Hans-Tommy Posted March 24, 2012 Posted March 24, 2012 hej jag tänkte skaffa kabel mellan min NAS-Router och mellan Router-DAC, då finns det olika "kvaliteer-hastigheter" på kabeln, cat 5, 6 och 7. Vilken ska man välja eller spelar det ingen roll? undrar tommy Quote
ukiro Posted March 24, 2012 Posted March 24, 2012 Cat5e klarar gigabit-hastigheter, och det är allt du behöver. Se till att inte få en "korsad" kabel utan en alldeles vanlig. Korsad: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=302023 Vanlig: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=114698 Cat6 och Cat7 klarar 10gbit-trafik men det är inte aktuellt i ditt fall. SKärmade kablar blir relevant först när man har väldigt långa dragningar, kanske 25 meter eller mer, och i miljöer med extremt höga störningar som t ex serverhallar. Standardkabel från Clas Ohlson eller Kjell&Co kommer duga alldeles ypperligt. Quote
Hans-Tommy Posted March 24, 2012 Author Posted March 24, 2012 Cat5e klarar gigabit-hastigheter, och det är allt du behöver. Se till att inte få en "korsad" kabel utan en alldeles vanlig. Korsad: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=302023 Vanlig: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=114698 Cat6 och Cat7 klarar 10gbit-trafik men det är inte aktuellt i ditt fall. SKärmade kablar blir relevant först när man har väldigt långa dragningar, kanske 25 meter eller mer, och i miljöer med extremt höga störningar som t ex serverhallar. Standardkabel från Clas Ohlson eller Kjell&Co kommer duga alldeles ypperligt. Tack för det Ukiro, men hur är skillnaden mellan kablarna när det gäller crosstalk , störningar från andra kablar mm , på nätet verkar det som om en del tycker att man ska cat6 eller 7 pga det, prisskillnaden mellan de olika varianterna är ju inte så stor om man jämför vad man kan få ge för en interconnect eller högtalarkabel, då kan man ju tom tycka att cat7-kabeln är billig, bandbredden räcker säkert till på en femma antar jag tommy Quote
ninja Posted March 24, 2012 Posted March 24, 2012 (edited) Streo April/2010, sidan 28 har test på olika ethernetkablar och deras påverkan på ljudet!!?? Dom rekommenderade då Monster Advanced High Speed Cat 6 LAN. Men det viktigaste slutsatsen är att själva kontakter bestämmer kvalitet är på kabel och även skärm. Jag hör inte den skillnad mellan olika kablar men .... Edited March 24, 2012 by ninja Quote
Harryup Posted March 24, 2012 Posted March 24, 2012 Jag skulle absolut satsa på Cat6. Gärna skärmad. Jag skulle personligen inte fundera på om det finns ljudmässiga skillnader. Om testerna är gjorda med öppen lyssning så skulle jag helt bortse ifrån dom. Finns massor med mätprogram för nätverkstrafik och det är snarast dom jag skulle lita på än lyssningstester. mvh/Harryup Quote
ukiro Posted March 24, 2012 Posted March 24, 2012 Hur skulle en nätverkskabel kunna påverka ljudet? Den är bevisligen bitperfekt och eftersom man inte klockar A/D-omvandlingen baserat på TCP/IP-strömmen så är allt snack om ljudpåverkar rent ljug/placebo, med reservation för att en riktigt dåligt konstruerad enhet kan vara känslig för störningar som en oskärmad kabel kan fånga upp. Men då har man större problem än kabeln. Harryup: Skärmad kostar ju så lite extra så det förstår jag att man lika gärna kan unna sig, men varför rekommendera cat6? Är nyfiken på argumenten där. Quote
conan Posted March 24, 2012 Posted March 24, 2012 De som vill ha lite skarpare flanker på signalen och därmed risk för mer störningar köper med fördel en cat6. Om man köper en lite "sämre" kabel - cat5 eller liknande - får en kabel som "smetar ut" flankerna en del. Effekten av detta är dels att en högfrekvent signal som gigabit ethernet inte kommer fram utan fel. Den andra effekten är att en signal med lägre frekvens som vanlig ethernet 100 Mbit/s kommer fram och har ett störningsspektrum som är något utjämnat över fler frekvenser med lägre amplitud. Det kan vara så att en cat5 är bättre än en cat6 om man inte behöver bandbredden. Inom all analogdesign är bandbreddsbegränsning bra för att undvika onödigt brus, onödigt dyra komponenter samt en mer förlåtande design i övrigt. Det är korkat att överdimensionera till absurdum. Quote
Harryup Posted March 24, 2012 Posted March 24, 2012 Om man behöver bandbredden vet man kanske inte alltid förräns senare. På mitt jobb har vi dragit mil med cat-6 och aldrig haft några problem. Vi kör en del HD video i sladdarna på jobbet och hemma också. Då kan utrymmet behövas vid flera samtidiga streamar. Man kan säkert hitta problem med allt om man vill, men om ljudmässiga skillnader finns på olika ethernetkablar man kör Tcp/Ip i, byt övrig utrustning. mvh/Harryup Quote
crion Posted March 24, 2012 Posted March 24, 2012 Kör alltid skärmat oavsett kabel. Det är ju inte någon större prisskillnad. Quote
Hans-Tommy Posted March 25, 2012 Author Posted March 25, 2012 Streo April/2010, sidan 28 har test på olika ethernetkablar och deras påverkan på ljudet!!?? Dom rekommenderade då Monster Advanced High Speed Cat 6 LAN. Men det viktigaste slutsatsen är att själva kontakter bestämmer kvalitet är på kabel och även skärm. Jag hör inte den skillnad mellan olika kablar men .... jag hittade en länk på nätet att det är kontakten som är problemet med framförallt crosstalk se LÄNK där pushar de för MEICORD som har gjort en speciell kontakt. Är det någon som testat den? Eller är det bara snack? tommy Quote
plundin™ Posted March 25, 2012 Posted March 25, 2012 jag hittade en länk på nätet att det är kontakten som är problemet med framförallt crosstalk se LÄNK där pushar de för MEICORD som har gjort en speciell kontakt. Är det någon som testat den? Eller är det bara snack? Vilken kabeltyp du än funderar på så är kontakten alltid den svaga länken! (IMHO) Så mitt råd är alltid att satsa på kablar med bra kontakter! /ptr Quote
calle_jr Posted March 25, 2012 Posted March 25, 2012 Är det någon som testat den? Eller är det bara snack? Man ser att de streamar rakt in i sidan på högtalaren, kabeln essar sig som en kobra sista biten och har en svart aura. Det är ju rätt fräsigt! http://www.meicord.de/fileadmin/Images/Banner.jpg Quote
conan Posted March 25, 2012 Posted March 25, 2012 Vilken kabeltyp du än funderar på så är kontakten alltid den svaga länken! (IMHO) Så mitt råd är alltid att satsa på kablar med bra kontakter! /ptr En oerhört viktig del av en komplett kabel är kontakten. Bra kontakter kostar mycket pengar, oftast på grund av att den har så många funktioner: - Täta bra för skärmningens skull - Ansluta bra till mittledarna - Skydda mot isärdragning - Hantera längdutvidgning och minimera nötning av kontaktytor - Avlasta kabelmanteln/kabeln - Samma karaktäristiska impedans som kabeln - både mellan ledare och mellan ledare och skärm Quote
Hans-Tommy Posted March 25, 2012 Author Posted March 25, 2012 En oerhört viktig del av en komplett kabel är kontakten. Bra kontakter kostar mycket pengar, oftast på grund av att den har så många funktioner: - Täta bra för skärmningens skull - Ansluta bra till mittledarna - Skydda mot isärdragning - Hantera längdutvidgning och minimera nötning av kontaktytor - Avlasta kabelmanteln/kabeln - Samma karaktäristiska impedans som kabeln - både mellan ledare och mellan ledare och skärm hej Conan om jag förstår dig rätt betyder det att kontakten blir viktigare om man har många ledare, åtminstone har man en mera komplex kontakt och kontakten som används i ethernetkabeln (RJ45) är ingen bra kontakt rent tekniskt eller....... tommy Quote
Timbre™ Posted March 25, 2012 Posted March 25, 2012 Vilken kabeltyp du än funderar på så är kontakten alltid den svaga länken! (IMHO) Så mitt råd är alltid att satsa på kablar med bra kontakter! /ptr Har kanske inte jämfört så många alternativ men valet föll på den här. Först och främst p.g.a. rejäla kontaktdon... ...och den dubbla skärmen följde med i köpet... Quote
bogren Posted March 25, 2012 Posted March 25, 2012 Med skärmad kabel finns risk att leda störningar in i den anslutna utrustningen. I detta fallet kan routern ha en lite sämre nätdel som kan få för sig att spotta ut lite högfrekventa störningar. Routern är antagligen galvaniskt skild från nätet och ojordad, alltså kommer denna jordas genom hifiutrustingen som (oftast) har jordat chassie. Det hade varit skoj om du testat att isolera kontakten så att skärmen inte får kontakt i ena änden (t.ex vid routern då denna inte är jordad) och kollat om du märker någon ljudmässig skillnad. Quote
conan Posted March 25, 2012 Posted March 25, 2012 hej Conan om jag förstår dig rätt betyder det att kontakten blir viktigare om man har många ledare, åtminstone har man en mera komplex kontakt och kontakten som används i ethernetkabeln (RJ45) är ingen bra kontakt rent tekniskt eller....... tommy Ethernetkontakten behöver inte vara dålig - men jag vet av egen erfarenhet att det är svårt att få en bra klämning av en sådan kontakt. Trots att man har elektrisk kontakt om man mäter med en multimeter (DC-resistans) så kan en dåligt klämd kontakt ge en obrukbar kabel för 100MBit ethernet. Hela kabelns konstruktion avgör hur bra den är på att överföra det man vill att den ska göra. Det är klart att många ledare i en kabel gör det lite svårare att få till det, men alternativet kan vara ännu svårare - dvs flera kablar. Quote
plundin™ Posted March 25, 2012 Posted March 25, 2012 Dessutom skall man vara medveten om att oavsett hur bra kontakter kabeln har så blir inte överföringen bättre om det inte sitter kontakter av lika god kvalitet i dom 2 apparater man sammanbinder! Och min bestämda erfarenhet om vi nu pratar datorer och routrar är att de kontakter som dessa utrustas med i normalfallet, nätt och jämt uppfyller kraven för överföringshastighet! Vilket i de flesta fall är fullt tillräckligt, men sällan bättre... Vad jag i all hast glömde i mitt förra inlägg är att termineringen av kontakterna är nästa lika viktig som kontakten själv! /ptr Quote
Harryup Posted March 27, 2012 Posted March 27, 2012 Personligen ser jag nätverk som nätverk. Vill man testa kablar så finns det kabeltestinstrument eller programvara. Om det är nätverksprotokoll man tänker köra i kabeln så kommer jag aldrig fundera på vilka ljudmässiga kvalitéer som kan finnas/saknas i den. Om det är t.ex. som clocksladd till en Denon mellan försteg och bluray så kan det vara en annan poäng att mäta upp kabeln för det ändamålet. Om inte en lyssning görs i kontrollerad blindtest så kommer jag aldrig tro på en ljudmässig skillnad om det inte skulle bero på t.ex. störningar eller elektriska fält vilket ju går att mäta upp. Inte ens om jag själv skulle höra skillnad på ethernetsladdar skulle jag tro på det. mvh/Harryup Quote
conan Posted March 27, 2012 Posted March 27, 2012 Man ska alltid vara misstänksam mot kablage och apparater - särskilt om de sitter nära varandra. EMC handlar om osynlig elektromagnetisk strålning. En router kan vara kopplad via ethernet till en nätverksspelare som i sin tur är kopplad till en förstärkare. Det är lätt att tro att routern inte påverkar förstärkaren. Det gör den. Störningar fortplantas både i kablar och i luften till förstärkaren. Sedan är frågan bara hur stor undertryckning förstärkaren och nätverksspelaren har mot dessa störningar. Det man kan påverka själv är avstånd mellan apparater, placering av kablar och självklart valet av kablar. Det är inte alltid skärmade kablar är bättre än oskärmade och inte alltid som en dyr kabel är bättre än en billig. Men när man har problem med EMC brukar åtgärderna vara följande: - Mät på apparaten i EMC-kammare (skärmad från omvärlden) - Sök efter lokala störkällor på kretskorten och arbeta bort dem - Lägg till filtrering på in- och utsignaler - Där filtrering inte hjälper - t ex om störningen ligger i samma frekvensband som nyttosignalen - skärma av kontakt och välj skärmad kabel. - Placera apparaterna långt från varandra. Det är väl oftast bara 4:e och 5:e punkten som är realistisk för konsumenten ... men det är inte alls säkert att lösningen ligger där. Quote
Volfram Posted July 28, 2017 Posted July 28, 2017 Hej alla, jag fortsätter en diskussion som började på @octavia rs tråd "Roon 1.3 släppt" angående skärmad vs. oskärmad nätverkskabel med @Taxmannen @AlfaGTV @JWE @Harryup. Eftersom jag hade en oskärmad CAT6 kabel från Kjell&Co. (120:-) och en Chord Company C-Stream Ethernet kabel (900:-) hemma antog jag utmaningen att jämföra. Båda kablarna är 5m och drogs via samma fysiska väg för att ha samma förutsättningar mot kringliggande utrustning. Uppsättningen bestod av NUC roon rock > Router > Kablarna jag testade > Rasberry Pi. Kan även nämna att Routerns LAN-portar är i plast, alltså ingen kontakt med eventuell skärmning i kabeln. Jag lyssnade på Bob Dylan - Man in the long black coat (via tidal) och Norah Jones - Burn och It's a wonderful time to love (WAV 96KHz 24bit). Vid ett tillfälle tejpade jag metallbläcket på Chord-kabeln med eltejp för att förhindra kontakt med rasberryn. Jag tejpade endast den ändan. Resultatet visade, effter att lyssnat vid två tillfällen på två olika dagar, att Chord-kabeln (utan tejp) va roligare att lyssna på. Den plockar fram mer detaljer i musiken. Det gjorde gott på Norah jones-låtarna. Jag tycker hennes röst på den plattan är lite diffus typ som den saknar lite skärpa. Samma förbättring på Dylans man in the long black coat. Upplevde även någon skillnad i basen, aningen fastare som i mer definierad och tydligare, men när jag upptäckte förbättringen av detaljrikedom brydde jag mig inte om att jämföra mer. Att tejpa kontakten var lyckat. Med tejp lät allt mer diffust och livlöst. Jag dissade denna lösningen ganska snabbt. Här tyckte standardkabeln va roligare att lyssna på. Min gissning är att tejpen, som gjorde att kontakten gick trögt, medförde att sämre kontaktförband men det är bara spekulationer. Slutsats, i min anläggning (40Kkr ish) anser jag att det knappt är värt pengarna. Bättre ström till routern gjorde stötte skillnad för en mindre $$$ AlfaGTV and Svanteborg 2 Quote
octavia rs Posted July 28, 2017 Posted July 28, 2017 (edited) Jag tror säkert att du kan ha rätt problemet är kanske mer att du vill att den dyra kabeln ska låta bättre och när du vet att den är inkopplad låter den bättre. Jag antar ju bara att detta inte var ett blindtest? Testresultat av nätverkskabel är jag rätt öppen för resultatet då kringutrustning och miljö kan påverka vilket ju iofs vilket test som helst kan göra av kabel..... Edited July 28, 2017 by octavia rs Quote
AlfaGTV Posted July 29, 2017 Posted July 29, 2017 Tack för att du tog dig tid att dela med dig! Visst är det väl rätt märkligt att det överhuvudtaget skall höras någon skillnad? Jag har inte gjort några test på senare tid gällande detta men ska nog fundera över att prova t.ex. linjärt nätagg till router/switch och kanske jämföra det med effekten av att ansluta en Entreq Minimus till lämplig komponent i nätverket? Nån som jordat ngn komponent med ljudlig framgång? Quote
octavia rs Posted July 29, 2017 Posted July 29, 2017 Jag har en bekant i England @AlfaGTV som kör med en AQVox switch som han jordat i sin Entreq tror han tyckte det var en förbättring men väldigt liten. AQVOX switch Vad de gjort med denna switch för 500kr att den ska betinga ett pris på 4000kr som AQVox kan man undra Följer man lite trådar på Computer audiophile så kan man nog hålla på i de oändliga med separata PSU, klockor och diverse om man vill det när de kommer till nätverk. AlfaGTV 1 Quote
LasseJ Posted July 29, 2017 Posted July 29, 2017 I tråden om roon 1.3 så skrivs det i några inlägg att man inte behöver använda skärmade ethernetkablar då de t.o.m. kan fungera som antenner, vilket inte är bra, men om man kollar de kablar som tillverkas av audioföretagen så verkar de flesta vara just skärmade och de skriver t.o.m. att det är bra just för att undvika störningar. Hur är det egentligen? mvh Lasse Quote
octavia rs Posted July 29, 2017 Posted July 29, 2017 42 minutes ago, LasseJ said: Hur är det egentligen? De är nog många som tvistar om detta. Jag har lärt mig att man blandar inte skärmade och oskärmade kablar i samma nätverk och de krävs kunskap att bygga ett skärmat nätverk så de fungerar som de är tänkt var man jordar osv. Dessutom tror jag de är svårt att få störningar på en partvinnad kabel i vanlig hemmiljö så behovet av skärm är nog minimalt. JWE 1 Quote
Apexorca Posted July 29, 2017 Posted July 29, 2017 12 hours ago, AlfaGTV said: Nån som jordat ngn komponent med ljudlig framgång? Jag har det och jag tror fler på detta forum har det. Nordost demon i München nyligen med deras nya jordprodukt var en av de tydligaste demonstrationerna/ effekterna på jordprodukter i och urkopplade som jag hört. Olika komponenter reagerar dock olika. Min Krell 402 mådde mycket bra av jordning, men när jag testade på min Gryphon hörde jag ingen skillnad, varför jag inte har den inkopplad. Nu jordar jag bara Krell EVO 202 (försteg) och MSB stapeln (digital signalkälla). De har var sitt eget jordningsystem AlfaGTV 1 Quote
AlfaGTV Posted July 30, 2017 Posted July 30, 2017 11 hours ago, Apexorca said: Jag har det och jag tror fler på detta forum har det Tack Apex, jag syftade i första hand på nätverkskomponenter för strömmad eller digital uppspelning, t.ex. router, switchar, NAS etc. Men jag var å andra sidan inte speciellt tydlig! Jag använder min Minimus som jordpunkt till RIAAts jordskruv. Där tyckte jag den hade störst inverkan i mitt system. Har provat lite fram och åter men tycker inte den var värd besväret någon annanstans. Har dock hört/läst om att dessa produkter kan göra tydliga skillnader om man går utanför boxen och jordar nätverkskomponenter eller andra digitala "skitgrisar". Har även en bekant som har en Minimus unden huven på sin relativt nya diesel Mercedes. Han hävdar bestämt att bilen går mjukare, kraftfullare och jämnare med denna där!!!! Apexorca 1 Quote
Recommended Posts