eliot Posted May 18, 2012 Posted May 18, 2012 Dietrich Fischer-Dieskau 28/5 1925 - 18/5 2012 Dietrich Fischer-Dieskau var en av de största sångarna av tyska Lieder och jag är uppvuxen med hans tolkning av Schubert: Die Schöne Müllerin The Guardian har en intervju med honom när har fyllde 80år: He was the greatest lieder-singer of the 20th century, setting new standards and influencing a whole generation. As Dietrich Fischer-Dieskau turns 80, Martin Kettle talks to the prolific Berliner about his extraordinary career Se länk PS. Dietrich Fischer-Dieskau finns med i Gramophone Hall of Fame Quote
plundin™ Posted May 18, 2012 Posted May 18, 2012 en legend har lämnat oss, RIP! Det blir att spela hans EMI-inspelningar av Mahlers "Lieder eines fahrenden Gesellen" och ""Kindertotenlieder" "Oft denk' ich, sie sind nur ausgegangen" Oft denk' ich, sie sind nur ausgegangen, bald werden sie wieder nach Hause gelangen. Der Tag ist schön, o sei nicht bang, sie machen nur einen weiten Gang. Ja wohl, sie sind nur ausgegangen, und werden jetzt nach Hause gelangen. O, sei nicht bang, der Tag is schön, sie machen einen Gang zu jenen Höh'n. Sie sind uns nur voraus gegangen, und werden nicht wieder nach Hause verlangen. Wir holen sie ein auf jenen Höh'n im Sonnenschein, der Tag ist schön, auf jenen Höh'n Ursäkta det illa ljudet! /ptr Quote
Bebop Posted May 18, 2012 Posted May 18, 2012 Dietrich Fischer-Dieskau var min första riktigt seriösa kontakt med klassiska sångare. Jag bodde i Stockholm ett par år 1971-72 och handlade bl a i en skivbutik som hette Pick-Up, tror det var på Jakobbergsgatan, i vart i närheten av Biblioteksgatan. Säljaren tyckte jag skulle ge den klassiska musiken "en chans" och bl a fick han mig att köpa följande samling där bl a Mache dich mein Herze rein från Matteuspassionen. Finns även på Jag blev helt såld och skaffade hela passionen, fast många år senare, som spelades in ca 1958. Ett mästerverk. Det är oftast tenorerna som får de största rubrikerna men Dietrich Fischer-Dieskau bör äras lika högt för evinnerliga tider... Quote
eliot Posted May 18, 2012 Author Posted May 18, 2012 I tyskundervisningen fick vi lära oss dikter av Goethe och då ingick naturligtvis Heidenröslein men min favorit är Erlkönig som här är tonsatt av Schubert Min utgåva är senare (1970) än klippet: Quote
calle_jr Posted May 18, 2012 Posted May 18, 2012 Jag vet inte vad detta är för kuf men tänkte - kan det här verkligen va nå't för ett zappa-freak? Och det kunde det! Det här är bra! Quote
Ekman Posted May 19, 2012 Posted May 19, 2012 Erlenkönig är en gammal favorit för mig, hur bra som helst Quote
eliot Posted May 20, 2012 Author Posted May 20, 2012 en legend har lämnat oss, RIP! Det blir att spela hans EMI-inspelningar av Mahlers "Lieder eines fahrenden Gesellen" och ""Kindertotenlieder" http://2.bp.blogspot.com/-OnXCkCC-jig/TmC3...der+dieskau.jpg /ptr Ditt inlägg gjorde att jag bjöd på nedanstående skiva (Near Mint) som jag fick till utropspris (£20.00) Quote
plundin™ Posted May 20, 2012 Posted May 20, 2012 som jag fick till utropspris (£20.00) Det är den absolut värd! /ptr Quote
Recommended Posts