Jump to content

Tankar om sanningar

Conny T

Recommended Posts

Hej alla,

För en tid sedan for uppgraderingsdjävulen i mig och jag fick lust att byta ut min Harman Kardon stärkare 980 mot HK's 990. Anledningen till att det just blev 990 är att jag gillar HK,

fick ett bra inbytes pris för mina gamla prylar, den har rumskorrigering inbyggd och massor av ingångar och möjligheter, och inte minst att John Atkinson i Stereophile gav den bra recentioner.

Fick hem den och blev jätte imponerad av kraft och kontroll, en helt ny ljudvärld öppnade sig! Naturligtvis blev jag väldigt nyfiken på vad den skulle kunna prestera med CD spelaren i samma

serie som kan anslutas antingen via RCA, XLR digitalt både opiskt och coax men inte minst med HK's HRS link där stärkarens inbyggda DAC tar över spelaren helt.

Min dåvarande spelare ingick i dealen då jag hade tänkt lyssna via DAC i framtiden så det blev att beställa även HK's 990 CD spelare. Nu är det egentligen inte denna upplevelse jag tänker berätta om

men jag njuter och har kul med mina nya leksaker även om jobb o vardag tar den mesta tiden.

Till ovan nämnda prylar har jag ett par XTZ 99.36 högtalare, dessa högtalare går att "tweaka" genom att dels plugga igen basportarna (varje låda har fyra basportar) både bas och diskantregister går

att sänka och höja från -4 db till 4+ db. Tillsammans med 990 blir det alltså massor av möjligheter att få till ljudet så det passar ens egen smak.

Som rubriken säger så blir det tankar om sanningar jag fått lära mig under åren som gått exempelvis att det är inte ljudmässigt korrekt att använda bas o diskantreglage för signalen ska passera utan att vara påverkad. Kollar jag sedan igenom min skivsamling finns det enorma skillnader i hur musiken där preseteras, allt från väldigt mörka inspelningar där sångaren är inmixad så att det hart när är omöjligt att höra texten till plattor som.. tja ni vet säkert vad jag menar. Matchar man olika HIFI produkter med varandra så uppstår olika ljudbilder, byter man högtalare blir det en helt annan upplevelse än vad man

är van vid.

Vad vill jag då säga med allt det här, jo som jag skrev angående HK's matchande CD spelare så bara genom att välja mellan balanserat/Rca och deras egen HRS link varierar ljudet enormt,

Har svårt för att säga vilket som är bäst i mina öron även om jag lutar åt XLR HRS blir lite väl "kirurgiskt" och mindre musikaliskt nästan över analytiskt.

Jag har spenderat så mycket tid jag haft över (jobbar mycket) till att få till ett sound jag njuter av både genom att tweaka högtalarna och se vad stärkarens rumskorrigering kan ge, och jag är på

god väg att få till det, så att prylarna spelar på sin fulla kapacitet i just mitt rum.

Min slutkläm får nog bli, att det finns inga egentliga sanningar men säkert en massa besserwissers som anser att just dom sitter på sanningarna, genom de möjligheter jag har nu att "tweaka" mina prylar kan jag få till ett bra ljud i ett omöjligt rum, om sedan basen är lyft eller sänkt i högtalarna eller stärkaren jobbar med inbyggd rumskorrigering måste väl ändå ses som ett plus i synnerhet

som alternativet är att slaviskt lyssna på direct source med ett par högtalare som inte erbjuder några möjligheter alls? Dessutom har ju högtalar tillverkaren bestämmt vad bra ljud är enligt deras uppfattning.

Skulle vara kul att få er andras input på vad jag skriver, oftast är jag ensam om mina ljud funderingar och lever på gamla sanningar från den tiden då vi i Malmö hade ställen som Rosens Ljudcenter,

Radio Doktorn och en filial till Ljud i Lund......min 990 CD spelare köpte jag i januari via Pixmania.com. Snacka om att tiderna har förändrats....

Vad som nu är på gång är att bygga om vardagsrummet, det finns en vägg som går att riva och på så sätt få en bättre lyssningsplats, uppgradering av högtalare, funderar på Martin Logan och att rippa färdigt de sista tusen CD skivorna... Huu mycket jobb blir det i musikens tjänst, men kul är det.

Conny T

Edited by Conny T

Skoj att du har roligt med din hobby kan jag bara säga.Det är ju det som handlar om i slutändan.Det är om sanningar inom hifin är ofta ytterst subjektivt,men det är ju också som det ska vara.Det är ju ens egna ideal som bestämmer.

Det jag tycker är en definitiv sanning,men eftersom det är jag som framför den så blir den subjektiv :?:;) är att högtalarna tillsammans med rummet de spelar i är den enskilt största parametern för välljud.

Hittar man rätt där är mycket vunnet.

mvh

n.o