Jump to content

Recommended Posts

Posted

Att vara intresserad av hifi bottnar i ett musikintresse men ibland är de hårda paketen lika intressanta. Det är inte unikt för vårt intresse.

I Kristianstad stötte jag på Nys, Don, Storhövdingen, Nutte eller vilket namn vi ny väljer. Kärt barn har många namn.

2391ChevaoNutteB.jpg

I stan hade det dukats upp med ett antal amerikanare och det är slående hur lika vårt förhållande är till våra kära prylar. Design, känsla och

en intressant story är väl så viktig vid sidan om det funktionella.

Montage.jpg

Vi delar också intresset av att jämföra utrustning och det tycks vara en naturlag som säger att något måste vara bättre än något annat.

Jag försöker förfäkta denna inställning och istället tjusas av olikheter utan att utse någon segrare. Måste t ex en Fender vara bättre än en

Gibson eller omvänt? Räcker det inte med att de är olika? Detta synsätt accepterade inte Storhövdingen

denna kylslagna kväll. Jag var inbjuden på en duell i bästa västernstil och en vinnare skulle utses...

Shootout.jpg

Posted

Nu jäklar du...

både dollargrin, colt 45 plus en och annan 45-varvare också ... antar jag ?

Man blir ju lite nyfiken på vem och vilken som "spelar snabbare än sin egen skugga" :icon_smile_cool:

Posted

Cheva 59 har jag aldrig gillat utseendemässigt.Caddy-58? är snyggare.Ännu hellre äldre rundare 50 talare innan de blev populärt med fenor och vingar.

Posted
Cheva 59 har jag aldrig gillat utseendemässigt.Caddy-58? är snyggare.Ännu hellre äldre rundare 50 talare innan de blev populärt med fenor och vingar.

Ett utmärkt exemplifiering på hur lika tugget är mellan bilentusiaster och dito i hifi-svängen. :)

Hemma hos Don finns det vinter- och sommaranläggning. Under de varma månaderna är det Luxman SQ-38u som spelar. Den levererar 25 watt i

8 och 4 ohm via EL34. En av de vackraste förstärkare som finns i mitt tycke och den låter lika bra som den ser ut. Men ikväll fick den inte vara med och leka.

2401LuxmanB.jpg

Till sommaranläggningen hör också ett par skivspelare som också fick stå utan matning...

Instegsmodellen bland SME's skivspelare är SME 10 med armen SME 309 med Koetsu Black.

2400SME10B.jpg

Det andra bidraget från England som jag inte fick lyssna på är en Linn LP 12 med Ekos arm och Linn Arkiva pickup. Det här var Linns toppmodell fram

till ca 2006 då det påbörjades en uppgraderingsresa hos Linn som sedan lett fram till dagens SE-version. Men här är det som sagt den gamla modellen.

2399LinnB.jpg

Posted

I detta hem finns också en konversationsanläggning där man under gemytlig form kan småsnacka men också spela en vinylplatta. Här har Nottingham Analouge's Horizon fått hedersuppdraget. Den har en Rega 250 arm med Sumiko Blue Point Special EVO III. Horizon levde bara några år i sortimentet första halvan på 2000-talet och försvann sedan ur sortimentet. Det här var en instegsmodell och formen lockade inte dessa köpare. Designmässigt är det en fullträff och den tilltalar nu en ny publik.

2404HorizonB.jpg

Innan kvällens huvudaktivitet så hade vi en förändring på gång i konversationsanläggningen ...

Posted
Vi delar också intresset av att jämföra utrustning och det tycks vara en naturlag som säger att något måste vara bättre än något annat.

Jag försöker förfäkta denna inställning och istället tjusas av olikheter utan att utse någon segrare. Måste t ex en Fender vara bättre än en

Gibson eller omvänt? Räcker det inte med att de är olika? Detta synsätt accepterade inte Storhövdingen

denna kylslagna kväll. Jag var inbjuden på en duell i bästa västernstil och en vinnare skulle utses...

http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro...ut/Shootout.jpg

Sympatiserar med ifrågasättandet av varför saker måste avgöras. Det måste vara darwinistiskt, och annars borde det motarbetas.

Bismarck utmanade den tyske läkaren och politikern Rudolph Virchow på duell i mitten på 1800-talet, och Virchow fick välja vapen. Han valde två korvar varav den ena var infekterad med trikiner...

Posted

Här har vi en översikt över sommaruppsättningen och bakre delen skymtar konversationsanläggningen.

Förutom vad som redovisats syns här motorstyrningsenheten till SME 10 och under förstärkaren står Luxmans matchande CD-spelare D-38u. Under Linn-spelaren är det motorstyrningsenheten Lingo 3 (tror jag)

2411VinteranlB.jpg

Posted
Här har vi en översikt över sommaruppsättningen och bakre delen skymtar konversationsanläggningen.

Förutom vad som redovisats syns här motorstyrningsenheten till SME 10 och under förstärkaren står Luxmans matchande CD-spelare D-38u. Under Linn-spelaren är det motorstyrningsenheten Lingo 3 (tror jag)

http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro...1VinteranlB.jpg

Oerhört läckert och bilden är mitt i prick när det gäller att fånga atmosfären... :mm:

Hifi och inredningsdesign i harmonisk sammansmältning... :icon_smile_cool:

Posted
Oerhört läckert och bilden är mitt i prick när det gäller att fånga atmosfären... :mm:

Hifi och inredningsdesign i harmonisk sammansmältning... :icon_smile_cool:

Tack för det och jag kan bara hålla med om atmosfären. Don är lika intresserad av design och antikviteter som av hifi, i vart fall nästan. Här finns inte en pryl som har hamnat där av en slump. Allt hänger ihop och det finns en tanke bakom. Här finns oerhört många detaljer att njuta av, inte minst för den som är intresserad av jugend och art déco.

2405tjnstejon.jpg

En gammal förpackning till Ortofons MC 3000 och ett uttjänt rör 6550C blir ett litet stilleben...

2407MC3000.jpg

Posted

Vi tar oss tillbaka till hifin och närmare bestämt till konversationsanläggningen i övre högra hörnet i bild.

2458vinteranlggningB.jpg

Här skall bytas Riaa. Den gamla tyska Black Cube med separat nätdel har tjänstgjort troget i mer än 10 år och skall nu utsättas för en liten test. I hyllan finns även tuner och integrerad förstärkare från Accuphase plus en gammal toppmodell av CD-spelare från Meridian i två delar som fortfarande spelar utmärkt.

2461konversationsanl.jpg

Don hörde en EAR 834P för ett tag sedan och gillade vad han hörde. Men funkar det även här :?:

2462834P.jpg

Terry Evans spelade upp sin blues med stänk av soul/jazz och den har nu hamnat på min inköpslista. Gillar man Freddie & Albert så är det svårt att inte gilla denna plattan.

2478TerryEvans.jpg

Jag brukar vara försiktig med omdömen men det råder ingen tvekan om att EAR lyfte den här anläggningen till helt nya nivåer över Carlssons OA51:or, Tyngre, mer detaljer i bas och ett mellanregister som fyllde konversationshörnan på ett helt annat sätt än förr. Jag betraktar EAR 834P som ett fynd, åtminstone i denna anläggningen. Det tyckte Don också. :)

Posted
Ett par Sonus faber Extrema skulle snabbt smälta in i denna miljö... ;):icon_smile_cool::)

Den anses vara utförd i ren art déco-design.

Det är möjligen ett argument som kan bita på Don. Som vi kommer att se och har sett i andra reportage så har Don ett öppet sinne för olika märken och kombinationer. Han förfäkta dock överprissatta hifiprylar som han betraktar som "fjantigt". Sedan skall det naturligtvis låta bra men det räcker inte. Det måste också ha rätt design. Just denna kombination har Quad 909. Eller som Don själv säger: Varför skall jag byta högtalare. Jag har ju redan världens bästa.

Men han har inte Sonus Faber i ren Art Déco design. Den argumentet kan bita... :Thinking:

2472Quad.jpg

Posted
Terry Evans spelade upp sin blues med stänk av soul/jazz och den har nu hamnat på min inköpslista. Gillar man Freddie & Albert så är det svårt att inte gilla denna plattan.

http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro...8TerryEvans.jpg

Audioquestutgåva...hur får man fatt i den :?::Thinking:

Jag brukar vara försiktig med omdömen men det råder ingen tvekan om att EAR lyfte den här anläggningen till helt nya nivåer över Carlssons OA51:or, Tyngre, mer detaljer i bas och ett mellanregister som fyllde konversationshörnan på ett helt annat sätt än förr. Jag betraktar EAR 834P som ett fynd, åtminstone i denna anläggningen. Det tyckte Don också. :)

EAR834P sitter som en smäck i förvånansvärt många olika sammanhang. Den går normalt att rekommendera utan risk för matchningsproblem trots att den inte går att kalibrera.

Men han har inte Sonus Faber i ren Art Déco design. Den argumentet kan bita... :Thinking:

Det låter så gott som redan avgjort :D

Posted

Audioquest hade flera titlar, bla denna Terry Evans som jag köpte på Hifi-klubben nån gång på 90-talet (som då var återförsäljare av Audioquest).

Idag är det nog begagnat som gäller.

Posted

Vi börjar närma oss kvällens huvudbatalj. I vassen lurar en Audio Research VS 110 som idag heter VS 115.

2413ARC110.jpg

Grammofonsteget kommer också från Audio Research med beteckningen PH5. Lådorna ovanpå skvallrar om vilken pickup-tillverkare vi har att göra med.

2427ARCPH5.jpg

Ett steg närmre den ena skivspelaren och jag hittar spår av "goa gubbar" från Göteborg.

2416Staxbadge.jpg

Så var det då pickupen som är en Koetsu Black Signature enligt Don. Någon sådan finns inte i Koetsus produktkatalog så jag lutar nog mer mot att det är en Koetsu Rosewood Standard.

2446KoetsuBlackSignature.jpg

Guest Musicus
Posted
Vi börjar närma oss kvällens huvudbatalj.

Ett steg närmre den ena skivspelaren och jag hittar spår av "goa gubbar" från Göteborg.

SME 20 ? :mm: ..

mvh

Posted
SME 20 ? :mm: ..

Visst är det en SME 20, närmre bestämt den senaste versionen Mk 3, vilket motorstyrningen visar.

2426Motorstyrning20_3.jpg

Och som tidigare nämnts en Koetsu pickup och tonarmen är deras klassiker SME V

2450SME20_3.jpg

Den står uppställd på Solid Techs fina hifimöbel som dessvärre inte tillverkats på många år nu. Audio Research PH5 förstärker pickup-signalen.

2421SME20_3.jpg

Posted

Sorry för pausen ... arbetet har dragit iväg mig till "främmande ort"... Jag fortsätter.

Bak SME 20:an sitter ett väggfast ställ med Audio Research PH 5 överst och deras försteg LS 26 under. Under denna den senaste motorstyrningsenheten till Linn LP 12 som fått namnet Radikal.

2423LinnRadikal.jpg

... och följdaktigen finns den senaste och fullutrustade Linn LP 12:an med deras SE-version av armen Ekos i närheten.

2429LinnAkiva.jpg

Längst ut den fina Linn-pickupen Akiva

2452LinnAkiva.jpg

Posted

Ett litet tillbehör som jag aldrig sett innan och Don visste inte var den har sitt ursprung. Någon som vet?

Det är ett "vattenpass" med två kulor som indikerar vilket plan som skall justeras för att få båda kulorna i mitten.

2453leveler.jpg

Och här ser vi kombatanterna i diagonal redo för spelning

2440LinnoSME.jpg

Mörkret faller på...

2464versikt.jpg

... det är dags att spana in lyssningsplatsen. :mm:

2467Lyssningsplats.jpg

Posted
Ett litet tillbehör som jag aldrig sett innan och Don visste inte var den har sitt ursprung. Någon som vet?

Denna lilla sinnrika apparat heter Cross Balls och finns att köpa via Svalander dit länken går.

/Suomela

Posted
Denna lilla sinnrika apparat heter Cross Balls och finns att köpa via Svalander dit länken går.

Tack för det ... beställning lagd :app:

Dags att runda av med lyssningen hos Don.

2469Lyssning.jpg

Vi lyssnade på tre plattor i sin helhet. (Hos Don spelar man aldrig låtar - här spelas enbart album i sin helhet eller som han säger: vill man lyssna på låtar kan man sätta på radion). Albumen var valda utifrån att det är musik vi båda tycker om.

En klassiker med Rickie Lee Jones. Pop, Pop, Pop från 1991 med bl a låtar från 50-talets hardbop-era men här framförda med akustisk gitarr, tenorsax och bas i mer intima tolkningar. Även CD-utgåvan låter fantastiskt bra.

2477LeeJones.jpg

Arrangören Gil Evans har gjort magiska plattor med framför allt Miles Davis - Sketches of Spain, Quite Nights, Miles Ahead och Porgy & Bess. I år är det 100 år sedan denna mästerarrangör från Toronto, Kanada föddes.

För den som gillar Miles Davis plattorna ovan så är Impulse-plattan Out Of the Cool (1960) lika given i samlingen. Miles Davis är inte med här men det räcker och blir över med de som är med.

Utdrag från The Penguin Guide to Jazz: ...selects this album as part of its suggested "Core Collection" calling it "Evans' masterpiece under his own name and one of the best examples of jazz orchestration since the early Ellington bands.

2476GilEvans.jpg

Slutligen en av våra favoritplattor med Charlie Haden (tillsammans med Ornette Coleman, Alice Coltrane, Paul Motian och Keith Jarrett) på skivmärket A&M Horizon (1976). Lite avantgardiskt men samtidigt oerhört vackert, naket och kontemplativt. Charlie Hadens ton är en gudsgåva... Avnjutes bäst i halvmörker utan störande moment och i inte alltför uppskruvad volym.

2475Haden.jpg

Ingen vann och ingen förlorade. Det här är spelare på absolut högsta nivå. Visst, det fanns små skillnader här och var men jag tror de är mer hänförbara till de olika pickuperna. Koetsu spelar inte riktigt lika djupt i basen. Den är något rundare och inte lika välartikulerad som LP12 med sin Akiva. Charlie Haden plattan tjänade på LP12 med definierad bas men den vann också poäng över Koetsuns mellanregister. Mellanregistret hos Koetsu är magiskt vilket kommer till sin rätt med röster som t ex Rickie Lee Jones.

Gil Evans-plattan var det dött lopp.

Som jag skrev inledningsvis går det inte utse vinnare bland dessa spelare. Och om man skulle försöka så måste man vara medveten om att det också var 2 olika pickuper, 2 olika grammofonsteg, två olika armar, två olika rack ...? Så om det är skillnader varifrån kommer den? Vad jag kan påstå är att Don har fått till båda modellerna att leverera högoktanig musik i sitt system.

Dags att lämna denna fantastiska hifi-boning och det gjorde jag med ett leende över läpparna denna kväll. Tack Don för en härlig spelning!

2456versikt.jpg

Posted

Detta är ett rum som alltid imponerar på ett trevnads mässigt trevligt sätt. Varje gång blir jag sugen på Quad lyssning i viloläge.. :) Tack för denna gång.

Posted

Tack för ett trevligt digitalt besök hos Don. Det är sannerligen en välkomponerad anläggning som har växt till sig mer och mer med åren och får väl anses vara i full blom nu! Här har inga impulsköp gjorts utan allt är väl genomtänkt och resultatet är också därefter. Faktum är att det har alltid låtit grymt bra hos Don, redan på Quad 77/ESL 63-tiden. Akustiken hålls i balans av snedväggar och massor av skön inredning. Dock ingen lägenhet för småbarn...

Guest Musicus
Posted

Takk herfra også, "hjemme hos" reportasjer fenger alltid spesiellt godt :) ...

mvh