Jump to content

Recommended Posts

Posted

Efter High-End betydelsen kan man ju också försöka reda ut och få lite olika inspel på vad som menas med No-Nonsense Design. Om man tittar runt lite på nätet så kan vi möjligen enas om att det betyder enkelt är bäst - bort med allt onödigt!

Men frågan är om No Nonsense alltid är bäst och vad är det som är onödigt? Kan t ex No Nonsense vara High-End? Som jag minns det började det med att tonkontroller plockades bort och så blev det No Nonsense. En del har hävdat att fjärrkontroll aldrig kan vara No Nonsense. Men ur en användares perspektiv blir tillvaron enklare.

En del förstärkare, t ex Mark Levinson är ju fullproppad av kretskort och komponenter. Hade den låtit bättre om man strippat den? Varför det? Och i såfall, varför har man då byggt förstärkare betydligt krångligare än vad som behövs?

Ibland kan jag fundera på sådana ting ... :Thinking:

Posted

Min tolkning och betydelse av No Nonsen är "en produkt som menas vara befriad från allt extra, sånt som anses överflödigt för att uppfylla kärnfunktionaliteten". Hur vida tonkontroller är överflödiga kan man diskutera, men intentionen med produkten är att dom SKA vara överflödiga ("i ett välbalanserat system").

No Nonsen och High End kan absolut paras ihop, men för mig är inte kopplingen stark. I min värld finns det absolut no nonsen mid-end-produkter, eller no-nonsen bruksprodukter.

Posted (edited)

:Thinking: .......No Nonsense

Har egentligen aldrig tänkt i de banorna som du gjort Bebop, varför vet jag inte, men antagligen för att jag aldrig varit så intresserad av själva tekniken. Jag har inte kunskaperna för att förstå skillnaderna rent tekniskt heller. Jag lyssnar med hjärtat och om hjärtat inte säger ifrån så har jag accepterat ljudet på något vis, det behöver nödvändigtvis inte betyda att det är ett superljud utan att det bara tilltalar mig, berör är nog ett bättre ordval. Hur mycket eller hur lite det finns i elektroniken eller hur den är konstruerad har för mig varit ganska ointressant.

Frågeställningen No Nonsense tyckte jag nu helt plötsligt blev intressant och ska försöka fundera lite på den. Har med åren jag varit inne på diverse forum och lärt mig lite mer om teknik och annat smått och gott. Nu förstår jag t o m hur lite jag kan/vet :blush

Edited by byZan
Posted
//...som anses...//

Just de orden gör väl även detta uttryck till ett rätt så subjektivt tolkning, dvs oenighet kommer att råda.

Posted
Just de orden gör väl även detta uttryck till ett rätt så subjektivt tolkning, dvs oenighet kommer att råda.

Ja absolut, men det är väl föga förvånande? :?:

Hur många ord, uttryck eller epitet har inte en stor del viktat ur subjektiva tolkningar/värderingar?

Posted
Hur många ord, uttryck eller epitet har inte en stor del viktat ur subjektiva tolkningar/värderingar?

De flesta ... Jag tycker ord och deras betydelse och vad de kan framkalla för känslor och tolkningar är intressant. Kalla det gärna för yrkessjukdom eftersom jag lever på att arbeta med just ord.

Posted
De flesta ... Jag tycker ord och deras betydelse och vad de kan framkalla för känslor och tolkningar är intressant. Kalla det gärna för yrkessjukdom eftersom jag lever på att arbeta med just ord.

Vi delar intresset. Förståelsen i hur andra tolkar och använder ord ger en (dubbel) ökad förståelse.

Posted

Jag tycker nog att "high-end" och "no nonsense" är 2 ganska intetsägande begrepp som nog har sitt ursprung i marnadsföring och försäljning.

Jag ser inte att dessa begrepp kan tillföra annat än att man vill påskina att vissa produkter är mer prestigefulla, exklusiva, unika än andra.

Som konsument tror jag man gör rätt i att strunta i dessa begrepp och låta produkterna tala för sig själva genom att utvärdera dem i den situation de är tänkta att fungera.

Posted

No nonsense = Not tolerating irrelevancies; direct, efficient, and practical.

Alltså - tolererar inte sånt som inte hör hit. Det ska vara direkt, effektivt och praktiskt.

Så... all utsmyckning går bort med andra ord. Det är ju bra ljud vi vill ha, eller hur?

Posted
No nonsense = Not tolerating irrelevancies; direct, efficient, and practical.

Alltså - tolererar inte sånt som inte hör hit. Det ska vara direkt, effektivt och praktiskt.

Så... all utsmyckning går bort med andra ord. Det är ju bra ljud vi vill ha, eller hur?

Jo,det kan jag faktiskt tycka är ganska sympatiskt.Det uppväger mot bling bling och onödiga finesser som flyttar fokuset från musiken på nått sätt.

Posted
Men frågan är om No Nonsense alltid är bäst och vad är det som är onödigt? Kan t ex No Nonsense vara High-End? Som jag minns det började det med att tonkontroller plockades bort och så blev det No Nonsense. En del har hävdat att fjärrkontroll aldrig kan vara No Nonsense. Men ur en användares perspektiv blir tillvaron enklare.

Jo, men konst innebär lidande :D

Jag sympatiserar med den som sa att fjärr var nonsense.

En del tillverkare gör nonsense och bekvämlighet väldigt snyggt - Mark levinson och VTL är två.

Men dessa nonsensefunktioner har exploderat och har en tendens att sänka kvalitén på konsumentprodukter. Varför ska det sitta en klocka på mikrovågsugnen?

Varför ska det finnas åtta olika programinställningar för ljud i TVn när allt ljud som kommer från TVns högtalare låter katastrofalt?

Varför har moderkortet i min dator inbyggt 7.1 High Definition, Virtual Surround, Room Correction osv?

I hate it!

Posted
En del tillverkare gör nonsense och bekvämlighet väldigt snyggt - Mark levinson och VTL är två.

Men dessa nonsensefunktioner har exploderat och har en tendens att sänka kvalitén på konsumentprodukter.

Absolut, men jag är inte så säker på att allt som läggs till en ursprunglig ren förstärkare är av ondo. Eftersom du nämner VTL så använder de t ex halvledarteknik för att leverera renare och brusfri spänning till rören så att dessa kan arbeta jämnare och ger också möjlighet att krama ut "allt" av rören. Autobiasen säkerställer att rören hela tiden är maximerade inbördes.

VTL's försteg har också inbyggt nätrening så nära förstärkarkretsarna som möjligt för att minska risken av inkommande störningar i kabel mellan nätfilter och försteg. Det är exempel på nonsense som tillför något enligt min mening, ungefär som differentialspärr och servostyrning på bilar.

Jag tycker mycket är betydligt bättre idag än förr. Men TV, PC och även kameror tycker jag gått för långt. Läste t ex om Nikons nya D800 som fått kritik för att man belamrat den med för mycket skräpfunktioner. Om jag minns rätt finns det nu över 20,000 kombinationer man kan göra. Till vilket nytta då och för vem.

Uttrycket "lagom är bäst" är inte så dumt.

Posted
Absolut, men jag är inte så säker på att allt som läggs till en ursprunglig ren förstärkare är av ondo. Eftersom du nämner VTL så använder de t ex halvledarteknik för att leverera renare och brusfri spänning till rören så att dessa kan arbeta jämnare och ger också möjlighet att krama ut "allt" av rören. Autobiasen säkerställer att rören hela tiden är maximerade inbördes.

VTL's försteg har också inbyggt nätrening så nära förstärkarkretsarna som möjligt för att minska risken av inkommande störningar i kabel mellan nätfilter och försteg. Det är exempel på nonsense som tillför något enligt min mening, ungefär som differentialspärr och servostyrning på bilar.

Jag tycker mycket är betydligt bättre idag än förr. Men TV, PC och även kameror tycker jag gått för långt. Läste t ex om Nikons nya D800 som fått kritik för att man belamrat den med för mycket skräpfunktioner. Om jag minns rätt finns det nu över 20,000 kombinationer man kan göra. Till vilket nytta då och för vem.

Uttrycket "lagom är bäst" är inte så dumt.

"Feature bloated" är ett uttryck som nog ligger som motpol till No Nonsens. 20'000 kombinationer verkar ju...användbart! :dead:

Dina exempel, Bebop, på halvledare och autobias ser jag inte som motstridigt No Nonsen.

Skulle man skippa sånt skulle det - enligt mig - gå under parollen "puristisk" eller dylikt.

Posted (edited)

En vacker design* på en produkt är inte nonsense eftersom hi-end-attributet andrahandsvärde inte är att förglömma. Ett gott andrahandsvärde är bra reklam och förhoppningsvis är det tillverkarens ambition att sälja en förstärkare till varje hushåll i landet ...

Nu är det ju inte bara en vacker och tidlös design som sätter andrahandsvärdet - men inte oviktigt.

* Alltså hur apparaten ser ut och passar in i omgivningen.

Edited by conan
Posted
Jag tycker nog att "high-end" och "no nonsense" är 2 ganska intetsägande begrepp som nog har sitt ursprung i marnadsföring och försäljning.

Jag ser inte att dessa begrepp kan tillföra annat än att man vill påskina att vissa produkter är mer prestigefulla, exklusiva, unika än andra.

Som konsument tror jag man gör rätt i att strunta i dessa begrepp och låta produkterna tala för sig själva genom att utvärdera dem i den situation de är tänkta att fungera.

Håller fullständigt med och dessutom måste ju nonsensbegreppet variera från användare till användare.

Skall man t.ex. inte använda loudness även om man tycker att det blir mer njutbart... :?::Thinking::)

Posted

Det kan väl också vara ett sätt att "rättfärdiga" varför man tagit fram en produkt som består av en låda som fylld med elektronik.

Ett sätt att tala om för konsumenten att man inte har lagt pengar på detta utan att alla slantar gått åt till "välljud".

Posted

Fast är det inte så att "no nonsense" är analogt med uttrycket "det var inte kattskit"?

Alltså - det låter bra, är bra, fungerar fint, ser trevligt ut. Men "no nonsense" blir ett lite mer tillbakadraget och anonymt sätt att tala om att något är bra men inte tala om exakt vad. Perfekt för säljaren - han överlåter till kunden att säga vad som är bra. Säljaren säger bara att det här är bra och leder in kunden på "braspåret".