verity Lohengreen II. Absolut! Att dom lyssnar på sina kunder är ju toppen.Men Sonus Faber med banddiskant är lite svårt att ta in för mig.Tydligen är dessa varianter bara för asien marknaden. Som en parentes kan jag nämna att Ferrari aldrig gillade att ha pop-up lysen på sina sportbilar,det var en eftergift för den så viktiga amerikanska marknaden. Man måste kompromissa för att överleva ibland.Det är den karga verkligheten. Quote
Hifi_Perrra Posted July 17, 2012 Posted July 17, 2012 (edited) Jag hittade en video om dessa på youtube för ca: 1 år sedan tror jag det var. Det visade sig vara en special beställning som egentligen var hemlig men som råkade hamna på film och någon lade ut den på nätet enligt distributören. Denne man hade beställt allt från Cremona M till Elipsa med just denna banddiskant. Jag ska se om jag hittar klippet. Edited July 17, 2012 by Hifi_Perra Quote
Hifi_Perrra Posted July 17, 2012 Posted July 17, 2012 Här kommer klippet. Lägg märke till priserna Quote
ukiro Posted July 17, 2012 Posted July 17, 2012 Lägg märke till priserna Det är Hong Kong-dollar. Quote
Hifi_Perrra Posted July 17, 2012 Posted July 17, 2012 Aha, ok Nu är jag med Det är Hong Kong-dollar. Quote
new order Posted July 18, 2012 Author Posted July 18, 2012 Här kommer klippet. Lägg märke till priserna Jäklar vad störigt när dom fingrar så där på högtalarna.Hands Off säger jag bara. Quote
new order Posted July 21, 2012 Author Posted July 21, 2012 Cremona M SE Guarneri och Amati SE Cremona seriens SE modeller. Quote
Guest Musicus Posted July 22, 2012 Posted July 22, 2012 ska man skratta eller gråta!? Det er iaf med ett visst vemod man ser at "bling bling" har tatt over hos SF, var selv interessert før sommeren, men det var i de "gamle" modellene... mvh Quote
Apexorca Posted July 22, 2012 Posted July 22, 2012 Jag tycker inte det är lika snyggt med banddiskenten. Kanske inte heller i SF tradition. Men nog skulle jag tro att de fått till det bra. Jag personligen har älskat SF sedan jag såg och hörde dem första gången i Stavanger 1996. Jag är dock inte lika oroad eller förfärad som några av er om SF´s utveckling. Jag tycker de fortfarande producerar fantastiska hantverk som ligger i absoluta framkant av vad som går att få tag i. Sedan gillar jag deras gamla och nya design. Jag gillar deras "gamla!" ljud jätte mycket och tycker det "nya" är snäppet bättre. Jag håller med Bebop! Bra att de tillgodoser kunders önskemål. Jag skall till Hong Kong i höst och får försöka se dem och höra dem live om möjligt. Jag vet inte vad man har att förvänta för ljudförändring mot "orginalet". Vad tror ni? Quote
new order Posted July 22, 2012 Author Posted July 22, 2012 Jag vet inte vad man har att förvänta för ljudförändring mot "orginalet". Vad tror ni? Har förstått det som att S.F inte gillar dessa SE modeller.Asiaterna gillar dessa banddiskanter och då får dom det dom önskar.Den asiatiska marknaden är ju inte direkt liten,så man kan förstå varför de anpassar sig. Men jag misstänker starkt att S.F hade fått sälja sina normala modeller i Asien också om det bara funnit dom att välja på.Jag skulle verkligen vilja veta hur resonemanget gick när de beslutade sig för dessa SE modeller.Det hade varit intressant. Quote
Bebop Posted July 22, 2012 Posted July 22, 2012 Jag förstår inte att ni kan dissa en högtalare som ni inte har hört. Skall man bara titta på dom? Som jag tidigare nämnt så har även Verity gått samma väg med sin premiummodeller Sarastro II och Lohengrin II där banddiskanten handlar om en uppgradering och jag antar att det då handlar om ljudet i första hand, inte utseendet. Jag har heller int hört SF med banddiskanter, men nog måste man väl vara öppen för att det kan vara bättre. Quote
new order Posted July 22, 2012 Author Posted July 22, 2012 Nä,har som sagt ingen aning hur det kan tänkas låta.Och det lär jag inte heller få veta.Om Apexorca har tur och hittar några på sin resa så kanske vi får ett utlåtande.Blir intressant! Att de gjorde denna SE modell för Kina var för att slippa grå import till den marknaden.Elementen är varken de senaste eller något som kommer användas framöver. Quote
Hasse Posted July 23, 2012 Posted July 23, 2012 Har hört ryktas att Wilson´s högtalare har en något annorlunda ljudkaraktär beroende på vilken marknad de är tänkta för (är inredningsidealet kala eller dämpade rum). Jag kommer dock inte på någon annan högtalare än SF som gått så långt så man har olika element för olika marknader Quote
new order Posted July 23, 2012 Author Posted July 23, 2012 Har hört ryktas att Wilson´s högtalare har en något annorlunda ljudkaraktär beroende på vilken marknad de är tänkta för (är inredningsidealet kala eller dämpade rum). Jag kommer dock inte på någon annan högtalare än SF som gått så långt så man har olika element för olika marknader Wilson har motstånd som man kan byta ut för att tuna in mellanregister/diskant.För att optimera för olika rum. S.F gör detta som jag förstått det inte för att det ska låta bättre.Utan för att tillgodose en förfrågan från den lokala marknaden.Inget fel i det. Quote
calle_jr Posted July 24, 2012 Posted July 24, 2012 Inget fel i det. Å ena sidan bör man som högtalarkonstruktör av trovärdighetsskäl konstruera en högtalare utifrån sina egna ljudideal. Å andra sidan är det imponerande när man kan tuna en konstruktion för att passa olika ideal. Quote
new order Posted July 24, 2012 Author Posted July 24, 2012 Å ena sidan bör man som högtalarkonstruktör av trovärdighetsskäl konstruera en högtalare utifrån sina egna ljudideal. Å andra sidan är det imponerande när man kan tuna en konstruktion för att passa olika ideal. Håller med. Undrar bara hur det funkar att implementera ett banddiskant till en högtalare som inte är utvecklad med ett sådant element i åtanke från första början?Antingen är konstruktörerna genier eller så har dom tagit vatten över huvudet?Jag vet inte. Logiskt sett borde det bli bättre om man tagit det i beaktande från första början,när man startar att utvecka en ny högtalare. För det är väl inte bara att smacka dit ett annat element.Man måste troligen börja ändra i delningsfilter osv.? Quote
Bebop Posted July 24, 2012 Posted July 24, 2012 Håller med. Undrar bara hur det funkar att implementera ett banddiskant till en högtalare som inte är utvecklad med ett sådant element i åtanke från första början?Antingen är konstruktörerna genier eller så har dom tagit vatten över huvudet?Jag vet inte. Logiskt sett borde det bli bättre om man tagit det i beaktande från första början,när man startar att utvecka en ny högtalare. För det är väl inte bara att smacka dit ett annat element.Man måste troligen börja ändra i delningsfilter osv.? Delningsfiltret måste naturligtvis anpassas men även övriga element kan vara olika de ordinarie. Dynaudio har berättat för mig att de har inte några högtalare med exakt samma element även on de heter samma. Där finns fler parametrar att spela med än vad man tror. T ex antal lindningar i talspolen, lindningstrådens tjocklek och msterial, dämpning, magneter, upphängningens mjukhet, slaglängd och säkert några parametrsr till plus kombinationer av dessa. Quote
Engelholm Audio Posted July 24, 2012 Posted July 24, 2012 Å ena sidan bör man som högtalarkonstruktör av trovärdighetsskäl konstruera en högtalare utifrån sina egna ljudideal. Å andra sidan är det imponerande när man kan tuna en konstruktion för att passa olika ideal. Om mitt ideal är fast, men rummen ändrar på sig och jag därför korrigerar högtalaren (med element, filter, motstånd, etc) så är jag väl så stabil och trovärdig man kan vara? Quote
new order Posted July 24, 2012 Author Posted July 24, 2012 Om mitt ideal är fast, men rummen ändrar på sig och jag därför korrigerar högtalaren (med element, filter, motstånd, etc) så är jag väl så stabil och trovärdig man kan vara? Stabil,trovärdig OCH flexibel! Quote
calle_jr Posted July 28, 2012 Posted July 28, 2012 Stabil,trovärdig OCH flexibel! Absolut, men det blir lite besvärligt för säljare och andrahandsmarknad, som har besvär nog (med full förståelse) att hålla reda på förändringar med mk I, II, III osv. Ska man göra så, då är det bättre att arbeta med switchar / byglar. Ascendo har gjort en fräck lösning med flyttbar topp på flera av sina modeller; Quote
Engelholm Audio Posted July 28, 2012 Posted July 28, 2012 Absolut, men det blir lite besvärligt för säljare och andrahandsmarknad, som har besvär nog (med full förståelse) att hålla reda på förändringar med mk I, II, III osv. Ska man göra så, då är det bättre att arbeta med switchar / byglar. Ascendo har gjort en fräck lösning med flyttbar topp på flera av sina modeller; http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...21/DSC_9875.JPG Nu spekulerar jag vilt, men kanske av denna orsak som detta inte är fullt tydligt uttalat från producenters sida? Jag håller med om att switch/bygellösningen erbjuder lockande flexibilitet. Jag har emellertid upplevt ett visst motstånd (!) från konsumenter till lösningen, mest då med argument/känslan "icke purisistisk". Quote
calle_jr Posted July 29, 2012 Posted July 29, 2012 Jag håller med om att switch/bygellösningen erbjuder lockande flexibilitet. Jag har emellertid upplevt ett visst motstånd (!) från konsumenter till lösningen, mest då med argument/känslan "icke purisistisk". Helt klart, viktigt att man inte skräpar ner signalvägen i onödan. Men det är ju trots allt bättre att få en korrekt elektrisk koppling än att helt undvika reglage. Jag har emellertid upplevt ett visst motstånd (!) Quote
conan Posted July 29, 2012 Posted July 29, 2012 Helt klart, viktigt att man inte skräpar ner signalvägen i onödan. Men det är ju trots allt bättre att få en korrekt elektrisk koppling än att helt undvika reglage. Det torde väl vara i sin ordning att kunna justera en högtalares egenskaper, såsom bl a Tannoy erbjuder! Dock krävs en bra förpackning - enkel och smidig. Tannoy har bl a "piggar" som skjuts in mellan kontaktbleck - sobert, snyggt, enkelt och "måste" vara guldpläterat för kontaktens skull. Magnepan hade på sina Magneplanar 1.6 bifogat ett högeffektsmotstånd som man själv skulle skruva fast istället för en bygel - inte lika snyggt, men ändå funktionellt. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.