Timbre™ Posted July 8, 2012 Posted July 8, 2012 Ljusa sommarnätter är kanske inte mardrömmarnas årstid och vi börjar därför med ett mer jordnära problem... En av planetens skönaste skapelser även om enstaka personer betraktar den som ogräs. Det kanske beror på att växtens frön kan innehålla giftiga ämnen och att spridningsförmågan är god när omständigheterna tillåter. På våra breddgrader kan man njuta av en relativt kort men intensiv blomning som brukar sammanfalla med starten på grundskolans sommarlov... På sluttningarna i södra Anderna kan den närmast invadera höglandsregioner och blir snabbt energibank för kolibrier som Andean Hillstar & Co. Naturupplevelsen och skönheten får man på köpet samtidigt som bladformationen kan leda tankarna till reggae-musik... Behöver väl knappast tillägga att det är min favoritblomma och vilket är då dess svenska släktnamn... Quote
vovven Posted July 8, 2012 Posted July 8, 2012 Ljusa sommarnätter är kanske inte mardrömmarnas årstid och vi börjar därför med ett mer jordnära problem... En av planetens skönaste skapelser även om enstaka personer betraktar den som ogräs. Det kanske beror på att växtens frön kan innehålla giftiga ämnen och att spridningsförmågan är god när omständigheterna tillåter. På våra breddgrader kan man njuta av en relativt kort men intensiv blomning som brukar sammanfalla med starten på grundskolans sommarlov... På sluttningarna i södra Anderna kan den närmast invadera höglandsregioner och blir snabbt energibank för kolibrier som Andean Hillstar & Co. Naturupplevelsen och skönheten får man på köpet samtidigt som bladformationen kan leda tankarna till reggae-musik... Behöver väl knappast tillägga att det är min favoritblomma och vilket är då dess svenska släktnamn... Lupiner? Quote
Timbre™ Posted July 8, 2012 Author Posted July 8, 2012 Lupiner? Lupiner! Mitt i prick och det lär finnas ett par hundra arter på vår jord. Nu lämnar vi den terrestriala marknivån och nästa problem måste man nog vara väl initierad för att kunna lösa. Har Voyager knäppt ännu en bild på vår galax eller handlar det möjligen om någonting annat med koppling till transmissionära egenskaper... Quote
P-pan Posted July 8, 2012 Posted July 8, 2012 Framtiden är här... ? Kommer inte den imorgon eller dagen därpå Känslan av något trådlöst infinner sig onekligen och tur är att du orkar posta trådar så här mitt under "lågsäsongen"... vad skulle man annars ha att läsa Quote
Timbre™ Posted July 8, 2012 Author Posted July 8, 2012 Framtiden är här... ? Kommer inte den imorgon eller dagen därpå Den kommer allt närmare och detta är ett desperat försök att öppna mina sinnen... Quote
Timbre™ Posted July 8, 2012 Author Posted July 8, 2012 Dags att ge sig in i en återspeglad värld med spegelreflexkamera och nu råder det väl inget tvivel om det centrala objektet i denna tråd... Quote
Timbre™ Posted July 8, 2012 Author Posted July 8, 2012 Devaliet? mvh Mitt i prick igen vilket härmed verifieras via en fjärrkontroll av det annorlunda slaget. Härifrån kan mycket styras och kontrolleras... Quote
Bebop Posted July 8, 2012 Posted July 8, 2012 På sluttningarna i södra Anderna kan den närmast invadera höglandsregioner och blir snabbt energibank för kolibrier som Andean Hillstar & Co. Naturupplevelsen och skönheten får man på köpet samtidigt som bladformationen kan leda tankarna till reggae-musik... Behöver väl knappast tillägga att det är min favoritblomma http://www.euphonia-audioforum.se/timbre/n...devialet006.JPG Dessutom en utmärkt växt till att förbättra en trött jord i trädgårdslandet med. Den ger mer än den tar från jorden till gagn för kommande grönsaksodling. Quote
P-pan Posted July 8, 2012 Posted July 8, 2012 Spegelreflexkamera i all ära men det är inte lätt att ge sig på så blanka fotograferingsobjek. Blixtar göra sig icke besvär... eller har du lyckats med det också ? Det är (om inte annat ) en riktigt blank & fin spegel ...den där... Devialet Foto från Stockholms mässan 2011 Quote
Guest Musicus Posted July 8, 2012 Posted July 8, 2012 Den ampen har jeg hørt/lest skal passe særdeles godt med mine WB Vertex :mm: .. mvh Quote
Sigge Posted July 8, 2012 Posted July 8, 2012 (edited) Den ampen har jeg hørt/lest skal passe særdeles godt med mine WB Vertex :mm: .. mvh Och till mina Cremona M Edited July 9, 2012 by Sigge Quote
calle_jr Posted July 8, 2012 Posted July 8, 2012 Härifrån kan mycket styras och kontrolleras... http://euphonia-audioforum.se/timbre/new01/devialet073.JPG Bara två produktbilder än så länge, men redan det snyggaste fotot jag hittills sett på Devialet Det hårda stålet får en organisk karaktär med ljussättningen. Är det barometer också, eller varför står det "Air" Quote
Timbre™ Posted July 8, 2012 Author Posted July 8, 2012 Dessutom en utmärkt växt till att förbättra en trött jord i trädgårdslandet med. Den ger mer än den tar från jorden till gagn för kommande grönsaksodling. Ibland får jorden tillbaka mer än den har delat ut och sköna ärtor brukar ha en positiv effekt. Handlar det inte om att baljväxter binder kväve ur luften... I en svartvit värld skulle interconnect-kablagets framtid kunna vara nedsläckt men Devialet D-Premier är faktiskt utrustad med en mängd anslutningsmöjligheter på baksidan. Här finns två par Line in RCA som snabbt kan styras om till Phono för dem av oss som sitter fast i vinylhanteringens analoga värld. Nu blir inte hela resan analog men den praktiska känslan finns där och vinylsvarven kan lugnt stå kvar på sin plats... Linjeingångar kan även styras om till coax och som ytterligare digitala alternativ finns här AES/EBU samt optiska anslutningsmöjligheter. Valkyriadamen Gondul kopplades omedelbart in i slaget och det hela drog ihop sig till intensiva jämförelser. Quote
Timbre™ Posted July 8, 2012 Author Posted July 8, 2012 Spegelreflexkamera i all ära men det är inte lätt att ge sig på så blanka fotograferingsobjek. Blixtar göra sig icke besvär... eller har du lyckats med det också ? Här fanns för tillfället ingen tillgång till dagsljus så jag fick rota fram en liten upplättningsblixt som kördes i slow sync-repeat. För en gångs skull stämde vitbalansen ganska bra med verkligheten så det var bara att knäppa på. Quote
Timbre™ Posted July 8, 2012 Author Posted July 8, 2012 Det där golvet har vi sett förut... ...och så även kablaget som ringlar fram... Nu avslöjas även att det inte handlade om någon Voyager-utflykt utan att ljuskäglan kontrolleras av dagens huvudaktör. Även de akustiska insatserna börjar träda fram i ljuset och till vänster skymtar en uppsättning Svanå transparent Wings. Quote
Timbre™ Posted July 8, 2012 Author Posted July 8, 2012 Är det barometer också, eller varför står det "Air" Har en känsla av att det symboliserar trådlös överföring men helt säker kan man aldrig vara... Detta är i högsta grad ett pågående projekt med färska uppgraderingar som precis har tankats hem så jag skall kolla upp luftfrågan i morgon. Tur att det inte är en termometer... Quote
conan Posted July 9, 2012 Posted July 9, 2012 Spegelreflexkamera i all ära men det är inte lätt att ge sig på så blanka fotograferingsobjek. Blixtar göra sig icke besvär... eller har du lyckats med det också ? Det är (om inte annat ) en riktigt blank & fin spegel ...den där... Devialet Oj, vad blank den var. Hur låter den? Vi är nyfikna! Quote
struts Posted July 9, 2012 Posted July 9, 2012 Är det barometer också, eller varför står det "Air" Det är ingångsbeteckningen. Som timbre antyder så är "Air" Devialets proprietära sätt att streama högupplösta filer över wifi. Quote
calle_jr Posted July 9, 2012 Posted July 9, 2012 Det är ingångsbeteckningen. Som timbre antyder så är "Air" Devialets proprietära sätt att streama högupplösta filer över wifi. Quote
Timbre™ Posted July 12, 2012 Author Posted July 12, 2012 Det är ingångsbeteckningen. Som timbre antyder så är "Air" Devialets proprietära sätt att streama högupplösta filer över wifi. Helt korrekt och vi kan även ta det per telefon... Just nu pågår wifi-lyssning en trappa ner i lyssningsrummet och jag har fullständig kontroll ute bland trädgårdsmöblerna... Wi-Fi har för mig alltid betytt hustruvänlig hifi och det måste man ju säga att det är. Quote
Timbre™ Posted July 12, 2012 Author Posted July 12, 2012 Jasså, nu gick gänget över till Gondul och där fick jag reda på hur den är uppkopplad... Mängden information och kontroll är närmast obegränsad så jag nöjer mig med dessa två alternativ... Quote
Timbre™ Posted July 12, 2012 Author Posted July 12, 2012 Givetvis måste det göras en säkerhetskontroll på plats och allt stämmer till punkt och pricka. Tillbaka in i spegelvärlden och det här motivet finns i en mängd färgvarianter... Quote
Timbre™ Posted July 12, 2012 Author Posted July 12, 2012 Så är vi även tillbaka i det signalkabelfria tillståndet. Man skulle kunna se det som möjligheter till ett relationstest med dessa skilda kontrollvägar och det kommer mer... Quote
Timbre™ Posted July 12, 2012 Author Posted July 12, 2012 Via två av kontrollkanalerna kan det vara dags att kika lite på sambandscentralen i denna trådlösa tillvaro. Förutom traditionellt modem finns här en trio routers utspridda i bostaden varav denna AirPort Extreme är installerad i lyssningsrummet. Via Extremeroutern löper en direkt tvåvägskommunikation mellan datorn och Devialet vilket måste innebära kort signalväg i dubbel bemärkelse. Quote
Timbre™ Posted July 12, 2012 Author Posted July 12, 2012 Som redan framgått är det äpplen som gäller - men vad på jorden kan mäta sig med solmogna mangos direkt från Pakistan... Det finns t.o.m. en nattklubb i Skara med samma namn... Quote
Timbre™ Posted July 13, 2012 Author Posted July 13, 2012 Så har det blivit dags att samla ihop sig och låta öronen få ta del av denna kompakta men heltäckande skapelse. Det handlar till stor del om en kontinuerligt uppgraderingsbar digital plattform och vi lyssnade på musik vid två skilda sammankomster före och efter den senaste uppgraderingen Devialet AIR 1.4. Denna digitalt överförda finslipning, som möjliggör uppsampling till 88,2 respektive 96 kHz, är en del av det senaste paketet som bl.a omfattar systemkonfiguration samt fjärrhantering via iPhone, iPod och iPad av senare generationer. Flexibilité måste vara ett franskt honnörsord och användningsmöjligheterna är som sagt betydligt fler än vad XLR-kontakten för AES/EBU signalerar på baksidan. Även förstärkaravdelningen har uppgraderats med expanderad watt och volt, delvis i klass A. För användare som söker ytterligare energitillskott är det bara att dubblera och plötsligt har man två monoblock på vardera 400W med 0.00025% THD distorsion. Mitt allra första intryck bekräftade en gammal "sanning" vilket för mig betyder att slutresultatet inte kan bli bättre än vad mjukvaran presterar. Här handlade det om ett musikframträdande av ikonstatus och vad kan bli mer engagerande än Patricia Barber på The Green Mill under framförandet av If This Isn't Jazz... Fokus förflyttades dock ganska snabbt från själva framträdandet till en påfrestande övre diskant som jag aldrig tidigare har observerat och det skulle ta flera dagar innan förklaringen föll på plats. Denna hårddisk-lagrade upplaga kommer från ett Premonition Records samlingsalbum och själv har jag vant mina öron vid MoFi-utgåvan i DSD. Därmed avslöjas att systemet som helhet är känsligt för vad som stoppas in och det är ju ingenting nytt i hifisammanhang. Quote
Recommended Posts