Jump to content

Trådlös överföring ifrån dator --> Förstärkare

Perfect sense

Recommended Posts

Hej,

Jag behöver audiofila tips på hur man med minsta möjliga kvalitetsförlust skickar musik trådlöst ifrån dator --> Förstärkare. Jag har alltså en Mac i ena änden, och en förstärkare med analoga ingångar i den andra.

Tack, tack.

Airport Express eller Apple tv + en dac i valfri prisklass med optisk ingång. Funkar ypperligt om du har musiken i itunes. Funkar ok annars också, med airfoil. Du är begränsad till 16 bitars kvalitet i dagsläget med denna lösning. Men du får bitperfect cd-kvalitet fram till dacen, vilket inte är fy skam.

Edit: apple tv konverterar allt till 16/48 så den är inte lika audiofil som airport express som bibehålller 44,1 samplingsfrekvensen orörd.

Edited by Rajapruk

OK, tack. Ansluter man Airport Express-enheten till DAC:n med en optisk kabel (eller USB?) då menar du...?

/Marcus

Airport Express eller Apple tv + en dac i valfri prisklass med optisk ingång. Funkar ypperligt om du har musiken i itunes. Funkar ok annars också, med airfoil. Du är begränsad till 16 bitars kvalitet i dagsläget med denna lösning. Men du får bitperfect cd-kvalitet fram till dacen, vilket inte är fy skam.

Det är svårt att rekommendera något utan en budgetindikation. "med minsta möjliga kvalitetsförlust" innebär objektivt sett ganska dyra saker. Jag spelar med Squeezebox till en Weiss DAC202 och är mycket nöjd. Squeezeboxen har inga speciella ljudliga förtjänster utan agerar bara gränssnitt. Den skickar bitperfekt signal till DAC:en som förintar allt jitter (se test med mätvärden i Stereophile; den har de bästa jittervärden de mätt de senaste 25 åren, och Stereophile har mätt mycket). En DAC med mindre sensationella jittervärden kanske hade behövt en mer påkostad signalkälla.

Pga Weiss-burken blir det där ganska mycket pengar, men något sånt upplägg tycker jag fungerar bra; en enhet som med bekvämt gränssnitt låter dig välja vad som ska strömmas från datorn, och sen en DAC. Jag är lite skeptisk till att ha gränssnitt, dac och som i vissa fall även lagring i samma enhet.

Tack! Kollar in det. Helst så skulle jag vilja använda valfri DAC, så utmaningen är främst att få signalen fram till DAC:n trådlöst...

AudioEngine har någon sådan lösning du frågar om, hur bra den eventuellt låter har jag ingen aning om...

Läs test här; audiophilia.com och Positive Feedback

/ptr

rEdit : la till länk..

Bra fråga, men jag har kommit på att trådat nog är enda vägen att gå.

Varför måste du ha trådlöst? Om det ändå bara är en dator som skall skicka till en mottagare så är väl enklast att hänga på en sladd?

Edited by Almen

Det enkla svaret är att det är 3-4m ifrån dator till anläggning, och att jag ogärna vill dra kablar tvärs över golvet.

Till saken hör att det är ett kontorssystem jag bygger :)

Bra fråga, men jag har kommit på att trådat nog är enda vägen att gå.

Varför måste du ha trådlöst? Om det ändå bara är en dator som skall skicka till en mottagare så är väl enklast att hänga på en sladd?

AirportExpress har en kombinerad optisk digital och 3,5 mm analog utgång ("Apple special"), så om man inte redan har en DAC kan man i avvaktan på att man skaffar en sådan använda den analoga utgången (och därmed AE:s inbyggda DAC). Naturligtvis blir det inte lika hög kvalitet på ljudet, men det kan ju duga "så länge" och till enklare lyssning.

För denna lösning är det alltså bara att skaffa en AE och en 3,5 mm till 2 RCA-sladd (om man inte redan har en), plugga in AE i förstärkarens analoga ingång och skicka musiken trådlöst från sin dator - gärna en MAC.... Lätt som en plätt!

/ :app: Ulf