Jump to content

Vad betyder high-end?


Rajapruk

Recommended Posts

Från Wikipedia säger man följande.....

High-end audio

High-end audio är HiFi-utrustning som skapas för finsmakare och entusiaster för att vara det allra bästa, oavsett vad det kan komma att kosta. High-end audio-maskiner kan därför bli extremt dyra. Man kan jämföra med bilmärken eller viner och tala om high-endapparaterna som ljudteknikens Ferrari eller Romanée-Conti. High-end-ljud kan syfta på enbart prisnivån, på den inbyggda kvaliteten hos komponenterna eller på subjektiv eller objektiv kvalitetet hos ljudåtergivningen.

Krav på återgivningen

Det mänskliga hörselsinnet är subjektivt och svårt att definiera, beroende på hur elektriska signaler från örat tolkas av hjärnan. Psykoakustik är en disciplin inom akustik, som studerar detta område och det visar sig att det utöver rent teniska faktorer är flera aspekter, som påverkar utformningen av de ingående komponenterna.

High end-lyssnare med så kallade "guldöron" brukar hävda att linjär frekvensgång upp till 20 kHz inte är nog, trots att inte ens deras hörsel hänger med så högt upp i frekvens. Men de kan likväl ha rätt. Även i de bästa ljudanläggningar, och framför allt i själva guldöronens yttre och inre delar råder en större eller mindre, men ofrånkomllig olinjaritet. Det innebär att när två eller fler toner av mycket hög frekvens ljuder samtidigt, så bildas genom intermodulation även komponenter som har frekvens lika med skillnaden i frekvens mellan de alstrande tonerna, vilkas frekvenser ligger långt över hörbarhetsgränsen. Därmed transformeras skillnaden ner till det hörbara området, och kan faktiskt uppfattas av lyssnaren. Dessa frekvenstransformerade toner är normalt svaga, men har ändå individuell betydelse för helhetsintrycket. Musiken blir "naturligare", även för "silveröron".

Kontroverser

Mätningar kan vara bedrägliga - höga eller låga värden på vissa tekniska egenskaper ger inte nödvändigtvis en bra bild av, hur utrustningen låter för varje person. Till exempel kan vissa rörförstärkare producera större mängder av total harmonisk distorsion, men typen av denna snedvridning (2:a övertonen) är inte lika störande som den högre ordningens distorsion som produceras av transistorer.

Saker som ofta ifrågasätts är tillbehör såsom exklusiva high-end audiokablar, vilka använder exotiska material och konstruktionsgeometrier med kabelställning för att lyfta dem från golvet (som ett sätt att styra mekaniskt inducerade vibrationer), kontaktdon, sprayer och andra knep.

Sedan kan man säkert fortsätta att diskutera detta efter tycke och smak i det oändliga om man vill?

/byZan

Edited by byZan
Link to comment
Share on other sites

Det kanske borde finnas något som heter "super-high-end" när det inte spelar så stor roll om produkten är bra eller dålig - men när märket har så gott rykte att "vad som helst" går att sälja, inom vissa gränser förstås. Köparen måste känna igen sig och ha lärt sig märkets "signatur" vilket kanske är ljudet för en högtalare eller instrumentpanelen i en bil.

Link to comment
Share on other sites

Eller helt enkelt för att "HIGH-END" produkter inte ALLTID behöver kosta "skjortan", då det är väldigt subjektivt vad som

låter bra inom hifi.

Om HIGH END står för det mest påkostade inom respektive produktsegment kan skjortan trots allt sitta löst... :)

Link to comment
Share on other sites

Inte jättemycket klokare :)

Om jag tolkar wikipediadefinitionen rätt så är bara saker som är tänkta att vara det allra bästa highend. Då kan man med andra ord bara kalla varje tillverkares finaste apparat för highend, inte den näst finaste modellen t.ex.

Edited by Rajapruk
Link to comment
Share on other sites

Marknadsföring är inte en exakt vetenskap som t ex fysik. Det finns regler om hur långt man får gå i sina påstående inom läkemedel, om datummärkning och ursprungsmärkning på en del kött (dock inte allt kött). Men utöver detta så är det i princip fritt blås, en verklighet som vi delar med schampotillverkare bl a.

En marknadsförare vill skapa längtan och behov. Vi vill alla vara lite unika och då kan den "rätta" benämningen verka som en spottloska på en metmask. Vi hugger. Över tid kanske vi inser att det var ingen rökad ål på kroken utan enbart en liten spigg.

Forumet, seriösa tidningar, seriösa handlare och distributörer samt insatta kontakter kan hjälpa till att hålla rent för dörren.

Det är inte fel att marknadsföra en produkt, men det finns dessvärre alltid de som tar lite för stora ord i mun vilket långsiktigt brukar vara en dålig strategi.

Link to comment
Share on other sites

Har du några exempel :?:

Jag kan ge ett dåligt exempel och ett som känns mer rätt i sammanhanget ur Hifi Musik som låg jämte PC'n

Audiovector annons HiFi-Musik Nr: 5 "Gränslös återgivning: Filter utan förluster - Kabinett utan förluster - Element utan förluster ..."

Ultimate Sound & Musik i samma nummer: "Riktig High-End" där TAD, Revel och Focal visas. Möjligen är de närmre epitetet.

Link to comment
Share on other sites

En marknadsförare vill skapa längtan och behov. Vi vill alla vara lite unika och då kan den "rätta" benämningen verka som en spottloska på en metmask. Vi hugger. Över tid kanske vi inser att det var ingen rökad ål på kroken utan enbart en liten spigg.

Tyvärr (eller kanske tur för marknadsekonomin) så är vi många som går på säljargument som "bäst i test" eller "kryobehandlad optisk kabel" eller "sverigestereon". Ja, vem går inte på ett sånt argument - "alla har en"?

Det jobbiga är att jag själv är rätt kritiskt lagd när det gäller inköp - men när tiden är knapp, stressen att bli klar med inköpen tränger på - ja då är det inte sällan saker jag hört talas om som hamnar i köpkorgen. Ajaj.

Tur som är brukar företagen snabbt hänga på varandra och förstöra för sig själva - dvs inom hifi verkar alla apparater vara bäst i test någonstans i något media. Bra för mig som ogillar att bli hjärntvättad. Argumenten "editors choice", "best in show" osv har blivit urvattnade helt enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan ge ett dåligt exempel och ett som känns mer rätt i sammanhanget ur Hifi Musik som låg jämte PC'n

Audiovector annons HiFi-Musik Nr: 5 "Gränslös återgivning: Filter utan förluster - Kabinett utan förluster - Element utan förluster ..."

Ultimate Sound & Musik i samma nummer: "Riktig High-End" där TAD, Revel och Focal visas. Möjligen är de närmre epitetet.

Tyvärr (eller kanske tur för marknadsekonomin) så är vi många som går på säljargument som "bäst i test" eller "kryobehandlad optisk kabel" eller "sverigestereon". Ja, vem går inte på ett sånt argument - "alla har en"?

Det finns alltid en risk att respekten sinar för både tidning och annonsör men man får som sagt inte glömma att det handlar om sekiner. Exempelvis tyskarnas förkärlek till "Bestenlisten" kan lätt bli ren underhållning... :)

Link to comment
Share on other sites

En privatpersons säljargument får man nog lämna därhän i den här diskussionen ... lite större krav ställer jag på proffsen.

Skulle man inte kunna tänka sig att ta bort länken till annonsen ?

Känns inte så schysst med tanke på den info som finns med ang annonsören ... :Shame On You:

Dessutom får den stackaren väääldigt många visningar på säljsidan och det kan ju också förbrylla en del skulle jag tro.

Bara en liten tanke i all välmening...

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Jag känner inte till just den där förstärkaren, men har själv haft Vincent i liknande klass.

De gör jättefina förstärkare som kan låta hur bra som helst, men ger inte mig några signaler att vara high-end.

För mig är high-end att man utan tvekan väljer de allra bästa komponenter som finns oavsett om det behövs eller ej. Finns de inte eller är under absolut toppklass, så ser man till att bygga dem själv. Kompromisslös design, inga kretskort i signalvägen, lödar med hysteriskt fina ledare punkt till punkt, genomgående överdimensionerar nätdelar mm för säkerhets skull, undviker bekvämlighetslösningar som kan inverka negativt på ljudkvalitén etc etc.

Link to comment
Share on other sites

Kompromisslös design, inga kretskort i signalvägen, lödar med hysteriskt fina ledare punkt till punkt, genomgående överdimensionerar nätdelar mm för säkerhets skull, undviker bekvämlighetslösningar som kan inverka negativt på ljudkvalitén etc etc.

Det är ett bra exempel på hur tveeggat begreppet är. Det finns ju även s k high-end där apparatlådorna är rätt så fullpackade, t ex Ypsilon och Tenor. Shindo är sådär mittemellan men lägger stor vikt på komponenter.

Ett annat begrepp är ju State Of The Art, det bästa av sitt slag.

Jag tror det är bäst att lägga undan etiketterna som generell förklaring. De är för trubbiga.

Link to comment
Share on other sites

Den här diskutionen hat varit uppe ett antal ggr tidigare, utan resultat. samma som med bilar finns familjebilar, sport bilar och supersportbilar, alla gör samma sak, tar dig från punkt a till punklt b, prisskillnaden kan vara från 110 000 till 14 miljoner, 4 hjul. Imdivituellt vad man tycker om, men andra skall gärna pådiva sin åsikt och hävda att just deras bil är bäst..

Link to comment
Share on other sites

... fast Rolls Royce "Silver Ghost" - den första som kallades för detta med silverpläteringar - försäkras troligen idag till 57 miljoner US dollar.

Frågan är om den bilen tar dig från A till B ens ..

High-End bland bilar?

:Thinking:

Edited by conan
Link to comment
Share on other sites

Den här diskutionen hat varit uppe ett antal ggr tidigare, utan resultat.

Minns du det så torftigt? :D

Det har både då och nu benats ut en del kring detta begrepp, även om man slarvar med det.

Precis som med andra begrepp i allmänhet så uppstår inflation i nyhetsflöden och annonser, men det tycker jag vi kan klara av att beakta.

High-End bland bilar?

Absolut. Om man bara kan ha en sådan inställning och strategi i produktutvecklingen.

Jag är inte insatt i bilar, men formel 1-bilar borde platsa.

Link to comment
Share on other sites

... fast Rolls Royce "Silver Ghost" - den första som kallades för detta med silverpläteringar - försäkras troligen idag till 57 miljoner US dollar.

Frågan är om den bilen tar dig från A till B ens ..

High-End bland bilar?

:Thinking:

Jag trodde det framgick att detta var en liknelse ang pengar o prestanda, tycke o smak som med HiFi. Jag tror med eller utan påpekande att nästan alla här vet att bilar inte är HiFi

Link to comment
Share on other sites

Den här diskutionen har varit uppe ett antal ggr tidigare, utan resultat. samma som med bilar finns familjebilar, sport bilar och supersportbilar, alla gör samma sak, tar dig från punkt a till punklt b, prisskillnaden kan vara från 110 000 till 14 miljoner, 4 hjul. Individuellt vad man tycker om, men andra skall gärna pådyvla sin åsikt och hävda att just deras bil är bäst..

jag håller med Kent, det är väl ljudet från apparaterna man är intresserad av, inte om det kallas High-end, mycket kan kallas High-End

hans-tommy

Link to comment
Share on other sites

jag håller med Kent, det är väl ljudet från apparaterna man är intresserad av, inte om det kallas High-end, mycket kan kallas High-End

hans-tommy

Så borde det kanske vara, men verkligheten är uppenbarligen en helt annan. De flesta, så även jag själv, är villiga att betala lite....eller mycket extra..he..he..

för design och namn. Likadant med bilar, kläder, möbler, fotoprylar osv...

Givetvis påverkas vi mer eller mindre av annonser, tester och skriverier på olika forum, antingen vi vill eller inte, så är det bara.

HIGH-END(rent ljudmässigt) för MIG, ja det är prylarna jag sitter med just nu och suttit nöjd med i snart 2år. :mm:

Link to comment
Share on other sites

jag håller med Kent, det är väl ljudet från apparaterna man är intresserad av, inte om det kallas High-end, mycket kan kallas High-End

Man får väl hoppas att det är så, men likväl kan man väl diskutera semantiska begrepp och uttryck precis som design, prestanda och upplevda kvaliteter. Det är ju då vi använder vårt fikonspråk.

Personligen använder jag HighEnd när jag vill understryka just ljudet och i viss mån tekniska lösningar, inte priset.

Link to comment
Share on other sites

Personligen använder jag HighEnd när jag vill understryka just ljudet och i viss mån tekniska lösningar, inte priset.

Jag tycker inte det handlar direkt om ljudet. Ljudet är resultatet, medan high-end handlar om själva produktutvecklingsprocessen.

Om det innebär att man måste runda månen så gör man det, gärna för säkerhets skull...

Audionote är ett typiskt företag med highend-fasoner. Exvis att de har samma fula kabinett till instegsmodeller för 20 papp som till highend-modeller för 2 msek.

Utåt sett är det bara en obegriplig bokstav som skiljer, men invändigt rundar de månen med AN-E toppmodeller.

De ställer upp systemet på klaffbord som täcks med svart tyg. Skivspelaren ska gärna stå lite på sniskan.

Ljudet blir mer och mer "Audionote-ideal" hos toppmodellerna, men det låter inte alls likadant som en annan highend-högtalare.

_DSC4714.jpg

Foto: Conan

Link to comment
Share on other sites

Ja, Audionote är intressanta ur produktutvecklingssynpunkt. De visar upp vad de gör och vilka material de använder. Visst är det lite exotism med silvertråd osv men inte extremt utan mer av sunt förnuft och vetenskaplighet. Jag skulle lätt kunna äga ett par AN-E med Ongaku rörsteg. De imponerade på en mässa häromåret - även om det inte var så många andra som yttrade sig om dem.

Begreppet high-end tycker jag inte man bör komplicera. Ett enkelt sätt att handskas med det är att tydligt tala om vilken storhet man pratar om och sedan hur stor den är och varför den är störst.

T ex:

Den här pickupen är high-end. Den kostar 100000 USD. Den är den dyraste jag har hittat på marknaden.

Den här förstärkaren är high-end. Mitt öra tycker den låter bäst vad gäller dynamisk återgivning.

Notera att i exempel 1 är mätmetoden absolut, dvs antal pengar.

Notera att i det andra exemplet har jag angett en subjektiv mätmetod - mitt öra. Det kan man göra - och det gör att var och en av oss kan kalla en anläggning för high-end! Dock är det inte säkert att alla instämmer i detta.

Link to comment
Share on other sites

Från Wikipedia

High-end-ljud kan syfta på enbart prisnivån, på den inbyggda kvaliteten hos komponenterna eller på subjektiv eller objektiv kvalitetet hos ljudåtergivningen.

Det är väl detta ni har skrivit om i trådarna?

Tycker att det är en definition som var och en kan tolka som den vill, trubbigt kanske? Ja för en del, sanningen för någon annan?

Men vi hifi-nördar förstår nog i de flesta fall vad som menas när någon uttrycker sig i tal eller skrift vad som menas med HiEnd. Om vi inte tycker att just den eller kanske den produkten faller inom sitt eget mått på vad som är HiEnd så spelar väl det ingen större roll heller.

Men ska det vara ett exakt svar på vad en definition på HiEnd är? Ja då har vi att göra......

Link to comment
Share on other sites

High-end, högsta (yttersta) slutet. För mig betyder det att en konstruktionsfilosofi har tagits till sin yttersta spets. Det gäller allt från det tekniska till handhavandet. Nagra och SME är typiskt high-end för mig. Det brukar bli dyrt.

Edited by Ranefjord
Link to comment
Share on other sites

Har du några exempel :?:

Her i Danmark, er der nogen der hævder, at branchen har "niveau inddelt" produkterne efter pris. Som det fremgår af denne tråd, så hævdes det, at en mellemklase Cd-afspiller defineres ved et prisniveau mellem 10.000 kr. og 30.000 kr.

Man høre (desværre) også tit et udsagn som "dette produkt er bedre end produkt X, men det koster jo også 5.000 kr. mere". Både en prisinddeling, eller at prisen er en sikker indikator for god lyd, kendetegner et debat hvor debattørerne sjældent ved hvad man taler om, men gerne vil fremstå troværdig med at fremsætte udsagn som intet reelt har med lyd at gøre.

Så husk at lyt, og ikke lade jer forføre at høje priser eller fancy udtryk, for ellers riskere man nemt en dyr fejlinvestering.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...