Jump to content

Vad betyder high-end?


Rajapruk

Recommended Posts

Den enda meningsfulla definitionen som alla kan vara överens om är i betydelsen högsta änden på prisskalan, så det är så jag använder det. High-end är det dyraste.

Man skulle möjligtvis kunna lista ett antal objektiva kvalitets- och prestandakriterier, men då ser man snabbt hur dåligt det korrelerar med priset, så de har väldigt lite med varandra att göra.

Att använda subjektiva kriterier (jag tycker denna låter bäst) blir lite märkligt, eller rättare sagt, det är oanvändbart vid diskussioner (annat än i diskussioner om vad som är high-end).

Link to comment
Share on other sites

Intressant med sådan begrepp som väldigt många har rätt klara definitioner om vad det betyder men enigheten är inte överväldigande. Det är ju heller inte så viktigt. Jag håller med ByZans inledning på en av hans meningar: Men vi hifi-nördar förstår nog i de flesta fall vad som menas ... Wikipedias förklaring medger ju även objektivt och subjektivt innehåll: High-end-ljud kan syfta på enbart prisnivån, på den inbyggda kvaliteten hos komponenterna eller på subjektiv eller objektiv kvalitetet hos ljudåtergivningen.

Deras förklaring har fått stöd i denna tråd. :)

Link to comment
Share on other sites

High-end, högsta (yttersta) slutet. För mig betyder det att en konstruktionsfilosofi har tagits till sin yttersta spets. Det gäller allt från det tekniska till handhavandet. Nagra och SME är typiskt high-end för mig. Det brukar bli dyrt.

Det som gör (elektronik)konstruktion så intressant är att inget kan dras till sin yttersta spets utan att något annat blir lidande. Du kan inte ha en oändligt stor kylfläns eller en oändligt kraftfull nätdel. Praktikaliteter sätter stopp. När saker blir större blir också avstånden större mellan de ingående delarna. Då får man andra problem.

Det är det här som en arkitekt försöker balansera - alla "quality attributes" - eller "viktigheter" kanske man kan säga.

Kostnad - Vikt - Ljudkvalitet - Strömförbrukning - Värmeförluster - Bekvämlighet ... mm mm.

Det här med konstruktionsfilosofier som Ranefjord tar upp är precis vad det handlar om - att dra den till sin yttersta spets. En filosofi kan vara yppersta ljudkvalitet med låga värmeförluster och bra bekvämlighet. Med den filosofin blir det sannolikt dyrt, högre vikt, kanske högre strömförbrukning osv.

Till sist - en konstruktion som balanserar alla "viktigheterna" och samtidigt når goda prestanda - det är High End för mig.

Link to comment
Share on other sites

Guest Musicus
Den enda meningsfulla definitionen som alla kan vara överens om är i betydelsen högsta änden på prisskalan, så det är så jag använder det. High-end är det dyraste.

Tja ikke helt ubetinget enig, denne definisjonen har jeg støttet meg til før, og den holder ennu, for meg :icon_smile_cool:

Jeg tror, og mener det hele er mer ett spm om egenskaper/kvaliteter enn pris....

Støtter meg litt til nevnte definisjon:

"High end audio is about passion-passion for the music and for how well it is reproduced. High End audio is the quest to re-create in the listners home the musical message of the composer or performer with the maximum realism, emotion, and intensity.Because music is important, re-creating it with the highest possible fidelity is important.

High End audio products constitute a unique subset of music-reproduction that bear little similarity to the "stereo systems" sold in department stores.

High -end products are designed by ear, built by hand, and exist for one reason; to enhance the experience of music listening.

A common misperception among the the hi-fi consuming public is that high-end audio means high-priced audio. In mass market mind, high end audio is nothing more than elaborate stereo equipement with fancy features and price tags aimed millionaires.

Finally, the goal of high end audio is to make the equipement "disappear", when that happens, we know that we reached the highest state of communication between musician and listener.High End audio isnt about equipement; its about music...

Med spesiell vekt på de uthevede kommentarer!!

mvh

Edited by Musicus
Link to comment
Share on other sites

Støtter meg litt til nevnte definisjon:

"High end audio is about passion-passion for the music and for how well it is reproduced. High End audio is the quest to re-create in the listners home the musical message of the composer or performer with the maximum realism, emotion, and intensity.Because music is important, re-creating it with the highest possible fidelity is important.

Men då är det inte high end utan high fidelity. De har inte nödvändigtvis med varandra att göra.

Edited by Almen
Link to comment
Share on other sites

Finally, the goal of high end audio is to make the equipement "disappear", when that happens, we know that we reached the highest state of communication between musician and listener.High End audio isnt about equipement; its about music...

Detta ställer ju en del krav på producentledet också ... vi behöver i så fall riktigt bra ingenjörer och utrustning vid inspelningstillfället, mixning och mastering också.

För att verkligen få det yppersta i ljudkvalitet måste man, för att hårddra det, skaffa en anläggning till varje skiva eller kanske till varje låt. Alltid är det nåt som skruvats på så att frekvensgång, fasgång, eko mm mm inte stämmer vid lyssningstillfället.

Ifall det stått "music master file" istället för "musician" kan jag gå med på skrivningen ...

Link to comment
Share on other sites

Guest Musicus
Men då är det inte high end utan high fidelity. De har inte nödvändigtvis med varandra att göra.

Pr din def kanskje, men jeg holder ikke helt med deg der, jeg synes nå Robert Harley setter bra ord på det, (som sitatet er hentet fra) med utgangspunkt for begrepet i musikkensreproduksjon og ikke pris, ofte, ikke alltid, er det en sammenheng der (pris/kvalitet), og at det fremhever begrepets betydelse for meg, forøvrig synes jeg det har gått vel høy inflasjon i begrepet, ikke minst med tanke på at det av mange kun kobles til pris.

mvh

Edited by Musicus
Link to comment
Share on other sites

Guest Musicus
Detta ställer ju en del krav på producentledet också ... vi behöver i så fall riktigt bra ingenjörer och utrustning vid inspelningstillfället, mixning och mastering också.

För att verkligen få det yppersta i ljudkvalitet måste man, för att hårddra det, skaffa en anläggning till varje skiva eller kanske till varje låt. Alltid är det nåt som skruvats på så att frekvensgång, fasgång, eko mm mm inte stämmer vid lyssningstillfället.

Ifall det stått "music master file" istället för "musician" kan jag gå med på skrivningen ...

Jeg ser den, selv om jeg synes det er litt "flisespikking". Beroende av kilden, er vi vel alle, det vi som sluttbrukere kan påvirke er vel stort sett hvordan vi setter sammen (valg av komponenter) vår anleggning, og rommet vårt, siden er det vel heldigvis, "what ever floats your boat" osv...

mvh

Edited by Musicus
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Men då är det inte high end utan high fidelity. De har inte nödvändigtvis med varandra att göra.

Håller med, det finns mycket HiFi som är betydligt billigare och låter bättre än en del High End.

Grunden för High end är faktiskt priset som på något sätt är kopplat till produkten.

Dyr konstruktion, väldigt små serier osv. Självklart är det ingen mening att konstuera High End som inte är tänkt att låta bra eller där hela produkten är en maknadsploj.

Link to comment
Share on other sites

Guest Musicus
Håller med, det finns mycket HiFi som är betydligt billigare och låter bättre än en del High End.

Grunden för High end är faktiskt priset som på något sätt är kopplat till produkten.

Dyr konstruktion, väldigt små serier osv. Självklart är det ingen mening att konstuera High End som inte är tänkt att låta bra eller där hela produkten är en maknadsploj.

Tja, nja, nei! jeg har hørt rimelige oppsett spille rundt, over og gjort bort svindyre oppsett, hva ville jeg kalt det? det/de rimelige, high end!, (med utgangspunkt i definisjoner er myntet på prestanda ikke pris) det andre, kostbar status kosmetikk, det handler imo ikke om pris, men prestanda!!, selv om noen synes å ville ha oss til å tro det, prisen mener jeg (markedsførere, importører, selgere m.fl) high fidelity må jo, imo, være iaf delvis synonymt med high end.

Man ser/leser nesten daglig om folk (også her inne) som tror at man er sikret billett til hifi nirvana bare man slenger på nok kroner på de "rette" merkene etter anbefalinger av de "rette" folkene.

Ett vellydende oppsett bygger man seg opp over tid, high end er forøvrig ett uttrykk det dessverre, har gått litt for mye inflasjon i bruken av :Thinking::icon_smile_cool: ...

Men heldigvis er dette en subjektiv hobby der hver enkelt har sitt mål og mening, og det gjør det hele til tider både lærerikt og spennende, smaken er jo som kjent som baken, delt i to, man får bare se til at man ikke havner midt i mellom... ;)

mvh

Edited by Musicus
Link to comment
Share on other sites

Utmaningen är att konstruera en apparat som är bäst ur så många aspekter som möjligt eller de aspekter som konstruktören definierat. Priset är underordnat.

Tyvärr brukar bling-bling störa bilden av high-end, dvs att ett överarbetat yttre tar över det ljudmässiga intrycket. Strategin hos konstruktören eller kanske snarare marknadsavdelningen är felaktig enligt min mening. Det är självklart att en produkt ska ha en god design av sitt yttre skal men det är ofta denna design går till ytterligheter. Förväntningarna på produkten blir också betydligt högre tror jag. En apparat med mycket guld, sobra knappar och andra detaljer för tanken till exklusivitet och kanonbra ljud. Dock brukar besvikelsen komma ganska snart när ljudet faktiskt inte var så bra ...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...