Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ja. Så är det. Jag har sålt alla delar av min stereo och sitter nu ensam i tystnad. Eller det var ju inte sant. Som småbarnsförälder är livet fullt av ljud men inte så mycket tid till att sitta still och lyssna på musik. Och när det är tyst och alla sover passar det ju inte heller att dra på lite skönt tunggung... Förutom i lurar.

Och det är här jag skulle behöva lite hjälp. Jag sitter med ett par AKG 701 hemma som jag tycker låter ok (har nog ältat detta en del här tidigare vill jag minnas) men skulle vilja uppgradera. Dock har tidigare test av framför allt Sennheiser HD 800 inte lett till något stort sug så jag vet inte hur jag ska göra. Kankse är de bra nog men jag vill prova annat först. Spontant vill jag testa ett antal lurar samtidigt med egen musik men var kan man hitta ett riktigt bra ställe att testa lurar? Finns det någon butik som har tex hd 800, beyerdynamic T1, ultrasone edition 8, osv inne som demo?

Posted

Det ser ut som du inte läst Timbres Stax-tråd som pågår just nu i "Lyssnarforum". Efter en genomläsning av den tråden minskar alternativen drastiskt. ;)

Posted

Testa Beyer DT250 (250ohm varianten). De är billiga, men ska inte underskattas. Sök lite på headfi om du är intresserad. Jag har Grado SR325is, Sennheiser HD650 och Beyer 250 i min ägo. Jag gillar nog Beyerlurarna bäst för närvarande. De är slutna, vilket är en stor fördel om man verkligen vill lyssna privat. Driver lurarna med en flatcappad Naim headline 2. Självklart har jag lyssnat på finare (dyrare) lurar också. Priset är inte allt.

AKG 701 upplever jag som tråkiga med allt för distanserad ljudbild. Kanske har jag inte hört dem drivna med rätt stärkare; vem vet. Sennheiser HD650 är också en tråkig hörlur i min värld. De är däremot grymt sköna att bära, vilket är skälet till att de finns kvar i min samling. SR325is rockar fett, men kan vara lite vassa. Beyerlurarna har få nackdelar. De gör det mesta väldigt rätt.

Posted

Ranefjord: Håller med dig om att akg701 är trista. Låter dock hyfsat om man drar på ljudvolymen rejält. Har hitills inte gillat något jag hört från Beyerdynamic. Varit allt för vasst. Men det har å andra sidan varierat rejält mellan olika modeller där. Får ta att kika på ditt tips, priset är som du säger sällan en rättvis indiktator konstigt nog...

Bebop: får kika på staxarna. Men finns de att lyssna på någonstans?

Posted

Är du på jakt efter dynamiska lurar kan Grado GS-1000 vara ett intressant alternativ. Den finns för demo hos Reference Audio i Stockholm. Där tycks f.ö. finnas ett rejält hörlurssortiment med AKG, Audio Technica, Beyerdynamic, Ultrasone Edition, Grado, Sennheiser och magnetostatlurar från Audeze.

Finns det någon mer återförsäljare av STAX förutom Hifi Stället i Göteborg... :?:

Posted

Ultrasone tyckte jag lät riktigt bra när jag hörde dom. Våra film/TV ljudtekniker valde dom som arbetsredskap på mitt jobb. STAX är ändå de som ändå låter bäst. Jag har ett par själv som jag köpte i början av 90-talet.

Posted

Glöm inte bort förstärkningen i sammanhanget.

Du kanske redan har den biten ordnad men om inte så föreslår jag att du kollar upp en liten "röris" typ DNA Sonett.

Struts här på forumet kan en hel del om det här med lurar så skicka ett litet pm och kolla om han kanske kan hjälpa dig :)

Posted

Stockholmsmässan hade bra utbud av lurar i år. Trots att jag varit trogen Sennheiser-användare sedan barnsben så blev jag inte klok på varken HD800 eller nya HD700. BeyerDynamic lät däremot mycket mer som jag önskar mig och jag blev riktigt sugen på T1 men mycket billigare DT990 imponerade också. Nya T90 som ligger någonstans mittemellan skulle vara intressanta att höra, jag tror inte de fanns med på mässan. Jag skulle inte köpa nya lurar utan att ge Denons finare modeller en ärlig chans heller, det lilla jag hört (D5000) har varit väldigt lovande.

Posted
Ultrasone tyckte jag lät riktigt bra när jag hörde dom. Våra film/TV ljudtekniker valde dom som arbetsredskap på mitt jobb. STAX är ändå de som ändå låter bäst. Jag har ett par själv som jag köpte i början av 90-talet.

Vilken adapter/driver kör du med... :?::mm:

Posted
Jag använder SRD-X professional och SRM monitor.

För mobilt och stationärt bruk... :) Har aldrig träffat på någon av dessa IRL men SRD-X Pro måste vara en praktisk lösning för snabb uppkoppling. Går man via traditionell hörlursutgång... :?:

Posted

Just nu är den kopplad till Tape out. Men jag kan också köra den från line out på förförstäkaren eller line out från min ljudmixer. SRD-X går även att driva med batterier. Jag har provat det för längen sedan men inte gjort någon riktig utvärdering.

Posted
Struts här på forumet kan en hel del om det här med lurar så skicka ett litet pm och kolla om han kanske kan hjälpa dig :)

P-pan är mycket snäll men erfarenhet är dessvärre inte alltid lika med kunskap :o .

Nåväl. Jag lyckades inte heller bli kompis med mina HD800 även om jag medge att de är väldigt "korrekta", och enligt min mening spelar HD600/650 och K701 inte alls i samma division. Min erfarenhet med Ultrasone är begränsad till Edition9 som jag inte heller gillade, en helt överkokt och entonig bas förstörde vad som annars var ett rätt lovande ljud.

Jag har nyligen sålt av en hel del av mina lurar men de enda dynamiska lurarna jag inte kan tänka mig skilja mig ifrån är mina Lawton LA2000 (numera kallad LA-D2000). Dessa är Denon AH-D2000 moddade av Lawton Audio i USA. Fler bilder och lite intryck finns på P-pans eminenta bildtråd från hörlursträffen på Audio Concept för ett par år sedan. Då fick en del andra här på forumet tillfälle att lyssna, de kanske också vill dela med sig av sina åsikter.

För mina öron är dessa bland de absolut bästa dynamiska hörlurarna som finns att köpa idag. PM om du befinner dig i Stockholmstrakten och är intresserad av att provlyssna, går säkert att ordna.

Posted

Det finns väldigt mycket att välja på och det har kommit många highend hörlurar de senaste åren. Tyvärr finns det ingen större enighet om vad som är bäst. Hur en hörlur låter kan också variera ganska mycket beroende på drivning och signalens kvalitet. Hörlurar med markerad diskant blir mer känsliga för brister i inspelning och digitala artefakter. CDn (eller rippad CD) är det behändigaste mediet men bristerna i mediets ljudkvalitet fångas tyvärr upp i en hörlur av hög kvalitet. Så mycket handlar om kompromisser och personliga preferenser.

Här kommer ett urval av hörlurar med högt anseende:

Stax - en del älskar dem medan andra tycker de är för cerebrala. Akustisk musik är deras starka sida, snabba och mycket transparenta men svårare att få bra tryck på rockmusik.

Sennheiser - HD800 har många anhängare medan andra inte står ut med dem. Jag tycker om dem men håller med om att de kan låta hemska med vissa förstärkare. HD650 har inte samma klass men resultatet varierar starkt beroende på drivining. Kan låta väldigt tråkiga med fel förstäkare. Kan vara ett bra alternativ om man inte vill placera sig på highend nivå.

Beyerdynamik T1 är ett ganska populärt alternativ till HD800, ganska lik men inte så besvärlig i diskanten.

Denon - D7000 är toppmodell men som ni ser i tråden kan en modifierad D2000 vara ett bra alternativ. Jag har faktiskt hört den som nämndes och den lät bra. Varmare ljud än HD800 och troligtvis lättare att matcha.

Audeze har lanserat planarhörlurar (planar-magnetic), påminner en del om elektrostater i konstruktionen men kan drivas från en vanlig förstärkare. Enastående bas men en del tycker att de är alltför oartikulerade i diskanten och föredrar t.ex. HD800 eller Stax. Det har varit en del problem med konstruktionskvaliteten, som dock kan vara åtgärdat. Framtiden får visa hur länge de håller men tillverkaren har haft bra service för dem som haft problem.

Hifiman är också planarer. HE-6 är toppmodellen som dock är svårdriven och HE-500 kan därför vara ett bättre val.

Det är intressant att många av dessa hörlurar inte har konventionella dynamiska element. HD800 är en ringradiator, Stax är elektrostatiska och så har vi planarerna.

Så det är lika svårt att hitta rätt med hörlurar som med högtalare. I båda fallen finns det många som låter bra om man är nöjd med det och inte absolut måste hitta det bästa eller ständigt måste ha något som är bättre - och det är ju svårt att motstå!

Posted

Intressant att höra era tankar. Helst skulle jag vilja köpa Sennheiser HD800 för att jag tycker de är så bekväma och att det vore ett lätt och smidigt köp att göra då den finns överallt. Jag tyckte faktiskt inte diskanten var något större problem och då är jag ändå en "Sonus Faber"-typ med stor känslighet för diskant och gärna ser den lite lätt avrullad. Det jag tyckte vid en direkt A/B test med AKG 701 med både egen musik och egen förstärkare var att de lät allt för lika. Dvs, hyfsad ljudbild, klara och fina men lite trista. För de pengar som lurarna kostar hade jag förväntat mig mer. Jag lyssnade i samma veva på Denons 2000 och 5000 lurar och tyckte de lät bra men för burkiga. Beyerdynamic T1 har jag tyvärr inte testat ännu men väl den slutna varianten T5p som jag tyckte lät för ljust och skrikigt ( för att inte tala om T50p, den trodde jag ärligt talat det var fel på. Vidrig lur!)

Dessvärre är STAX lite för dyrt för mig så det är just HD800, T1, LCD2, eller edition 8 som kan vara tänkbara kandidater. Jag får väl ta mig upp till reference audio för en testsession.

Posted (edited)
Dessvärre är STAX lite för dyrt för mig så det är just HD800, T1, LCD2, eller edition 8 som kan vara tänkbara kandidater.

Inte nödvändigtvis! :D

Detta Stax system för ungefär SEK 5.500 kostar hälften så mycket som ett par nya HD 800 (exkl stärkare) och låter helt fantastiskt bra i mina öron. Det är just ett sånt rigg jag råkar ha framme f n, välkommen förbi om du vill provlyssna.

Edited by struts
Posted
Inte nödvändigtvis! :D

Detta Stax system för ungefär SEK 5.500 kostar hälften så mycket som ett par nya HD 800 (exkl stärkare) och låter helt fantastiskt bra i mina öron. Det är just ett sånt rigg jag råkar ha framme f n, välkommen förbi om du vill provlyssna.

Inklusive ställ och påse... :icon_smile_cool::) Är konditionen vad bilden signalerar måste det vara väldigt mycket välljud per dollar.

Posted
Inklusive ställ och påse... :icon_smile_cool::) Är konditionen vad bilden signalerar måste det vara väldigt mycket välljud per dollar.

Instämmer till 100% med föregående talare. Jag har väldigt svårt att tänka mig ett sätt att lura till sig mera bang for the buck, även begagnat..