Timbre™ Posted October 28, 2012 Author Posted October 28, 2012 Timbre: Eftersom du är forumets Stax-expert undrar jag om du kan ge ett litet tips. Jag plockade nyss upp (efter flera år) mina Stax Lambda Signature med adaptern SRD-7SBmk2 och kopplade in dem i en liten hemsk förstärkare som jag hade över i förrådet. Signalen fick jag från Spotify från datorns hörlursuttag. Alltså värsta möjliga förutsättningar. Jag hör till och med ett skrapande i staxarna när jag scrollar med musen. Men ändå...alltså ljudet är så mycket bättre än min Sennheiser HD-650. Musiken har jag glidit ifrån sista åren pga mycket att göra, men nu har jag suttit i ett par timmar och bara njutit. Dessa lurar är magiska! Jag har alltid gillat elektrostater men dessa packades ner för några år sedan pga...tja...kommer inte ihåg faktiskt. Så jag tänkte jag skulle skänka dem lite omvårdnad. En DAC kopplad till Macens USB är väl ett första steg. Rippa alla min CD ska jag väl också göra vid tillfälle. Sedan skulle jag vilja koppla DAC:en till något vettigt som ger åtminstone en hel del av lurarnas kapacitet. Helst något litet och smidigt och inte allt för dyrt. Något tips på bra förstärkare (begagnat går utmärkt)? Nu har du en något annan prisnivå på dina saker men under alla år kanske du fångat upp lite bra system som får staxarna att blomma. Steget till Stax-expert är nog ganska långt men en sak har jag lärt mig och det är att du aldrig skall släppa ifrån dig adaptern SRD-7SBmk2! Den öppnar många dörrar och dina Lambda Signature fungerar allra bäst med elektronrör vilket bäddar för ett glimmande slutsteg av mindre dimension. Ett tänkbart alternativ är någon transistorkonstruktion som arbetar i klass A då effektuttagen vanligtvis ligger på tiondels watt. Det finns ju en hel del inhemska skapelser som kan dyka upp på begagnatmarknaden typ Sentec, Audion, Edison och allt över 2x10W är en effektmässig överdrift... Quote
MasterChief Posted October 28, 2012 Posted October 28, 2012 (edited) Steget till Stax-expert är nog ganska långt men en sak har jag lärt mig och det är att du aldrig skall släppa ifrån dig adaptern SRD-7SBmk2! Den öppnar många dörrar och dina Lambda Signature fungerar allra bäst med elektronrör vilket bäddar för ett glimmande slutsteg av mindre dimension. Ett tänkbart alternativ är någon transistorkonstruktion som arbetar i klass A då effektuttagen vanligtvis ligger på tiondels watt. Det finns ju en hel del inhemska skapelser som kan dyka upp på begagnatmarknaden typ Sentec, Audion, Edison och allt över 2x10W är en effektmässig överdrift... Bra tips! Tanken på en liten varm rörförstärkare har inte ens slagit mig. Kommer ju bli optimalt med lite glöd bredvid fotöljen i min nya lyssningshörna. Ljudmässigt blir det säkert också bra för den är ju något energisk i toppen. Edited October 28, 2012 by MasterChief Quote
MasterChief Posted November 8, 2012 Posted November 8, 2012 (edited) En fundering har jag som kanske trådens Staxägare (eller annan kunnig) kan svara på. Jag har ju som sagt adaptern SRD-7SBmk2. Signalkabeln från denna är ju fast monterad i adaptern och består av fyra färgade trådar (grön, vit, svart, röd). Kvalitén på dessa verkar något låg (ordet lakritssnöre kan nog användas. Till och med lakritssnöre light). Sedan är de enbart skalade vilket inte känns toppen. Två frågor: 1. Går det att byta kabeln? Jag är i och för sig elektroingenjör i botten men det var 20 år sedan jag pluggade och har aldrig arbetat som ingenjör. Äger inte ens en lödkolv. Finns det någon i landet som moddar sådana häringa lådor? 2. Någon som har terminerat dessa snören? Det är så lite koppar i varje tråd så jag funderar på hur man går bäst till väga. Jag har aldrig gjort det förut utan alltid köpt "färdiga" kablar. Tips på bra kontakter som passar väldigt tunna och klena trådar? Väldig tacksam för lite feedback innan jag köper ny förstärkare. Edited November 8, 2012 by MasterChief Quote
MasterChief Posted November 11, 2012 Posted November 11, 2012 En fundering har jag som kanske trådens Staxägare (eller annan kunnig) kan svara på. Jag har ju som sagt adaptern SRD-7SBmk2. Signalkabeln från denna är ju fast monterad i adaptern och består av fyra färgade trådar (grön, vit, svart, röd). Kvalitén på dessa verkar något låg (ordet lakritssnöre kan nog användas. Till och med lakritssnöre light). Sedan är de enbart skalade vilket inte känns toppen. Två frågor: 1. Går det att byta kabeln? Jag är i och för sig elektroingenjör i botten men det var 20 år sedan jag pluggade och har aldrig arbetat som ingenjör. Äger inte ens en lödkolv. Finns det någon i landet som moddar sådana häringa lådor? 2. Någon som har terminerat dessa snören? Det är så lite koppar i varje tråd så jag funderar på hur man går bäst till väga. Jag har aldrig gjort det förut utan alltid köpt "färdiga" kablar. Tips på bra kontakter som passar väldigt tunna och klena trådar? Väldig tacksam för lite feedback innan jag köper ny förstärkare. Efter kraschen så bumpar jag mina frågor. Quote
Timbre™ Posted November 11, 2012 Author Posted November 11, 2012 1. Går det att byta kabeln? Jag är i och för sig elektroingenjör i botten men det var 20 år sedan jag pluggade och har aldrig arbetat som ingenjör. Äger inte ens en lödkolv. Finns det någon i landet som moddar sådana häringa lådor? 2. Någon som har terminerat dessa snören? Det är så lite koppar i varje tråd så jag funderar på hur man går bäst till väga. Jag har aldrig gjort det förut utan alltid köpt "färdiga" kablar. Tips på bra kontakter som passar väldigt tunna och klena trådar? Väldig tacksam för lite feedback innan jag köper ny förstärkare. Osvuret är bäst men jag skulle själv aldrig komma på tanken då kablarnas begränsade längd i kombination med högnivåsignal knappast kan ha någon påverkan. Har terminerat med WBT Crimps av rent praktiska skäl. Quote
MasterChief Posted November 11, 2012 Posted November 11, 2012 Osvuret är bäst men jag skulle själv aldrig komma på tanken då kablarnas begränsade längd i kombination med högnivåsignal knappast kan ha någon påverkan. Har terminerat med WBT Crimps av rent praktiska skäl. Tack för svar. Är det så att alla förstärkare i regel tar skalad kabel? För av praktiska skäl så behövs det inte för min del eftersom jag förmodligen inte kommer byt på många år. Men denna crimp-teknik verkar ju onekligen ganska smidig. Får kolla vad det finns att köpa för rimliga pengar. Quote
Timbre™ Posted November 11, 2012 Author Posted November 11, 2012 Får kolla vad det finns att köpa för rimliga pengar. Crimps kan säkert betalas med lösa mynt men tipset blir att du tar med Staxdrivern till butiken så slipper du investera i WBT:s crimptång som kan vara svårare att få tag på. Quote
MasterChief Posted November 11, 2012 Posted November 11, 2012 Crimps kan säkert betalas med lösa mynt men tipset blir att du tar med Staxdrivern till butiken så slipper du investera i WBT:s crimptång som kan vara svårare att få tag på. Ok, bra tips. Tack! Quote
MasterChief Posted December 3, 2012 Posted December 3, 2012 Jag tittar på en rörförstärkare som enbart har utgång för 8 ohms högtalare(Audion). Är detta fullt ut kompatibelt med adaptern SRD-7SBmk2? Borde väl inte vara några problem? Någon som har koll på detta? Quote
MasterChief Posted December 10, 2012 Posted December 10, 2012 (edited) För att avsluta mina frågor om Stax till Timbre så lägger jag upp en bild på resultatet (trots att tråden egentligen handlar om hans SR-009). Lite halvdan bild (den blåa dioden är dämpad med en "fästkudde" men lyser ändå galet starkt) men nu har jag äntligen uppgraderat lite och rörstärkaren tillsammans med Cambridge DAC:en har verkligen gett staxarna nytt liv (jämfört med ovan beskrivna koppling). Återstår dock lite tweakande. Jag kan höra störningar från musen/tangenbord (som går på bluetooth). Rörförstärkaren "dämpade" den något energiska diskanten vilket faktiskt gjorde att just populärmusik blev klart bättre återgivet. Jazz/klassiskt låter fantastiskt med härlig kropp och närvaro. Kan dock uppleva att rummet har blivit något mindre än med min gamla transistorförstärkare. Nåja, nu står den på skrivbordet på kontoret men snart åker den ner till "musikhörnan" i källaren. Edited December 10, 2012 by MasterChief Quote
Recommended Posts