Jump to content

Vinylsvarv och RIAA


new order

Recommended Posts

Jo,har börjat att funderara på att skaffa mig en vinylspelare.En ok spelare så jag kan spela mina gamla skivor och få uppleva lite nostalgi.

Den får inte vara för jobbig att leva med,Linns LP12 är ju en fantastisk spelare,men där är det regelbunden service som gäller och jag vill inte vara beroende av sånt.

Regas nya spelare RP6 verkar ju klart intressant.En ok puppa och riaa steg så är det bara att åka.Eller?

Har ni något intressant alternativ?

mvh

/new order

Link to comment
Share on other sites

Jo,har börjat att funderara på att skaffa mig en vinylspelare.En ok spelare så jag kan spela mina gamla skivor och få uppleva lite nostalgi.

Den får inte vara för jobbig att leva med,Linns LP12 är ju en fantastisk spelare,men där är det regelbunden service som gäller och jag vill inte vara beroende av sånt.

Regas nya spelare RP6 verkar ju klart intressant.En ok puppa och riaa steg så är det bara att åka.Eller?

Har ni något intressant alternativ?

mvh

/new order

En fullutrustad Linn LP12 närmar sig 200,000:- idag. Det tycker inte jag är prisvärt. Rega RP 6 är ett bra val. Jag hade också kikat lite på Nottingham Analogues skivspelare som också är ytterst prisvärda. Du hittar dem bl a på Vinylbutiken, t ex den här.

Clearaudio gör säkert bra däck också, men jag har inte hört dem tillräckligt mycket för att ge något tips.

Link to comment
Share on other sites

Är iofs partisk eftersom jag känner Mirre på Veteran HiFi mycket väl, men måste ändå få ge dig ett förslag på hans Simply Black med den nyutvecklade armen, låter kanon och har även fått bra recension av Wally Malewicz i USA. Han var här i Stockholm för någon dryg månad sedan och blev riktigt imponerad av vad han hörde sägs det.

Tycker att du ska ha den i åtanke, det är en riktig vinylguru som har konstruerat den och mottot under utvecklingen var - välspelande och billig - allt är iofs relativt men jag tycker att det är en riktigt bra produkt till ett överkomligt pris.

Det här är min egen uppfattning och visst finns det dyrare och kanske snyggare spelare? men den här vinner i längden.

Mitt tips är att den är helt klart värd att kolla på i alla fall :)

Edit: glömde ett ord

Edited by byZan
Link to comment
Share on other sites

Oj f-n!Kostar LP12 så mkt idag!Det kändes inte så prisvärt.För de pengarna finns det grym konkurrens idag.

ska kolla in Nottingham och Simply Black också.Tack för de tipsen,Bebop och byZan.

När det gäller Riaa steg.Vad gäller där?Passar vissa skivspelare bättre till vissa riaas?

Är det någon kombo som har något av en synergi effekt?Jag frågar på nu eftersom jag vill ha kött på benen.

Sen brukar det ta en stund från ord till handing..Men det är ju en annan sak!

Link to comment
Share on other sites

De två sälvklara valen för vettiga pengar är EAR 834P och ASR Mini Basis. Båda låter mycket bra där ASR är den mest mångsidiga och flexibel. Den kan du köra i stort sett alla pickuper. Det kostar en rejäl slant ytterligare för nästa nivå och för att få ut den behöver man också gå vidarf med arm och pickup.

Även Moon har ett par modeller. Jag har inte hört dem men de brukar få bra vitsord.

Det finns ingen direkt koppling till riaa och skivspelare. Handlar mer om anpassning mellan tonarm - pickup - riaa.

Link to comment
Share on other sites

Vad det gäller skivspelare skulle jag också vilja tipsa om Nottongham Analogue Interspace Jr.

Jag har själv en Nottingham och är grymt nöjd med den (och naturligtvis lite partiskt av samma anledning).

Clearaudio Concept kanske också kan vara intressant.

Angående Riaa så tror jag också på ASR eller Moon men skulle slänga ett öga på LFD´s nya som förs av vinylbutiken.

Det finns i två versioner och har för mig att de går för ca 12 respektive 14.000:-

Trigon gör väl annars prisvärda och dugliga Riaa

Link to comment
Share on other sites

En grundutrustad LP12 (LP12 Majik med Projects arm och Linn Adikt MM PU) kostar 30 papp. Sedan finns det olika utföranden och utrustningsnivåer - allt beroende på plånbokens storlek och vilket intresse man har.....

Men i klassen med Regas RP6 finns det många intressanta spelare - ytterligare ett alternativ kan vara Roksans Radius 5:a. Hörde den hos Hifi Art förra sommaren och tyckte den lät mycket trevligt. Men jag skulle nog titta extra på antingen Simply Black Magic eller Nottingham Analogue om jag skulle shoppa spelare för mellan 10 - 20 k idag.

Vad gäller Riaa-steg så skulle jag slå ett slag för ASR Mini Basis. Hade ett men sålde det (och ångrar det idag :Cry: - men vad gör man inte för husfridens skull...). Om du ser ett begagnat så kommer du få kämpa för att hinna köpa det före mig...

Trigons Riaa har jag aldrig hört men det får goda omdömen och recensioner...

Link to comment
Share on other sites

En grundutrustad LP12 (LP12 Majik med Projects arm och Linn Adikt MM PU) kostar 30 papp. Sedan finns det olika utföranden och utrustningsnivåer - allt beroende på plånbokens storlek och vilket intresse man har.....

Men i klassen med Regas RP6 finns det många intressanta spelare - ytterligare ett alternativ kan vara Roksans Radius 5:a. Hörde den hos Hifi Art förra sommaren och tyckte den lät mycket trevligt. Men jag skulle nog titta extra på antingen Simply Black Magic eller Nottingham Analogue om jag skulle shoppa spelare för mellan 10 - 20 k idag.

Vad gäller Riaa-steg så skulle jag slå ett slag för ASR Mini Basis. Hade ett men sålde det (och ångrar det idag :Cry: - men vad gör man inte för husfridens skull...). Om du ser ett begagnat så kommer du få kämpa för att hinna köpa det före mig...

Trigons Riaa har jag aldrig hört men det får goda omdömen och recensioner...

En begagnad LP12 kanske också vore nått?Jag vet ju inte så mkt om den annat än att jag var impad av den under min Linn period.Den totalkrossade deras cd12 vid en test.Visst var det den värsta Lp12 men det var ändå halva priset mot cd12 så i det sammanhanget var den prisvärd.Nu kan det berott på annat.Mixning och sånt.Samma musik var det iaf.

Link to comment
Share on other sites

Jag rekommenderar inte Rega. Jag tycker att kvaliten har sjunkit ordentligt. På min förra P3'a var det glapp i tonarmen. Fick armen utbytt. På min nuvarande P9a var det också glapp i tonarmen. Fick såklart armen utbytt, men det är ju helt galet. Varje gång mar skruvar i plinten försämras ju infästningen. Lägg till ett antal skönhetsfel på det och Rega går bort.

Link to comment
Share on other sites

Jag rekommenderar inte Rega. Jag tycker att kvaliten har sjunkit ordentligt. På min förra P3'a var det glapp i tonarmen. Fick armen utbytt. På min nuvarande P9a var det också glapp i tonarmen. Fick såklart armen utbytt, men det är ju helt galet. Varje gång mar skruvar i plinten försämras ju infästningen. Lägg till ett antal skönhetsfel på det och Rega går bort.

Aj då.

Dual då.Hade en gammal 505-2.Hur är de nyare?

Link to comment
Share on other sites

Ohhh, vilken gottebod det finns vad gäller vinylsvarvar - både nya och begagnade.

Helt ovetenskapligt - och baserat på känsla blandat med tidigare lyssningsintryck - ser min lista ut så här:

Nytt 10-20k

  • Rega RP6 - i rött eller svart. Kriminellt snygg. Less is more. Har inte hört just RP6, men Rega brukar låta bra
  • Roksan Radius - Roksan låter alltid bra i mina öron (en smula partisk är jag ju, då jag äger Roksan-elektronik). Men sen är ju Radius galet snygg! Vilket smycke.

Beg 10 - 20k

  • Linn LP12: svårt att komma runt. Bra skit. Har själv ägt en, försäljningen av den var det dummaste jag nånsin gjort. Finns en på annons i Luleå, nära dig: kolla http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=53799 Bör väll lämnas in på T&T för justering och tillfixning kanske (nackdelen med LP12). Uppgraderingsbar i all oändlighet.
  • Rega P5/P7/P9. Se ovan. Rega brukar låta bra.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle baserat på dina kriterier säga Rega vad gäller drivverket.

Dock inte arm, där jag tycker alla modeller under RB700 verkar komma från en leksaksaffär.

Det är bara retfullt att de trots det kan låta bra :blush

Men hur länge gör de det... :?:

Ska fundera vidare...

Link to comment
Share on other sites

Vad jag kan erinra mig så finns det 3 olika skolor för hur man bygger en skivspelare.

1. Liten massa - enkelt sagt ju mindre massa desto mindre som kan gå i självsväng och påverka ljudet negativt. Rega är mest känd för denna teori. Fördel: slimma och nätta spelare som låter bra men som jag personligen tycker låter lite för "lätt". Har inte riktigt samma tyngd i ljudet som nästa familj - i vart fall inte som jag upplevt.

2. Stor massa - tunga skivspelare där både fundament och tallrik är oerhört stumma. Tanken här är att det stora massan aldrig skall komma i självsväng. Nottingham tillhör denna skolan precis som t ex Simon Yorke och Transrotor. Jag tilltalas mer av dessa spelare som jag tycker också ger större tyngd i musiken och med ett annat lugn.

3. Fjäder-/magnet-/luftupphängning - här är tanken att man genom fjädrar eller tryckluft gör arm och tallrik flytande mot chassit som därmed förhindrar att vibrationer transformeras in i arm och pickup. Linn, Avid och de gamla Thorensspelarna tror på detta. Vissa av dessa konstruktioner låter också oerhört bra men har nackdelen med mer jox runtikring (justeringar, rengöring av luftfilter, påverkan av luftfuktighet och värme/kyla). Det brukar också vara rätt så kostsamma skivspelare.

För nybörjare så tror jag det är enklast att få ut välljud ur grupp 2. Det finns mycket att välja på och priserna är överkomliga.

Link to comment
Share on other sites

Har faktiskt varit inne på rega,men efter startat denna tråd så har en tvekan infunnit sig efter Ranefjords kommentar.Är kvaliteten lite tveksam så vet jag inte om det är något att satsa på.

Bra att kunna få info av kunniga forumsmedlemmar då! :app:

Nottingham,Roksan Radius kan oxå vara intressant med reservation för där med unipivot armar verkar lite fippligt.Veteran HiFi hade rätt lite info om simply black på sin hemsida.Kan ändå vara intressant.

VPI har man ju läst en del om,men de brukar också ha unipivot armar.Alltid dessa val..

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte du behöver vara orolig för kvaliten på Regaskivspelarna, de säljer ju ett par varje år och har gjort så i 30 år. Om kvaliten skulle vara så dålig hade de nog inte överlevt. Många andra tillverkare använder ju faktiskt deras armar .t.ex. Rb 300 och de gör de nog inte för att de bara e dåliga.

Då e det nog intressantare vad du vill ha för sound på spelare och jag tycker Bebop sammanfattar det mycket bra.

Har själv haft en Rega P3-24 som funkade utmärkt men som inte passade mig ljudmässigt.

Den spelade just lite för "lätt" och ljudbilden va ganska på. Ett positivare sätt att uttrycka sig e att den spelare med fart och fläkt, en kul spelare helt enkelt. Men som man kanske snabbare tröttnar på.

Link to comment
Share on other sites

Nottingham's Interspace är riktigt trevlig. Jag tycker att den är spelgladare än Spacedecken. Den hade jag absolut lyssnat på.

Jag har skrivit mitt om Rega. Jag har ägt en P7, en P3(24) och en P9 så jag har viss erfarenhet. Jag tror inte det är många som kontrollerar sina spelare efter köp. Vem kollar t.ex. om det är glapp i kullagrena? Vem kollar att viktreglagets gradering stämmer? Vem kollar att anti-skatingen stämmer? Jag kan meddela att om jag skruvar upp vikten till 1,75 på Rega P9 och mäter med en digital nålvåg så hamnar jag på 1,5g. Antiskatingen stämmer heller inte. Detta är ett mycket vanligt Rega-fel. Om man tycker att sin P3 låter för lätt är nog graderingen fel.

Jag hade dessutom tur som upptäckte glappet i tonarmen på P3an. Därefter har jag varit mer observant. Gammal är inte alltid bäst. Quad tillverkas t.ex. i Kina idag, och vi vet ju hur det gick med kvaliten...

Edited by Ranefjord
Link to comment
Share on other sites

Jag kastar in ytterligare ett fabrikat att titta närmare på - Michell Engineering.

Jag är naturligtvis partisk då jag ägt en äldre Gyrodec för att sedan byta upp mig till Michell Orbe SE.

Fantastiskt välbyggda skivspelare som låter riktigt bra redan med en enkel Rega 300 arm.

Sedan tycker jag att Clearaudio har låtit bra alla ggr jag hört dem.

De verkar mycket prisvärda, särskilt paketen med deras egna armar och pickup!

Riaa steget är mycket viktigt har jag fått lära mig den svåra vägen genom ett antal byten.

Ett nuvistor baserat riaa är mycket "bang for the bucks" ;)

Lyssna och testa är bästa rådet. Just riaa är enkelt att kunna låna hem och testa.

Lycka till

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte det är många som kontrollerar sina spelare efter köp. Vem kollar t.ex. om det är glapp i kullagrena? Jag hade tur som upptäckte det på P3an.

Hur kontrollerar man detta på enklaste sätt ?

Link to comment
Share on other sites

Hur kontrollerar man detta på enklaste sätt ?

Editerade mitt förra inläg och lade till extra info.

Det enklaste sättet är att hålla i tonarmen och känna fram och tillbaka och i sidled. Det ska vara helt glappfritt. Ett litet litet glapp ska alltså inte finnas.

Link to comment
Share on other sites

Jag har skrivit mitt om Rega.

Ranefjord!

Bra input, men du skriver varje gång "spelare", "P3", "P7", "P9" etc.

Men alla anmärkningar jag läser som du tar upp handlar dock om Regas tonarmar (som jag för övrigt instämmer om).

Det går ju att sätta en bra tonarm för överkomlig peng på ett Rega drivverk...

ps. De där graderingsringarna på Regas tonarmar för nålvikt och antiskating är ju rena skämtet. Glöm att där skulle finnas ett uns av tillförlitlighet. Var och en med lite materialkänsla ser och känner detta :dead:

Link to comment
Share on other sites

Vem köper ett Rega drivverk och monterar en annan arm? =) Det går ju såklart, med det krävs ju litt jobb med borrmaskinen. Dessutom blir det svårt att reglera höjden på armen. Men allt går ju såklart.

Jag menar nog att Regas skivspelare låter mycket bra för pengarna, när det fungerar. Min tilltro till Rega är dock låg för närvarande. Jag väljer hellre något annat. Köper man Rega, köper man ett koncept. Pickup-Verk-Arm-Puppa-Riaa.

Link to comment
Share on other sites

Vem köper ett Rega drivverk och monterar en annan arm? =)

Hahaha!

Du har en klar poäng där vad gäller användarkännedom :app:

Men jag skulle aldrig använda en Regaarm när det finns så mycket spännande - SME, Kuzma, Graham, Hadcock, Linn, Thorens etc

Link to comment
Share on other sites

Jag blir litet undrande inför resonemangen om Regas tonarmar. Den jag använde tidigare fungerade utmärkt och jag har inte sett sådan feedback förr men det är förstås möjligt att kvalitetskontrollen är eller har varit dålig. Annars är det den mest använda armen som monteras på drivverk från många olika tillverkare. Regas arm används också ofta som grund för modifieringar av andra tillverkare, t.ex. Audio Note, Thorens, Origin Live, Audiomods. Det är förstås möjligt att de rättar till de inbyggda felen då, men jag tror att armen är rätt rubust. Den är framför allt känd för sin prisvärdhet och kostar en bråkdel av priset för andra armer som förvisso är bättre och intressantare.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...