Orfeus Posted April 1, 2012 Posted April 1, 2012 Jag går och klurar på att göra en konsert med mina pianoelever och spela Pärt. Det jag är ute efter är att göra en stilla konsert, men med stor koncentration - liksom hålla publiken i ett struvstäd. Kanske kommer jag också att göra nån inramning av något slag. Men tyvärr finns det ju inte så mycket musik av Pärt, utan där jag är nu så har jag tänkt Für Alina, Spiegel im spiegel (kanske i två versioner) och Variationen zur Gusundung von Arinuschka. Vad kan jag mer tänkas ha för musik? Det skulle nästan behövas minst två nummer till i samma tonspråk. Det behöver ju inte vara just Pärt, men ett måste är ju att den inte är ospelbar utan har en ganska enkel struktur. Någon som har några tips eller funderingar? Quote
plundin™ Posted April 1, 2012 Posted April 1, 2012 Det finns några piano verk till av Pärt, men de flesta av dessa är från före han utvecklade sin tintinnabuli-stil vid mitten av 70-talet. Partitan från 1959 är ett riktigt fint verk! Om du vill hålla temat "Modernt Estniskt" så finns det intressant pianomusik av Urmas Sisask, Lepo Sumera, Erikki-Sven Tüür och Peter Vähi, Estniska MIC kan säkert hjälpa dig med noter! En del av Philip Glass' pianostycken har ju en smula liknande känsla som Pärt, men jag har lite svårt att avgöra om dom är för svåra. Lika så andra minimalister som http://sv.wikipedia.org/wiki/John_Adams_%2...4ttare%29#Piano och Steve Reich. Engelsmanen Michael Nyman (känd för sin filmmusik) har skrivit en del intressant pianomusik åt det min imalistiska hållet och varför inte Chick Coreas Children's songs elelr en del av Bela Bartoks "Övningshäften för Barn"... Om man vill utmana ödet så söker man på Stims/SMICs DATAbas och då visar det sig att lom katalogiserar nästa 600 verk för piano som är skrivna under den senaste 20 års perioden, dock har jag kommit i kontakt väldigt få av dessa... Men varför inte slå en signal till SMICs bibliotekarie Gustav Bergel och snacka, han är mycket tillmötesgående och hjälpsam! Några namn du skulle kunna kolla på är Wlodek Gulgowski, Albert Schnelzer och Peter Hansen. /ptr Några Exempel (Lite ojämn kvalitet, men i all hast!): Philip Glass Urmas Sisask Erkki-Sven Tüür John Adams Quote
Recommended Posts