shaft Posted May 18, 2012 Posted May 18, 2012 (edited) Hej! Vill passa på att tipsa om en trevlig engelsk jazzblogg som jag följt ett tag London Jazz Collector Uppdateras ofta och man kan ha lite kul diskussioner runt plattorna - inte minst om ljudkvalitet. Edited May 18, 2012 by shaft Quote
eliot Posted May 18, 2012 Posted May 18, 2012 Mycket intressant! Jag är mycket förtjust i den franske saxofonisten Barney Wilen och det är kul att i maj (7 och 10) behandlas två inspelningar med honom och jag har också skivan "Les liaisons dangerouse" på franska fontana, blå etikett. Till skillnad från den gröna (eftersökta) förstapressen som visas i bloggen så är det inte ingraverat Made in France utan det står på etiketten där det nu även står mono! Skivomslaget är identiskt! Lärde mig nu hur jag känner igen ursprungslandet för Philips pressningar När det gäller Prestige så använde tydligen det engelska skivmärket Esquire som gav ut skivorna i England samma matriser som amerikanska originalen, se Esquire vs Prestige Shoot Out. Samma sak gäller faktiskt för de svenska utgåvorna som gavs ut på Metronome - så man behöver alltså inte tvunget köpa de dyra US-originalen - Jag har både Prestige 7109 Miles Davis: Bags Groove och Prestige 7129 Miles Davis: Relaxin' på detta viset (med RVG ingraverat) Eftersom bloggen är från England så har han tagit med licenspressar av amerikanska Jazz-inspelningar som gavs ut på skivmärket London och där kan jag hjälpa till att komplettera hans lista : London LTZ C 15007 Jay and Kai, Savoy, Insp. 1955, Rudy van Gelder London LTZ C 15015 Presenting Cannonball, Savoy, Insp. 1955, Rudy van Gelder (min är signerad Nat Adderley) London LTZ U 15117 The Hawk Flies High - Coleman Hawkins, Riverside, Insp. 1957, Orrin Keepnews & Bill Grauer Quote
shaft Posted May 21, 2012 Author Posted May 21, 2012 Mycket intressant! Jag är mycket förtjust i den franske saxofonisten Barney Wilen och det är kul att i maj (7 och 10) behandlas två inspelningar med honom och jag har också skivan "Les liaisons dangerouse" på franska fontana, blå etikett. Till skillnad från den gröna (eftersökta) förstapressen som visas i bloggen så är det inte ingraverat Made in France utan det står på etiketten där det nu även står mono! Skivomslaget är identiskt! Lärde mig nu hur jag känner igen ursprungslandet för Philips pressningar När det gäller Prestige så använde tydligen det engelska skivmärket Esquire som gav ut skivorna i England samma matriser som amerikanska originalen, se Esquire vs Prestige Shoot Out. Samma sak gäller faktiskt för de svenska utgåvorna som gavs ut på Metronome - så man behöver alltså inte tvunget köpa de dyra US-originalen - Jag har både Prestige 7109 Miles Davis: Bags Groove och Prestige 7129 Miles Davis: Relaxin' på detta viset (med RVG ingraverat) Eftersom bloggen är från England så har han tagit med licenspressar av amerikanska Jazz-inspelningar som gavs ut på skivmärket London och där kan jag hjälpa till att komplettera hans lista : London LTZ C 15007 Jay and Kai, Savoy, Insp. 1955, Rudy van Gelder London LTZ C 15015 Presenting Cannonball, Savoy, Insp. 1955, Rudy van Gelder (min är signerad Nat Adderley) London LTZ U 15117 The Hawk Flies High - Coleman Hawkins, Riverside, Insp. 1957, Orrin Keepnews & Bill Grauer Tänkte väl att det var nåt för dig Eliot ;-) Killen går på djupet när det gäller pressningar. Är det ok om jag skickar vidare din info om London-pressningarna? Quote
eliot Posted May 21, 2012 Posted May 21, 2012 Tack! - Jag är redan i kontakt med honom och han har fått informationen: You have three London records not in my London catalogue listing, nice finds. How come you have these not me? //Eliot Quote
Recommended Posts