Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag är i det trevliga läget att jag letar nya högtalare. Jag har ett stort lyssningsrum, runt 60-70kvm, och jag gillar stora högtalare med stort ljud.

Kandidater är någon större Burmester-modell än B25, eller något ur JBL K2-serien.

Har ni andra tips på vad jag bör leta efter? Min budget är 70kkr och det är begagnat som gäller.

Jag var jättenöjd med mina B25, men mycket vill ha mer. De är nu sålda.

Elektrostater och Magnetostater går bort, inte min grej. Det jag eftersöker är så live-likt ljud som möjligt, inte nödvändigtvis audiofil-luftigt in absurdum osv. Röster måste låta helt trovärdigt, som att "vara där".

Posted

Den var enkel... Silverline Grandeur som finns begagnad på HiFi-stället. Dynaudioelement rätt igenom, lättdrivna och fantastiskt bra ljud. Har ägts av Calle_jr. En gåta att de fortfarande finns kvar till det priset (49,000).

Skicka PM till Calle_jr om du har frågor. Finns också fler länkar här på Euphonia om dessa högtalare i sin rätta miljö.

Högtalarna hittar du på följande länk (scrolla ner): http://www.hifistallet.se/hifi/andrahand

Posted
Spontant lite små, men jag ska definitivt åka in till hifistället och lyssna på dem. Tack för tipset.

Små ... :o:?: Drygt 1,15 höga men kolla även djup. Två 9,5'' basar... Hifi Stället har även ett par begagnade Dynaudio C4. De är ca 1,60 men inte så breda och så djupa. Volymmässigt är de förmodligen ungefär likvärdiga. Båda kan spela ut ordentligt i 70 m2. Till Dynaudion behöver du dock lite mer muskler.

Posted
Jag är i det trevliga läget att jag letar nya högtalare. Jag har ett stort lyssningsrum, runt 60-70kvm, och jag gillar stora högtalare med stort ljud.

Kandidater är någon större Burmester-modell än B25, eller något ur JBL K2-serien.

Har ni andra tips på vad jag bör leta efter? Min budget är 70kkr och det är begagnat som gäller.

Jag var jättenöjd med mina B25, men mycket vill ha mer. De är nu sålda.

Elektrostater och Magnetostater går bort, inte min grej. Det jag eftersöker är så live-likt ljud som möjligt, inte nödvändigtvis audiofil-luftigt in absurdum osv. Röster måste låta helt trovärdigt, som att "vara där".

Ajdå, elektrostater ger ju live-likt ljud ... men, men, de magpumpande ljudtrycken existerar inte förstås ..

Posted

Dynaudio C4 borde ju vara intressant men kanske också Audio Physic. De spelar med ett stort ljud kanske inte så "liveaktigt" men med bra tryck.

De brukar finnas på andrahandsmarknaden. Sonus Faber känns väl inte heller helt fel.

Måste också tipsa om min senaste drömhögtalare, som visserligen e lite dyrare och inte begagnad, men vilket sound! Mer "att vara där" får man leta efter, Marten Django.

Posted

Jag åkte till hifistället igår under deras på hemsidan angivna öppettider, men det var stängt. Inget angivet på hemsidan om semesterstängt eller liknande. Det var sista gången jag går till det stället. Har aldrig trivts så bra tidigare heller. Det är så skönt när man kommer in, blir synad från topp till tå, och sen fullständigt missbedömd på köpkraften, och klassas som ointressant.

Posted

Jag tror inte Anders skulle reagera om man så var krigsmålad och hade ett spjut med sig :D

Se'n är det väl tyvärr så att man numera bara skyltar med öppettider, inte när det är stängt.

Ledsen för din skull, men prova igen om du inte hittar nå't annat klipp.

Posted

Tycker absolut du skall försöka igen efter semestern.

Dessa högtalare är väldigt trevliga att lyssna på, när de demade Wilson audio Maxx 3 så spelade de samtidigt på Silverline Grandeur via Mcíntosh cd och deras mc 275. Det lät så bra att jag att jag nästan tillbringade mer tid i den delen av butiken än på själva demot.

Hade jag nyligen inte köpt högtalare själv hade jag defintivt köpt dessa.

MVH

Posted
Jag åkte till hifistället igår under deras på hemsidan angivna öppettider, men det var stängt. Inget angivet på hemsidan om semesterstängt eller liknande. Det var sista gången jag går till det stället. Har aldrig trivts så bra tidigare heller. Det är så skönt när man kommer in, blir synad från topp till tå, och sen fullständigt missbedömd på köpkraften, och klassas som ointressant.

Den bilden av HiFi-Stället känner jag inte igen. Mitt tips är att tala ut om det har hänt något. Förmodligen handlar det i såfall om någon form av missförstånd. Då är det bättre att reda ut än att låsa in sig i en bubbla med feltolkade bilder. Jag har besökt de stora hifibutikerna i Göteborg flera gånger och jag har fått förstklassigt bemötande i samtliga.

Beträffande semestertider och hemsidor så kan det finnas goda skäl att inte annonsera allt. Du kan ju skicka ett mejl och fråga vad som kan göras. Jag gjorde så igår och fick svar inom en timme.