eliot Posted May 20, 2012 Posted May 20, 2012 Är det fler som skall till Järna idag Jag besökte Absolute Audio igår och när jag kom vid 2-tiden så fanns ingen kund i sikte men de bedyrade att att det funnits några tidigare - skuld till detta var säkert det fantastiska vädret och långhelgen Vid bardisken diskuterade Jan-Eric Persson (till vänster) och Björn Hestner som hade tagit med sig monoblocken Trigon TRE 50M Försteget var denna gång, liksom vid mitt förra besök när grottmännen invaderade Järna, TRIGON TRV 100. Högtalare var ett par mörk, mörk blå Vivid Audio V1.5. Huvudattraktionen för min del var masterband uppspelningen Quote
eliot Posted May 20, 2012 Posted May 20, 2012 Jag tänkte jag skulle förmedla lite av upplevelsen I filmklippet ser vi i soffan Björn, Jan-Eric och Patrik och bakom den Hugo och en kund. Tyvärr svepte jag lite för mycket med kameran - med högre upplösning blir man sjösjuk Quote
eliot Posted May 20, 2012 Posted May 20, 2012 Det var inte bara jag som var intresserad av rullbandspelaren Studer B67 utan Patrik C. tog några detaljbilder Foto: Patrik Caesar Man blir nyfiken på vad darklab är för något ... och enligt länken kan man där köpa tillbehör till rullbandspelare Det lät så bra med bandet som Jan-Eric spelade att jag har börjat vackla i min övertygelse att inte skaffa en rullbandspelare Quote
eliot Posted May 20, 2012 Posted May 20, 2012 Det lät så bra med bandet som Jan-Eric spelade att jag har börjat vackla i min övertygelse att inte skaffa en rullbandspelare Foto: Patrik Caesar Jag har hört inspelningar från 50-talet på band från The Tape Project med inte helt övertygande resultat utan som mer förstärkt min uppfattning att så gamla band har försämrats så mycket att originalutgåvorna på vinyl istället bör betraktas som original även om graverutrustning på den tiden var långt ifrån dagens. - Hearing is believing och Jan-Eric bjöd på några av sina analoga inspelningar som han överfört direkt från en masterbandspelare till en annan och resultatet finns att köpa som Analog Master Copies Det var nog denna vi lyssnade på (och som hörs på filmklippet): ONE - Open Reel Selection of Opus 3 Analogue Recordings - AMC-22120 Nine tracks from the best of our analogue recording catalogue. Music from varying genre -Jazz, Blues, World Music, Classical & Acoustic Guitars. Total playing time 33'20. All tapes are copied 'by hand', track by track, where all Mastering corrections are made with meticulous calibration and control. ...och den gav definitivt mersmak Quote
eliot Posted May 20, 2012 Posted May 20, 2012 Förra gången jag var i Järna så pratade sig Jan-Eric varm om Jimmy Smith: Organ Grinder Swing på Verve Jag var överraskad över att Jimmy Smith spelade in på Verve då de skivor jag har är på Blue Note. - När jag denna gången packade ned skivor så tog jag med Blue Note BST4011 Jimmy Smith – The Sermon! från 1959 Min är en tidig andrapressningen, BLUE NOTE RECORDS INC · NEW YORK USA (label: 1962-66), monokonvolut med "Stereo.sticker". Urskön skiva, men enligt Jan-Eric saknar den den dynamik och kraft som hörs på Organ Grinder swing, toningenjör i båda fallen Rudy Van Gelder.... Det visade sig att vi hade en gemensam idol i Rudy Van Gelder (*1924) och Jan-Eric hade hoppats träffa honom när han var i USA men det lyckades tyvärr inte Han är tydligen fortfarande aktiv och här är en intervju med honom: In conversation with rudy van gelder Quote
Bebop Posted May 20, 2012 Posted May 20, 2012 Förra gången jag var i Järna så pratade sig Jan-Eric varm om Jimmy Smith: Organ Grinder Swing på Verve Jag var överraskad över att Jimmy Smith spelade in på Verve då de skivor jag har är på Blue Note. Då har du lite att gräva bland. Jimmy spelade in över 30 album på Verve från 1962 fram till sin död 2005. Jag kan dock trösta dig med att Blue Note albumen är jämnare och roligare musikaliskt men som alltid med en del undantag. Organ Grinder är ett av dom. Quote
eliot Posted May 20, 2012 Posted May 20, 2012 Foto: Patrik Caesar Vi lyssnade en hel del på vinylskivor som jag tagit med Foto: Patrik Caesar Här spelar vi Donald Fagen - Morph the Cat på vinyl (2LP) som ju är omtalad på detta forum: Min favorit rent ljudmässigt av de tre är nog Morph the Cat. Härligt, köttigt ljud på bas och trummor! Instämmer. Calle_jr spelade vinylen hemma hos sig. Det är den bästa basåtergivningen i hemmiljö som jag hört. Fortfarande oöverträffad. Jag tog också med Gary Karr: Adagio d'Albinoni i en 45-rpm Limited Edition utgåva (#409 av 2500) ...som inte bara testar högtalarna utan hela uppställningen - förutom att det är mycket vacker musik Det blev alltså en hel del lyssnande och diskuterande Quote
eliot Posted May 20, 2012 Posted May 20, 2012 Jag hade tagit med mig Benny Carter: Jazz Giant på Stereo Records S7028 Det är en underbar skiva med en fantastisk klang och den uppskattades av alla - det är svårt att förstå att den är inspelad 1957.... Quote
eliot Posted May 20, 2012 Posted May 20, 2012 Vi jämförde också lite utgåvor och jag hade tagit med Verve MG VS-6104 Gerry Mulligan meets Ben Webster Vi jämförde absolut tidigaste Stereoutgåvan med en japanpressning, Manufactured by Polydor K.K. och Jan-Eric uttryckte vad vi andra hörde när han sa att det var som en grå hinna över japanpressningen.... Japanpressningen kostade 120kr medan originalet (NM) kostade mig $39.99 + frakt.... Quote
eliot Posted May 20, 2012 Posted May 20, 2012 Den intressantaste jämförelsen var mellan mono originalet av Columbia CL 1307 Gerry Mulligan Quartet - What Is There To Say? 6 eye, deep groove och 45rpm utgåvan av ORG (Original Recording Group) som om man skall tro vad som står på Elusivedisc är fantastiskt bra ...upplösning kommer i morgon.... Quote
Absolute Audio Posted May 20, 2012 Author Posted May 20, 2012 Vi har blivit bortskämda nu vid två tillfällen att få njuta av godbitar ur Eliot's skivsamling. Fullständigt fascinerande att höra hur olika en nyutgåva kan låta från en tidig press av samma skiva. Med en soffa full av gentlemen, med olika referenser ur livets hårda skola, som förväntar sej realism är källan viktigast. Men vilken parameter vi personligen kopplar mest till realism är underbart subjektivt. Vivid & Trigon levererar den realism som källan serverar. Enkelt, oansträngt, stort och homogent. Stativhögtalare har en förmåga att excellera på stereo & djup-perspektiv vilket 1.5 definitivt gör. Men den gör det större än vad jag hört någon stativare göra det förut, den spelar både ovan och utanför kabinettet. Min gissning är att högtalarens formgivning gör denna spridning av ljudet möjlig. Släktskapet med B&W's Nautilus serie finns på ett par väl valda parametrar men de hörs att Laurence inte legat på latsidan sen dess och att hans visioner på allvar fått utrymme i denna konstruktion. Det har varit en väldigt trevlig helg med Vivid 1.5 som huvudgäst*. En gäst som till vår stora glädje kommer att bli inneboende i ett tag framöver. Så ta tillfället att komma förbi och höra en S-O-T-A stativ högtalare år 2012, för det är verkligen vad det handlar om. Så ställ in gräsklipparn, släpp penseln eller häng tillbaka spaden- Musikupplevelser, en kopp kaffe och intressanta diskussioner väntar i Järna! *(sorry Patric, Björn & Eliot det blir en hedrande 2a plats för er på gästlistan) Quote
Bebop Posted May 20, 2012 Posted May 20, 2012 Den intressantaste jämförelsen var mellan mono originalet av Columbia CL 1307 Gerry Mulligan Quartet - What Is There To Say? 6 eye, deep groove http://img.photobucket.com/albums/v53/elio...ganColumbia.jpg och 45rpm utgåvan av ORG (Original Recording Group) som om man skall tro vad som står på Elusivedisc är fantastiskt bra Detta är min favorit alla kategorier med Gerry Mulligan. Jag håller med Elusive, den låter fantastiskt. Vi är många som gått igång här med den plattan. Även min Hollandsutgåva från 1974 är magisk. Dessutom slipper man den korta speltiden per sida. Inspelningen är gjord i stereo så varför köra mono? Jag antar att den släpptes till den då lilla skara som ännu inte skaffat stereogrammofon. Quote
eliot Posted May 20, 2012 Posted May 20, 2012 Inspelningen är gjord i stereo så varför köra mono? Jag antar att den släpptes till den då lilla skara som ännu inte skaffat stereogrammofon. Min har en six eye label som användes 1955 till 1960 (se länk) och försök inte att säga att två år efter införandet på bred front av stereoskivor så skulle de flesta ha en stereogrammofon :Shame On You: - Så snabbt går inte utvecklingen! När det gäller pop/rock så var de flesta skivor mono fram till mitten på 60-talet - minst..... PS. Jag hade mono in på 70-talet Quote
Bebop Posted May 20, 2012 Posted May 20, 2012 Min har en six eye label som användes 1955 till 1960 (se länk) och försök inte att säga att två år efter införandet på bred front av stereoskivor så skulle de flesta ha en stereogrammofon :Shame On You: - Så snabbt går inte utvecklingen! När det gäller pop/rock så var de flesta skivor mono fram till mitten på 60-talet - minst..... PS. Jag hade mono in på 70-talet Ooops... jag menade faktiskt tvärtom. Rätt tänkt men felformulerat... Min första stereogrammofon skaffade jag ca 1967, en sån där plastsak utan förstärkare från Philips med safirpickup som kunde skiftas mellan LP och stenkaka. Kostade 115:- (ny). Till denna skaffade jag två uttjänta radioapparater som det fanns berg av på soptipparna när transistorradion gkorde sitt intåg. Min första "riktiga" stereospelare var en Luxor mef Shurepickup som inhandlades ca 1970. Quote
eliot Posted May 20, 2012 Posted May 20, 2012 Det är oftast klart svårare att hitta riktigt tidiga stereoutgåvor och tar vi exemplaret med Gerry Mulligan: What is there to say?, så finns just nu 8 mono och 2 stereo utgåvor på Columbia six eye... - I detta fallet släpptes både mono (CL 1307) och stereoutgåvan (CS 8116) 1959 men ofta släpptes inspelningen först som mono och först något år senare som stereo.... (Detta kan man se i Goldmine Jazz Album Price Guide där alla utgåvor finns listade) Min första stereogrammofon skaffade jag ca 1967, en sån där plastsak utan förstärkare från Philips med safirpickup som kunde skiftas mellan LP och stenkaka. Kostade 115:- (ny). Ungefär vid den tiden eller något år senare fick min syster en Philips grammofon med högtalare i locket och jag är övertygad om att den var mono liksom min AGA-bandspelare som jag fick 1967.... Quote
calle_jr Posted May 20, 2012 Posted May 20, 2012 Jag tänkte jag skulle förmedla lite av upplevelsen <iframe width="560" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/xreGc8ZVr2g" frameborder="0" allowfullscreen></iframe> I filmklippet ser vi i soffan Björn, Jan-Eric och Patrik och bakom den Hugo och en kund. Det verkar vara en fin klang i rummet. Where The Green Grass Grows... Quote
eliot Posted May 20, 2012 Posted May 20, 2012 Det verkar vara en fin klang i rummet. Where The Green Grass Grows... Du har helt rätt - det lät riktigt bra utan några uppenbara rumsresonanser Donald Fagen: Morph the Cat lät tight och distinkt och gick djupare än vad man skulle förvänta sig av så relativt små högtalare Quote
vovven Posted May 20, 2012 Posted May 20, 2012 Här är en närbild på "spårhunden" som grävde djupt i såväl mono som stereospår. Quote
Absolute Audio Posted May 21, 2012 Author Posted May 21, 2012 (edited) http://i421.photobucket.com/albums/pp298/s...yraclose-up.jpg Här är en närbild på "spårhunden" som grävde djupt i såväl mono som stereospår. OBS! Det är inte damm efter nålen utan när det låter riktigt bra slår det vita blixtar om vår Lyra Kleos Edited May 21, 2012 by Absolute Audio Quote
eliot Posted May 21, 2012 Posted May 21, 2012 Den intressantaste jämförelsen var mellan mono originalet av Columbia CL 1307 Gerry Mulligan Quartet - What Is There To Say? 6 eye, deep groove http://img.photobucket.com/albums/v53/elio...ganColumbia.jpg och 45rpm utgåvan av ORG (Original Recording Group) som om man skall tro vad som står på Elusivedisc är fantastiskt bra ...upplösning kommer i morgon.... Vi spelade först återutgåvan på 45rpm och när vi sedan satte på originalet i mono som knastrade en del i början så jag ursäktade mig - Då svarade Jan-Eric att det inte gjorde något: det framgick ändå att den var klart bättre.... Quote
eliot Posted May 21, 2012 Posted May 21, 2012 Skillnaden var så klar till originalets fördel att man måste fråga sig hur Marc Mickelson kunde komma fram till sitt påstående ...men läser man noggrant så är det inte sagt att han jämfört just denna ORG-utgåva Quote
Bebop Posted May 21, 2012 Posted May 21, 2012 Vi spelade först återutgåvan på 45rpm och när vi sedan satte på originalet i mono som knastrade en del i början så jag ursäktade mig - Då svarade Jan-Eric att det inte gjorde något: det framgick ändå att den var klart bättre.... Det kommer jag aldrig att få reda på. Jag nöjer mig med musiken och jag tycker båda mina ex låter fantastiskt. Jag skulle bli oerhört stressad av att sitta och lyssna på musik och samtidigt fundera på om det finns en bättre pressning. Jag har haft min holländska återutgåva som referens i många år på hur bra mycket lät det för jazzen magiska året 1959. Jag tycker att min ORG-pressning och master är bland det bästa jag har i hyllan, även ljudmässigt. Samtidigt tycker jag det är en kul illustration på hur olika sätt vårt intresse kan utövas. Quote
eliot Posted May 21, 2012 Posted May 21, 2012 Jag skulle bli oerhört stressad av att sitta och lyssna på musik och samtidigt fundera på om det finns en bättre pressning. Jag skulle bli oerhört stressad av att sitta och lyssna på musik och fundera på om det finns bättre lämpad utrustning och byta komponenter med det tempo som du gör :Shame On You: - Alla är vi olika och nu är Jan-Eric mycket kunnig när det gäller inspelning så jag tyckte att det skulle vara intressant att höra hans åsikt om skillnaderna mellan olika pressningar.... Quote
calle_jr Posted May 21, 2012 Posted May 21, 2012 Samtidigt tycker jag det är en kul illustration på hur olika sätt vårt intresse kan utövas. Om skillnaden är akademisk så skulle jag föredra ORG-utgåvan. De är så vackra i laminerad gatefold, och så får man ju dubbelt så mycket motion. Det som kanske är mest illustrerande och fantastiskt är att vi kan ha en yttersta referens både musik- och ljudmässigt som är över 50 år gammal Quote
Timbre™ Posted May 21, 2012 Posted May 21, 2012 Det var inte bara jag som var intresserad av rullbandspelaren Studer B67 utan Patrik C. tog några detaljbilder Foto: Patrik Caesar Man blir nyfiken på vad darklab är för något ... och enligt länken kan man där köpa tillbehör till rullbandspelare Det lät så bra med bandet som Jan-Eric spelade att jag har börjat vackla i min övertygelse att inte skaffa en rullbandspelare Tycker mig ha noterat en stigande efterfrågan på den svenska begagnatmarknaden och jag skulle inte bli förvånad om det beror på just Jan-Eric Perssons Opus 3 Master Copies. Quote
eliot Posted May 21, 2012 Posted May 21, 2012 Om skillnaden är akademisk så skulle jag föredra ORG-utgåvan. De är så vackra i laminerad gatefold, och så får man ju dubbelt så mycket motion. ORG-utgåvorna är mycket riktigt gatefold men man utnyttjar inte den extra platsen - annat är det med Music Matters återutgåvor där man visar fantastiska fotografier av Francis Wolff Quote
Bebop Posted May 21, 2012 Posted May 21, 2012 Jag skulle bli oerhört stressad av att sitta och lyssna på musik och fundera på om det finns bättre lämpad utrustning och byta komponenter med det tempo som du gör :Shame On You: Den stressen har jag haft men den har avtagit i takt med att jag nått mina mål. Quote
calle_jr Posted May 21, 2012 Posted May 21, 2012 http://i421.photobucket.com/albums/pp298/s...yraclose-up.jpg Här är en närbild på "spårhunden" som grävde djupt i såväl mono som stereospår. På en del tidiga versioner verkar den fungera mer som en skyffel än en spårhund - så kallad lowrider. Jag hoppas Lyra korrigerat detta och det ser så ut på denna. Quote
Recommended Posts