Jump to content

Recommended Posts

Posted

Trådfinalen skulle säkert kunna ge utrymme för en hifiterapeut :Shame On You: :) men det finns skönhet som kan förföra, förblinda och förleda till impulsiva handlingar. Resan blev längre än planerat och låter det nu bara lika bra som det ser ut är sommarlugnet trots allt på plats... :icon_smile_cool:

staxx445.JPG

• Replies 99
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

ojoj, vilket reportage.

Att ha tillgång till alla dessa dessa hifijuveler från Stax är få förunnat...

Minns när jag provlyssnade igenom hela Stax-sortimentet på en mässa i CPH för några år sedan.

Även om förutsättningarna inte var de bästa, så kändes det som man befann sig i musiken.

Sedan dess står Stax på önskelistan med en trevlig rördriver...

Posted
ojoj, vilket reportage.

Att ha tillgång till alla dessa dessa hifijuveler från Stax är få förunnat...

Minns när jag provlyssnade igenom hela Stax-sortimentet på en mässa i CPH för några år sedan.

Även om förutsättningarna inte var de bästa, så kändes det som man befann sig i musiken.

Sedan dess står Stax på önskelistan med en trevlig rördriver...

Tack! Det drar ihop sig till en uppackningsrapport av ett intressant Signature System (lurar & rördriver) som direkt visade sig vara något att kika närmare på. Dyker upp på Bildforum inom kort... :)

Vid sidan av alla flygplan och Dummy Heads råkade jag bläddra fram ett par album som blev två riktiga höjdpunkter vid hörlurslyssningen.

SR-009 plus SRM-007t plus Norah Jones Come Away With Me blev en magisk kombination där inte minst SACD-utgåvan (Blue Note 724354174728) omedelbart fick igång musik- och välljudsrysningarna. Den skall bli intressant att jämföra med en purfärsk vinylutgåva.

norah001.JPG

Precis som väntat är SR-007 plus A-50V plus SRD-7SBmk2 plus Absolute Benson en omtumlande upplevelse. När The Ghetto drar igång finns det inte mycket att göra :) och det hela blir inte lättare av att den omedelbart följs upp av El Barrio.

Absolute Absorption är bara förnamnet!

benson002.JPG

Posted
SR-009 plus SRM-007t plus Norah Jones Come Away With Me blev en magisk kombination där inte minst SACD-utgåvan (Blue Note 724354174728) omedelbart fick igång musik- och välljudsrysningarna. Den skall bli intressant att jämföra med en purfärsk vinylutgåva.

Utgåvan från Classic Records 45rpm Clarity SV-PII enkelsidiga 200g är helt outstanding.

I samma serie från slutet av 2009 släpptes Hookers The Healer med Bonnie Raitt, Robert Cray och Los Lobos :icon_smile_cool:

Posted
Utgåvan från Classic Records 45rpm Clarity SV-PII enkelsidiga 200g är helt outstanding.

I samma serie från slutet av 2009 släpptes Hookers The Healer med Bonnie Raitt, Robert Cray och Los Lobos :icon_smile_cool:

Jaha, jag som precis har fått hem en tvåhundragrammare från Analogue Productions... :icon_smile_angry::D Dessutom fick jag syn på att Arif Mardin var producent och därmed föll de sista bitarna på plats. Ett helt fantastiskt debutalbum!

Posted
Jaha, jag som precis har fått hem en tvåhundragrammare från Analogue Productions... :icon_smile_angry::D Dessutom fick jag syn på att Arif Mardin var producent och därmed föll de sista bitarna på plats. Ett helt fantastiskt debutalbum!

Säkert inte fy skam och allra helst eftersom de bör ha haft clarityn som utmaning.

Och så kan du kanske hänga på min jakt efter The Healer i stället.

Posted
Säkert inte fy skam och allra helst eftersom de bör ha haft clarityn som utmaning.

Och så kan du kanske hänga på min jakt efter The Healer i stället.

Det kanske behövs lite healing efter att ha lyssnat på Analogue Productions... :?::D

Guest Musicus
Posted (edited)
Inkopplingen av STAX SR-900 blev helt enkelt en omtumlande upplevelse och redan när Günther Theile tar sig in genom dörren hör man att något har hänt. Här finns en direkt tydlighet i presentationen som jag aldrig tidigare har upplevt via drivern SRM-007t. Ljudåtergivning kan vara behaglig, stram, varm, fyllig o.s.v. men här finns ingen tonal karaktär överhuvudtaget och inspelningarnas aktörer bara finns där i luften. Nu gäller det att hålla reda på perceptionskanalerna och IRT-inspelningen har redan gått över gränsen för kognitiv hifiterapi. Öronen befinner sig i München och resten av varseblivningen i det gamla lyssningsrummet vilket kan vara nog så komplicerat att få ihop. Ljudet har plötligt blivit så transparent att hjärnan sitter och väntar på det egna lyssningsrummets signatur men den dyker ju aldrig upp... :D

staxx150.JPG

Takk for sist Timbre, en meget hyggelig, lærerik og ikke minst omtumlande opplevelse, nu er jeg en novise på hørlurer, men jeg våger påstå at kombinasjonen på bildet står for noen av mine mest realistiske ljudopplevelser, ever!!

Med slutna øgon fikk jeg konsentrere meg hardt på å ikke vende meg om for å se hvem som kom inn i rommet, eller om du gikk ut, creepy realistisk!!! :Nail Biting: :o

Det er vel en av de få gangene jeg med hånden på hjertet kan si at man har vært inne i opptaksrummet og kjent seg delaktig i opptaket, helt fantastisk :mm: :mm:

En behagelig og interessant reise sammen med Frk Norah Jones via Stax, sacd samt vinyl, fikk man også bare så synd klokkan springer iveg så altfor fort i sånne stunder :(

En fin avrunding etter fikan med Sade på vinyl ble det og, man kunne suttit leeenge og njutit hennes selskap :app::mm:.

Man kan si mye om Staxéne, men mine opplevelser sammenfaller så godt med dine over beskrevede erfaringer at jeg gjør dine ord til mine her, man går helt enkelt ikke upåvirket fra en slik opplevelse, takk igjen!! :D

mvh

Edited by Musicus
Posted
Takk for sist Timbre, en meget hyggelig, lærerik og ikke minst omtumlande opplevelse, nu er jeg en novise på hørlurer, men jeg våger påstå at kombinasjonen på bildet står for noen av mine mest realistiske ljudopplevelser, ever!!

Med slutna øgon fikk jeg konsentrere meg hardt på å ikke vende meg om for å se hvem som kom inn i rommet, eller om du gikk ut, creepy realistisk!!! :Nail Biting: :o

Det er vel en av de få gangene jeg med hånden på hjertet kan si at man har vært inne i opptaksrummet og kjent seg delaktig i opptaket, helt fantastisk :mm: :mm:

Tack själv! Som jag tidigare har hävdat sker all lyssning på egen risk... :D

Posted

Tony Joe White och sommarlyssning hör på något sätt ihop... :icon_smile_cool: Vad kan passa bättre när lyssningsrummet tar form av en bastu och klass A-driften förstärker sommarkänslorna på ett effektivt sätt... :?::)

tonyjoe001.JPG

Posted
Tony Joe White och sommarlyssning hör på något sätt ihop... :icon_smile_cool: Vad kan passa bättre när lyssningsrummet tar form av en bastu och klass A-driften förstärker sommarkänslorna på ett effektivt sätt... :?::)

tonyjoe001.JPG

...evokerar verkligen tryckande het Sydstatseftermiddag och inte a Rainy Night in Georgia (eller som jag borde skriva; a rainy efternoon in Herrljunga that I just passed)...

/ptr

Posted

Nittiotalet började på bästa sätt för Tony Joe White och direkt efter det framgångsrika samarbetet med Tina Turner kom det på förhållandevis kort tid ut två suveräna album (ja, bägge finns med på 1001-listan... ;):)) där TJW håller i de flesta trådarna. Läste på internet att Tony Joe White har tillgång till en studio i utkanterna av Nashville och det hela känns som två exempel på One Man's Project. Elektrostatlurarna bekräftar att ingenting har lämnats åt slumpen och mer välproducerad träsk-rock :) får man nog leta länge efter... :mm: :mm:

staxx685.JPG

Posted
Vad tror du om detta? Hotter Than July!!

Tack för tipset! Den skall plockas fram när regnet har dragit iväg... :)

Just nu spär nederbörden på swamp-känslan :icon_smile_cool: och den första titeln Closer To The Truth passar väldigt bra i denna lyssningsomgång. Lika bra att erkänna det igen, men jag är helt såld på dessa STAX-lurar och dess återgivningsförmåga.

Exemplaret av denna CD är en samtida utgåva Made in France.

tonyjoe004.JPG

Nästa CD är en USA-import som kom ut och inköptes 1993. Förutom musikstilen finns här en mängd gemensamma nämnare och Tony Joe White hanterar det mesta på egen hand. Mer studioproduktion än så här blir det knappast och inte ens TJW kan väl kontrollera trumset, percussion, bas, elgitarrer, keyboards och munspel på en och samma gång.

Dessutom skall ju sångmikrofonen få sin beskärda del... :)

tonyjoe002.JPG

Posted
...evokerar verkligen tryckande het Sydstatseftermiddag och inte a Rainy Night in Georgia (eller som jag borde skriva; a rainy efternoon in Herrljunga that I just passed)...

<iframe width="420" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/FawWkQahta8" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

/ptr

Där skulle du ha stannat till och kikat på akustikutrustning... ;):)

Med tanke på juli-värmen är det kanske semesterstängt... :?:

Nu börjar jag bli välbekant med återgivningsmönster, likheter och skillnader mellan dessa tre hörlursmodeller. Ingen av elektrostatlurarna utelämnar någon mikrodetalj utan jag har kommit till den enkla slutsatsen att hörs det inte så finns det inte... :) SR-007 och SR-007 MKII är inte helt identiska (vilket jag faktiskt hade förväntat mig) och MKII drar ytterligare något mer åt det mörka, varma och fylliga hållet. Överlag handlar det om klangskillnader och SR-009 växer hela tiden med inspelningarnas kvalitet. Det känns bara så rätt och just dessa två album plockar fram de utmärkande dragen på ett väldigt tydligt sätt. Europa-CD:n bygger på en oerhört välgjord inspelning men den har en något ljusare klang och energirik topp jämfört med The Path Of A Decent Groove. Fullt njutbar via SR-009 men vid övergången till SR-007 MKII tillkommer en tyngd och kropp som får t.ex. Tunica Motel att bli ännu mer absorberande. Lite som transparens kontra färgning och i det här fallet föredrar jag alternativ II.

staxx688.JPG

Posted

Vänder vi på steken är USA-importen varm och fyllig redan från start och TJW:s stämma är ju ingen falsett i de övre oktaverna. Här kan värmerekordet tangeras :) med SR-007 medan SR-009 öppnar upp det hela på ett magiskt sätt... :o

Hade jag nu inte haft tre modeller att jämföra mellan skulle dessa reflektioner aldrig dyka upp mellan öronen men differenserna är observerbara oavsett det handlar om CD, SACD eller vinyl.

Fyrtio år gamla Staxlurar fungerar fortfarande perfekt efter vad jag kan läsa i recensioner och man kan leva ett helt hörlursliv med vilken som helst av dessa tre referensmodeller. Rent objektivt spelar nog SR-009 i den totalt transparenta divisionen och det ryktas att STAX har en väl tilltagen och specialdesignad 009-driver på gång.

Endast framtiden (och STAX) har facit i sin hand... :)

staxx699.JPG

Guest Musicus
Posted
Tack för tipset! Den skall plockas fram när regnet har dragit iväg... :)

Just nu spär nederbörden på swamp-känslan :icon_smile_cool: och den första titeln Closer To The Truth passar väldigt bra i denna lyssningsomgång. Lika bra att erkänna det igen, men jag är helt såld på dessa STAX-lurar och dess återgivningsförmåga.

Exemplaret av denna CD är en samtida utgåva Made in France.

tonyjoe004.JPG

Nästa CD är en USA-import som kom ut och inköptes 1993. Förutom musikstilen finns här en mängd gemensamma nämnare och Tony Joe White hanterar det mesta på egen hand. Mer studioproduktion än så här blir det knappast och inte ens TJW kan väl kontrollera trumset, percussion, bas, elgitarrer, keyboards och munspel på en och samma gång.

Dessutom skall ju sångmikrofonen få sin beskärda del... :)

tonyjoe002.JPG

Ahh, to herlige album, og legger man til det allerede nevnte "One hot july" har man favnet TJW godt, og det sier en som generellt finner blues litt tråkigt :unsure::D ..

mvh

Posted
Ahh, to herlige album, og legger man til det allerede nevnte "One hot july" har man favnet TJW godt, og det sier en som generellt finner blues litt tråkigt :unsure::D ..

mvh

Louisiana Alligator Swamp Blues måste ändå vara något speciellt... :)

Posted

hellow,

mina vänner (2st) som är hörlurstokiga ska ha hemma gjort "canjam" nästa helg. De ska bara använda sig utav stax.

lista

lurar:

Stax SR-009

Stax SR-Omega 2 mk2

Stax SR-Omega 2 mk1

Stax SR-507

Stax SR-Lambda Nova Classic

Stax SR-Lambda Pro

Stax SR-003

Stax SR-Sigma/404

Stax SR-Sigma

Stax SR-Gamma

Stax SR-X MK3

Stax SR-5 Gold

STAX SR-307 HEADPHONE

Stärkare:

STAX SRM-007tA, Stax SRM-006t, Stax SRM-727 - alla modifierade. + en vanlig Stax SRM-323S.

otur nog kan jag inte följa med, dock är det mina 009:or som är utlånade :) har även lovats att bilder skall tas, vilket jag tänkte lägga upp här om det godkänns. Iaf så tycker vi hittills att ett par moddade lambda pro är den bästa hörluren i världen.

Posted
hellow,

mina vänner (2st) som är hörlurstokiga ska ha hemma gjort "canjam" nästa helg. De ska bara använda sig utav stax.

lista

lurar:

Stax SR-009

Stax SR-Omega 2 mk2

Stax SR-Omega 2 mk1

Stax SR-507

Stax SR-Lambda Nova Classic

Stax SR-Lambda Pro

Stax SR-003

Stax SR-Sigma/404

Stax SR-Sigma

Stax SR-Gamma

Stax SR-X MK3

Stax SR-5 Gold

STAX SR-307 HEADPHONE

Stärkare:

STAX SRM-007tA, Stax SRM-006t, Stax SRM-727 - alla modifierade. + en vanlig Stax SRM-323S.

otur nog kan jag inte följa med, dock är det mina 009:or som är utlånade :) har även lovats att bilder skall tas, vilket jag tänkte lägga upp här om det godkänns. Iaf så tycker vi hittills att ett par moddade lambda pro är den bästa hörluren i världen.

Det var nog ett av de sista godkännanden man behöver fråga efter :D och här finns ju flera Staxklenoder som jag hittills bara har sett på bild... :o:mm: Det här blir intressant och F5-hanteringen intensiv! :mm: :mm: :mm:

Posted

Jag har misslyckats i mina tidigare hörlursförsök. Möjligen för att jag inte är en lurlyssnare men det kan också vara för att jag inte lyssnat på tiilräckligt bra varianter med dedikerade steg.

Hur är det med kabellängder och var sätter man in de längre varianterna (mellan försteg och lurförstärkare eller mellan lurförstärkare och lurar?).

Om jag går på ett par lurar så vill jag kunna styra dem på en arms avstånd (jag antar att volymen kan jag reglera via mitt vanliga försteg som har dubbla utgångar), även i lutande läge en sådär 7 meter bort.

Posted
Jag har misslyckats i mina tidigare hörlursförsök. Möjligen för att jag inte är en lurlyssnare men det kan också vara för att jag inte lyssnat på tiilräckligt bra varianter med dedikerade steg.

Hur är det med kabellängder och var sätter man in de längre varianterna (mellan försteg och lurförstärkare eller mellan lurförstärkare och lurar?).

Om jag går på ett par lurar så vill jag kunna styra dem på en arms avstånd (jag antar att volymen kan jag reglera via mitt vanliga försteg som har dubbla utgångar), även i lutande läge en sådär 7 meter bort.

Det bör inte vara någon större svårighet att koppla upp. Man kan välja mellan lång kabel mellan förförstärkare och hörlursförstärkare eller lång hörlurskabel, ellen en blandning av båda. Den vanligaste längden för hörlurskabel är 3 meter men det går att beställa längre hos tillverkare av after-market kablar. Finns även förlängninskabel, Stax har egna och dessa hörlurar hör nog till dem som påverkas ganska litet av lång kabel. Nackdelen är förstås långa kablar, men hur mycket det drar ner kvaliteten kan säkert variera beroende på utgångssteg, kabelns egenskaper och det är du säkert väl insatt i. I bästa fall kan nackdelarna vara försumbara. Du får också två volymkontroller (oftast potentiometer), en i förförstärkaren och en i hörlursförstärkaren. Jag har bara sett en hörlursförstärkare som fungerar som slutsteg, ett tyskt märke som jag glömt namnet på. Man får sätta volymkontrollen i hörlursförstärkaren på max (eller förbikoppla den genom DIY men det kräver rätt stor teknisk kompetens). Men det bör gå. Kvaliteten på signalkälla, förstärkare och hörlur bör vara betydligt viktigare än kabeldragningen.

Posted

Finns även förlängninskabel, Stax har egna och dessa hörlurar hör nog till dem som påverkas ganska litet av lång kabel.

Det har jag faktiskt testat :D med Stax Lambda och Normal Bias (230V) i längderna 5, 10, 15 & 20 m plus originalkabel på 2,5 m. Nu var det ett antal år sedan men jag upptäckte inga skillnader som störde lyssnandet och ibland kopplade jag ihop en tjugometerskabel som räckte in till sovrummet och köket. På den tiden hade jag endast passiv adapter kopplad till slutsteg så jag har ingen aning om hur det skulle fungera med rörbestyckade drivers men använder ofta en pro-förlängning på 5 m och har aldrig reflekterat över några skillnader. Då ger drivermatchning betydligt större utslag.

Posted

Som jag har uppfattat det är Stax inte känslig för kapacitans i kabeln och då skall längden ha liten betydelse. Det är ju helt andra signaler i en Stax kabel än för vanliga hörlurar, 580 V i biasledningen och mer än 1000 V i voltage swing i signalen! Men det är inte alls så farligt som det kan verka utan helt riskfritt.

• 3 months later...
Posted

Timbre: Eftersom du är forumets Stax-expert undrar jag om du kan ge ett litet tips. Jag plockade nyss upp (efter flera år) mina Stax Lambda Signature med adaptern SRD-7SBmk2 och kopplade in dem i en liten hemsk förstärkare som jag hade över i förrådet. Signalen fick jag från Spotify från datorns hörlursuttag. Alltså värsta möjliga förutsättningar. Jag hör till och med ett skrapande i staxarna när jag scrollar med musen. Men ändå...alltså ljudet är så mycket bättre än min Sennheiser HD-650. Musiken har jag glidit ifrån sista åren pga mycket att göra, men nu har jag suttit i ett par timmar och bara njutit. Dessa lurar är magiska! Jag har alltid gillat elektrostater men dessa packades ner för några år sedan pga...tja...kommer inte ihåg faktiskt.

Så jag tänkte jag skulle skänka dem lite omvårdnad. En DAC kopplad till Macens USB är väl ett första steg. Rippa alla min CD ska jag väl också göra vid tillfälle. Sedan skulle jag vilja koppla DAC:en till något vettigt som ger åtminstone en hel del av lurarnas kapacitet. Helst något litet och smidigt och inte allt för dyrt. Något tips på bra förstärkare (begagnat går utmärkt)? Nu har du en något annan prisnivå på dina saker men under alla år kanske du fångat upp lite bra system som får staxarna att blomma. :mm: