Jump to content

Åldras elektronik?

Rajapruk

Recommended Posts

Vad är era erfarenheter? Ändras ljudet med åren?

Tycker ni det är safe att köpa elektronik med några år på nacken?

Jag har, och har haft, apparater från 90-talet. Låter hur bra som helst tycker jag, men det är ju svårt att göra en A/B-jämförelse.

Jag hade en vägghängd B&O från -91 fram tills förra året, den lät hur bra som helst, och jag fick bra betalt för den när den såldes. Som ett exempel.

Edited by Rajapruk

Svårt att generalisera...

Många konstruktioner som funnits på marknaden i flera år är i grunden desamma. Jag tänker främst då på förstärkare. Tillverkaren vill ofta tro att deras produkter tagit avgörande steg framåt. Om de gjort så var de kanske inte så bra från början.

Komponenter utvecklas hela tiden och får snävare toleranser, kortare signalvägar, stabilare nätdelar och liknande. På rörförstärkare har man blandat in halvledarteknik för att få bättre kontroll på drivspänning och därmed länhre livstid på rör plus att de kan få ut mer effekt och liknande.

Det som normalt är mest känsligt på äldre komponenter är åldrande kondsensatorer som torkar och läcker alternativt kortsluter. Även plaster och andra kompositer kan torka ut och få andra värden eller helt enkelt sluta fungera. Som exempel kan jag ta min dotters inyegrerade Rotelförstärkare som inköptes 1999. Där gick en kondensator i nätdelen ut för ett tag sedan. Min grabb hade en Thuleförstärkare från 1995. Den la av för ett par år sedan.

Men det finns också mängder av goda exempel. Jag köpte en integrerad Luxman på 70-talet. Såldes ca 1984. Den låter fortfarande utmärkt.

Bra elektronik håller säkert 20, 30 år eller mer. Kvalitet, tur och hur mycket den använts är avgörande. I de (få) fall jag köpt begagnat så har jag varit noga med att ta reda på vem som ägt den, om någon ägt den före säljaren osv. Finns manual och kartong kvar och om apparaten ser bra ut så tror jag att förutsättningarna för ett bra köp ökar.

Svårt att generalisera...

Många konstruktioner som funnits på marknaden i flera år är i grunden desamma. Jag tänker främst då på förstärkare. Tillverkaren vill ofta tro att deras produkter tagit avgörande steg framåt. Om de gjort så var de kanske inte så bra från början.

Komponenter utvecklas hela tiden och får snävare toleranser, kortare signalvägar, stabilare nätdelar och liknande. På rörförstärkare har man blandat in halvledarteknik för att få bättre kontroll på drivspänning och därmed länhre livstid på rör plus att de kan få ut mer effekt och liknande.

Det som normalt är mest känsligt på äldre komponenter är åldrande kondsensatorer som torkar och läcker alternativt kortsluter. Även plaster och andra kompositer kan torka ut och få andra värden eller helt enkelt sluta fungera. Som exempel kan jag ta min dotters inyegrerade Rotelförstärkare som inköptes 1999. Där gick en kondensator i nätdelen ut för ett tag sedan. Min grabb hade en Thuleförstärkare från 1995. Den la av för ett par år sedan.

Men det finns också mängder av goda exempel. Jag köpte en integrerad Luxman på 70-talet. Såldes ca 1984. Den låter fortfarande utmärkt.

Bra elektronik håller säkert 20, 30 år eller mer. Kvalitet, tur och hur mycket den använts är avgörande. I de (få) fall jag köpt begagnat så har jag varit noga med att ta reda på vem som ägt den, om någon ägt den före säljaren osv. Finns manual och kartong kvar och om apparaten ser bra ut så tror jag att förutsättningarna för ett bra köp ökar.

Ändras ljudet pga åldrande kondensatorer, eller är det av/på? Att det en vacker dag slutar fungera helt?

Det jag fiskar efter är om man kan få en gradvis försämring/förbättring.

Sprakande volymkontroll är ju en grej man kan få på gamla förstärkare, men det är ju enkelt att detektera, och bara att fixa så att säga.

Edited by Rajapruk

Ändras ljudet pga åldrande kondensatorer, eller är det av/på? Att det en vacker dag slutar fungera helt?

Det jag fiskar efter är om man kan få en gradvis försämring/förbättring.

Om kondingen är hel är det OK. Om den läcker är det gradvis (lagrar allt mindre kraftreserver) och om det är kortsltning så är det "av".

Det blir ungefär som om ett utjämningskärl i husets vattensystem skulle börja läcka. Pumpen (transformatorn) får jobba allt mer och om läckan blir för stor räcker kanske inte pumpen till för att hålla jämt flöde ut till kranen. Det börjar spotta och rysta ur kranen om vid kraftiga uttag och till slut får pumpen nog och lägger av. Det är den bästa liknelsen jag kan ge. Men om allt är helt så håller det och det kan hålla länge utan att du märker någon som helst försämring.

Du hör läckande kondingar som skrapljud i högtalaren, ungefär som om elementen verkar trasiga. Men om det låtet bra och med balans i båda kanalerna så är allting säkert okej.

Jag tänka mig att det är samma sak med motstånd. Om de ändrar värden så kan de ju påverka spänningar lite här och var och därmed påverka ljudbalansen. Så länge den är OK har förmodligen inte mycket hänt. Ett gradvis åldrande i transistorer, koppartråd och transformatorer känner jag mig tveksam till, men jag kan ha fel.

Den totala värmeutvecklingen spelar uppenbarligen en avgörande roll för kondensatorlivslängden. Hade kontakt med tillverkaren i samband med köpet av mina Accuphase A-50V som går i ren klass A. Enligt japansk tradition hade man gjort noggranna beräkningar och den första komponent som förväntades ge sig till känna var just en kondensator. Med gasen i botten dygnet runt låg minimitiden på 20 år och släcker man ner mellan varven beräknades livslängden till 40 år. För egen del saknar tidsskillnaden relevans :) men då all annan information från uppgiftslämnaren stämt till punkt och pricka känner jag på mig att uppgiften är korrekt.

Den totala värmeutvecklingen spelar uppenbarligen en avgörande roll för kondensatorlivslängden. Hade kontakt med tillverkaren i samband med köpet av mina Accuphase A-50V som går i ren klass A. Enligt japansk tradition hade man gjort noggranna beräkningar och den första komponent som förväntades ge sig till känna var just en kondensator. Med gasen i botten dygnet runt låg minimitiden på 20 år och släcker man ner mellan varven beräknades livslängden till 40 år.

De (A50-v) kommer att överleva oss om de nu inye vandrar vidare tidigare! Jag hade för mig att du hade större accuphase-doningar? Haqr du dem ständigt på och är detta isf vettigt!?

Gammal elektronik åldras i många avseenden och ljudkvalitén ändras garanterat, kanske ibland till det bättre.

Det som brukar gå sönder är följande:

- Lödningar spricker (löd om kortet med lite nytt tenn)

- Dioder leder i backriktningen (dålig konstruktion oftast - byt dioder)

- Ellytar torkar (läckning ökar, kapacitans minskar - byt till nya)

- Transistorer överhettas (kortslutning - byt till nya)

Men det värsta är tidiga IC-kretsar från 70-talet där ekvivalenter inte går att få tag på. Det kanske inte går att laga apparaten!!

Motstånd, keramiska kondingar, spolar med mera brukar inte gå sönder. Visst kan motstånd ändra värde med åren men det måste gå kanske 50 år ... Naturligtvis kan motstånd överhettas eller stressas i konstruktionen men det brukar man kunna gissa om man har ett schema eller om man känner på motstånden. Det är förvånansvärt många konstruktioner som inte har gjort effekt- och livslängdsberäkningar!!

De (A50-v) kommer att överleva oss om de nu inye vandrar vidare tidigare! Jag hade för mig att du hade större accuphase-doningar? Haqr du dem ständigt på och är detta isf vettigt!?

Har inte haft A-50V inkopplade på flera år men just nu används de för fullt. Stänger alltid av efter lyssning då de snabbt kommer upp i arbetstemperatur. Lite skillnad mot M-8000 som går i klass AB.

I regel åldras lyssnarna också en hel del. :)

mvh/Harryup

Ja visst är det så!

Men konstigt nog kan detta i viss mån kompenseras med erfarenhet och högre volym. ;)

Inga av de "tunga" testarna i Stereophile, TAS och Hifi + etc. är direkt några ungdomar, men har kompenserat sin avtagande hörsel med en mycket bred och djup erfarenhet.

Jag kan fortfarande höra syrsorna!

När det gäller åldrande elektronik kan jag bara skriva under på att det händer saker på vägen. På landet har jag inte vinteruppvärmt vilket verkar påverka elektroniken snabbare genom att luftfuktigheten är högre än en centraluppvärmd lägenhet.

Calm