Best sounding speaker I heard

vovven

Min kollega och Vivid audios importör Patrik måste vara stolt.

Läs denna text från stereophile om Giya G3.

De fick till och med bättre omdöme på CES än Magicos 350KG monster för 165 000$ !!!

"The G3 was the best-sounding speaker I heard at CES 2012, as I wrote in this column in February; it was also the best-sounding speaker I heard in Munich. Both the Giya G3 and Giya G2 (my review of the G2 also appeared in February) have a sound that lights my fire: unflinchingly neutral and honest, unbelievably incisive and quick, and wholly capable of reproducing near-lifelike listening levels. Every recording played through them was reproduced with astonishing accuracy, and a level of realism that I have found unmatched by any other speaker on the planet."

Det är inte bara Stereophile som är förtjust i Vivid Audio - så här skriver Doug Schneider på Soundstage i artikeln

The Five Best-Sounding Systems at High End 2012 in Munich

This isn't the first time I've written about the Giya G3, which retails for $40,000/pair. The G3 was the

best-sounding speaker I heard at CES 2012, as I wrote in this column in February; it was also the

best-sounding speaker I heard in Munich. Both the Giya G3 and Giya G2 (my review of the G2 also appeared

in February) have a sound that lights my fire: unflinchingly neutral and honest, unbelievably incisive and

quick, and wholly capable of reproducing near-lifelike listening levels. Every recording played through them

was reproduced with astonishing accuracy, and a level of realism that I have found unmatched by any other

speaker on the planet -- except, perhaps, for the Giya G1. (Unfortunately, I've never listened long enough to

that first Giya model to be able to accurately comment on its sound.)

The only place the Giya G3 fell back compared to the G2 was in the bass -- the G3 punched as hard as the

G2, but didn't go quite as deep. The good news is that the G3 isn't supposed to; the two-thirds-the-size G3

was designed to deliver big-Giya sound in a much smaller room. It's pretty obvious that, with their wild-looking

Giya models, Vivid Audio is creating state-of-the-art transducers for every size of listening space.

I've often said that High End is my favorite audio show of any year. One of the reasons is Munich itself -- a

wonderful place. Others are the high production quality of the High End show, and the high caliber of

exhibitors -- always a diverse, plentiful group, and consistently capable of producing world-class sound worth

writing about. Until next year . . .

. . . Doug Schneider

Hela artikeln

Oj, det var ju Soundstage inte Stereophile som jag trodde.men det är ju ännu coolare, nu har både Stereophile och Soundstage GIYA som sina referenshögtalare.

Vivids högtalare är verkligen ett fynd i alla prisklasser, t ex den 1.5 som står hos Hugo och Jan-Erik i Järna.

För 69 000:- är den ett kap!

Är man det minste intresserad av bra ljud och bor i Stockholm-mälardalen bör man planera in ett besök i Järna.

Finns det någon Giya i butik för provlyssning i Sverige?

Jag tror det skall finnas att antal par GIYA G1 i Skåne. Om Du är spekulant kanske Patrik kan arrangera med en av ägarna att du kan få komma och lyssna.

Leta rätt på hans mailadress och skicka en förfrågan.

Vivid Audio

Jag tror det skall finnas att antal par GIYA G1 i Skåne. Om Du är spekulant kanske Patrik kan arrangera med en av ägarna att du kan få komma och lyssna.

Leta rätt på hans mailadress och skicka en förfrågan.

Vivid Audio

Har varit och lyssnat några gånger hos en av dessa ägarna i skåne trakten och det är väl spenderad tid att lyssna på dessa Giyor..milt sagt. Förstår varför de får utmärkelser och bra tester, de sticker ut, de har något mer än de flesta andra märken..tycker jag iaf.

Det finns två par Giya G1 i Skåne. Det ena paret, som Juha referar till, står hemma hos mig :app:

Kan bara hålla med de positiva omdömen Vivid Audio får i tester!

Det som fick mig på fall då jag uppgraderade för et par år sedan var den totala transparensen och äktheten mot källmaterial och anläggning, snabbhet och frekvenslinjärighet som bl.a. hjälper till att återge röster och rumsakustik på ett mycket övertygande sätt samt den enormt kraftfulla och nyansrika basen.

Har till dags dato inte hört någon annan högtalare som övertygar på samma sätt som Giya G1 och jag har hört en del...

De kan än idag överraska mig med sin öppenhet och dynamiska förmåga.

En annan unik egenskap är att det är en stor högtalare som kan spela "litet" när det skall vara så, mycket få stora högtalare som klara detta enligt min mening.

Vid seriöst intresse, vänligen kontakta Patrik Caesar, så bokar vi en lyssning ;)