Jump to content

Vivaldi - La Stravaganza


Mattias

Recommended Posts

Forumdeltagare, jag känner min plikt att delge något chockartat, nämligen följande platta som varmt rekomenderaras.

219503.jpg

Det handlar om Vivaldi och en samlig Violinkonserter kallad La Stravaganza. Aldrig har jag hört en Violinkonsert hemma på detta sätt!!!

Nu har jag bara hört Allegrot i nr 1 Opus 4 oxå.

Rachel Podger är solist och backas upp av Arte Dei Suonatori Baroque Orchestra.

Bakom inspelningen står bolaget Channel Classics som för övrigt har en bra policy, deras SACD kostar inte mer än en normalskiva :app:

Det var lite omtumlande när man dessutom noterar efter inköpet att skivan är den dubbel cd.

Skivan är en SACD med multikanalsmöjlighet och enbart cd spåret har avlyssnats på hybridskivan. Skivan har för övrigt fått utmärkelsen: Vinnare av Gramophone awards 2003.

http://www.channelclassics.com/

Psst, skyndar du dig till Åhlens i Stockholm bottenvåningen har du möjlighet att få tag på ett exemplar i SACD. Skivan i fråga är svår att få tag på, har jag noterat. Som CD utgåva finns den på Mega (plattan).

/Mattias - som skall in och lyssna mer, mycket mer ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

La Stravaganza ramlade in i brevlådan idag.

Den har gått hela kvällen!!!

Detta är något av det bästa jag hört :mm::o:mm:

Nu i helgen som gick var jag och hämtade en ny center. Jag hittade nämligen en begagnad B&W HTM1'a i rätt färg och kunde inte låta bli. Dom växer inte på träd begagnat. Med den nya högtalaren som matchar mina frontar så kan jag bara säga att denna skiva i multichanel är till och med bättre än i två-kanal. Jag har alldrig varit med på maken till närvarokännsla!!!

Jag surfade in på channelclassics nyss och konstaterade att dom har en hel del intressant där. Ligger de andra inspeliningarna bara i näriheten av La Stravaganza så är dom förmodligen köpvärda hela bunten! Det får bli en beställning där ifrån.

Klart överkommliga priser och man behöver inte vara rädd får någon tull. Bara att handla :-)

Nästa skiva blir bl.a denna:

219603.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag har också La Stravaganza och håller med om att den är osedvanligt bra.

Inspelningen är enastående, har aldrig hört en stråkorkester låta bättre än så här på CD/SACD.

Jag har också Mozarts requiem och Bach's juloratorium på Channel Classics SACD-hybrid. De är också mycket bra, om än inte i riktigt samma klass som La Stravaganza. Juloratoriet har den lyxigaste (eller pråligaste) förpackning jag sett, innehåller en liten bok med hård pärm med texter och annat och förpackning beklädd med sammet och guldtext :D

Link to comment
Share on other sites

:angry: Jag har denna Stravaganzaskiva beställd sedan nov-dec förra året och den har ännu inte dykt upp, otroligt nog.

Däremot har jag några andra skivor med Rachel Podger från samma bolag. Dock är ju ovanstående skiva prisad på flera ställen, inte bara på denna site, så visst växer nyfikenheten.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Litar på perra_e´s och andras goda smak och har idag best. både Vivaldi, Haydn och:

17102

SACD/hybrid pcm, stereo, multichannel Benjamin Britten (1913-1976) Three Suites for Violoncello Solo WISPELWEY, PIETER BRITTEN, Benjamin

Lätt som en plätt med paypal, nu ska det rockas f (f som i forte)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...