Jump to content

Hifidjur i vår tid!

conan

Recommended Posts

Jag har två hundar och en grå Jako. De reagerar olika. Hundarna gillar all musik, men är känsliga för ljudnivån. Fåglen skiter i ljudnivån men är känslig för musiken som spelas, han sjunger med om han gillar musiken. Gillar han inte musiken låter han som en kråka. Tweeks? Musikutbildning för fåglar, finns det? ;)

Jag har hört att en del hundar kan sjunga med - yla så att säga - men det kanske bara är en skröna :?:

Hundarna säger inte så mycket, men är det för högt byter de rum, annars stannar de gärna. Fåglen uppför sig helt annerlunda. han visar tydligt vilken musik han gillar. Dansar och sjunger eller bara oljud, och då är det att bara att byta musik. Kanske man kan använda honom att testa tweeks? :Thinking:

Vår hund gillade inte höga trumpetsolon t.ex Maynard Ferguson. Jag undvek då att spela sådant som jag visste att han inte skulle tycka om. Annars låg han gärna hos mig när jag lyssnade på musik och jag saknar ännu våra musikstunder.

Jag är uppvuxen med taxar liksom min barndomsvän. Ingen av dom reagerade på något särskilt sätt utom när det gällde munspel. Det behövdes inte många drag innan de började yla. Jag minns inte om de reagerade för munspel på skiva men i vart fall när jag försökte mig på och spela blues. Men det kanske säger mer om mitt spel än om taxarnas musikalitet eller avsaknad av sådan. ;)

Jag har hört att en del hundar kan sjunga med - yla så att säga - men det kanske bara är en skröna :?:

Ja man har ju hört om hundar som ogillar dragspel och liksom Sten Broman hade velat ha ett dragspelsfilter på förstärkaren :D . Vår schäfer börjar yla när ett utryckningsfordon kör förbi med sirenerna på. Ser väldigt lustigt ut.