Jump to content

Sleep på Amager Bio

calle_jr

Recommended Posts

Sleep på Amager Bio 2012-05-04

DSC_7530.JPG

Sleep måste vara bland det tyngsta som spelas nu. I vår familj är det bara jag och min äldste son som lyssnar på dem, och

när milstolpen inom stoner från '95 kom till nytecknade skivbolaget London Records blev det tvärnit. De vågade inte satsa på ett

album som endast innehåller ett spår med 64 minuter psykedelisk doom stoner metal som den aldrig spelats tidigare. Även

albumtiteln Dopesmoker var för mycket för London Records. Bandet gjorde ett nytt försök, och en nedbantad version på

52 minuter kom på albumet Jerusalem. Även denna version refuserades av skivbolaget vilket fick Sleep att somna in.

På nå't vis kom det ut några album i liten upplaga och under olika namn och omslag. Men inom kort upplöstes San Jose-bandet och

gruppens tre medlemmar Matt Pike, Al Cisneros och Justin Marler har sedan dess haft en rad andra projekt, varav Matt Pike med High

on Fire och Al Cisneros + Chris Hakius med Om är de mest kända. Men originalmusiken och materialet som skapades med Sleep

har alltid funnits i medvetandet. Både hos Matt Pike och Al Cisneros, för att inte tala om hos fansen.

Igår kväll var de återförenade och spelade på Amager Bio i Köpenhamn.

headbang.gif

Tack Kilgore!

Hur var ljudet på Amager Bio?

Högt!

Men bättre än KB. Lokalen är mycket bättre anpassad för höga dB.

Några timmar senare, när klockan slagit 21.30 var det dags för Matt Pike, Al Cisneros och Jason Roeder, dvs Sleep, att gå på.

Fem sekunder soundcheck;

DSC_7627.JPG

Sleep hade gjort ett upplägg med två timmar. De inledde och avslutade med låååånga sekvenser från Dopesmoker.

Dansk press har redan kallat konserten en "øredøvende sonisk røvfuld".

DSC_7759.JPG

Richenbacher - världens sämsta men en klassiker sa Roger McGuinn en gång. Fanastiskt sound men höll aldrig stämningen mer än 5 minuter åt gången.

Al Cisneros står i princip helt still i en quisimodo-pose, men inledande toner fick mig att studsa 2 meter bakåt från denna position.

Sleep hade gjort ett upplägg med två timmar. De inledde och avslutade med låååånga sekvenser från Dopesmoker.

Rätt precis såhär började de i +100 dB. Frekvenser och ljudtryck fick näsvingarna att fladdra;

Valda spår från albumet Holy Mountain var anpassade till kvällens upplägg, till det bättre - släpigare, tyngre och säreget nyskapande - och samspelet mellan trummor och bas var i den högre skolan.Varken Al Cisneros, Jason Roeder eller Matt Pike är väl kända virtuoser precis, men det handlade inte om fingerfärdighet utan helt och hållet om att förmedla stoner metal med känsla för när den är som bäst.

DSC_7650.JPG

DSC_7662.JPG

DSC_7706.JPG

DSC_7717.JPG

Mäktigt!
Ja!

Dragonaut med Matt Pike och Al Cisneros vars 20kg lättare;

Du har fått till bra "närvaro" i bilderna måste jag säga :)

Hur höga iso-tal fick du jobba med ?

Tack.

Jag började på 800asa, men var tvungen att skruva upp till 3200 för att det skulle fungera överhuvud taget.

Svarta väggar, svart tak och enbart showbelysning i kombination med moving targets är inte helt lätt.

De visade filmklipp från Carl Sagan med projektor som lyste upp, men det hjälpte inte mig;

DSC_7786.JPG

De visade filmklipp från Carl Sagan med projektor som lyste upp, men det hjälpte inte mig;

Tycker dina bilderna håller nog så hög kvalité med tanke på rådande ljusförhållanden.

Var det fritt fram att ta bilder förresten ?

Arrangörer av dylika framträdanden brukar ju kunna ha synpunkter på sådant menar jag.

Matt Pike;

DSC_7729.JPG

Matt Pike blev rätt knäckt när Sleep inte fick ut sitt andra album utan alldeles för mycket kompromisser, men sedan Sleep splittrades har han startat flera samarbeten bl.a High On Fire som är snabbare och mer teknisk metal och Kalas som spelar tightare och mer välproducerad sludge / stoner.

Här är en intervju med honom:

Tee Pee Records gav ut albumet Dopesmoker 2003 i originalversion, och allt från deras katalog är värt att kolla upp. Exvis Kalas, Kyuss, Nebula och Karma To Burn.

Al Cisneros;

DSC_7664.JPG

Al Cisneros fortsatte med Chris Hakius efter upplösningen av Sleep, och bildade tvåmannabandet OM. OM kan närmast liknas vid ambient psykedelisk stoner, och det första man bör lyssna på är albumet Pilgrimage från 2007.

Här är en intervju med OM:

Dubbel-LPn från Tee Pee Records har snurrat en del hos mig, och ännu mer nu se'n i fredags;

DSC_7812.JPG

Sleep Vol 2 LP-utgåvan med live-versioner av Dragonaut och Druid är ju faktiskt bättre än studioversionen, som är mer renlärig metal än Dopesmoker.

Och de som undrade varför första EPn hette Vol 1 får för första gången en rätt självklar uppenbarelse från konvolutet;

sleep-vol_2.jpg

Att halva albumet är live covers av Sabbath är förmodligen primärt för att få göra ett sådant omslag;

Lord Of This World: http://www.youtube.com/watch?v=6ICzXDyEt0k...feature=related