Sebastian Posted May 26, 2012 Posted May 26, 2012 Hej! Jag måste dela med mig av ett märkligt fenomen. Idag var jag på utflykt för att lyssna på ett par fina högtalare med min egna musik. All min musik har jag sparat som flac på hdd och igår brännde jag ut två stycken cd-r genom att: *Konvertera flac-filerna via foobar 2000 (högerklicka convert) till wav. *Välja wav-filerna och välj bränn 8x hastighet. Jag jag satt mig i soffan i butiken och laddat cd-spelaren med min brännda cd så blev jag väldigt konfunderad. Ljudet var riktigt dåligt på spår 1.. hoppade snabbt till låt 2...samma där, det gick att höja till nivå 14, gick jag högre så känndes det hårt kallt sönderkomprimerat. Jag tror mig tusan att alla låtar jag brännt lät på samma sätt. Jag har lyssnat på dessa högtalare förut och i spelar på dubbel volym med de flesta skivor och det låter bra. Originalskivorna vi spelade efter min skiva lät bättre. Min fråga är, kan det blivit fel någonstans när jag brännde wav-filerna? Jag fattar ingenting. Flac som blir wav och som bränns låter illa. Quote
plundin™ Posted May 26, 2012 Posted May 26, 2012 Det kan alltid gå fel! Vad använder du för mjukvara att bränna med? direkt i Windows? I så fall tror jag inte att du får en red-bookkompatibel CD! Testa någon annan, CDburnerXP bränner tex. FLAC direkt om jag minns rätt! Själv använder jag dBpowerAmp när jag behöver hoppa mellan ljudformat, funkar jämt! /ptr Quote
calle_jr Posted May 27, 2012 Posted May 27, 2012 Flac som blir wav och som bränns låter illa. All digital musik kommer så småningom låta illa. Det följer ur termodynamikens huvudsatser. Det verkar vara i konverteringen det gått snett, och det har hänt mig också ett antal gånger från cd till wav eller från wav till flac. Oftast är det lätt att höra men ibland är det bara småfel som nästan är mer irriterande. Rippar numera från cd i JRiver Mediacenter, och ska hålla mig till Plundins tips hädanefter om det behöver konverteras. Quote
shifts Posted May 27, 2012 Posted May 27, 2012 Som jag skrev på annat forum skulle jag försöka jämföra checksummor. Då kan man bekräfta/utesluta att något hänt med WAV-filen när den konverterades och/eller brändes. Quote
Almen Posted May 29, 2012 Posted May 29, 2012 ...det gick att höja till nivå 14, gick jag högre så känndes det hårt kallt sönderkomprimerat. Jag tror mig tusan att alla låtar jag brännt lät på samma sätt. Jag har lyssnat på dessa högtalare förut och i spelar på dubbel volym med de flesta skivor och det låter bra. Låter som att du kanske haft någon normalisering påslagen. Kolla inställningarna i Foobar! Quote
Recommended Posts