Johansson Posted October 19, 2004 Posted October 19, 2004 Jag är i uppgraderartagen och har beställt hem ett par Micro Utopior för provlyssning, och undrar ifall någon här har lyssnat på dom under kontrollerade former eller vet var man kan hitta ett test på nätet. //Johansson Quote
Bravo Posted October 19, 2004 Posted October 19, 2004 De låter mycket bra, mycket mycket bra till och med. Bra med luft runt instrumenten, god 3-Dförmåga, jämnt presterande genom hela spektrat från den bas som finns till toppen. Allt känns rätt och inget sticker ut. En ypperlig högtalare som jag gärna skulle vilja ha om jag visste vad jag skulle göra med den! Kan tänka mig att den kräver goda stativ för att prestera sitt yttersta. Quote
Guest Rydberg Posted October 20, 2004 Posted October 20, 2004 Provlyssna även Ino piP om du letar efter en bra stativare, jämförde den med JmLab Mini Utopia hos en vän till mig för nån vecka sedan och i mina öron var Ino piP vinnare. Den spelar klart djupare och har ett renare mellanregister, och det fina i kråksången är att piP kostar från 3950:-/paret Den är ju betydligt mindre dessutom vilket kan va bra ibland! Quote
Ekman Posted October 20, 2004 Posted October 20, 2004 finishen är väl dock inte riktigt i samma klass Quote
Guest Rydberg Posted October 20, 2004 Posted October 20, 2004 De är byggda av möbelsnickare men de kommer ju ändå inte i närheten av JmLab utopiaserien i finish! Men är det bra ljud man är ute efter så.... Modell piP Baselement: 1 st 10,3 cm Diskantelement: 1 st 1,9 cm Impedans: 5 ohm Placering: Ca 49 cm över golv (40 - 55), mot eller strax framför dämpad vägg Kontinuerlig / Max effekt: 25 W / >100 W (> 300 Hz) Känslighet: 86 dB-2,83 V Rek.först.eff: 10-100 W Tonkurva -3dB/typ.linj: 34 - 21 000 Hz / ±2,5 dB Deln.fre./Branthet: 4,5 kHz fashomogent. Kontakta oss för närmare information Högsta ljudtryck: 108 dB/par >140 Hz (30 W), 104 dB/par >34 Hz (12,5 W) Dimension(b*h*d)/Vikt: 16,4*33*28 (15,1/10,8 lit) / 4,5 kg Finish: Valfritt (102 fanér & lacker) Ser dock helt ok ut! Quote
Johansson Posted October 20, 2004 Author Posted October 20, 2004 Dom såg rätt bra ut, Rydberg. Fördelen med att skaffa Utopiorna för min del är att jag får byta in mina nuvarande högtalare (köper på Esoterisk) som verkar vara svårsålda annars. Stativen är JMLabs originalstativ, så dom borde duga. (Skulle inte komma på tanken att köpa stativen om det inte var för att dom ingick i priset, nypris är runt 10kkr...) Tack för synpunkterna Bravo, känns bra att instrument separeras ordentligt och 3D är på topp för det är ungefär det jag saknar lite av med mina paneler. //Johansson Quote
Johansson Posted November 5, 2004 Author Posted November 5, 2004 Äntligen har dom kommit! Enligt High Fidelity så behövde dom lång inspelningstid innan dom lossnar riktigt, men jag har all tid i världen. Jag trodde inte att just detaljer kunde bli så värst mycket tydligare än på panelerna, men ack vad jag bedrog mig. Bestickskrammel på Krall´s liveskiva är nu hur klara som helst, inspelningsrummet upplevs tydligt för första gången på välbekanta skivor und so weiter... Det enda jag ogillar är att dom än så länge är lite väl energirika i diskanten, och perspektivet sitter inte som en smäck ännu. Lite mer inspelning och flyttande i rummet borde lösa det. Bilder kommer på Lyssningsforum så fort jag har något vettigare att skriva om ljudet... //Johansson Quote
Bravo Posted November 5, 2004 Posted November 5, 2004 Grattis och lycka till, de blir säkert ännu bättre med inspelning. Quote
Lasse Posted March 14, 2005 Posted March 14, 2005 Hur går det Är de färdiginspelade än? Hur låter det nu? Quote
Hinken Posted March 20, 2005 Posted March 20, 2005 Jmlabs berylium är mycket fin. Dock kan den tendera att bli lite för dominat ibland. Det är det ända negativa jag hittar med dessa högtalare. Man bör matcha den med en " varm" källa. Quote
Linné Posted March 20, 2005 Posted March 20, 2005 Hinken, vilken elektronik upplever du som för ljus i kombination med utopia be-serien? Med vilka varma källor har du upplevt gott resultat? Jag lyssnade t ex på Alto och Audionet (cd/pre/power), snörat med Acoustic Zen och det lät alldeles förträffligt Diva tillsammans med Gryphon var dock inget som engagerade. Quote
Bravo Posted March 20, 2005 Posted March 20, 2005 "Linné", Var lyssnade du på Alto någonstans? Den tycks inte i normala fall åtminstone vara möjlig att lyssna på eller så har det hänt något väldigt positivt. Quote
Linné Posted March 20, 2005 Posted March 20, 2005 Bravo, På Ultimate i Vimmerby, men det var ett tag sedan. Nu verkar den, som du skriver, omöjlig att lyssna till. Tanken var att det skulle bli ett kort besök men jag blev sittande i 5-6 timmar, en härlig upplevelse Quote
Hinken Posted March 20, 2005 Posted March 20, 2005 Jag tycker de passar utmärkt med Northstar som har lite varmare karaktär till ljudet. Quote
Guest Viking Posted March 20, 2005 Posted March 20, 2005 Med Meridian front end og Pass Labs amp spiller JMLAB Altoutopia Be HELT fortreffelig (Samt Intermezzo Electrics kabler fra Subas Audio som slår knock out på NO Valhalla) Quote
Bravo Posted March 21, 2005 Posted March 21, 2005 Det ante mig "Linné", det ante mig, men tack för svaret. Quote
Recommended Posts