Jump to content

Nätkablar


kim

Recommended Posts

Kan man høre strøm?

Denne tekst var overskriften på Scandinavian Audio Systems demo på KT-radio HIFI og HIGH-END 2005 i den netop forgangne helg.

Jeg har tidligere oplevet en af Lars Kristensen´s (Mr. NORDOST) gode og underholdende demoer af nätkabler og været overrasket men nok ikke helt overbevist.

Setuppet var ganske ordinärt med Cyrus CD, for- og slutsteg samt de for mig nye og ganske vackra og velspillende Emilie Centric höjttalara. Kablet op med Nordost Valhalla overalt borset fra CD'en hvor forskellige nätkablar skulle testes.

Lars gennemförte sin demo, som de fleste jo nok kender, ved at skifte fra standard nätkabel til Nordost Shiva, Vishnu og Valhalla, der som forventet gav klare forbedringer hver gang der blev opgraderet. Lyden blev bare bedre og bedre- jeg blev overbevist, der er virkelig noget at hente her.

Lars fortsatte med at postullere " 4 meter Valhalla lyder bedre end 2 meter Valhalla"! Tænk, jeg troede at kort kabel = bedre kabel. Men nej, jeg tog fejl det lød endnu bedre, men nu taler vi også om et nätkabel til 40.000 surt tjente danske kroner - utroligt!!!!

Ja man kan høre strøm, hvem der bare havde råd. :(

Har andre oplevet det samme?

M.v.h.

Kim

Link to comment
Share on other sites

Jag har "lyssnat" på nätkablar de två senaste veckorna på min egen anläggning tillsammans med olika testpersoner och visst finns det skillnad - skillnaden är också olika beroende på var någonstans i anläggningen man stoppar i nätkabeln. :o

- Resultatet blev inte helt så som jag väntat mig :mm:

Jag kommer att presentera resultat med bilder mm i min tråd på lyssningsforum

Mvh,

Eliot

Link to comment
Share on other sites

Som Daniel skriver har det helt sikkert noget at gøre med kvaliteten af den strøm man får ud af stikkontakterne. Det er tydeligt hos mig, at strømmen er bedst om kvelden og helgen, selvom jeg har monteret et 3x 2,5 kvadr. kabel direkte fra strömskabet til anlægget naturligvis med en god jordforbindelse.

Men jeg tror også at, det har noget med samspil imellem de enkelte apparater og det valgte nätkabel at gøre. Derfor er det inte sikkert at kabel A passer med apparat X men måske fint med apparat Y.

Nordostkablerne gav gode resultater på demoen, men måske ville Jorma´s kabel eller andre have givet lige så gode, eller bedre resultater - who knows ?

Men det er jo netop sådan noget der gør hifi spændende, utallige lyssningstester, demoer og samtaler med andre ligesindede og måske finder man de vise sten!

Det der virkeligt spøger i mit hovede er: hvad er det som gør, at 4 meter nätkabel lyder bedre end 2 meter :?::?::?:

Jeg arbejder lige nu på at fremstille en "supernätliste" vender tilbage når den er færdig. :app:

M.v.h.

Kim

Link to comment
Share on other sites

Som Daniel skriver har det helt sikkert noget at gøre med kvaliteten af den strøm man får ud af stikkontakterne. Det er tydeligt hos mig, at strømmen er bedst om kvelden og helgen, selvom jeg har monteret et 3x 2,5 kvadr. kabel direkte fra strömskabet til anlægget naturligvis med en god jordforbindelse.

Men jeg tror også at, det har noget med samspil imellem de enkelte apparater og det valgte nätkabel at gøre. Derfor er det inte sikkert at kabel A passer med apparat X men måske fint med apparat Y.

Nordostkablerne gav gode resultater på demoen, men måske ville Jorma´s kabel eller andre have givet lige så gode, eller bedre resultater - who knows ?

Men det er jo netop sådan noget der gør hifi spændende, utallige lyssningstester, demoer og samtaler med andre ligesindede og måske finder man de vise sten!

Det der virkeligt spøger i mit hovede er: hvad er det som gør, at 4 meter nätkabel lyder bedre end 2 meter :?::?::?:

Jeg arbejder lige nu på at fremstille en "supernätliste" vender tilbage når den er færdig. :app:

M.v.h.

Kim

Grunden til at 4 meter lyder bedre end 2 meter ligger i elektronernes opførsel. Elektronerne står inde i kablet og sitrer (bevæger sig). En strømpuls (lyd) kommer farende ned igennem kablet; bagefter bevæger elektroner sig kraftigt. Det tager nogen tid, før de atter er i ro dvs. at de sitrer. Den tid det tager svarer til 2,5 meter. En interessant ting er, at denne strømpuls kommer farende ned igennem lederen, men også i isoleringen og udenfor. Derfor har isoleringen mere at sige end selve lederen.

Et strømkabel er det vigtigste tweak at gøre. Men desværre er alle godkendte kabler lavet forkert fordi de indeholder plastik eller teflon, som gør meget skade bl.a. begrænser dynamikken.

Prøv at skaffe net stik i den gamle type der var i bakelit. Og så sammenlign med stik i plastik. Hvis du kan høre forskel, tror du så ikke, at det er endnu vigtigere med selve kablet.

Nu ved jeg ikke hvad der er standard i Sverige, men i Danmark bruges plastik skrækkeligt meget. I nogle lande f.eks. bruges der bakelit stik.

Grunden til at tykke kabler lyder bedre er at plastik andelen er mindre i forhold til lederen.

Mvh. Sven Palvig

Link to comment
Share on other sites

Tak for dit indlæg Sven.

Den teori du nævner gælder vel så også når det drejer sig om højttaler- og signalkabler eller hur :?:

Teorierne omkring plastikisolering har jeg tidligere hørt om, har også leget lidt med signalkabler og bomuldsisolering og må sige, at det gav gode resultater. Men i praksis kan det vel dårligt lade sig gøre, at fremstille et nätkabel med bomuldsisolering, så hvad gør man så :?:

M.v.h.

Kim

Link to comment
Share on other sites

Du skulle nog behöva läsa på om strömrenare samt strömkablar - det är inte samma sak.

Jag är inte mycket för att läsa på ;) Däremot har jag provat vad jag tycker låter bäst. Innan körde jag med Kimber strömkablar drivna från en PS Audio Ultimate Outlet (strömrenare). När jag bytte till Nordost strömkablar så fick jag ett bättre ljud utan PS Audio inkopplad. Det hade jag inte riktigt väntat mig. Dessutom provade jag vid samma tid en ännu konstigare sak. Motorn från min Nottingham Analogue Spacedeck drev jag först direkt från vägguttag, sen via en Pro-Ject Speedbox SE, motorstyrning. Sen kopplade jag in Nordost Shiva, och det blev bättre än att köra med motorstyrningen. Dessutom så gick motorn hörbart tystare med Shiva än med motorstyrning.

Men det var som sagt hemma hos mig, med mina grejor.

:)

Link to comment
Share on other sites

Du skulle nog behöva läsa på om strömrenare samt strömkablar - det är inte samma sak.

Strömreanare finns i ett antal olika varianter och tekniker.

Allt från dom som har en egen roterande generator som drivs med nätspänningen, regenerator som elektriskt regenererar ny spänning, skiljetrafo, filter av diverse slag i egna burkar eller som en del av kabeln. Kabeln kan ha material i skärmen som ger en filtrerande effekt. Eller så har kabelgeometri och material i isoleringen betydelse, så var ska vi dra gränsen till att kalla något för strömrenare eller bara kabel. Och uppåt så är en generatoranläggning inget som renar inkommande ström heller. Den nytillverkar den.

Men med nytillverkad ström har man ändå problemen kvar med inbördes störningar mellan apparaterna.

Alternativet är då en generator/apparat.

Vilket blir dyrt.

Alternativt filter/kablar som ger en del av en sådan extremuppställning.

Att tillverka nätkablar med bomull eller silke eller papper eller liknande är inte att rekomendera. Och som producent kan man inte hålla på med sådana material.

Det finns inget försäkringsbolag som skulle betala ut ett öre vid en olycka med sådana material inblandada.

En elolycka kan ge en ung människa/barn ett livslångt handikapp som den som har orsakat det blir ersättningsskyldig till. Resten av denna människas liv.

Link to comment
Share on other sites

Hej Jorma.

Du har ganske ret m.h.t. faren ved at eksperimentere med nätkabler.

Jeg har en uddannelse som elektrikker, så det kunne aldrig falde mig ind, at konstruere noget der kunne være farligt. Derfor kastede jeg også fragen ud, hvad gør man så med isoleringen :?:

Det er jo muligt at man bare inte skal eksperimenetere selv og så bare købe det kabel man liker bedst når det drejer sig om strøm.

m.v.h.

Kim

Link to comment
Share on other sites

Tak for dit indlæg Sven.

Den teori du nævner gælder vel så også når det drejer sig om højttaler- og signalkabler eller hur :?:

Teorierne omkring plastikisolering har jeg tidligere hørt om, har også leget lidt med signalkabler og bomuldsisolering og må sige, at det gav gode resultater. Men i praksis kan det vel dårligt lade sig gøre, at fremstille et nätkabel med bomuldsisolering, så hvad gør man så :?:

M.v.h.

Kim

Hej Kim

Teorien gælder også for signal- og højttalerkabler.

Som Jorma påpeger er det et problem med forsikring med hensyn til brand. Formodentlig er det kun et problem, hvis branden skyldes kablerne.

Men er apparaterne slukket er der ikke noget ulovligt. Man kan så have dem tilsluttet med godkendte plastik strømkabler, og når der så skal lyttes seriøst, sættes der så de vellydende kabler i.

En fin ide er at have strømmen på egen gruppe, som så kan afbryde det hele ved hoveddøren.

Selv bruger jeg Duelund kabler. De er ikke godkendte til strøm og kan heller ikke købes færdige til det formål. Men de er da fuldt forsvarlige at bruge. Og de lyder bare så godt.

Dem der laver reglerne, tænker ikke på lydkvalitet.

Jeg er ikke ude på at opfordre nogle til at lave egne netkabler. Mit svar var bare en forklaring på, hvorfor længden har noget at sige.

Istedet for bomuld til signalkabler, så brug ren silke, og dyp dem i lindolie. Og lad dem tørre. Lindolie modvirker at de korroderer. Lindolie er et vidunder middel til modifikationer.

Mvh. Sven Palvig

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Hej

Jeg har nu bestemt mig for Jorma´s nätkabler og har nu bestilt dem hos Highend-Sound og venter spændt på at lytte nærmere på dem i mit eget setup. Vender snarest tilbage med mine erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Hej

Har nu lysnat på mine Jorma nätkabler i en måneds tid og nu spiller det MUSIK og jeg er väldig nöjd. :):)

Da jeg lysnade på kablerne lige efter jeg havde modtaget dem, var jeg ikke särlig happy , lyden var spids, hvass og skarp i toppen, men efter en periode med tilspilning blev det bedre og bedre. Jeg har nu en sortere baggrund, mere afstand (luft) imellem instrumenter og stemmer - det er blevet lettere at lysna ind til musikken og bare glemme hardwaren; jo Diana K er nu nästen in my room :D

Alt i alt store forbedringer i sammenligning med mine Supra Lorad kabler, og endast til en rimelig penge

Og JA!! man kan høre strøm.

Link to comment
Share on other sites

Motorn från min Nottingham Analogue Spacedeck drev jag först direkt från vägguttag, sen via en Pro-Ject Speedbox SE, motorstyrning. Sen kopplade jag in Nordost Shiva, och det blev bättre än att köra med motorstyrningen. Dessutom så gick motorn hörbart tystare med Shiva än med motorstyrning.

Daniel, kan du berätta hur du gjorde för att byta nätkabel till motorn på Spacedecken? Jag har själv en Nottingham Interspace och har hört vad Nottinghams egna motorstyrningsenhet kan göra för ljudet, men det är lite för mycket pengar (runt 8 000kr) för min del just nu så om man kan komma en bit på väg med att byta strömkabel skulle det vara intressant. Dessutom är den som sitter där från början alldeles för kort. :-)

kim>> Kul att det funkade bra med Jormakablarna! Är det JPC 2.5?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...