Silver-Fish Posted June 15, 2012 Posted June 15, 2012 (edited) Info: har idag en förstärkate en Reciver Ena är för Hem stereo etc 5.1 Ena är för HI FI Mina förstärkare är; Pioneer - VXS-70-RDS- Använd för video & 5.1 audio Pioneer - A-676 High End Reference Amplifier vikt ca 12 kg serapara monosignalvägar och byggd att klara en "Blitz" Använd för stereo audio HIi-Fi - har valbar MC/MM ingång för skivspelare. Permanent kopplad till denna har jag en DUAL 505-mk3 (505-3) Med Ortofon OMS 20 pickup och stift. Skall jag satsa på bättre nål och pickup + service på min nu 15 år gamla <DUAL-505-3>spelare eller satsa på en Instegs REGA eller Instegs Pro-Ject ? Har jag redan en jkla bra vinyl-spelare eller borde jag uppgradera ? Sedan äger jag följande; Pioneer - vsx-709 RDS Pioneer - PD-P1007 Pioneer - DV-696 AV Pioneer - CLD 1750 Pioneer - RDM-800A Pioneer - RS-B605 Det mesta är koplat till 5.1 recievern utom mina DAT-deck och Gamla Pioneer KasettDeck med träsidor också i Reference Audio Serien,. Dessa är kopplade till referens förstärkaren somi sin tur pumpar ut ljudet till 2 olika högtalarpar; ett som ansågs vara Pioneers bästa runt tidigt 90-tal även dessa i Reference serien (vet inte modell beteckningen, de flashiga front-skydden med tunn nät där modell beteckningen var synlig försvann för många flyttar sedan), de andra högtalarna är ett par super-modifierade och re-furbisfed Sonab/Carlsson som sedan länge har tappat all likhet med originalen pga byte av element, delnings filter ombyggnad i lådorna etc. Tacksam om råd vad gäller vinylspelare, val av nål pickup, spelare etc. Räcker det med att uppgradera nål och pickup eller skall jag byta ut spelaren ? Ödmjukast. Me Me Meep! Meep! .. Wroooooom -- Schwooooch (Referens till Road Runner and Coyote) Meeep! Edited June 15, 2012 by Silver-Fish Quote
shaft Posted June 15, 2012 Posted June 15, 2012 Hej och Välkommen Dualen är väl inte fy skam ;-) Fast nål och inställningar kanske behöver en översyn då och då? Det är klart att det alltid finns bättre spelare och pickuper och har du gått igenom resten av anläggning med bra kablar, placering av högtalare och eventuella akustikåtgärder etc. så kan det såklart vara värt att uppgradera. Ibland vet man inte hur medelmåttigt man har haft det förrän man byter upp sig. MEN Låter anläggningen med vinylkälla bra i dina öron? Är det stor skillnad mot CD/Fil/Spotify om du spelar samma musik? Det är kanske tillräckligt bra för att ha kul. Hur upplever du ljudet är väl en bra ståndpunkt. Fattas något? Sticker något ut. Klangbalans, detaljer och dynamik? Angående vinylspelande så bytte jag själv pickup i min Rega tre från en Linn K9 till en Denon DL-3+4 och vips var det mycket roligare att spela vinyl. Quote
Silver-Fish Posted June 19, 2012 Author Posted June 19, 2012 Hej och Välkommen Dualen är väl inte fy skam ;-) Fast nål och inställningar kanske behöver en översyn då och då? Det är klart att det alltid finns bättre spelare och pickuper och har du gått igenom resten av anläggning med bra kablar, placering av högtalare och eventuella akustikåtgärder etc. så kan det såklart vara värt att uppgradera. Ibland vet man inte hur medelmåttigt man har haft det förrän man byter upp sig. MEN Låter anläggningen med vinylkälla bra i dina öron? Är det stor skillnad mot CD/Fil/Spotify om du spelar samma musik? Det är kanske tillräckligt bra för att ha kul. Hur upplever du ljudet är väl en bra ståndpunkt. Fattas något? Sticker något ut. Klangbalans, detaljer och dynamik? Angående vinylspelande så bytte jag själv pickup i min Rega tre från en Linn K9 till en Denon DL-3+4 och vips var det mycket roligare att spela vinyl. Jag Tillhör dom som när CD kom började köpa om allt jag hade på vinyl i CD. Hade kommit ganska lång i det när jag kom över ett profflsjudkort för datorn så jag kunde digitalisera mina band och lägga saker jag tidigare haft på DAT-band på hårdisk,, så mycket smidigare,, meni och med att jag hittade Ogg, Ape, FLAC -lossless komprimering så började jag lyssna på en del CD-skivor, jämföra med vinyl etc etc och vipps insåg jag att värmen och närvaron som finns i vinyl är helt borta i CD. Viss musik passar bättre i CD/Digitalt Men Allan Edwall/Rolf Wikström/Lars Demian/-ballad/visa ex Cornelis etc etc då måste det bara vara vinyl Annars finns inte närvaron där... Appropå rummet och aukistik,, Jag brysr mig ytterst litet om rummet eftersom jag har anpassat det för 5.1 ljud och det är väldigt dämpat så låter rummet bra med mina ihjäl-modifierade carlsson.plagiat. Jag Lyssnar dock mest I lurar när jag avnuter vinyl. Kablar - Skulle jag väl kunna lägga mer pengar på men jag är inte en Svalander-Audio-Nörd som tänker skaffa kablar för 10.000/meter och sedan med en speciell avkännare av magnetfälts riktning i jorden (för ytterligare 50,000) installera mina kablar i magnetältens rikting,,,, Jag använder (som gamal EX; musiker, Scen-ljud/Medhörningsljud-tekniker, Ljudtekniker, Inspelningstekniker och så vidare,, så använder jag mig av kablage som jag antingen lött ihop själv eller som kommer från studior jag har arbetat i och som var dyra men fortfarande överkomliga jämfört med Svalander. Ang Nål och pickup - Jag funderar på att byta till antigen Ortofon Blue eller Ortofon Red. Många hävdar att Audio Technica 95 Pickup+nål spöar Ortofon Redoh Blue men jag vet inte. Vinlyl contra CD/Fil/Spotify Huuu JA Jätte skillnad - mer närvaro och mer "direkt" när jag lyssnar på vinyl. Jag bara undrar,, när en Rega, Pro-ject, Thorens etc super bra och tidigare kostade över 10.000,. spelare dyker upp på annons, ska jag nappa och rusta upp den, eller skall jag nöja mig med DUAL och skaffa ny pickup+nål ?? Det är egentligen de sista tvenne styckena som är min fråga. MvH P.S. Ursäkta alla stavfel men jag är dyslektiker D.S. Quote
shaft Posted June 19, 2012 Posted June 19, 2012 Jag bara undrar,, när en Rega, Pro-ject, Thorens etc super bra och tidigare kostade över 10.000,. spelare dyker upp på annons, ska jag nappa och rusta upp den, eller skall jag nöja mig med DUAL och skaffa ny pickup+nål ?? Det är egentligen de sista tvenne styckena som är min fråga. MvH Hej Igen! Mycket erfarenhet har du ju ;-) Köpte själv om mycket på CD när det begav sig (men behöll vinylen). Det låter som du är drabbad en släng av "uppgraditis". Du nämner inget om att du är missnöjd med vinyl-ljudet utan snarare att du har problem med CD-ljudet som låter livlöst och kallt. Jag skulle säga i ett kort svar att en bättre Rega eller en fräsch Thorens sannolikt skulle låta bättre än din Dual. Många på forumet siktar högre än en Rega men då är det andra pengar som det någonstans känns som om du kankse inte vill lägga 30K+ på vinylen. I min erfarenhet får man mer igen för pengarna på vinylprylar än dyrare CD-spelare. Men även ett Pickup-byte gör såklart mycket för ljudet om RIAA-steget hänger med samt tonarm etc. Din Pioneer kan ju ta MC-pickuper så varför inte en Denon DL-103 eller liknande. Kolla bara att förstärkningen räcker till i förförstärkaren. Fast du kommer ju aldrig att veta förrän du testar mot andra nålar och spelare;-) Varför inte ta med Dualen till en handlare och kör jämförande test med annan lämplig spelare? Ja det är inte lätt att råda - man måste ju prova själv och bli salig på sin egen fason. I processen kan det möjligtvis vara värt att kolla på CD/Fil-avspelningen så att den låter smakfullt. Gillar själv CD om ljudet är bra på skivan - det mesta hänger på mastringen i min erfarenhet. Men om en bra CD låter trist så är något galet. Quote
Bebop Posted June 19, 2012 Posted June 19, 2012 Dual var en erkänt bra skivspelare på 70-talet. Den är säkert inte dålig idag, men det har hänt mycket... På 70-talet gällde det att ha så låg massa i armen som möjligt för att matcha den höga compliance (pickupens styvhet, enkelt uttryckt - ju högre värde desto lägre massa krävdes av armen) som då var på modet på pickuperna. Det var inte ovanligt med en compliance på 25-30 µm/mN. Detta var tal som bl a Ortofon OM 20/30, ADC XLC och ZLM, Stanton 881 och Pickering 3000/4000 lätt kom up i. Pickuperna hade också låg massa. I slutet av 70-talet gjorde Ortofon revolution på området när de lanserade sin MC20 som låg kring 15 µm/mN. Då krävdes det större massa från tonarmarna och lättviktsarmarna typ SME III, ADC LFI/II med flera var nu inte så bra val. I mitten av 80-talet var vinylen död och ansågs inte ha någon framtid. Som bekant blev det inte så. Skivspelarna kom tillbaka och det kom nya pickuper och i huvudsak MC-pickuper med en compliance kring 10-15 µm/mN. Tonarmarna anpassades även till denna verklighet. Det finns fortfarande kvar dugliga MM-pickuper från bl a Ortofon, t ex MM2 Black vars compliance ligger på 22 µm/mN. Om du köper en sådan funkar säkert din Dual fortfarande utmärkt. Den väger dessutom bara 7,2 gram. Men om du vill ta ett kliv framåt så måste du på en MC-pickup, menar jag. Och skall du få ut max av en sådan hänger inte Dual-armen med. Såväl Thoren, t ex 160 med SME M2-armen, eller Nottingham Interspace, Rega 5 eller något ditåt kommer att ge dig en större upplevelse. Det kräver också en separat MC-förstärkare om du inte har en sådan. Sedan är det som allt annat här i livet. Det är helheten som räknas, men det är ju helt rätt att sätta kvalitetskravet från källan högt. Men sen skall resten också klara galoppen, men det får väl bli nästa resa. Generellt sätt brukar man uppnå störst förändring med att byta högtalare, men det beror ju på vad du har idag. Oavsett vilken ordning du går, så hamnar du förr eller senare till källan. Quote
conan Posted June 19, 2012 Posted June 19, 2012 Det finns ett flertal trådar på forumet som tar upp pickuper och spelare men bara ett par ord om mina erfarenheter. Jag har en Project 9.1x med Lyra Skala. Pickupen är lite överspecad för spelaren om man tittar på priset ... men jag tycker själv att pickupen är mycket viktig efter att ha provat tre andra pickuper - Benz Ace L, Benz Wood, Lyra Argo och sist då Lyra Skala. Med just min spelare tyckte jag inte om Benz. Det fanns tendenser till distortion. Det försvann helt när jag bytte till Lyra. Huruvida det beror på pickup eller spelare eller kombinationen spelare-pickup vet jag inte. Så, vad välja? Kanske så här ... spela musik som låter illa på din anläggning. Spela också musik som du tycker låter riktigt bra. Välj musik du gillar att lyssna på. Sedan lyssnar du på musiken i andras anläggningar - t ex i butiker. Fundera över om det blev skillnad mellan illa/bra återgivning?? Varför blev det skillnad? Kanske blev det ingen skillnad mot att lyssna hemma? Kanske låna hem spelare och jämföra fram och tillbaka? Quote
calle_jr Posted June 19, 2012 Posted June 19, 2012 Me Me Meep! Meep! .. Wroooooom -- Schwooooch Så målande beskrivningar uppmuntras! Välkommen! Det kunde vara intressant att reda ut hur ett bättre phonosteg skulle inverka. Min erfarenhet är att de går hand i hand med utvecklingen av mc-puppor, med bättre basprestanda, upplösning och dynamik. Quote
Silver-Fish Posted June 21, 2012 Author Posted June 21, 2012 Hej Igen! Mycket erfarenhet har du ju ;-) Köpte själv om mycket på CD när det begav sig (men behöll vinylen). Det låter som du är drabbad en släng av "uppgraditis". Du nämner inget om att du är missnöjd med vinyl-ljudet utan snarare att du har problem med CD-ljudet som låter livlöst och kallt. Jag skulle säga i ett kort svar att en bättre Rega eller en fräsch Thorens sannolikt skulle låta bättre än din Dual. Många på forumet siktar högre än en Rega men då är det andra pengar som det någonstans känns som om du kankse inte vill lägga 30K+ på vinylen. I min erfarenhet får man mer igen för pengarna på vinylprylar än dyrare CD-spelare. Men även ett Pickup-byte gör såklart mycket för ljudet om RIAA-steget hänger med samt tonarm etc. Din Pioneer kan ju ta MC-pickuper så varför inte en Denon DL-103 eller liknande. Kolla bara att förstärkningen räcker till i förförstärkaren. Fast du kommer ju aldrig att veta förrän du testar mot andra nålar och spelare;-) Varför inte ta med Dualen till en handlare och kör jämförande test med annan lämplig spelare? Ja det är inte lätt att råda - man måste ju prova själv och bli salig på sin egen fason. I processen kan det möjligtvis vara värt att kolla på CD/Fil-avspelningen så att den låter smakfullt. Gillar själv CD om ljudet är bra på skivan - det mesta hänger på mastringen i min erfarenhet. Men om en bra CD låter trist så är något galet. Tyvärr har ju CD lidit hårt av det som numera kommit att kallas "The Loudness Wars" När alla producenter och skivbolag tälvade om vem som kunde maxa volumen mest ur CD Metallicas senaste har väl stått för milstoplen i hur man INTE skall köra/göra... digital dist, övermättade steg hela kedjan igenom för att sedan försöka pressa ytterligare i mastering processen = en osäljbar platta som ingen vill ha, inte ens de som gillar metallica. Störska i köften och hårda i orden gick de ut tidigt och via advokater stämde deras fans som små-flu-laddade ned låtar,,, Sen krachade hela deras band,, för att återuppstå,, och gå på digital-hypen, och bli lurade på allt inkl alla fans och alla som kanske skulle vilja köpa skivan ,, alla skyr Metallica som pesten nu mera. Jag Har sett Metallicas senaste genom oscilisocp och andra bandbredd-mätande verktyg och det tragiska är att volymen är nåstan konstant i dist och alla frekvevser likaså ,,, Artister som inte fattar att sätta stopp och P för sina bolag när de beter sig dumt är artister som inte förtjänar mina pengar Och NEJ Jag är inte drabbad av uppgraditis-infernalis ;-) Jag Vill Bara veta ( om jag har en bra spelare eller måste uppgradera ) men jag verkar ha en bra spelare Jag vill vidare veta vad är den bästa pickupen + nålen för dual ? Har testat Ortofon OM 10 = Låter ok,, men plastigt Ortofon OM 20 = Låter ok ,, och mindre plastigt H´Óm jag skall ha kvar Dual Spelaren ( har för övrigt fått en extra på halsen näst intil fabriks ny,,) - vilka pickups /stylus är bra ? Quote
Silver-Fish Posted June 21, 2012 Author Posted June 21, 2012 Tyvärr har ju CD lidit hårt av det som numera kommit att kallas "The Loudness Wars" När alla producenter och skivbolag tälvade om vem som kunde maxa volumen mest ur CD Metallicas senaste har väl stått för milstoplen i hur man INTE skall köra/göra... digital dist, övermättade steg hela kedjan igenom för att sedan försöka pressa ytterligare i mastering processen = en osäljbar platta som ingen vill ha, inte ens de som gillar metallica. Störska i köften och hårda i orden gick de ut tidigt och via advokater stämde deras fans som små-flu-laddade ned låtar,,, Sen krachade hela deras band,, för att återuppstå,, och gå på digital-hypen, och bli lurade på allt inkl alla fans och alla som kanske skulle vilja köpa skivan ,, alla skyr Metallica som pesten nu mera. Jag Har sett Metallicas senaste genom oscilisocp och andra bandbredd-mätande verktyg och det tragiska är att volymen är nåstan konstant i dist och alla frekvevser likaså ,,, Artister som inte fattar att sätta stopp och P för sina bolag när de beter sig dumt är artister som inte förtjänar mina pengar Och NEJ Jag är inte drabbad av uppgraditis-infernalis ;-) Jag Vill Bara veta ( om jag har en bra spelare eller måste uppgradera ) men jag verkar ha en bra spelare Jag vill vidare veta vad är den bästa pickupen + nålen för dual ? Har testat Ortofon OM 10 = Låter ok,, men plastigt Ortofon OM 20 = Låter ok ,, och mindre plastigt H´Óm jag skall ha kvar Dual Spelaren ( har för övrigt fått en extra på halsen näst intil fabriks ny,,) - vilka pickups /stylus är bra ? Quote
Silver-Fish Posted June 21, 2012 Author Posted June 21, 2012 Så målande beskrivningar uppmuntras! Välkommen! Det kunde vara intressant att reda ut hur ett bättre phonosteg skulle inverka. Min erfarenhet är att de går hand i hand med utvecklingen av mc-puppor, med bättre basprestanda, upplösning och dynamik. Glad att jag gjrot någon glad :-) Som uppenbarligen följt sin Wile E CoYote :-) MhEpEeeeep MheeeeP!!!! Quote
Silver-Fish Posted June 21, 2012 Author Posted June 21, 2012 Så målande beskrivningar uppmuntras! Välkommen! Det kunde vara intressant att reda ut hur ett bättre phonosteg skulle inverka. Min erfarenhet är att de går hand i hand med utvecklingen av mc-puppor, med bättre basprestanda, upplösning och dynamik. Mööhh Har inte råd med bättre steg,, Köpte det jag har billigt när alla ville bli av med allt vad vinly hette 3500 .- för 12 år sedan ett reference audiophile steg pioneer' väger ca 12 ´15 kilo har två separata kanaler mono kanaler. = Riktigt HiFi bara en enda kanal har en konding som är stor som 3 ciggarett packet Quote
Silver-Fish Posted June 21, 2012 Author Posted June 21, 2012 Det finns ett flertal trådar på forumet som tar upp pickuper och spelare men bara ett par ord om mina erfarenheter. Jag har en Project 9.1x med Lyra Skala. Pickupen är lite överspecad för spelaren om man tittar på priset ... men jag tycker själv att pickupen är mycket viktig efter att ha provat tre andra pickuper - Benz Ace L, Benz Wood, Lyra Argo och sist då Lyra Skala. Med just min spelare tyckte jag inte om Benz. Det fanns tendenser till distortion. Det försvann helt när jag bytte till Lyra. Huruvida det beror på pickup eller spelare eller kombinationen spelare-pickup vet jag inte. Så, vad välja? Kanske så här ... spela musik som låter illa på din anläggning. Spela också musik som du tycker låter riktigt bra. Välj musik du gillar att lyssna på. Sedan lyssnar du på musiken i andras anläggningar - t ex i butiker. Fundera över om det blev skillnad mellan illa/bra återgivning?? Varför blev det skillnad? Kanske blev det ingen skillnad mot att lyssna hemma? Kanske låna hem spelare och jämföra fram och tillbaka? Jaha du,, Den här blir svår,, Min Favorit musik är Skinny Puppy = Distad skitig Analog/8-bits digital - Canadesisk Post-Punk Lät sämmre än sämst på vinly tidigt 90-tal Låter sent 00-tal bättre än Toto, Niel Young etc Så Skall jag jämföra skall det helst vara med en vinyl platta som blev mastrad samtidigt som CD plattan jag skall jämföra med annars är ju alla jämförelser oavsett hur bra A/B lyssnig jag har helt inom sandlådans/lekstugans-ramar :-) Helst då En platta eller två som folk vet om är mastrade bra både på CD och vinyl ?! ??!! Jag känner bara till Toto,, som är audiophonernas led-tema ;-p Hjälp mig hitta musik som jag gillar mer för inlyssning och jämförelse, och INTE; Yes, Peter Gabriel, med flera. Jag lutar åt Silicon Teens, Art of Noise, ZTTT, Depeche Mode, Zazoo, Tack på förhand MvH Wile E Coyote :-p MhEeeepp EhhheeeePp Ppp ppppp HHhhhh ,, Lägg till skumt eko och ton-försjutningar ,, = *doppler effekt* av extremt snabb "road runner" :-) Quote
Silver-Fish Posted June 21, 2012 Author Posted June 21, 2012 Sa jag att min 12-15 kilos stärkare är ställbar MC/MM ? Om inte så sa jag det nu :-) Tack på förhand MvH Wile E Coyote :-p MhEeeepp EhhheeeePp Ppp ppppp HHhhhh ,, Lägg till skumt eko och ton-försjutningar ,, = *doppler effekt* av extremt snabb "road runner" :-) Quote
Silver-Fish Posted June 21, 2012 Author Posted June 21, 2012 & jo just 17 om någon är sugen så har jag 1 st Ortofon OMB10 pickup + OMS10 nål 1 st Pioneer Reference Audio (med träsidor - i äkta svalander audio, retro hyper stil,, nåja,, var hett och inne på tiden när synthar såldes med träsidor (läs: Mini Moog etc) = 80 talet) kassett-deck. -skall kolla modellen senare och posta igen. 1 st Yamaha Proffs kassett deck med Dolby HR Pro -skall kolla modellen senare och posta igen. 1 st Dual 505-MK-4 i nyskick spelad endast ca 10 timmar. (Köpte den att ha som reservdelsmaskin till min innan jag insåg att den här jäkla spelaren (505-mk3) sliter man inte ut i första taget) 3 Olika DAT Bandspelare varav 1 är för montering i rack i studio. Diverse Dator prylar men datorer är off topic så det får ni e-myla mig om :-) Vad jag är ute efter är: ,, uppenbarligen en bättre puppa och nål till min Dual 505-mk3 i stil med Ortofon Red/Blue kanske ? Eller allas Favorit AT 95 alternativt Byta min 505-mk3 *Audiophile Concept* -versionen spelare + 505-mk4 spelare mot en bättre spelare med bra pickup och nål Pioneer PD-7700 eller annan CD spelare från Pioneer med Stable Platter Mechanism (där man lade CD skivan upp och ned på en mini-skivtallrik) och 1-bitars omvandling för att göra det digitala mer analogt. MvH Wile E Coyote :-p MhEeeepp EhhheeeePp Ppp ppppp HHhhhh ,, *Lägg till skumt eko och ton-försjutningar (doppler effekt) av extremt snabb "road runner" :-P Jag måste här citera fablernas Värld om inte bara så för av den anledningen att totalt cementera bilden av mig som stofil :-p,, *Simma Lungt !* Quote
calle_jr Posted June 21, 2012 Posted June 21, 2012 Hjälp mig hitta musik som jag gillar mer för inlyssning och jämförelse - Två plattor med Yello - Flag och Baby - SRV - Texas flood - Mono - hymn to the immortal wind - Dead can dance - Into the labyrinth - Norah Jones - Come away with me - ELP - Tarkus Quote
conan Posted June 21, 2012 Posted June 21, 2012 Så Skall jag jämföra skall det helst vara med en vinyl platta som blev mastrad samtidigt som CD plattan jag skall jämföra med annars är ju alla jämförelser oavsett hur bra A/B lyssnig jag har helt inom sandlådans/lekstugans-ramar :-) Helst då En platta eller två som folk vet om är mastrade bra både på CD och vinyl ?! ??!! Mja, hmm, ugh. Jo, det här är inte så lätt ... men jag tänkte mest att du kunde leta fram några skivor som du tycker låter lite dåligt - kanske grötigt, bastungt, bra i inledningen men skitkass när hela bandet spelar "järnet". Om du förstår hur jag menar? Skivor som du tror är "svåra" i återgivningen. Nånstans måste man börja. Plocka också fram skivor du verkligen gillar i din anläggning och ta med att lyssna på i andra anläggningar. Några skivor jag själv tycker låter bra är Yazoo som du hittar på loppisar och andra 2nd-hand för 10 spänn styck. Du kanske har några hårdrocksplattor - AC/DC brukar vara relativt lätta att hitta. Både Yazoo och AC/DC ska låta bra på en duktig anläggning. Annars är min erfarenhet att CD vs vinyl är nåt i den här stilen: 80-tal: CD låter skit jämfört med vinylen 90-tal: CD låter fortfarande lite sämre än vinylen men skillnaderna är mindre 00-tal: CD och vinyl börjar låta lika bra - nära nog 10-tal: CD och vinyl är ibland helt jämförbara Vad det här beror på är skrivet i stjärnorna (om inte mastrargrabbarna vill tala ut). Min käpphäst - Deep Purple / Machine Head - låter kanon på SACD och skit på CD-spåret på samma skiva. MEN om man spelar in SACD via analogt ljudkort och bränner ut på CD så låter riktigt bra - mycket nära originalet på SACD. Smaka på den! Quote
calle_jr Posted June 21, 2012 Posted June 21, 2012 Min käpphäst - Deep Purple / Machine Head - låter kanon på SACD och skit på CD-spåret på samma skiva. MEN om man spelar in SACD via analogt ljudkort och bränner ut på CD så låter riktigt bra - mycket nära originalet på SACD. Smaka på den! Om detta beror på kopieringsskyddet, vilket det tidigare varit tal om, så är det skandal Dvs de som köper skivan får skitljud. De som laddar ner den illegalt får nästan sacd-kvalitet. Har man på det sättet nått målet Jag har testat köpa flera digitala varianter, men ingen av dessa har låtit så bra som en svensk emi-press på vinyl. Quote
Silver-Fish Posted June 26, 2012 Author Posted June 26, 2012 - Två plattor med Yello - Flag och Baby - SRV - Texas flood - Mono - hymn to the immortal wind - Dead can dance - Into the labyrinth - Norah Jones - Come away with me - ELP - Tarkus Hejsan och tack för tips. Yello har jag två favoriter med redan; Yello - You Gotta Say Yes to Another Excess Yello - Claro Que Si (Men även om bägge dessa är suveräva på att kolla dynamik, attack och frekvensseparation så misstänker jag med tanke på hur tidiga de är att de inte duger för att lyssna in moder musik med stereo dynamik) SRV - Texas Flood : - Måste kolla upp den artisten,, inget jag kan minnas att jag lyssnat på = alldrig hört tals om ,, måste kolla upp tack för tips! Mono - hymn to the immortal wind : - Måste kolla upp den artisten,, inget jag kan minnas att jag lyssnat på = alldrig hört tals om ,, måste kolla upp tack för tips! Dead can dance - Into the labyrinth - Har den på både LP och CD och remastrad CD - att jag inte tänkte på det själv.... - Norah Jones - Come away with me : - Måste kolla upp den artisten,, inget jag kan minnas att jag lyssnat på = alldrig hört tals om ,, måste kolla upp tack för tips! - ELP - Tarkus : - Måste kolla upp den artisten,, inget jag kan minnas att jag lyssnat på = alldrig hört tals om ,, måste kolla upp tack för tips! Och efter att ha spisat och jämfört litet,,, Att jag bara kunde glömma dessa;,,, Kraftwerk - Välj vilken skiva som helst som du gillar. Avslöjar distortion, fel på vänster/höger balans, har extremt rak och samhällig diskant inställning från studio så om diskant ändrar sig mot innerspåren så avslöjar det skivspelaren. Depeche Mode - Violator Extremt välproducerad skiva med Extremt mycket dynamik (för att vara på den tiden) lika så här som i Kraftwerks fall är frekvenskurvan jämn från pressning. Har även mycket roliga stereo-hyss för sig skivan igenom. Skinny Puppy - Last Rights ( Nästan en death trash metal skiva ,, men för fölk som diggar Synth ;-) ) All form av dist, all form av oförmåga att skilja frekvenser åt hörs direkt på den här plattan. Kom gärna med mer exempel på inlyssnings.plattor ;.) Jah har haft väldigt kul och skoj med att A/B lyssna Kanske en lista på plattor skall sammanställas ? eller så finns en redan och jag hara bara inte lyckats hitta den ännu ? ;.) MvH Wheeeeep Mheeep !!!! MvH Quote
Silver-Fish Posted June 26, 2012 Author Posted June 26, 2012 Om detta beror på kopieringsskyddet, vilket det tidigare varit tal om, så är det skandal Dvs de som köper skivan får skitljud. De som laddar ner den illegalt får nästan sacd-kvalitet. Har man på det sättet nått målet Jag har testat köpa flera digitala varianter, men ingen av dessa har låtit så bra som en svensk emi-press på vinyl. Tja,, jag kan bara säga att jag är glad nedladdare av digitalt (men då endast OGG eller FLAC format eller om det inte går att hitta så får 320 MP3 duga om den codec som använts är bra (LAME till vanlig music och BLADE till classical/orkester-music) MEN !!! Endast OM 2,5 eller fler av följande instämmer; 1 - Äger jag redan musiken på vinyl/CD/SACD? 1.5 - äger jag så mycket Vinly/CD/SACD redan av denna artist så de reda borde ha råd att betala räkningarna baserat på mina utgifter alena. 2 - Orkar jag inte rippa själv 3- Är rippen av tillräckligt bra kvalisort? 4 - Nä ska inte trötta ut er med mina argument varför jag laddar ned,, Men NÄR jag laddar ned så är det inte av slentrian som dagens kids som vill ha snabba MP3-or Jag vill ha FLAC (om jag inte orkat göra egna själv) till min mobil eller något att A/B testa med Jag försvarar på intet vis illegal nedladdning!!!! Quote
Silver-Fish Posted June 26, 2012 Author Posted June 26, 2012 Tja,, jag kan bara säga att jag är glad nedladdare av digitalt (men då endast OGG eller FLAC format eller om det inte går att hitta så får 320 MP3 duga om den codec som använts är bra (LAME till vanlig music och BLADE till classical/orkester-music) MEN !!! Endast OM 2,5 eller fler av följande instämmer; 1 - Äger jag redan musiken på vinyl/CD/SACD? 1.5 - äger jag så mycket Vinly/CD/SACD redan av denna artist så de reda borde ha råd att betala räkningarna baserat på mina utgifter alena. 2 - Orkar jag inte rippa själv 3- Är rippen av tillräckligt bra kvalisort? 4 - Nä ska inte trötta ut er med mina argument varför jag laddar ned,, Men NÄR jag laddar ned så är det inte av slentrian som dagens kids som vill ha snabba MP3-or Jag vill ha FLAC (om jag inte orkat göra egna själv) till min mobil eller något att A/B testa med Jag försvarar på intet vis illegal nedladdning!!!! Men ibland är det bra mycket smidigare att låta någon annan rippa skivor, köra kam-pass-filter, editera start + stop punkter, köra dyr njukvara för brus och klick/missljud-borttagning, och sedan köra genom FLAC/APE/OGG/Lame MP3,,, Jag må ha skivorna själv,, jag orkar bara inte göra jobbet,,, och KUDOS till den faen som gör det !!! ,, Säger jag som sitter och precis just nu gör detta med ett par gamla svåra / hopplösa att hitta vinyl. .. Heheh Quote
calle_jr Posted June 26, 2012 Posted June 26, 2012 Jag försvarar på intet vis illegal nedladdning!!!! Argumenten kan jag bara tolka som försvar, så detta blev helt obegripligt. Diametralt mot det andra du skrev. Quote
Absolute Audio Posted June 26, 2012 Posted June 26, 2012 Hej Silver-Fish! ELP ska du definitivt kolla upp! Läste på någon skum sida att Cevin Key bestämde sej för att bli "rockstjärna" efter att ha sett ELP live! Mitt tips är dock skivan Brain salad surgery som tokigt nog fortfarande går att hitta beggad för rimliga pengar. Slå på låten Toccata och njut Quote
Silver-Fish Posted June 29, 2012 Author Posted June 29, 2012 Argumenten kan jag bara tolka som försvar, så detta blev helt obegripligt. Diametralt mot det andra du skrev. Jag är förutom att vara dyslektiker ibland hopplöst dålig på att uttrycka mig på korrekt sätt. Låt mig försöka igen; Jag Laddar bara ned musik jag redan har i analogt eller CD format. D.V.S. jag har redan all musik som jag laddar ned,, Men jag laddar hem ibland för att slippa den onständiga processen med att rippa själv och göra korrekta överföringar till format + eventuellt ta bort brus från vinyl, etc,, rippa till Flac/annat format som jag kan ha i min portabla Flac/Ogg/Mp3-Spelare Jag tar Bara hem musik jag redan Har men som jag kanske inte själv orkar överföra digitalt. !! Quote
Silver-Fish Posted June 29, 2012 Author Posted June 29, 2012 Hej Silver-Fish! ELP ska du definitivt kolla upp! Läste på någon skum sida att Cevin Key bestämde sej för att bli "rockstjärna" efter att ha sett ELP live! Mitt tips är dock skivan Brain salad surgery som tokigt nog fortfarande går att hitta beggad för rimliga pengar. Slå på låten Toccata och njut Huj Ja men just 17 ELP,,, Emerson Lake & Palmer,, nu trillade polletten ned äntligen,,, nu kopplar jag,,, Bandet som när dom började tjäna pengar, trummisen skaffade sig då-tidens största trumset, och Kieth Emerson hade en 3-4 meter hör stapel med de dyraste korg syntarna och en stapel med special designade Moog Modular maskiner,,, Basisten var så avundsjuk för han kunde inte bränna pengar i samma takt som de övriga i bandet så han köpte en hand vävd afgansk-matta att stå på barfota och spela bas,, Var det enda sättet han kunde komma i kapp med Keith som hade spenderar byxorna på och köpte syntar för allt som kom in,, :-) Quote
Silver-Fish Posted June 29, 2012 Author Posted June 29, 2012 Huj Ja men just 17 ELP,,, Emerson Lake & Palmer,, nu trillade polletten ned äntligen,,, nu kopplar jag,,, Bandet som när dom började tjäna pengar, trummisen skaffade sig då-tidens största trumset, och Kieth Emerson hade en 3-4 meter hör stapel med de dyraste korg syntarna och en stapel med special designade Moog Modular maskiner,,, Basisten var så avundsjuk för han kunde inte bränna pengar i samma takt som de övriga i bandet så han köpte en hand vävd afgansk-matta att stå på barfota och spela bas,, Var det enda sättet han kunde komma i kapp med Keith som hade spenderar byxorna på och köpte syntar för allt som kom in,, :-) ELP + Weather Report är två band jag stört diggar från eran innan punken. Quote
Recommended Posts