Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har en favorit som är gratis, SpectrumView. Mycket spännande att kolla på hur olika instrument ter sig med övertoner mm. Skulle vara intressant att koppla på en riktigt bra mic.

Posted

Det som är kul med spektrumview är att den har förmågan att mäta ett spektrogram där frekvens är Y-axel och tid är X-axel total tystnad är mörkblå, och ju intensivare ljud som spelas in så ändras färgen på ljudet precis som en värmekamera från blått till ljusblått, grönt, gult, orange samt rött. Decibelmätare finns det gott om tex decibelultra som är mycket bra. Vidare finns vanlig spektrum analyser med i spectrumview.

Det roliga med spektrogramet är att man ser efterklang, grundtoner samt över och undertoner, jämför tex trumpet eller sax med violin så coolt! Violinens övertoner svänger som sinuskurvor medans trumpetens har ett fallande förlopp med tiden även om grundtonen är samma, nördigt? Javisst!

Posted
När jag kollade på SPL app till min iPhone fanns det ju ett antal. Är det någon som har erfarenhet av en sådan app till mobilen?

/Kenneth

Glömde berätta/fråga igår per telefon...

Men första frågan är hur du tänkt använda spl-app'en? Vilket syfte?

Posted
Glömde berätta/fråga igår per telefon...

Men första frågan är hur du tänkt använda spl-app'en? Vilket syfte?

Inget mer avancerat än att kolla då och då hur högt jag spelar. Jag har en tendens att spela lite för högt. Det märks först när jag lämnat rummet och kommer tillbaka.... Dags att börja vara lite rädd om hörseln (om det inte redan är för sent)

/Kenneth

Posted
Inget mer avancerat än att kolla då och då hur högt jag spelar. Jag har en tendens att spela lite för högt. Det märks först när jag lämnat rummet och kommer tillbaka.... Dags att börja vara lite rädd om hörseln (om det inte redan är för sent)

/Kenneth

Om du bara ska ha till att kunna mäta ljudnivån så kan du köpa en analog/digital ljudnivåmätare för under 400:- hos Kjell.com.

Posted
Om du bara ska ha till att kunna mäta ljudnivån så kan du köpa en analog/digital ljudnivåmätare för under 400:- hos Kjell.com.

en SPL app finns från 7:- och jag ville ha den i mobilen....

/Kenneth

Posted
en SPL app finns från 7:- och jag ville ha den i mobilen....

/Kenneth

Jag kunde just gissa det. Då har jag betalat alldeles för mycket. :Cry:

Posted

Snälla någon. Ladda ner spectrumview, den är gratis! Kolla in era anläggningar med den det är skitkul! Så kan någon mer än jag säga hur kul den är, jag lovar!

Posted
Snälla någon. Ladda ner spectrumview, den är gratis! Kolla in era anläggningar med den det är skitkul! Så kan någon mer än jag säga hur kul den är, jag lovar!

OK tack för tips Adagio, jag lover :)

Åker på ev vecka sem nu, jag fixar när jag kommer hem och rapporterar.

/Kenneth