toobs Posted July 16, 2012 Posted July 16, 2012 Jag hann inte mixtra med placering , eller mäta, i mitt nya lilla lyssningsrum innan jag "råkade" lyssna på ett par högtalare....... Det kom sig att jag skulle följa med en kompis på HiFi-affär och medlyssna inför ett köp. Och av en händelse fanns det där ett par av vad som alltid varit mina första HiFI-ikoner. Dessa högtalare, i sin ursprungliga modell, blev min första riktigt stora HiFi-upplevelse för ca 20 år sedan. Det var faktiskt hos samma handlare som vi nu besökte. Naturligtvis hade de "allt" jag hade saknat - och självklart spökade provlyssningen för mig hela den efterföljande helgen............... Som ni kanske förstår blev det ett samtal till butiken på måndagen och nu står de därhemma på egentillverkade stativ, mina ikoner - vilket är en passande benämning som anknyter till fabrikatet, om än de kommer från en annan kontinent. Kan någon gissa? Quote
Mattias Posted July 16, 2012 Posted July 16, 2012 (edited) Gissar på Magneplanar 3.7. Själv glömmer jag aldrig den upplevelsen (med 3.6orna) för många år sedan på arken med Krell FPB300 samt Krell KPS-25. Jisses!!! Det svängde milt sagt! Kul när man hamnar där och vägen är utritad! "Bara" att skaffa stålar till godbitarna Händer tyvärr inte så ofta nuförtiden /Mattias Edited July 16, 2012 by Mattias Quote
Bebop Posted July 16, 2012 Posted July 16, 2012 Jag ser inte kopplingen till stativare och ett företagsnamn som knyter an till "ikoner" i era förslag. Jag kommer inte på någon namnkoppling. Quote
toobs Posted July 17, 2012 Author Posted July 17, 2012 Jag ser inte kopplingen till stativare och ett företagsnamn som knyter an till "ikoner" i era förslag. Jag kommer inte på någon namnkoppling. tja om man tänker på det närmaste man kommer den religiösa ikonen på den nordamerikanska kontinenten - dessutom från ett land som du har viss kopplingar till Bebop. Quote
toobs Posted July 17, 2012 Author Posted July 17, 2012 För övrigtkan jag rapportera lite om de upplevda förbättringarna: Väldigt kortfattat rör det sig om en påtaglighet i framförandet och om mer och distinkt mellanbas. Alla konturer (the leading edge säger dom väl på engelska) har blivit just så pass mycket skarpare att man får den där extra känslan av bett t ex i bleckblåset, av efterklangen från instrumenten och rummet. Detta till skilnad från den mer storslagna luftiga hologramupplevelsen och mer distanserade liveupplevelsen som maggisarna bjöd på - i vart fall i det stora rummet. På grund av den extra basenergin fick jag också fram klangen i pukor och ståbasar. Den biten försvann ju helt vid flytten från det stora rummet. Utplaceringen har blivit mycket tydlig, om än man möjligen kan känna en tendens till att ljudet antingen kommer från närheten av höger eller vänster högtalare och sällan distinkt ikring mitten. Med maggisarna var det lite vagare men de försvann ju helt å andra sidan och lämnade ett ljudmoln hängande. I synnerhet lågbasen har tjänat på bytet då de nya integrerar med subben på ett helt annat sätt. De skall visst gå helt rakt ner till ca 50 hz och lämna bra nivå till under 40. Subben står nu ställd på delning vid ca 50-55 och på lite högre nivå än med maggisarna. Har också tagit ut proppen ur den ena basporten vilket enligt manualen skulle lämpa sig bättre för små rum. Det ger en bas som bara sluddrar en aning vid riktigt kraftiga nivåer. Elektronika som The Knife blir en helt annan upplevelse. Jag har heller inte idats hålla på och flytta runt så mycket eftersom det låter så bra redan nu. Jag håller mest på och jagar runt bland favoritskivorna..... Varje skiva blir en ny upplevelse. Trodde aldrig att jag skulle överge maggisarna, men som det nu är så funkade dom inte. Helst skulle jag vilja behålla dem, men det kan jag inte försvara därhemma så dom får gå iväg till hösten...... Quote
Bebop Posted July 17, 2012 Posted July 17, 2012 tja om man tänker på det närmaste man kommer den religiösa ikonen på den nordamerikanska kontinenten - dessutom från ett land som du har viss kopplingar till Bebop. Det finns ett 30-tal tillverkare av högtalare i Kanada, se lista och flera av dem tillhör det absoluta toppskiktet av högtalare. Dina ledtrådar om Kanada, stativare och som dessutom låter bra och med koppling till ikon gör att den bästa koppling jag kan göra leder till Totem som betyder skyddande ande där Ikon betyder skyddande helgon. Rätt så nära varandra. Totem Acoustic, har sina faciliteter på norrad delen av ön där Montreal sticker upp ur St Lawrencefloden, inte så långt från Stade d'Olympique. Quote
toobs Posted July 17, 2012 Author Posted July 17, 2012 Jajjamensan! Totem model 1 Signature. svarta. Det var ju med viss bävan jag provlyssnade dessa som jag i minnet höll som "det bästa". De har definitivt levt upp till förväntningarna. Just nu knappast något som jag saknar ens om jag skall vara petig Skall köra på så här nu ett tag och lyssna in mig så får jag se sedan om jag skall börja finjustera högtalarna och skruva på subben..... Eftersom det är budget som styr så gjorde jag ett par stativ av vitmålade lecablock (15x19x59) som har blygummi i tre lager överst och i övergången till fötterna av betsad ek. Ser rätt ok ut ( om än lite som skuren torkad keso ) och är t v tillräckligt stabilt och stumt. Quote
Absolute Audio Posted July 17, 2012 Posted July 17, 2012 (edited) Grattis till en fantastisk högtalare! Du är inte den första jag hört som fått en öron öppnare efter en stund med Model ONE! När Jan-Eric hörde dom första gången blev det direkt hans monitor. Många av de musiker som spelat in skivor på Opus3 har också dessa hemma. Även ett par kunder har beskrivit sin första "High-fidelity" upplevelse med dessa stativare. Än en gång, stort grattis och hoppas på många ljuva musikupplevelser! Edited July 17, 2012 by Absolute Audio Quote
calle_jr Posted July 17, 2012 Posted July 17, 2012 Jajjamensan! Totem model 1 Signature. svarta. Gratulerar! Foto Quote
K-man Posted July 17, 2012 Posted July 17, 2012 Ja, klart trevliga små talare!!! Grattis! \\K-man Quote
new order Posted July 17, 2012 Posted July 17, 2012 Model One är fantastiska stativare.Gratulerar.Eller vad säger du Stargazer?Börjar Model One nerven att värka? Quote
toobs Posted July 18, 2012 Author Posted July 18, 2012 Foto: Ett litet försök att få bild med nya stativet och externa blixten. Därmed inte givet att man kan komponera - men det syns ju vad det är...... Eftersom det är ett musikrum måste ju sonens gitarrer få bo där också. Vinylskivorna bor i IKEA-backar på golvet utom bild. CD, radio och Riia i skåpet. Så där ser andra sidan av av rummet ut. Inte stort (2,75 x 4 m). Dessutom ihopplockat av vad som fanns att tillgå som synes. Skall ta tag i det där med ytkikt till hösten. Skall då också ljudisolera med dubbla gipsskivor med stegmatta emellan. Ber få återkomma med nya och förhoppningsvis snyggare bilder. Quote
Recommended Posts