calle_jr Posted June 26, 2012 Posted June 26, 2012 Tyst mediaserver från Baetis Audio hanterar cd, dvd, bluray, sacd (dsd), hd-audio mm i en rad audio och video-format såsom flac, wav, alac, mpeg4, mkv etc. Intel Core i3 processor med inbyggt ljud- och grafikkort, 8GB DDR3 1300, 128GB SSD och upp till 12TB hårddisk anslutna via eSATA eller usb2/3. Ethernet, hdmi-utgång och ljudutgång via s/pdif med bnc, toslink eller rca. Streamar allt upp till 64bitar/192kHz utan DSP. Styrs med läsplatta eller tangentbord och bildskärm. Som jag förstår är Windows 7 Pro och JRiver MC17 förinstallerade. Bild: baetisaudio.com We are in this for the long haul. We know that making true high-definition audio and video more widely available is not easy. We tried to build the best, and price it better than fairly ... only your own eyes and ears can tell us if we met our objective. http://baetisaudio.com/ Quote
Kilgore Posted June 26, 2012 Posted June 26, 2012 Oj denna var intressant...hoppas den inte är lika dyr som många andra media servers av rang Blir intressant att läsa tester av denna Quote
plundin™ Posted June 26, 2012 Posted June 26, 2012 Oj denna var intressant...hoppas den inte är lika dyr som många andra media servers av rang Blir intressant att läsa tester av denna Snygg för att vara en PC.. $2995 enligt deras sajt... ($2595 introductory offer) /ptr Quote
calle_jr Posted June 26, 2012 Author Posted June 26, 2012 Delkomponenterna kostar ju inte många tusenlappar, utan jag tror tricket ligger i hur de integrerar kretsarna med hdmi och s/pdif i kombination med OS och JRiver. Quote
plundin™ Posted June 26, 2012 Posted June 26, 2012 Delkomponenterna kostar ju inte många tusenlappar, utan jag tror tricket ligger i hur de integrerar kretsarna med hdmi och s/pdif i kombination med OS och JRiver. det är min bestämda uppfattning att oavsett vad för apparat (HiFi) vi pratar om, så betalar man för konstruktörens kunnande, kreativitet och support, komponenterna som ingår får man på köpet! /ptr Quote
Andy Posted June 28, 2012 Posted June 28, 2012 http://www.inet.se/kundvagn/visa/1965577/euphonia Antar att den är likvärdig... men då får man skruva lite själv fast det är ju roligt Quote
crion Posted June 28, 2012 Posted June 28, 2012 Eller CA's variant:.. http://www.computeraudiophile.com/content/...erver-caps-v20/ Quote
calle_jr Posted June 29, 2012 Author Posted June 29, 2012 http://www.inet.se/kundvagn/visa/1965577/euphonia Antar att den är likvärdig... men då får man skruva lite själv fast det är ju roligt Eller CA's variant:.. http://www.computeraudiophile.com/content/...erver-caps-v20/ På pricken sånär som att båda dessa är som jag förstår tänkta att användas med usb-gränssnitt mot dac. Baetis Audios idé är att undvika pci-kort och använda Intel iCore-processorns integrerade ljudkrets för anslutning direkt till hdmi och elektrisk s/pdif. ps. Fräck inköpslista, Andy! Quote
crion Posted June 29, 2012 Posted June 29, 2012 (edited) Det låter inte optimalt ur jittersynpunkt isf. S/PDIF coax skickar sin klocka från EMI/RFI hell och HDMI behöver en sjukt bra HDMI jittermumsare (tänk Meridian HD621) för att komma ned på lågjitternivåer samt låg EMI/RFI in till anläggningen. Edited June 29, 2012 by crion Quote
calle_jr Posted June 30, 2012 Author Posted June 30, 2012 Det låter inte optimalt ur jittersynpunkt isf. S/PDIF coax skickar sin klocka från EMI/RFI hell och HDMI behöver en sjukt bra HDMI jittermumsare (tänk Meridian HD621) för att komma ned på lågjitternivåer samt låg EMI/RFI in till anläggningen. Bra poäng. Jag antog det fanns en teknik att separera klock-strömmen från ljudströmmen Hittar inte ett skvatt om emi/rfi/jitter på deras hemsida. Vi får luska i det... Quote
Mattias Posted June 30, 2012 Posted June 30, 2012 (edited) Måste erkänna att man blir sugen på att sätta ihop en tyst mediaspelare. Här kommer några egna tankar jag har om en sådan burk. Lite OT då inlägget inte handlar om Media spelaren från Beatis Audio. Processor Själv skulle jag vilja ha med en I5 eller I7 processor helst inget mindre i processorväg. En fördel är ju hastighet i hantering Jriver vilken jag upplevt och är lite beroende av i dagsläget!! En annan fördel (I5/I7) är ju att processorn regelerar hur hårt den måste gå. Kör man musik och jriver så rynkar den inte ens på näsan En nackdel (I5/I7) är ju att vid hård belastning under "lång tid" så genererar processorn avsevärt med värme! När jag tänker I3 så ser jag enbart hindret att processorn ligger och dundrar på i samma processorhastighet hela tiden oberoende på lasten.... ganska korkat som använts under så lång tid (många år) anser jag. Processorkylare Efter sommaren skall det komma en passiv kylgrej till processorer tex I5/I7 från nåt företag med bra prislapp (under 1000kr källa sweclockers nyhetsflöde, om intresse ofinns kan jag återkomma med detaljer på denna) Nätagg Tänker man sig ett traditionellt PC-nätgagg så finns det passiva sådana på upp till ~550W vad jag känner till, dvs helt utan fläkt. Grafik Kör man det inbyggda grafiken i I5/I7 slipper man hemska fläktar på externt grafikkort men å andra sidan begränsar man sig till musik/film vilket vi nu pratar om... Hårddiskar/SSD Kör man lågvarviga hårddiskar för musiken så brukar de vara ganska tysta. Vore kul att ha musiken på SSD men idagsläget personligen är det icke försvarbart i pris! Dessutom blir det personligen ej försvarbart i fysisk storlek då det kommer kräva många SSD. Operativet vill jag ha på SSD. Det är no return på denna punkt! Ljud Yellowtec PUC2 via USB kommer jag köra. Men man kan ju lika gärna slänga in ett analogt Lynx kort eller varför inte ett digitalt Lynx kort som hanterar AES/EBU med bravur (även dual mode) Chassie måste man ha och ja nåt snyggt där allt får plats. Ljudnivå från detta bör bli lågt men man måste ha koll på tempen så att det inte blir för varmt någonstans. Speciellt då det inte finns mågon mekanisk fläkt i detta tilltänkta system. Några tankar från en glad amatör inom området. Satt ihop ett modernt hastighetsmonster och det gick bra... kanske nästa steg är detta. Kanske finns det faktafel eller brister men då får ni rätta Mvh Mattias Edited July 1, 2012 by Mattias Quote
calle_jr Posted July 1, 2012 Author Posted July 1, 2012 Måste erkänna att man blir sugen på att sätta ihop en tyst mediaspelare. Här kommer några egna tankar jag har om en sådan burk. Bra tankar! Mina reflektioner; - Jag har sett att det finns externa nätaggregat med bra pulver. - Kan du inte tänka dig klocka ner processorn? - Varför sätta i ett ljudkort som bara innebär konflikter med puc2? Quote
calle_jr Posted July 1, 2012 Author Posted July 1, 2012 Fråga till Baetis Audio... I liked the concept of using the Intel iCore integrated audio circuit for direct connection to hdmi and s/pdif coax. However, it does not seem like the best idea due to jitter and emi/rfi inside a pc. What am I missing? Svar från Baetis Audio... Nothing, except that you didn't mention the need for USB to SPDIF conversion in USB-centric DAC machines. We expect our customers to either continue to use our machine via USB to a DAC that is tuned to use USB, or one that is designed to provide absolutely all of the clocking process and is SPDIF-centric. Galvanic isolation problems should also be eliminated by the proper DAC by having balanced analog outputs. That is, the DAC can do perfectly its digital-to-analog conversion process on the signal, no matter the level of noise. The noise is removed via the XLR balanced analog outputs. The only way to believe that this advantage of SPDIF is real is to visit a dealer that can do the A/B comparison. This bias against spdif comes mainly from industry experts who are: a) used to USB output because Mac dominates the industry, and b) know little about the current methods for eliminating emi or ground loops. I was one of these experts until we started to investigate what the iCore PC could do, without any interference from separate sound cards, and with proper treatment of an isolation transformer (if needed), not by some $10 internal part in the computer. The days of Mac remaining at the top are limited, and therefore the days of using USB are limited. Some of the very best DACs do NOT have USB input, while the rest have it, and tune their DACs accordingly, because USB has been the only way for the last decade. We believe that the need for USB-centric DACs to convert from USB to SPDIF outweighs the inherent disadvantages of SPDIF that have been associated with separate sound cards in the days before the iCore computers and in the context of poor galvanic isolation treatment. EMI is a separate issue which can now be eliminated via the use of emi-elimination tables. Also, no one except us actually uses an SPDIF coaxial output (BNC) that does not share its header off the computer's motherboard with anything else. Quote
calle_jr Posted July 1, 2012 Author Posted July 1, 2012 Jag hittade även följande på deras sida Important Accessories; Ground loop elimination. Every audio or AV system is subject to potential “hum” noise flowing from sub-optimal galvanic isolation of the equipment. The Baetis Revolution™, in and of itself, is designed to NOT have a galvanic isolation transformer within the computer. Rather, we expect that the high-end DAC or pre/pro to which the Baetis is attached will have balanced analog outputs (XLR) to the amplifier(s). Such DACs perform their digital-to-analog conversion despite the presence of noise in the S/PDIF signal, then eliminate the noise when sending the analog signal to the amp(s). When you own instead a DAC or pre/pro with unbalanced (RCA) analog outputs, the highly sensitive Baetis computer S/PDIF output may contribute to a low-level hum heard on the speakers when the music or video file is placed on “mute” or “pause.” If you can hear such a hum when you place your ear within a meter of the speakers, you should purchase a separate isolation transformer, to be used between the Baetis and the DAC or pre/pro. Note that such “hum” may be produced by other components in your system, so you may need to fix these other components as well, and we can assist you in finding specific models of isolation transformer for these purposes. We do NOT place the usual $10 “button” transformer inside our computer to solve the potential “hum” problem, because a) it might block the critical airflow in our computer that allows the machine to be silent to the human ear while providing for heat-producing ripping and playing of blu-ray discs; b) the $10 internal transformer is not remotely the quality of the best-designed external transformers, and c) the problem might not exist at all depending on the other components in your system. For example, we have yet to hear any “hum” complaint when our computer is connected to DACs or pre/pros with balanced analog outputs. For those of you who do experience “hum”, you will want to eliminate it, not simply reduce it (as may be the case with the cheap internal transformer). For these reasons, for users of the Baetis computer that have unbalanced outputs from their DAC or pre/pro, we sell an external Jensen isolation transformer that has BNC digital input and BNC digital output. When coupled with a short (1 foot) BNC to BNC digital connecting cable, the transformer sits behind the computer, out of sight, and connects to the DAC in the usual way for such DACs. Quote
Richard Posted July 1, 2012 Posted July 1, 2012 (edited) Processorkylare Efter sommaren skall det komma en passiv kylgrej till processorer tex I5/I7 från nåt företag med bra prislapp (under 1000kr källa sweclockers nyhetsflöde, om intresse ofinns kan jag återkomma med detaljer på denna) Jo, fortsatt intresse finns absolut!! Väldigt intressant tråd. Själv kör jag från laptop (med några år på nacken) som står i angränsande rum så jag har egentligen inga problem med ljud från själva datorn. Däremot kan jag ibland få missljud vid byte av låt och även någon gång missljud som inte försvinner förrän efter omstart. Bägge dessa bekymmer tillskriver jag datorn så denna tråd är därför mycket intressant. Jag har försökt strippa datorn på processer så mycket som möjligt. Har följt http://www.thewelltemperedcomputer.com/ och kör även utan antivirus program. För att komma längre i detta avseende är det nog datorn rent hårdvarumässigt som står på tur.... Editerat pga snavfel. ///Richard Edited July 1, 2012 by Richard Quote
Mattias Posted July 1, 2012 Posted July 1, 2012 (edited) Bra tankar! Mina reflektioner; - Jag har sett att det finns externa nätaggregat med bra pulver. - Kan du inte tänka dig klocka ner processorn? - Varför sätta i ett ljudkort som bara innebär konflikter med puc2? Nätagg Absolut kan man köra externt nätagg. Då kan ju lådan bli liten och trevlig vilket är bra. Har inte kollat så noga på extrena nätagg men hur mycket effekt kan ett sådant leverera? Nu är jag dock lite mer inne på I5/I7 spåret då jag gillar konceptet och dessa drar lite mer ström i maxläget. Sen gillar jag lixom i hifisammanhang uttrycket "headroom" Nerklockning Det kan man göra. Nu är jag ju såld på I5/I7 och då sköter datorn detta via belastningen på egen hand. Ljudkort Många här har ju Puc2 men inte alla därav min rekomendation av Lynx ljudkorten. Naturligvis räcker det med ett ljudkort av något slag. Den analoga varianten av lynx two ljudkort kan dessutom med fördel användas för att driva ett komplett hemambio system om man nu så vill. Jo, fortsatt intresse finns absolut!! ///Richard Lite mer om Processorkylare helt passiv. Hittade på nyheten om processorkylaren ifråga. Nofan CR-95C Icepipe http://www.sweclockers.com/nyhet/15343-nof...idge-utan-flakt Håller klart med er om att detta är ett mycket intressant ämne /Mattias EDIT: Stavning och sånt Edited July 1, 2012 by Mattias Quote
Mattias Posted July 1, 2012 Posted July 1, 2012 Om man skall kolla upp tysta modeller av hårdvara så hittade jag följande sajt som bevakar just detta tysta prylar: http://www.fanlesstech.com Tillexempel så rekomenderar man här en del helt tysta komponenter till ett datorsystem. Klart intressant. I exemplet tar man bla upp tre olika helt passiva processorkylare. Man rekomenderar även processorer I3/I5 med lågt TDP värde (35W). /Mattias Quote
Andy Posted July 4, 2012 Posted July 4, 2012 (edited) Vad har du för budget Mattias? Edit: Riktigt snyggt chassi. http://www.inet.se/kundvagn/visa/1965582/euphoniav2 Kanon Edited July 6, 2012 by Andy Quote
Recommended Posts