Jump to content

Recommended Posts

Posted

Dags att hänga av sig i sommarvärmen och plocka fram en sax för stax... :) Hifitidningar kan vara perfekt sommarlektyr i hängmattor, på utedass eller varför inte på närmaste parkbänk... :?::26: Med elektrostatlurar på huvudet är de akustiska förutsättningarna alltid på topp och sommaren 2012 kan vi läsa om en "Himmelsk STAX-DUO" vilket väcker nyfikenhet och förhoppningar om att paradiset är nära ... :icon_smile_cool::mm:

staxx500.JPG

Posted
Du Timbre...

sommarlovet har varit igång ett tag va :?::dry: ... :D

Glöm inte att penseln ska motioneras också ;)

Allt har sin tid :D och denna uppackning blir historisk ur ett Göteborgsperspektiv... :) Det var ett bra tag sedan man kunde vara med och packa upp Staxlurar i någon Göteborgsbutik och senast det begav sig var på Skånegatan när HiFi-Klubben importerade STAX. Försökte länge få loss en SRM-T1 som stod i butiken men den var inte Semko-märkt vilket antyder slutet på åttiotalet. Idag är det inte lika krångligt.

staxx515.JPG

Posted

Ojoj ännu en Stax-tråd! :)

Vilken himmelsk sommar för hurlursälskare...

Detta eller föregångaren är det system jag överväger att skaffa mig ngn gång...

Posted

Efter en kort stunds beslutsångest började vi med lureriet och har man tidigare använt sig av Staxlurar kommer regressionen krypande som ett brev på posten... :) STAX SR-Lambda Series drog igång mot slutet av sjuttiotalet med SR-Λ och här finns en uppenbar släktskap i rakt nedstigande led.

Evolutionen har bl.a. resulterat i utsträckt frekvensomfång, högre drivspänning och tunnare membran jämfört med urlambdan men i övrigt är det mesta sig likt. Modellfloran har varit omfattande genom åren och dagens övriga modeller i Λ-gruppen har beteckningarna SR-207, SR-307 & SR-507.

staxx527.JPG

Posted
Vilken himmelsk sommar för hurlursälskare...

Hörlursintresse kan säkert ha årstidsanknytning men i fallet earspeakers kan regniga somrar faktiskt vara till fördel... :D

Ända sedan Lambda-starten har jag upplevt en dragning mot röralternativet när det gäller lämplig drivning. SR-Λ Signature/SRM-T1 är en klassisk kombination där elektrostaternas högupplösta direktpresentation får ett behagligt tillskott av värme och flyt. I vissa transistorkombinationer kan analysförmågan lätt gå till överdrift men förutsättningarna för dagens lyssning bör således vara godartade... :mm:

staxx602.JPG

Posted
Det positiva var väl att någon förhindrade eventuella elektriska stötar mellan öronen :black:

Undrar hur många Stax-trådar som krävs innan man själv blir hörlursfreak... :Thinking:

Nu vet jag inte om danska stötar är så mycket mildare än svenska :D men man behövde faktiskt bara ta sig över sundet för att inhandla en exakt likadan.

Det handlade nog mest om regler och klausuler som HiFi-Klubben helt enkelt måste följa.

I och med övergången till pro-varianterna och den högre drivspänningen försvann den sjätte och centrumplacerade kontaktpinnen :) vilket måste ha varit en väl genomtänkt förändring. Man kan således även driva samtliga pro-lurar via normal-utgång 230V. Däremot skulle ett omvänt byte framkalla spänningskatastrof och trasiga lurar, så pin no. 6 fungerar även som kopplingsskydd.

staxx632.JPG

Det finns även förlängningskablar i två kvalitetsklasser om man vill sitta på behörigt avstånd (2,5m/5m) från den värmealstrande drivern.

staxx623.JPG

Posted
Nu vet jag inte om danska stötar är så mycket mildare än svenska :D men man behövde faktiskt bara ta sig över sundet för att inhandla en exakt likadan.

Det handlade nog mest om regler och klausuler som HiFi-Klubben helt enkelt måste följa.

I och med övergången till pro-varianterna och den högre drivspänningen försvann den sjätte och centrumplacerade kontaktpinnen :) vilket måste ha varit en väl genomtänkt förändring. Man kan således även driva samtliga pro-lurar via normal-utgång 230V. Däremot skulle ett omvänt byte framkalla spänningskatastrof och trasiga lurar, så pin no. 6 fungerar även som kopplingsskydd.

http://euphonia-audioforum.se/timbre/mapp4/staxx632.JPG

Det finns även förlängningskablar i två kvalitetsklasser om man vill sitta på behörigt avstånd (2,5m/5m) från den värmealstrande drivern.

http://euphonia-audioforum.se/timbre/mapp4/staxx623.JPG

Tänk vad perspektiv och referenser lurar! Här ser kontakten stor ut, nästan som till vägguttag. Men jag antar att det är samma kontakt som på bilden ovan vilket betyder tumme-tott-storlek? :)

Posted
Tänk vad perspektiv och referenser lurar! Här ser kontakten stor ut, nästan som till vägguttag. Men jag antar att det är samma kontakt som på bilden ovan vilket betyder tumme-tott-storlek? :)

Ja, det är samma plugg tänkt som detaljstudie med ett Micro Nikkor 60mm... :)

Specifikationer SR-407Signature:

staxx497.JPG

Posted
Allt har sin tid :D och denna uppackning blir historisk ur ett Göteborgsperspektiv... :) Det var ett bra tag sedan man kunde vara med och packa upp Staxlurar i någon Göteborgsbutik och senast det begav sig var på Skånegatan när HiFi-Klubben importerade STAX.

Finns det någon butik i Göteborg som säljer Stax nu?

Posted
Ja, det är samma plugg tänkt som detaljstudie med ett Micro Nikkor 60mm... :)

Specifikationer SR-407Signature:

Inser nu att jag ord-skojade lite också! :)

Fasta objektiv är det nått speciellt med...

Posted
Det är en sensation att Stax finns i butik, det är inte bara i Göteborg de har varit försvunna utan nog i hela Sverige.

Efter att HiFi-Klubben slutade med STAX importerades produkterna av Johan Lindroos på Budha Audio men jag lyckades aldrig få syn på lurarna i någon butik. Du har förmodligen helt rätt, tillfället är nog ganska unikt.

staxx546.JPG

Posted

Jag köpte mina STAX Lambda Λ någon gång under 90-talet. Dom låter otroligt bra men tyvärr ganska obekväma för min smak. Jag har en son som just nu bor i Taipei och jag har bett honom att kolla priset på SR 007 och 009. Jag skulle behöva adresser där man kan finna dom i Taipei. Kan man få något tips på det?

Posted
Jag köpte mina STAX Lambda Λ någon gång under 90-talet. Dom låter otroligt bra men tyvärr ganska obekväma för min smak.

Om bekvämlighet prioriteras hamnar SR-Gamma Pro högt upp på listan. Lätt att få på plats och lätt att glömma av... :)

Tyvärr steg STAX av Gamma-tåget och modellen försvann lika snabbt som den dök upp. Frekvensomfånget sträckte sig mellan 15Hz-30kHz och man vet ju aldrig vad en parallell utveckling med Lambda skulle ha kunnat leda till.

Första pris i obekvämlighet måste ändå SR-Σ Sigma ha lagt beslag på men ljudet var en upplevelse... :mm:

Stax SR-Gamma Pro...

STAX0023.JPG

Posted

Dags att träda in i elektronrörens nostalgiska värld :) men den första reflektionen handlar om volymkontrollen. En utveckling av designen som säkert skall förbättra greppbarheten om man får för sig att balanskorrigera kanalerna.

Tycker dessutom att den har blivit läckrare på köpet... :icon_smile_cool::)

staxx576.JPG

Posted

Med dagens SRM-006tS är endast det högre utspänningsalternativet aktuellt och här kommer man inte in med sjuttiotalskontakterna på t.ex. SR-Lambda eller SR-Sigma. Den sjätte pinnen kan då ses som en säkerhetslina ifall man skulle smyga omkring med hörlurar i nattens mörker... :)

Här finns tre linjeingångar, varav Input 3 är balanserad. Input 1 kan vidarekopplas parallellt och dylika utsvävningar (har testat med SRM-007t) brukar inte fungera så bra. En av fördelarna med aktiva drivers är den raka signalvägen och givetvis kopplar man direkt på aktuella signalkällor.

staxx586.JPG

Installationen av SRS-4170 är nog något av det mest lättvindiga man kan ta sig för inom hifihobbyn och med bruksanvisningen i hand gick det på mindre än fem minuter... :icon_smile_cool:

staxx494.JPG

Posted

En väl förankrad Staxstrategi som tilltalar mig rent subjektivt är att sortimentet genom åren har hållit en konstant profil. Man kastas inte mellan modellbyten där det gäller att hitta tillverkarens logotyp för att vara på den säkra sidan och en tillbakablick i bolagets hörlurshistoria visar ett tydligt mönster när det gäller utveckling och modellserier.

SRM-006tS härstammar tveklöst från åttiotalsmodellen SRM-T1, vilket i mina öron står som en garanti för god matchning med Lambda Pro Series och Gamma Pro. Det skulle inte förvåna mig om även SR-009 fungerar utmärkt.

staxx570.JPG

Rörbestyckningen utgörs fortfarande av dubbeltrioder och det mesta i specifikationerna sammanfaller med SRM-T1.

staxx488.jpg

Designmässigt är släktskapen lätt att identifiera trots att det skiljer 23 år mellan dessa modeller.

staxx683.JPG

Posted

Skivvalet framkallade ingen beslutsångest :) och plötsligt dök Günther upp bland kunder och medlyssnare. Radiohandlarn var givetvis på plats och fick sin beskärda del av Institutet för Radioteknik i München. Konsthuvudresan gick vidare med de obligatoriska spåren Take The A-Train samt två vinylpromenader med Michael Loh. Ljudteknikern hade för övrigt ett par Lambda Pro på skallen när inspelningarna gjordes.

Första intrycket målar upp en bild av just ett par finslipade Lambda Pro. Det nya membranet får tankarna att gå till SR-009 och diskantåtergivning plus transparens imponerade redan innan drivern kommit upp i klass A-temperatur. Det verkar inte som att någon av de senaste Staxmodellerna behöver sjuttiotalets inspelningssträckor för att komma i form. SRM-006tS fyllde på med värme och flyt, vilket är viktigt i mina öron så att inte konturskärpan blir onaturligt och överdrivet utmejslad.

För övrigt hänger det på inspelningarna.

staxx656.JPG

Eitan är en garvad Staxlyssnare men om några sekunder ringer telefonen i radiostudion... ;):D

staxx674.JPG

Posted

Om ingen har slagit till på direkten står denna duo uppkopplad och lyssningsklar på Hifi Stället.

Bra musik är bra musik - oavsett om den är inspelad med Dummy-Head eller ordinarie mikrofonuppställning.

staxx659.JPG

STAX Ltd.

staxx496.JPG