pix Posted June 21, 2012 Posted June 21, 2012 Tänkte visa upp lite bilder från det pågående snickeriet, några buktade BAD paneler BAD panel-principen bygger på ett speciellt hålmönster, borrat med en viss hål-dimension, vilket ger en bredbandig diffusor/absorbent mellan ca 200 - 20K Hz Men en lång planka som styrde överhandfräsen i en båge, gjordes ett antal bitar med en svängd kant. De svängda bitarna är 120mm i mitten och 80mm i ytterkant. Bredden är 600mm Höjden på panelen är 1200mm och består av två st spegelvända "BAD-mönster" Framsidan ser ut så här. Jag gjorde tre paneler i detta utförande Min tanke med att montera fötter på dessa är att de skall placeras en bit ut från bakväggen. En bakom vardera högtalare, och en i mitten När dessa är helt klara är planen att bygga ytterligare tre paneler som skall vägghängas på strategiska ställen i lyssningsrummet Jag har fått mycket bra tips från flera HF-medlemar om lämplig fyllning, vilket är nästa steg. Därefter skall Mahogny-fötterna oljas, och en benvit "strumpa" av tyg träs över dem, så de "försvinner" in i tapeten, och blir "osynliga" /Pix Quote
das Boot Posted June 21, 2012 Posted June 21, 2012 Snyggt jobbat! Svårt att se finishen på bilden men annars tycker jag det ser ut som de klarar sig utan tyg också. Gillar! Quote
jbwe72 Posted June 21, 2012 Posted June 21, 2012 Hej Pix! Kul att se att fler har B.A.D. Jag har 6 stycken BAD paneler. Dom är inte böjda men fungerar ändå. Fyra stycken hänger i taket ovanför och framför lyssningsposition. Dom sitter ihop två och två spegelvänt. Två står på fötter bakom högtalarna. Mina är klädda med ljust gardintyg men utan dämpning, från början var alla dämpade med markisolering men ju mer jag tog bort desto bättre blev det. mitt rum blev överdämpat med dämpning bakom panelerna. Jag har ett normalt vardagsrum 20m2 med 200 böcker och 1200 cds i hyllor. En tre sits soffa och två fotöljer. Att dessa paneler fungerar är det ingen tvekan om för min del. MVH Quote
calle_jr Posted June 21, 2012 Posted June 21, 2012 Fint arbete som vanligt, Pix! Att dessa paneler fungerar är det ingen tvekan om för min del. De har hängt med ett tag så det borde borga till viss del för att det är så. Jag tycker hålen ser så små ut Quote
jbwe72 Posted June 21, 2012 Posted June 21, 2012 Hej! Hålen är 13 mm. Det är någon slags kompromiss för att få största möjliga bandbredd på diffussionen. (osäker stavning) Min lokala järnhandlare hadde rea på dessa borrar för det var tydligen en utgående dimension så jag köpte på ming tre stycken varav två är oanvända. MVH Quote
calle_jr Posted June 21, 2012 Posted June 21, 2012 Min lokala järnhandlare hadde rea på dessa borrar för det var tydligen en utgående dimension så jag köpte på ming tre stycken varav två är oanvända. Lysande! Quote
ulfsan Posted June 21, 2012 Posted June 21, 2012 Tjusigt Pix! ....som vanligt..... Ska bli spännande att få reda på hur de fungerar hemma hos dig? / Ulf Quote
sker Posted June 21, 2012 Posted June 21, 2012 väldigt snyggt! Vad har du för tjocklek på plywooden? Quote
Richard Posted June 22, 2012 Posted June 22, 2012 Spännande!! Vore roligt att veta hur de fungerar rent teoretiskt. Ja, givetvis praktiskt också... //Richard Quote
Matrixen Posted June 22, 2012 Posted June 22, 2012 små hål? Jag var inne på 11 mm för det var min största.... såklart får man ju skala mönstret. Hur lång tid tog borrandet per panel undrar jag? Quote
pix Posted June 22, 2012 Author Posted June 22, 2012 Hej Plywooden är 4-5mm och hålen ca 13mm Borrandet är den tunga biten, vilket jag klarade mig ifrån, då jag övertog färdigborrade skivor av en kompis När dessa borrades monterades 6st 600 x 1200 mm skivor (12st BAD paneler) på varandra och borrades i ett moment Lite flis och fnas finns runt hålen, men det gör inte så mycket då jag har tänkt dra en tygstrumpa över hela kalaset /Pix Quote
Apexorca Posted June 26, 2012 Posted June 26, 2012 (edited) Spännande akustikplattor. Kul att se dem på fina bilder. Ser inte ut som diffusorer jag tidigare sett. Hur funkar de? mvh Edited June 26, 2012 by Apexorca Quote
Recommended Posts