Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej.  Funderar på att skaffa lite strömrening. 

Många på Forumet verkar använda  Quantum. Läste en positiv test för Furutech Daytona i Nomono.

Funderar på något av nedantående alternativ:

Furutech Daytona 303-E = 10 grenuttag =  28000 kr

Quantum qx4 + Quantum qb8 = 8 grenuttag = 28800 kr

Tacksam om ni delar med er av erfarenheter samt kan ge mig rekommendationer för strömhanteringen?

Hälsningar StaffanH

Posted

Klangmoduler+säkringar,separata snören från elcentralen med fat lmc kabel,skiljetrafo till det lätta artelleriet och transparent powerisolator xl till det tunga,de e grejjer de ;)

Posted
Klangmoduler+säkringar,separata snören från elcentralen med fat lmc kabel,skiljetrafo till det lätta artelleriet och transparent powerisolator xl till det tunga,de e grejjer de ;)

Blir nog separat kabel från proppskåpet och egen 16amp säkring så småningom. Men vad är klangmoduler samt Imc kabel? /StaffanH

Posted

Klangmoduler hittar du här:http://diamen.no-ip.org/www.creative-audio.se/ och fat lmc är våra grannar i västs (Norge)favorit diy strömkabel,och jag håller med,blev en mäktig skillnad när jag bytte till en 30 amps fat lmc från propperiet :app: .Har 40 amp upp till centralen mmmmm!!!

Posted
rekommendationer för strömhanteringen?

Audience Adept Response är en killer!

aR6 för 6 uttag och aR12 för 12 uttag.

DSC_0845.JPG

I övrigt bra kandidater du redan har och bra tips i tråden.

Guest Musicus
Posted

Isotek hadde noen interessante løsninger så/hørte jeg på en demo her for en tid siden, kan være verdt å sjekke ut, men dette med el er meget relativt og bør absolutt testes under egne forhold før man handlar :) ...

mvh

Posted

Jag använder en Quantum QB4 strömlist till mina monoblock, och en QB8 till den resterande anläggningen. Mellan vägguttaget och min QB8 har jag en QX4, centralt placerad under CD/försteg, och mellan monoblocken. I QB8:an sitter också två Qv2:or. Dessa produkter utgör en stabil och pålitlig grund i mitt system och skapar en slags bas och trygghet som systemet kan vila på. Vilken direkt inverkan respektive enhet har eller inte har vet jag inte, och det har för mig också mindre betydelse ärligt talat.

Men, ingen av dessa produkter anses väl som något direkt "strömfilter", och även jag är nyfiken på vad en enhet som "renar" alt. "regenererar" strömmen skulle kunna åstadkomma. Audience, Isotek och Shunyata gör intressanta produkter.

Jag kommer högst troligen också att dra en dedikerad anslutning ifrån elskåpet inom kort.

Posted

Tack för tipsen :) , tyvärr blir jag inte mycket klokare hur jag ska gå vidare :Thinking: .

Kanske bäst att först fixa separat säkring + lämplig skärmad kabel mellan proppskåpet och stereon och sedan försöka låna hem lite olika strömhanterare.

Försökt kategorisera lite med de inlägg jag fått.

Hittar ingen info på nätet/får ingen kontakt på Ingemars rekommendationer, se nedan.

Nätrening.

> Audience (USA) Adept Response aR12 med 12 grenuttag, (calle jr & Hyperion) = 6month gillar den men rekommenderar den inte till alla system = 41000 kr

> Chang lightspeed (USA), (New order) = Ingen distributör i Eu.

> Furutech (Japan) Daytona 303-E, 10 grenuttag, (Nomono) =  28000 kr

> Isotek (UK), finns flera olika varianter. 2 till 6 grenuttag, (Musicus & Hyperion); (Solus 6 uttag 8000 kr; Vision 6 uttag 11000 kr; Aquarius 6 uttag 13500 kr; Sigma 6 uttag 22500 kr; Nova 6 uttag 37500 kr; Titan 2 uttag 31000 kr; Super Titan 20 A 4 uttag 89000 kr; Super Titan 32 A 4 uttag 102000 kr)

> Shunyata, USA, (Hyperion): finns flera olika varianter. (Hydra 8 version II 30.000 kr; Hydra V-Ray version II 45.000 kt,; Hydra Talos 30.500; Hydra Triton 48.500 kr)

> Transparent (USA) powerisolator xl för det tunga artelleriet (Ingemar). Hittar lite olika hos HiFi Consult för 49000 till 60000 kr

> Quantum (USA) qx4 + qb8 med 8 grenuttag, (Hyperion) = 28800 kr

Elnät, Kabel för fast utanpåliggande installation:

> Jorma kabel, Göteborg (New order) - Staffan: hittar inget på nätet.

> fat lmc (Norge?), (Ingemar) - Staffan: hittar inget på nätet

Elnät, säkring:

> fat imc (Ingemar) - Staffan: hittar inte denna på nätet

Elnät, klangmodul:

> http://diamen.no-ip.org/www.creative-audio.se/ (Ingemar) - webbsidan svarar inte.

Posted

Jag pratade med mr Jorma himself,och köpte hans då billigare kabel jpc 2,5 på lösmeter.Han har troligen inte kvar mer,men det skadar inte att fråga.

Angående Chang Lightspeed så går de att köpa direkt från US.Det gjorde jag.Europaversionen går bra att beställa från amerikanska handlare eftersom ingen svensk generalagent finns.

Cable Company är ett seriöst företag som för Chang Lightspeed.

Posted
Tack för tipsen :) , tyvärr blir jag inte mycket klokare hur jag ska gå vidare :Thinking: .

Kanske bäst att först fixa separat säkring + lämplig skärmad kabel mellan proppskåpet och stereon och sedan försöka låna hem lite olika strömhanterare.

Det tål att upprepas många gånger ... att låna hem, lyssna med strömrenare, ta bort strömrenaren och lyssna igen. Oftast spelar hjärnan oss ett spratt och vi tycker att det låter bra med strömrenaren men sedan när vi tar bort den så låter det lika bra eller till och med bättre. Hur kan det komma sig? Hjärnans vägar äro outgrundliga - eller våra hjärnforskare har inte rett ut hur det ligger till.

En annan käpphäst hos mig och som kanske även är med och spökar vid alla tester av kablar och apparater är att kablars och apparaters inbördes placering spelar roll för störningsmiljön i vilken samma kablar och apparater står.

- Flytta isär "högströmskablar" 220V och liknande från högtalarkablar och flytta isär dessa från lågspänning, typ RCA/XLR osv.

- Om kablarna måste korsa varandra - gör det i 90 graders vinkel.

- Flytta apparaterna ... ställ dem på golvet ifrån varandra. Att hålla avstånd kan vara viktigt för vissa apparater.

Blir det skillnader när du labbar med detta så kan du prova att köpa skärmade kablar och byta - men se till att dra kablarna *exakt* lika när du byter - annars byter du inte bara kabeln utan också störningsmiljön samtidigt.

Guest Musicus
Posted

Og for å legge på enda mer, det beste filtret jeg har eid/testet, men det finns vel kanskje ikke å få tak på i Sverige, men man må til Norge for å få tak på det :)

IMG_9231.jpg

RGPC 1200C

mvh

Posted

Jag vill nog helst handla av etablerade handlare i Sverige för att lättare säkra eventuella reklamationer och senare eventuella reparationer. Detta under förutsättning att man hittar det man vil ha förstås.

Att det finns fällor när man provar är väl värt att upprepas, tack.

Jag hade hemma en som mätte upp mitt elnät för ca två år sedan och det varierade väldigt beroende på vad som för tillfället var på. Induktionsspis, LED-lampor, lågenergilampor är en riktig killers som ofta ger väldigt sönderhackat elnät och som borde påverka när nätrenare gör nytta. Samt att det gör det vanskligt i bedömningarna av nätrenaren. Min lägenhet kan jag ju kontrollera men inte grannarna.

Kollade på min kabelhärva och det ser rätt bra ut med bra separering av nätsladdarna samt övrigt kablage

Lite svårt att flytta runt för mycket utan att skaffa ny bänk men det kommer väl så småningom :) Har inget separat lyssningsrum utan har anläggningen i vardagsrummet.

Posted

Några exempel på separation av ledare i min egen anläggning:

- Nätdelar flyttas bort åtminstone 50cm från pickup och RIAA.

- Lägga alla nätkablar på golvet och dra RCA-kablarna 50cm upp på bänken.

- Dra högtalarkablarna 30cm från alla nätkablar.

- Undvika att rulla ihop kablar - bättre att göra en meander av dem eller korta av dem istället.

Posted

Jag har Audience Adept Response aR12 till mina Jadis monoblock och mina Acapella Violon (plasmadiskant) och är mycket nöjd!

- Jag har testat ett antal nätfilter, skiljetrafos under årens lopp och alltid upplevt dynamisk begränsning när jag kopplat det till försteg för att inte tala om slutsteg där det varit katastrof. Efter att ha dragit nya ledningar till vardagsrummet fick jag en jordslinga med brum som följd och var då tvungen att ansluta båda monoblocken till ett och samma vägguttag och köpte då en Shunyata Hydra2 som fungerade mycket bra och jag var nöjd. Någon hade sagt till mig att effekten av Shunyata Hydra ökar med tiden så efter ett tag tog jag bort den och upplevde då att skillnaden var dramatisk. Jag var alltså nöjd - men vad har man vänner till :?:;)

En dag kom Peo förbi med sin Adept Response aR12 och vi kopplade in den istället. Den var bättre men inte så mycket bättre att det rättfärdigade skillnaden i pris men så kom jag på idén att ansluta plasmadiskanten till Adepten och sedan var jag fast besluten att köpa en Audience Adept Response aR12. En viss kornighet i mellanregistret som jag aldrig tidigare uppmärksammat försvann med Adepten! Det bjöd mig emot att betala så mycket för en strömrenare men Calle_jr kom till min hjälp: han hade funnit den begagnad hos en handlare i södra Tyskland och jag passade på att hämta den när jag åkte hem från Schweiz och Calle_jr kopplade in den i sitt system och bestämde sig för att en sådan ville han också ha men han köpte den mindre modellen. Jag använder min aR12 med Audience’s Au24 PowerChord som fick "Absolute Sound’s Product of the Year 2011 Award".

Det har hänt en hel del sedan jag hörde Adepten första gången och t.ex. Audio Concept som alltid använde aR12 i sitt stora system har gått över till Isotek Super Titan. Robert Grubstad menade att jag kunde köpa Isotek Synchro så skulle det bli ungefär samma effekt. Audience har under tiden kommit med förfinade varianter av Adept Response och är nu inne på tredje generationen: aR12-TS. I Stereophile Jan, 2012 skrev Brian Damkroger: "Bottom line: The aR12-TS is the best power conditioner I’ve heard.", se recensioner.

Crion är mycket övertygad om Shunyata:

Varför jag propsar på Shunyatas 3:e generation är för att ingen tillverkare har hunnit släppa något svar på det än. Den tillhör next generation av strömfilter prestanda. Det tidigare getboet Running Springs Dmitri och Audience har inte hängt med än med sin nya generation av avsevärt bättre prestanda. Och där höll även generation 2 av Shunyata Hydra serien till. Men det är ett prestandaskifte nu.

PS. Jag skaffade mig en stickkontaktslist från Dillenhöfer Sound Systems till försteg & källor 2004 och vi testade det hemma hos Cyber, se reportage

Posted

Klangmoduler hittar du även här:http://www.hifi-zubehoer.info/ahp-original-klangmodul-iii-ohne-sicherung-a-2528.htm,har handlat hos dom och allt är ok.

Fat lmc hittar du här:http://no.rs-online.com/web/p/products/5176253/ denna är 30 amp versionen men finns i olika dimensioner.

Posted (edited)

Hej Staffan, hade varit intressant att veta vad du har för komponenter i hela ditt system så man kan komma med ett bra layoutförslag.

Men rent generellt, i den prisklassen du nämner så är du i närheten av en Shunyata Talos (6 uttag). Med Shunyata skalar du prestandan ytterligare genom att när du har förutsättningarna, lägga monoslutstegen på en egen Cyclops(referensserien)/Hydra alpha 2.

Det som skiljer referensserien (Triton/Cyclops/Talos) mot Alpha serien är att inkommande el filtreras ytterliggare. Varje uttag är givetvis individuellt filtrerat men referensserien är dessutom bestyckade med stora Noise Isolation Chambers, diskret för fas, nolla och jord. Därav den betydande storleksskillnaden mellan referensserien och alpha serien.

Det finns massor av trevligheter med generation 3 av Hydra, och utmärkelserna börjar strömma in på denna generation, Robert Harley (TAS) och Michael Fremer(Stereophile) kör Hydra Triton.

Jag kör Triton för frontend och aktiva fronthögtalare och en Talos för projektor och aktiva surroundhögtalare. Det lustiga var att man märkte hur signal/brusförhållandet förbättrades ytterligare något när den andra hydran kopplades in, den dammsög elnätet ytterligare därhemma. :) En cyclops för de aktiva frontarna kanske letar sig in i anläggningen under nästa år.

Edited by crion
Posted
Klangmoduler hittar du även här:http://www.hifi-zubehoer.info/ahp-original-klangmodul-iii-ohne-sicherung-a-2528.htm,har handlat hos dom och allt är ok.

Fat lmc hittar du här:http://no.rs-online.com/web/p/products/5176253/ denna är 30 amp versionen men finns i olika dimensioner.

Stort tack för länkarna, ser väldigt intressant ut.

Nu blir det att försöka hitta en bra behörig elektriker att rådgöra med innan jag beställer.

Mvh Staffan

Posted (edited)

Ser att Audience säljer både AR12 ca 40000 och AR12-TS för drygt 60000kr. Lite väl högt om jag inte hittar begagnat. Känner nog att upp till 30000 är smärtgränsen just nu.

Behöver nog smälta de olika förslagen som kommit in en stund innan jag bestämmer mig för hur jag går vidare med strömrening/strömfördelning.

Däremot är det ju bara att köra på med separat ledning mellan centralen och stereon.

Mitt system finns i min profil men kommer igen här, hade varit spännade och få förslag på lämplig uppställning.

Källor:

Audio Research CD8 + Audience Conductor XLR;

Oracle Delphi MKV + SME 309 + Dynavecktor 17d3 + ASR Minibasis 3 + Audience Conductor RCA;

Macmini + Music Fidelity M1 DAC II (asynkron);

Förstärkare: Music Fidelity M6i500;

Högtalare: Dynaudio Confidence C4 + Dynaudio Ocos one.

Tilläggas att Oraclen har separat nätaggregat som står en bit bort.

Allt står på en std stereobänk från Mio. Provade Sorte Koner för Cd:n o Vinylriggen efter helgens demo av Ludwig hos Anders Hifi stället, och det gav ett rejält lyft :) .

Har även en 46" Samsung TV ovanför bänken samt TV-box + Blueray-spelare + en PS3 + en splitter för nätverket.

Viktigt att TV:n får plats på lämplig höjd mellan högtalarna annars får jag sälja TV:n :Thinking: och då blir nog inte dottern glad :icon_smile_angry:.

Har ju idag integrerad förstärkare men det lockar med försteg + två monoblock.

Edited by StaffanH
Posted (edited)

Ok Staffan, jag la till uttagsantalet efter dina enheter. Mitt layoutupplägg är enligt följande:

Elektrikern: Ansluter två tröga 16A säkringar på den minst belastade fasen. Dra två 2,5kvmm ledningar till din stereoplats.

Hydra-alpha-6.jpg

Hydra-alpha-6-back.jpg

Strömfilter för frontend,: EURO: HYDRA-α M6 V1 (240V) (26 250 kr audionord list)

Audio Research CD8 + Audience Conductor XLR; (1)

Oracle Delphi MKV + SME 309 + Dynavecktor 17d3 + ASR Minibasis 3 + Audience Conductor RCA;(2?)

Macmini + Music Fidelity M1 DAC II (asynkron); (2)

Hydra2.jpg

Strömfilter för monoblock/integrerad: EURO: HYDRA MODEL-2 (240V) (5 250 kr audionord list, psst finns beggad på hifimagasinet)

Förstärkare: Music Fidelity M6i500; (1)

När du senare får dina monoblock och även vill uppgradera till generation 3 Alpha Hydra på slutstegssidan så stoppar du in en sådan här istället..

Hydra-alpha-2.jpg

Cyclops-back.jpg

EURO: HYDRA-α M2 V1 (240V) (13 125 kr audionord list)

Edited by crion
Posted

Hej igen och tack alla för väldigt bra och intressanta tips och erfarenheter ni delar med er av.

Jag har försökt smalna av valen lite och kommer fram till följande baserat på era råd och erfarenheter:

1. I proppskåpet sätt in 1 eller 2, 16 Amp säkringar, antingen trög automatsäkring eller klangmodul (fat imc). Om två säkringar så anslut till samma fas.

2. Drag skärmad kabel till stereon, antingen Jorma kabel eller fat lmc.

Frågor:

>skärm ansluts till jorden i proppskåpet?

>om två säkringar, lämpligt med en 5-ledare med gemensam jord och separata faser och nollor? eller två separata 3-ledare? min 2,5 mm2

3. Väggkontakt, ex vis Furutech eller direkt in i nätrenarens nätbrunn.

4. Nätrenare som provats med gott resultat i forat:

a) Audience Adept Response aR12 som används av bl a eliot och calle_jr. Fördel att alla mina apparater ansluts till samma renare (idag 10 kontakter - imorgon kanske 11 eller 12).

b) Shunyata av lämplig eller lämpliga modeller som används av bl a crion. Eventuellt avvakta generation 3.

Funderar på hur digitalbox och blueray påverkar stereon via DAC:en om de inte renas och eventuellt körs på den befintliga nätsladden.

Intressant att dela upp i två 16 amp, min förstärkare drar maximalt 2000W enligt spec. 16Ax230V= 3620W så en 16 amp säkring bör ju inte vara några problem.

Om jag i framtiden vill köra t.ex. en Krell 402e så drar bara den max 3800W dvs mer än en 16 Amp säkring, antar att det är därför en trög säkring bör användas för att klara av korta strömtoppar => bra att dela upp på två säkringar, eller tänker jag fel?

Posted

Du måste ta all ström från en och samma fas, annars kan du få otrevligheter med fasvridning. Ta den fas som är minst belastad med motorer, tyristorer och liknande. Om möjligt försök lägga t ex kyl o frys på de andra faserna. Använd t ex fasen som spisen är inkopplad på. Den är ett rent motstånd och stör inte. Disk-, tvätt- och diskmaskin är i regel heller inget problem då de inte går så ofta. Värst är nästan dimmers. Försök hålla dem borta från fasen.

Jag gick igenom allt detta med elektriker och säkerställde att jag fick ett par uttag till stereon som är ganska ren och har inget med övriga uttag att göra. Resultatet är noll av knäppar och störningar från just dimmers, kyl o frys, datorer och mobilladdare.

Hur stor är säkringen per fas i matarspänningen? Det är där begränsningen ligger för hur mycket ström du kan dra. Effekterna du nämner tycker inte jag är relevanta i sammanhanget. Vi talar om mikrosekunder och de effektbehoven ligger lagrad i dina kondingar och påverkar knappast uttaget från nätet.

Innan du gör något rekommenderar jag dig att rådgöra med en elektriker. Dels finns det regler och det finns försäkringar att ta hänsyn till.

Posted

Det förklarar ju varför jag klarar mig med 10A idag.

Men jag blir inte klok på om jag bör satsa på en eller två 16A-säkringar?

Jag bor i lägenhet så jag har inte huvudsäkringarna hos mig, men jag har flera trefasgrupper med 16A.

En behörig elektriker kommer att kontaktas för råd och för alla de fasta installationsarbetena.

Posted

Bra plan!

Kanske aR6 + QB8 ger bäst lösning för dig om du inte väljer Hydra.

Funderar på hur digitalbox och blueray påverkar stereon via DAC:en om de inte renas och eventuellt körs på den befintliga nätsladden.

Kan definitivt ge problem pga potentialskillnader. Även antennkabeln till digitalboxen kan skapa brum.

Posted

Hej Staffan, om du har möjliget att sätta två dedikerade 16A säkringar på samma fas i proppskåpet till frontend + slutsteg då skall du definitivt göra det när du ändå är igång.

Sedan tycker jag inte du behöver komplicera så mycket med uttag för sekundära enheter för de hänger du på en sådan här rätt in i Hydra alpha 6:an:

http://www.webhallen.com/hemelektronik/597...tag_med_9_uttag

Du klarar din gräns på 30' galant trots att du har 2x16A anslutningar med separata strömfilter för frontend(Hydra Alpha 6) och slutsteg(Hydra-2). Du får inga problem med brum eller potentialskillnader för allt är på samma fas och dina två 2,5kvmm (16A) kablar blir exakt lika långa fram till stereobänken.

Posted

Jag fattar inte vilken nytta 2 kablar från samma fas tillför. Strömuttaget (behovet) är detsamma och maximalt ström du kan dra ut förändras inte.

Vad är vitsen med detta?

Posted (edited)
Jag fattar inte vilken nytta 2 kablar från samma fas tillför. Strömuttaget (behovet) är detsamma och maximalt ström du kan dra ut förändras inte.

Vad är vitsen med detta?

Med dubbla 16a säkringar kan du ta ut dubbelt så mycket effekt. Men om det behövs är väl frågan :Idea:

Med en avsäkring på 2*16a har du över 7000w fördelat 3500w per säkring. Men tror inte du har mer än 20a som inkommande. Då kan du ändå inte ta ut dessa effekter om det ska ligga på samma fas?

Egen lina från proppskåpet till strömfilter gör susen. Är det ingen som gillar transparent p8 eller pimm? Gör susen enligt mig.

// Sweetspot

Edited by sweetspot
Posted
Men tror inte du har mer än 20a som inkommande. Då kan du ändå inte ta ut dessa effekter om det ska ligga på samma fas?

Det är precis det jag menar. Det finns en begränsning i huvudsäkringen för hyreshuset, trappuppgången eller lägenheten och den är definitivt inte på 32 ampere. Dynaudio C4 har en känslighet på 89 dB. Normal lyssning på ca 90 dB kräver då drygt 1 watt och om det dras på riktigt ordentligt uppemot 100-105 dB krävs 16-64 watt och skulle transientpeakarna gå uppemot 109 dB kommer det momentant att krävas hela 128 watt per kanal. Till detta skall sedan läggas ett par hundra watt i ineffektivitet som blir värme. Att prata om behov av tusentals watt är som meta aborre med en stålwire.