Timbre™ Posted April 22, 2012 Posted April 22, 2012 Ett år kan snurra på med skrämmande fart och så blev det plötsligt dags igen. Betydligt lättare att pricka in mässhotellet denna gång och innan vi ens hunnit diskutera GPS svängde fordonet in på parkeringen. Ingen tvekan om att vi har hamnat rätt... Quote
Timbre™ Posted April 22, 2012 Author Posted April 22, 2012 Vi kastar oss direkt in i rotationen och befinner oss väldigt nära originalmasters när det nu skall spolas fram till musik som fullständigt överrumplade mig vid ett besök i Järna under ett veckoslut i december. Dagens analogrunda börjar därmed hos absolute audio med material från Opus 3. Quote
Perfect sense Posted April 23, 2012 Posted April 23, 2012 En sån där måste man bara ha... Nu återstår bara att övertyga frugan. Tips på argument någon? Quote
Absolute Audio Posted April 23, 2012 Posted April 23, 2012 En sån där måste man bara ha... Nu återstår bara att övertyga frugan. Tips på argument någon? Älskling jag har köpt en "portabel mediaspelare".... den har ju hjul och allt! En vanlig kommentar när vi demade var att: Det låter ju fantastiskt... MEN! Det är ju helt ouppnåeligt hemma. En rullbandare går på mellan 1000-10000kr på blocket i varierande skick. Tror de flesta har spikes för mer pengar. (och tveka inte att komma förbi oss på Absolute Audio i Järna för att få tips på vart du kan vända dej och vad som är viktigt att kolla innan köp) Sen har vi problemet med mjukvara, vilket Opus3 har en bra lösning på. Men bara 1st rullband kostar ju shortan: 2599kr för en sampler och 3599kr för en fullängds skiva. Det är mycket pengar och svårt att uppnå ett discotek i samma storlek som ens CD eller vinyl samling. MEN! Det behöver inte vara målet. Många av oss eftersträvar så naturtroget ljud som möjligt. En bra mastertape erbjuder den mest naturliga källan. Att ha tillgång till en mastertape när ett system ska byggas eller uppgraderas är ju fantastiskt. Och det är så jag tycker den ska användas. Rullband är en fröjd att använda låter fantastiskt! Det är inget format som bör ersätta något annat. Utan som den finaste konjaken i skåpet, plockas fram vid speciella tillfällen och avnjutas när själen behöver något extra vackert! Quote
das Boot Posted April 23, 2012 Posted April 23, 2012 Vi kastar oss direkt in i rotationen och befinner oss väldigt nära originalmasters när det nu skall spolas fram till musik som fullständigt överrumplade mig vid ett besök under ett veckoslut i december. Ja det där masterbandet var verkligen i en klass för sig, vilket gjorde att steget till både CDn och LPn blev väldigt stort. Quote
Bebop Posted April 23, 2012 Posted April 23, 2012 Sen har vi problemet med mjukvara, vilket Opus3 har en bra lösning på. Jag pratade en del med Jan-Eric på mässan om banden och jag läste också på hemma under söndagen. Kollade även amerikanska the tape project. Och tro det eller ej, men jag var också nära att slå på en nyservard A77 MkIV. Men sedan läste jag i tape project att banden kräver 38 cm/sek och att om man vill ha ut kvaliteten så är det Studer, Otari, Ampex och liknande spelare som gäller och de skall vara moddade enligt The Tape Projects rekommendationer ... Kan du berätta lite vad som krävs? Kan man t ex även få banden i 19 cm/sek? Jag antar att vi pratar om 2-spårsmaskiner ...? Quote
Timbre™ Posted April 23, 2012 Author Posted April 23, 2012 Sen har vi problemet med mjukvara, vilket Opus3 har en bra lösning på. Men bara 1st rullband kostar ju shortan: 2599kr för en sampler och 3599kr för en fullängds skiva. Det är mycket pengar och svårt att uppnå ett discotek i samma storlek som ens CD eller vinyl samling. MEN! Det behöver inte vara målet. Många av oss eftersträvar så naturtroget ljud som möjligt. En bra mastertape erbjuder den mest naturliga källan. Att ha tillgång till en mastertape när ett system ska byggas eller uppgraderas är ju fantastiskt. Och det är så jag tycker den ska användas. Jag pratade en del med Jan-Eric på mässan om banden och jag läste också på hemma under söndagen. Kollade även amerikanska the tape project. Och tro det eller ej, men jag var också nära att slå på en nyservard A77 MkIV. Men sedan läste jag i tape project att banden kräver 38 cm/sek och att om man vill ha ut kvaliteten så är det Studer, Otari, Ampex och liknande spelare som gäller och de skall vara moddade enligt The Tape Projects rekommendationer ... Kan du berätta lite vad som krävs? Kan man t ex även få banden i 19 cm/sek? Jag antar att vi pratar om 2-spårsmaskiner ...? Just nu är jag helt säker på att min gamla Live Recording-modifierade Studer Revox A77 MkIV High Speed är kapabel att hantera dessa masterkopior. Den är dessutom trimmad för BASF SM-468, ett tonband som ligger väldigt nära RMG Studio Master 468. Det är med andra ord riskfyllt att gå på hifimässor... Quote
gcs Posted April 23, 2012 Posted April 23, 2012 Det viktiga är ju att avspelningen är korrekt inställd enligt DIN 45513 blad 2 som då gäller 38,1cm/sek. Det gäller band både från Tape Project och Opus 3. Sedan spelar det ingen som helst roll vad det är för fabrikat på bandet som levererats från de två. Jag tror att bandutvecklingen upphörde efter det att BASF sålde tillverkningen av magetband. Jag tror för övrigt att det var AGFA som först utvecklade 468 innan tillverkningen gick till BASF. Quote
Timbre™ Posted April 23, 2012 Author Posted April 23, 2012 Här stannar vi upp och jag kan lova att det smakprov som väntar är något utöver det vanliga i mina öron. Det gäller inte minst musiken och med denna ljudkvalitet handlar det om att ta till sig så mycket det bara går. Albumet som låg färdigmixat redan i december fick slutligen titeln Southward bound och bakom artistnamnet B.B. Driftwood framträder vokalisten och gitarristen Bengt Skogholt. I backup-kören återfinns bl.a. Sylver Logan Sharp med erfarenhet av New York-soul, samarbete med Nile Rodgers och nästan två decennier som ledsångerska i gruppen Chic. Vem minns inte dansgolvsplågan Le Freak som härjade mot slutet av sjuttiotalet... Här finns mycket att njuta av och SACD:n går heller inte av för hackor. Quote
Timbre™ Posted April 23, 2012 Author Posted April 23, 2012 Jag tror att bandutvecklingen upphörde efter det att BASF sålde tillverkningen av magetband. Jag tror för övrigt att det var AGFA som först utvecklade 468 innan tillverkningen gick till BASF. Det betyder att förinställningen bör vara identisk och det återstår att höra om den är intakt efter alla dessa år. Det blir att slå till på någon av dessa masterkopior. Tiotumsspolarna roterade vidare och här bjöds varierande musikformer inför en grupp helt absorberade lyssnare. Eitan pratade om en kyrkorgel på vägen hem... Quote
Timbre™ Posted April 23, 2012 Author Posted April 23, 2012 Snurrar det på ena hållet kan det lika gärna snurra på det andra och vad passar bättre i sammanhanget än denna Disc Rotator som också fick stå för en stor del av signalleveransen. Här finns två tonarmsfästen vilket öppnar upp för intensiva jämförelser... Quote
Absolute Audio Posted April 23, 2012 Posted April 23, 2012 Jag pratade en del med Jan-Eric på mässan om banden och jag läste också på hemma under söndagen. Kollade även amerikanska the tape project. Och tro det eller ej, men jag var också nära att slå på en nyservard A77 MkIV. Men sedan läste jag i tape project att banden kräver 38 cm/sek och att om man vill ha ut kvaliteten så är det Studer, Otari, Ampex och liknande spelare som gäller och de skall vara moddade enligt The Tape Projects rekommendationer ... Kan du berätta lite vad som krävs? Kan man t ex även få banden i 19 cm/sek? Jag antar att vi pratar om 2-spårsmaskiner ...? The Tape Projects rekommendationer gällande 38 cm/s är helt rätt, för att få ut den kvalitet som mediet har. Lite som att jämföra 128kps med .wav i datorvärlden, det låter i vissa fall förvånansvärt bra med når långt från hela vägen. Angående rekommenderade spelare så tycker vi dom "safe-at" lite. Vilket är klart förståeligt i.o.m att en illa skött & felinställd spelare kommer att ge deras mastertaper ett dåligt ryckte. Dock finns det bra spelare till bra pris att få tag i och vi hjälper Järna till så gott vi kan även om det kan ta lite tid innan pärlan hittas. Och är det så att någon fick sån pass mersmak att ni är beredda att investera i en "topp" spelare genomgången, renoverad & moddad av de bästa i världen så har vi dom kontakterna också. Quote
Timbre™ Posted April 23, 2012 Author Posted April 23, 2012 Jag pratade en del med Jan-Eric på mässan om banden och jag läste också på hemma under söndagen. Kan tänka mig att det var detta dokument du tog del av efter intrycken från Sweetspot... Här finns också prisuppgifter för hugade spekulanter. Musiklistan på första analogsamlingen från Opus 3. Quote
Käera Posted April 23, 2012 Posted April 23, 2012 Ja vad ska man säga denna tråd rullar ju verkligen på i drömmarnas värld Rullbanspelare ville jag ha på -70 talet,en kompis hade en inte i dessa klasser men bra ändå. Det är ju aldrig försent att uppleva en lycklig barndom..så vem vet man kanske ska slå till. Jag har faktiskt kristall mottagare,vevgrammofon o kassettdäck men dom anv inte så ofta. Det är i vilket fall väldigt kul i dagens data värld med något som man kan relatera till. Quote
calle_jr Posted April 24, 2012 Posted April 24, 2012 En sån där måste man bara ha... Nu återstår bara att övertyga frugan. Tips på argument någon? Ta en analog promenad och nämn att ni bytt från bredbandsbolaget till långbandsbolaget. Quote
imac Posted April 26, 2012 Posted April 26, 2012 Just nu är jag helt säker icon_smile_big.gif på att min gamla Live Recording-modifierade Studer Revox A77 MkIV High Speed är kapabel att hantera dessa masterkopior. Den är dessutom trimmad för BASF SM-468, ett tonband som ligger väldigt nära RMG Studio Master 468. Det är med andra ord riskfyllt att gå på hifimässor... icon_smile.gif Är det samma mod som fanns med i Radio & Television för många år sedan? Quote
Timbre™ Posted April 26, 2012 Author Posted April 26, 2012 Är det samma mod som fanns med i Radio & Television för många år sedan? Har ett svagt minne av att den rullbandaren även var mekaniskt ombyggd av Live Recording. Mitt exemplar är endast elektriskt modifierat då jag var mån om att behålla den ursprungliga Revox-designen. Quote
Timbre™ Posted April 26, 2012 Author Posted April 26, 2012 Själva rummet kändes bekant sedan förra året och musiken presenterades den här gången med hjälp av tre olika signalkällor. Frågan är vilken som tilldrog sig mest uppmärksamhet och Disc Rotator med sin säregna design måste ha varit en av mässans mest fotograferade hifiprylar år 2012. Det digitala tillskottet omvandlades via en DAC från Ed Meitner och studiobandspelaren kommer givetvis från Studer... Kanadensiska Totem Acoustic har en rejäl samling högtalarmodeller i sitt program där många av oss säkert har träffat på Mani-2, Forest eller Wind för att ta några exempel. Drivelektroniken kommer från tyska Trigon. Här är Hugo i full färd med att hantera Disc Rotator. En intressant och omväxlande demo. Quote
Timbre™ Posted April 27, 2012 Author Posted April 27, 2012 Nästa hållplats blev ett givet stopp redan på grund av utställarens namn och det visade sig vara ett helt rätt beslut av flera skäl... Målet med denna uppställning var att sätta ihop ett välljudande system för max 60 000 kr i totalkostnad. På avbytarbänken ett par Sonus faber Minima i nyupplaga men vid eventuell inkoppling är prisgränsen förmodligen passerad. Quote
Timbre™ Posted April 27, 2012 Author Posted April 27, 2012 Här var det istället Sonus faber Toy som gällde och med denna fria placering i ett relativt litet rum fungerade minisonusarna alldeles utmärkt. En fin klangbalans och Toy låter betydligt större än vad de ser ut. Quote
Timbre™ Posted April 27, 2012 Author Posted April 27, 2012 Så till konststycket att få in en vinylsvarv under givet pristak. Vinylbutiken föreslår Interspace Junior från Nottingham Analogue. Normalpris i butiken är 15200 kr inklusive tonarm. Däremot tillkommer pickupen Lyra Delos som går lös på 11400 kr. Nottingham Analogue är som namnet avslöjar en brittisk tillverkare och med rötter i Sherwoodskogen går tankarna omedelbart till Robin Hood... Ett trevligt system som bör vara enkelt att integrera i boendemiljö. Quote
Timbre™ Posted May 1, 2012 Author Posted May 1, 2012 Tallriksrotationen fortsätter men den här gången hördes knappt ett ljud... Nu har vi kommit till avdelningen analoga hjälpmedel och precis som i övriga hifihobbyn finns det en uppsjö av ljudbefrämjande tillbehör. Här handlar det om vinylunderhåll och Hannl Mera ELB skall enligt uppgift klara av rejält nedsmutsade vinyllack. Beteckningen ELB står för att skivtvätten förutom traditionella borstar och vakuumsystem är utrustad med en roterande tvättborste för de mest behövande skivspåren. Quote
Timbre™ Posted May 1, 2012 Author Posted May 1, 2012 Vi har tagit oss ner för en trappa i hallen och besöker Svalander Audio där det fanns mycket som kan locka till hifipyssel... Quote
Timbre™ Posted May 1, 2012 Author Posted May 1, 2012 Här sprang jag på ett klassiskt redskap av rituell karaktär... Hur många vinylfantaster antistatbehandlar inte sina lack när de väl har hamnat på skivtallriken... Same procedure as last time och antistatpistolen kan snabbt bli ett obligatoriskt inslag i vinylspelandets rutiner. Zerostat av senaste upplaga år 2012. Miltyzerostaten har även funnits i en röd version som var väldigt elegant. Så här såg den ut på sjuttiotalet och urzerostaten fungerar fortfarande perfekt... Svensk varningstext för säkerhets skull... Quote
calm Posted May 2, 2012 Posted May 2, 2012 Här sprang jag på ett klassiskt redskap av rituell karaktär... Hur många vinylfantaster antistatbehandlar inte sina lack när de väl har hamnat på skivtallriken... Same procedure as last time och antistatpistolen kan snabbt bli ett obligatoriskt inslag i vinylspelandets rutiner. Zerostat av senaste upplaga år 2012. Miltyzerostaten har även funnits i en röd version som var väldigt elegant. Så här såg den ut på sjuttiotalet och urzerostaten fungerar fortfarande perfekt... Svensk varningstext för säkerhets skull... Ja den gamla Zerostaten har kommit till heders igen hemma hos mig också, liksom diverse skivborstar som legat och torkat. Inget nytt under solen. Calm Quote
gcs Posted May 2, 2012 Posted May 2, 2012 Jag har en Zerstat som jag köpte på 70-talet. Jag letar nu febrilt efter den, men jag vill minnas att den inte fungerade så bra. När jag hittar den ska jag testa igen. Annars tycker ju jag att det fungerar bra efter en tvätt med min Clearaudio. Quote
Timbre™ Posted May 2, 2012 Author Posted May 2, 2012 Hörlurar och analogt lagrad musik hör ihop... Om mina egna hörlursställ inte kommit från Stax hade jag slagit till direkt. Det här var utomordentligt läckert och höjer definitivt den estetiska nivån på hörlurshantering... Den breda basen gav dessutom god stabilitet och det var enkelt att få lurarna på plats. Hörlursförvaring som inredningsdetalj... Quote
Käera Posted May 2, 2012 Posted May 2, 2012 Hörlursställen är läckra som sagt o det finns mkt bra o ha hos Svalander.Några inköp får nog planeras in vad det lider. Cowboy hatt har jag men pistolen saknas,är väl bra till alla sorters musik kan tänkas o inte bara Country and Western. Quote
shaft Posted May 2, 2012 Posted May 2, 2012 Min Zerostat ser ut som Timbres och fungerar perfekt. Vill man dema den för småbarn kan man först gnida deras hår elektriskt för att sedan Zerestatbehandla håret för en kul effekt då håret lägger sig igen Quote
Timbre™ Posted May 2, 2012 Author Posted May 2, 2012 Cowboy hatt har jag men pistolen saknas,är väl bra till alla sorters musik kan tänkas o inte bara Country and Western. Har dragit antistatpistol mot många sorters musik utom kanske just Country and Western... Det fungerar bra och gällde ända tills jag fick tag på vinylen Soul Country med Joe Tex... Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.