Jump to content

Django in town!

calm

Recommended Posts

Som vanligt gled jag ner på Audio Concept på fredagseftermiddagen för att få en dos nyheter och lite musiksnack med Gunnar och Robert. Den här fredagen var förväntningarna på topp, det vankades storfrämmande från hifi-staden Göteborg.

Django822.jpg

Ett i hifisammanhang inte helt okänt brödrapar Leif och Jörgen stod för den eminenta underhållningen, det skulle demas den senaste skapelsen och nykomlingen Django som jag såg och hörde för första gången på Stockholmsmässan för någon månad sen.

Calm

Redan på väg in i Svanårummet förstod jag att det var något särdeleles speciellt på gång. Utifrån lät det som ett religiöst samfund hade en seans till orgel med avgrunddjupa toner som hämtade från källaren.

Django826.jpg

Här vankas full range och full size.

Calm

Den här lilla pelaren är värd sin vikt i guld eller diamanter kanske?

Django828.jpg

MSB:s referensserie i form av dac, transport och tillhörande nätdelar.

Dimond series!

http://www.msbtech.com/products/dac4diamond.php

En fullständigt kompromisslös skapelse som förmår att krama ur den sista digitala biten och omvandla den till böljande och vackra analoga toner.

Calm

Django representerar en helt ny serie där sannolikt tanken är att producera väljudande högtalare till kanske mer modesta priser.

Django831.jpg

Ett av skälen till att prisnivån kunnat hållas strax under 90 kkr-sträcket är att de vanliga keramiska basarna har ersatts med aluminiumkonade som kostar bara en femtedel av priset för motsvarande keramiska. Norska Seas står för tillverkningen av dessa element.

Mellanregistret är dock av traditionell keramisk modell, men diskanten har fått släppa sina diamanter från de dyrare modellerna till ett keramiskt element. Accuton står för denna del.

Högtalaren har en känslighet på 89 dB som väl lämpar sig för anpassade rörförstärkare. 6 ohms resistans.

Dubbla basportar i botten och en i tre steg basanpassning för mindre och medelstora rum. Denna högtalare kan förflytta luft som ingen annan, vilket vi kanske hörde på mässan härförleden.

Singlewire vad jag förstod utan att ha tittat. WBT poler.

Lyssningsexet i mitt favoritutförande nämligen högglansig svart pianolack. Snygg finish och enkel och rättfram design.

Calm

Gjorde ett återbesök idag lördag för att få lite nya lyssningsintryck och bilder.

Här ser vi Djangon i profil.

P1010943.jpg

En imposant högtalare med måtten 27x125x50 cm.

Vikt 47 kg.

Lite tekniska data:

Frekvensomfång 26-30000 Hz +/- 3 dB

Delningsfilter 2:a ord. 250 & 3000 hz

Bestyckning 3x 8´´aluminiumkon, 1x 6´´keramik och 1x1´´ keramik diskant

Internt kablage Jorma

Fot aluminium med Marten koner.

P1010941.jpg

Men här med Finite elements cerabase.

Grå silver eller svart pianolack

Calm

Edited by calm

Det kanske inte är en högtalare som man smyger undan i en lght med tunna väggar...även om man basanpassar dom antar att man pluggar båda portarna för dom mindre rummen.

Den har ju fått goda omdömmen i press vad säger Calm i rätt rums mundering.

Nu kommer vi till mina intryck.

Det första man slås av är den stora scenen som Djangon målar upp. Både bredd och djup finns där och utgör ingen egentlig begränsning i mitt tycke. I ljudbilden är instrumenten väl utlagda och definierade utan att för den skull inte interaktera med de övriga. Homogenitet skulle jag säga är ordet. Det finns en bakgrundssvärta som med MSB-riggen inte lämnar något övrigt att önska. Det är väl kanske lite overkill med elektroniken med hänsyn till priset strax under en halv mille och Parasoundslutstegen oräknade.

Men det ger också en bild av vad högtalaren kan prestera med riktigt god elektronik och man kan istället koncentrera sig på vad högtalaren ger. Dynamiken var det heller inget fel på och transientförmågan var blixtsnabb. Trumskinnsljud i virvelkaggar med skrämmande precision.

Om vi börjar uppifrån med diskanten så var den enastående i klarhet. Cymballjud krispiga och flöjt helt utan distorsion. Diskanten är väl utmejslad utan att vara skarp eller kantig. Mellanregistret ger naturlighet till röster med en knivsudd värme som får anrättningen att blomma ut i känsla. Basen är den påtagligt starka delen och i vår lyssning var baskontrollen inställd i mellanläge som kändes helt tillräckligt även om ytterligare pålägg inte heller blivit fel. Jag fick tillfälle att spela en av mina referenser Natt med Bobo Stensons trio, där Anders Jormins inledande bassolo är en god värdemätare på basljud. I detta fall kändes stränganslaget tidigt i ljudbilden och en naturlig resonans som mejslar fram instrumentet klart och tydligt med attack som var enastående. Jormins andningsljud fanns med på ett tydligt sätt, som brukar vara en mätare på detaljrikedomen. Pianot som närmickat med både kropp och sträng.

Microdetaljer är en ytterligare styrka i denna högtalare. Rumsklangen i inspelningslokalen var bland de bäst återgivna som jag hört. Nu gjorde inspelningarna sitt till att hjälpa till med detta, men det var ändå vanliga CD:n som spelades. MSB riggen läser och lagrar och kan därmed hantera eventuella felaktigheter i avspelningen. Boulder har liknande funktion i sin referensspelare. Combon ger ett i det närmaste helt analogt ljud utan digitala kantigheter.

Leif fegar verkligen inte i musikvalet utan fullt spjäll oavsett vad det gäller. Naturligt brölande saxar och sylvassa trumpeter i full harmoni. Flöjter och pianon med rikhaltigt med övertoner och naturliga återgivningar. Ingen tillrättalagd demomusik här inte.

Sammantaget så kan jag tycka att den här högtalaren är ett riktigt fynd för pengarna. Finns egentligen inget övrigt att önska av en högtalare och för den som går i högtalartankar så är en stark rekommendation att lyssna på dem. Ingen kommer att bli besviken.

Tack Leif och Jörgen för en verklig högtidsstund och vore jag inte så fäst vid mina nuvarande högtalare så skulle jag nog snegla lite på Djangon. Vi ses till hösten!

Skall bli spännande och höra vad er senaste ombyggnad av lyssningsrummet ger.

Django822.jpg

Calm

PS Mötte P-Pan på ingång med kamerastativet så då får ni också riktiga bilder på köpet!

... så då får ni också riktiga bilder på köpet!

Är dina "oriktiga" då på något vis :?: ... ;)

En nästan lite krampaktig hand tar stöd mot soffan som en liten försäkring för att inte följa med

ljudvågorna och hamna i horizontal läge...

e5a63574.jpg

Den här fotografen tog garanterat inga chanser och så här nära kan man

komma när signalerna står i läget - Paus ....

c0c35824.jpg

Edited by P-pan

Calm har ju redan på ett utomordentligt välformulerat sätt delgivit oss hur denna

anrättning låter så jag får väl fylla på med lite mer visuella intryck...

682dbe0a.jpg

Spökskuggan man kan skönja på bilden tillhör den alltid lika trevliga Leif M Olofsson och han var riktigt snabb

och varierad med skivbytena denna lördag... släden gick m.a.o riktigt varm :)

d8ed1176.jpg

Edited by P-pan

Fina bilder och härliga beskrivningar av dessa tjusiga högtalare.

Är det någon som vet om de fått stå kvar i butiken eller om de åkt hem till Göteborg?

Tänkte försöka ta mig ner till butiken i morgon för lite lyssning, hade inte möjlighet i helgen.

Låter lika bra som Ktema fast till mindre än hälften av pengarna?

Då måste det vara ett fynd.

Det sade jag nog inte! :D;)

Men för 89kkr så är det ett fynd, det kan jag tycka.

Tänker inte byta högtalare men skulle gärna testa elektroniken i mitt system.

Jag vet att Marten kört en del med ASR på mässor då någon av deras distributörer har det märket också, så likheten i holografisk svärta finns också hos MSB.

Skillnaden mellan mina Ktêma och dessa är nog känslan att Djangon är mer direkt på. Mera spel i baffellinjen genom att diskanten är mera pregnant och utmejslande.

Men när man hör en välarbetad högkvalitativ högtalare så känner man igen effekten av en ljudbild utöver det vanliga. Tycker att det handlar mer om smakskillnader när man kommit över en viss nivå. Här har Marten lyckats mycket väl, inget snack om saken. Sen är det naturligt att vissa kompromisser blir nödvändiga för att uppnå önskad prisnivå. Men låt oss hålla oss till vad som är positivt, det övertrumfar eventuella brister med råge.

Calm

"Är det någon som vet om de fått stå kvar i butiken eller om de åkt hem till Göteborg?"

Har tyvärr inget svar på om Djangosarna står kvar hos Audio Concept men det kan du ju lätt

få svar på via mail eller telefon.

Om inte annat så är ju Göteborg en förträffligt trevlig stad att besöka och Martens Svanårum går

ju inte av för hackor det heller.

Fler bilder...

13863985.jpg

a69c869a.jpg

Edited by P-pan

Fina bilder och härliga beskrivningar av dessa tjusiga högtalare.

Är det någon som vet om de fått stå kvar i butiken eller om de åkt hem till Göteborg?

Tänkte försöka ta mig ner till butiken i morgon för lite lyssning, hade inte möjlighet i helgen.

Släng på ett mail till info@audioconcept.se. Är osäker om de blev kvar eller om bröderna kör vidare med dem på en roadshow.

Calm

Tänkte ringa Robban i morgon när butiken har öppnat och se, va bara nyfiken om någon visste.

Göteborg e en väldigt trevlig stad, men kommer nog inte åka dit en helg bara för att lyssna på ett par högtalare.

Men nästa gång jag e där ska Martens besökas.

Det verkar som att de Djangosar som är tillverkade redan har gått åt.

Audio Concept väntar in ett par demo ex men först till någon gång i Maj.

Kul för Marten att produktionen verkar vara i full gång och att de säljs

i snabbare takt än vad snickarn hinner få ihop högtalarlådor :)

4b567ef6.jpg

Edited by P-pan

Det verkar som att de Djangosar som är tillverkade redan har gått åt.

Audio Concept väntar in ett par demo ex men först till någon gång i Maj.

Kul för Marten att produktionen verkar vara i full gång och att de säljs

i snabbare takt än vad snickarn hinner få ihop högtalarlådor :)

Det kan jag nog förstå! :mm:

Synd att de inte blev kvar för den som går i högtalartankar. :(

Men kommer det in nya så är det kul!

Själv går jag och väntar på en mindre och kurvig äkta italienska som skall komma vilken månad som helst. :D;)

Calm

Hittade ett par bilder till som jag kan delge intresserade.

2c055e50.jpg

68c1853e.jpg

Det var väl vad jag kom hem med i bildväg från detta mycket trevliga möta med Django & MSB.

Trevliga var naturligtvis också de två landkrabborna från Göteborg som orkat släpa med sig allt "godis"

till ett för dagen väldigt slaskigt "Hi-Fiholm" :)

Snart är det mässa också.... så på återseende får jag väl säga.

Fantastiska bilder :mm::mm::mm:

Även MSB verkar spännande. Man får en känsla av att produkterna riktar sig både till consumer och pro.

Tack för det Calle... :)

Skulle tro att dCS kan få sig en rejäl match av MSB och likheterna mellan företagen ser ut att vara

rätt många då det gäller både ingenjörskonst och high tech produkter.

Tur att det finns företag, som de två nämnda här ovan, som ser till att hifi-skribenter världen över får anledning

att hitta på nya konstruktiva superlativ :icon_smile_cool:

Ja visst är det roligt att det finns ett utbud av högkvalitativa produkter där ute som man aldrig kommit i kontakt med tidigare och som överraskar rent ljudmässigt!

Det är väl det som skiljer mainstreamproducenter och dessa högt specialicerade konstruktörer att de har den unika förmågan att ta fram något som låter som inget annat.

Personligen tycker jag att MSB-kombon slår det mesta jag hört i digital väg i sättet lyfta fram musiken utan att addera skarpa kanter. Vinyllikt men ändå med skärpa som aldrig går över gränsen.

Hade jag de pengarna som krävs så hade jag nog inte tvekat en sekund, för detta var en upplevelse i sig. :mm: :mm:

Calm

• 5 years later...

Tänkte köpa Django då 2016, olyssnat. Kontaktade Marten och dom hade ett par som dom skulle sätta i element i på lager, detta var den mindre Django golvmodellen för runt 60k Men när jag fick svar så hade jag redan bestämt mig för ML Theos för samma pengar så därför hoppade jag dessa just då. Möjligt att det blir Marten i framtiden istället. Vem vet :) 

Varför jag handlar / handlade väldigt ofta olyssnat i den prisklassen beror mer på att man kan nästan lista ut att en highend tillverkare av det slaget inte skulle kunna ge sig på med att släppa ut en usel produkt på marknaden, så därför kändes det ändå rätt safe att handla oavsett vad dom kom med för produkt. Så många timmar som ligger bakom.. Den risken tar man inte. Sen är ju smaken individuell, men jag har aldrig några problem med det. Det gäller bara att hitta rätt kombination med elektronik. Sen behöver man inte bekymra sig något mer om resten. Så har det nästan alltid varit förutom vid några få tillfällen, hemma hos mig genom åren :)