Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Om jag skulle bygga upp ett system med lite flytande budget, men med en riktning kring 120.000kr, vad skulle det bli.

Förutsättningar:

- Allt skall inhandlas. Allt från kablar till högtalare.

- Nytt, begagnat?

- Professionell akustikbehandling med avseende på musik är ej aktuellt.

- Det skall stå i en halvt om halvt offentlig miljö och det skall se bra ut och låta BRA!

- Kan komma att spela musik upp till 12h per dygn. (troligen är rör ej aktuellt då, eller?)

Tacksam för kreativa ideer.

/Apexorca

Edit: Tryckfels Åke

Edited by Apexorca
  • Replies 106
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Halft om halft offentlig miljö... :Thinking:

Är det tänkt att det ska spelas bakgrundsmusik eller för mer "normal lyssning" ?

Sen kanske det skulle vara bra att veta lokalens ungefärliga storlek också :)

Posted
Halft om halft offentlig miljö... :Thinking:

Är det tänkt att det ska spelas bakgrundsmusik eller för mer "normal lyssning" ?

Ca 25m2 och normal lyssning, ibland bakgrundsmusik.

Posted

Jag tror att en ganska noggrann beskrivning av lokalen vad för slags verksamhet som avses är a & o!

Min första tanke är att i "offentlig miljö" vill man antagligen att det skall synas så lite som möjligt och möjligen kunna delas in i zoner?!

/ptr

Posted

Tänker också på något som kanske är pet-okänsligt. Kanske inbyggda högtalare rentav och undangömd elektronik..

Tror vi behöver veta vad som rummet skall användas till så att man förstår vad man kan ställa där med stöldrisk etc...

Posted (edited)

Jag tror att en ganska noggrann beskrivning av lokalen vad för slags verksamhet som avses är a & o!

Min första tanke är att i "offentlig miljö" vill man antagligen att det skall synas så lite som möjligt och möjligen kunna delas in i zoner?!

/ptr

Jag har tänkt mig ett system som jag skulle kunna trivas med hemma också. Det behöver inte gömmas undan.

Risken att det skall skadas är minimal. Som hemma!

Informationen om halvt om halvt offentlig miljö kanske gjorde mer skada än nytta. Tanken med den informationen var att det skulle framgå att jag inte kan jobba med placering, akustik mm på ett sätt som man kanske hade gjort hemma

Den kommer att stå på ett sedvanligt vis i ett vanligt rum som har inredning som kan jämställas med ett vanligt rum.

Det kommer att spelas i rummets längsriktning.

Åhörare kommer att lyssna som avslappning, tidsfördriv eller distraktion till all möjligt musik de väljer själva.

Det kanske blev lite mycket, som det visar sig, ovidkommande info. Men häng inte upp er på de i så fall, se det som ett vanligt rum.

Edited by Apexorca
Posted (edited)
Åhörare kommer att lyssna som avslappning, tidsfördriv eller distraktion till all möjligt musik de väljer själva.

Med beskrivningen tidsfördriv eller distraktion så tycker jag nog att du borde slänga med en liten tv också.

Eller den kanske redan finns på plats ?

Ju fler sinnen som är igång desto större blir distraktionen och tidsfördrivet följer ju med på köpet kan jag nog tycka :)

Att man sen väljer musik eller/och bild i sammanhanget kan ju åhöraren välja fritt emellan.

Edited by P-pan
Posted
Med beskrivningen tidsfördriv eller distraktion så tycker jag nog att du borde slänga med en liten tv också.

Eller den kanske redan finns på plats ?

Ju fler sinnen som är igång desto större blir distraktionen och tidsfördrivet följer ju med på köpet kan jag nog tycka :)

Att man sen väljer musik eller/och bild i sammanhanget kan ju åhöraren välja fritt emellan.

Synpunkten är riktig. :)

Tv är dock inte aktuellt i just detta sammanhang. Här skall det bara spelas musik med hög återgivningskvalitet för de som så önskar. Jag har i många år använt en BO stereo där, men har mer och mer saknat hifiegenskaper. Estetiskt funkar BO där. Jag vill delge min omgivning en högre nivå på ljuduplevelsen. Och naturligtvis till viss del mig själv.

En bra synpunkt jag fick vid sidan om denna tråd var att använda dator-dac som signalkälla. Det kan nog vara bra här. Hade tänkt cd men kanske då en med ingång till dac'en så jag kan koppla dator till den också. Jag har lite erfarenheter av enbart dac men Weiss skall ju vara bra har jag hört från olika håll.

Jag skulle vilja ha lite mer hard core hifi snack om detta. :mm:

Hur mycket skall jag lägga på vad tror ni? 60% högtalare, 20% förstärkare, 15% signalkälla, 5%kablar. eller vad?

Begagnat kan verka attraktivt. Men det kan bli en salig röra av prylar. Begagnade högtalare resten nytt?

Jag kanske börjar som vanligt. Väljer högtalare först och bygger upp kring det. :39:

Posted
Jag kanske börjar som vanligt. Väljer högtalare först och bygger upp kring det. :39:

Jag skulle vilja påstå att man alltid skall börja med högtalarna! Deras interaktion med rummet genererar ju lätt 90% av ditt välljud!

Frågan är om du vill vandra en känd stig (typ Sonus Faber) eller om du är intresserad av att följa James T. Kirk och "boldly go where no man has gone before"?

Begagnat kan man ju hitta ett par ganska färska SF Cremona M för runt €5000 ner i Europa (tex. på AudioMarkt)...

Vill du följa-Kirk, så har Norska Forsman precis släpp en ny serie dipoler som redan fått en hel del rosor (jag har själv inte hört dom ännu!), och som kostar lagom för din budget!

Jag kan inte riktigt släppa rummet :blush ...Av din beskrivning av rummet får jag en aning känsla av "väntrum" :Thinking: ...det får mej att fundera på om man kanske vill ha ett ganska "diffust" ljud (dvs. ingen pin-point-stereo), där skulle kanske ett par Carlsson OA-52or funka bra, dels är dom tänkta för placering nära vägg, dels sprider dom ljudet ganska jämt över rummet. En liknande men modernare "take" på detta slags filosofi är Peter Steindls "ägget" som använder väggen som infinit baffel.. Rent designmässigt upplever jag att den fungerar väldigt bra i en "halvoffentlig miljö"... Det lilla jag hunnit lyssna på denna högtalare säger mej att den borde vara intressant i alla miljöer där man av en eller annan orsak inte kan hänge sig i akustikregleringar! Och att en högtalare inte nödvändigtvis måste stå på stativ eller vara en låda man måste ställa minst en meter från omgivande väggar... ;)

Förstärkare måste man nog klura en hel del på, källan, vad mej anbelangar bör nog vara nått slags modern nätverksspelare så att dom som inte delare vår eklekriska musiksmak kan få dunka fram spotify!

/ptr

Posted (edited)

Hej!

Mina förra Cremona M står på Balance bild och ljud i JKPG om du är intresserad.

Han i butiken trodde att han skulle ha runt 40k för dom. Inget pris var satt när jag pratade med honom senast.

Jag köpte dom nya på Balance 2011-06-28.

Lägg ett bud annars om du är säker på att du vill ha dom :D

Mer info i länken :)

http://www.balance.se/b.php

Mvh

Edited by Hifi_Perra
Posted

T+A music reciever ur E serien är en cd/tuner/nätverkspelare/förstärkare som ser snygg ut och är bra. Utseendet är en smaksak.

Högtalare är svårare för det kanske är olämpligt med fristående? Får känslan av väntrum. Svenska DLS visade upp en maffig vägghängt Flatbox högtalare på mässan i München. Av det man kunde höra lät det bra. Tror den skulle kosta runt 25 kkr. Borde finnas liknande alternativ även från andra tillverkare.

Posted
Jag skulle vilja ha lite mer hard core hifi snack om detta. :mm:

Hur mycket skall jag lägga på vad tror ni? 60% högtalare, 20% förstärkare, 15% signalkälla, 5%kablar. eller vad?

Jag skulle göra som vanligt. 50% på kablar, resten på kringutrustning.

Guest Musicus
Posted (edited)

Estetisk: Wilson Benesch ARC (ny ca 43K, inkl stands), En brukt Audionet Sam V2 (Evnt Brystion B100) begge har mulighet for å implementere dac, og/eller, en cdspiller med digital inn for lap top spilling, T+A er nevnt m.fl , idag får man får man mye bra brukte cdp`s for en hyggelig pris, ett sett brukte gode kabler som ikke behøver koste skjorta...

Evnt WB ARC med Audionet DNA (Digital Network Amplifier) er litt usikker på prisen, om man vil kjøre uten cdp, kablene passer man inn etter hva som er igjen av budsjettet.

Audionet DNA

mvh

Edited by Musicus
Posted
, idag får man får man mye bra brukte cdp`s for en hyggelig pris, ett sett brukte gode kabler som ikke behøver koste skjorta...

mvh

Ja begagnat är nog kostnadseffektivt, men jag vill handla hos någon butik eftersom det är till mitt arbete.

Guest Musicus
Posted (edited)
Ja begagnat är nog kostnadseffektivt, men jag vill handla hos någon butik eftersom det är till mitt arbete.

Da spør man etter brukte kabler/komponenter hos handleren, det kan være noe å hente der med ;) ...

Wilson-Benesch ARC finns hos en handler i Stockholm :)

mvh

Edited by Musicus
Posted (edited)

Om det hade varit jag så hade jag köpt MatsE:s förra Guarneri Memento på Esoterisk Hifi för 58k, ett Sonos system på "klubben" för 5-10k, en Krell S300i, lite valfria kablar samt en valfri nätlist ;) Memento har ju en ringradiator som diskant så därför behöver man aldrig oroa sig nånsin för att någon skall peta in den :Idea:

http://www.esoterisk-hifi.se/esoterisk/index.jsp?a=prices

Jag kommer förövrigt att köra med exakt samma kombination själv framöver även om mina Memento inte är Mats :)

Edited by Hifi_Perra
Posted
Om det hade varit jag så hade jag köpt MatsE:s förra Guarneri Memento på Esoterisk Hifi för 58k, ett Sonos system på "klubben" för 5-10k, en Krell S300i, lite valfria kablar samt en valfri nätlist ;) Memento har ju en ringradiator som diskant så därför behöver man aldrig oroa sig nånsin för att någon skall peta in den :Idea:

http://www.esoterisk-hifi.se/esoterisk/index.jsp?a=prices

Jag kommer förövrigt att köra med exakt samma kombination själv framöver även om mina Memento inte är Mats :)

Tack för tipset!

Kan passa perfekt för mig och då tänker jag såhär. Jag kommer inte att spela med hög volym utan på ganska moderata nivåer. Jag prioriterar i detta läge en klar luftighet med klara röster.

Kanske finns det då inte mycket bättre än Guerneri Memento?

Posted

Fel av mig där. MatsE:s högtalare var inte i grafit. Det är dom för 48.5k. Han är förövrigt medlem på minhembio. Kör med Amati Futura idag :mm:

Tack för tipset!

Kan passa perfekt för mig och då tänker jag såhär. Jag kommer inte att spela med hög volym utan på ganska moderata nivåer. Jag prioriterar i detta läge en klar luftighet med klara röster.

Kanske finns det då inte mycket bättre än Guerneri Memento?

Posted
Kan stå fritt. Gott om plats.

Kan bara rekommendera högtaleri som jag har egen erfarenhet av och Guarneri Memento känns som skräddarsydd för dina förutsättningar och önskemål. Designen är ett eget kapitel och den kan plötsligt förvandlas till golvhögtalare när musikmaterialet så kräver... :)

Posted
Kan bara rekommendera högtaleri som jag har egen erfarenhet av och Guarneri Memento känns som skräddarsydd för dina förutsättningar och önskemål. Designen är ett eget kapitel och den kan plötsligt förvandlas till golvhögtalare när musikmaterialet så kräver... :)

Jag har kollat runt en del och det verkar vara så. Jag lutar helt klart åt Guarneri Memento.

Posted (edited)

Aha, en tråd där företagare får lov att posta!

Då är tipset enkelt, bara att välja:

Gott gotti gott gott... :mm:

Edited by Apexorca
Posted (edited)
Varför inte. Var är de någonstans?

De fanns på esoterisk hifi för ett år sedan när jag och stargazer var dit.Butiksexen.Fint skick då och troligen fortfarande om det nu är detta par.

Edit.

Tycker nästan att du ska kolla in ur guernerin och se om det går få tag på ett par av den.I mitt tycke den absolut

vackraste versionen.

Edited by new order
Posted (edited)

Vad trevligt! I så fall blir vi flera med Memento :icon_smile_cool: Mina var på väg in på lagret enligt Ludwig Swanberg :mm: Kommer bli najs fett :D

Edited by Hifi_Perra
Posted

Ja Mementon är nog ett ypperligt val. Snygg att se på och en mästare att återge musik. Men tänk på att du behöver kräm om du skall få den att verka fullt ut.

Säkert kommer jag få mothugg men har den hemma så jag vet att det är skillnad. Som alla äkta SF så finns det ytterligare nivåer att hämta med rätt matchning.

Min drömhögtalare vid downsizening av systemet.

Calm