new order Posted March 23, 2012 Posted March 23, 2012 Har just sett klart Nyckeln till frihet (Shawshank Redemption) på tv1.Vilken underbar film.Trots att man sett den några gånger så är den precis lika fängslande.Inte konstigt att den ligger så högt på imdb´s rankinglista. Fick mig att fundera om en filmtråd här på forumet.Det är kanske inte rätt forum för det och admin kan skrota tråden om ni vill.Men en riktigt bra film förmedlar precis som musik känslor. Och görs det lika mästerligt som nyckeln till frihet så är film ett fantastiskt medium,håller ni inte med? Vilka favoriter har ni? /n.o Quote
P-pan Posted March 24, 2012 Posted March 24, 2012 Även om det inte blir så mycket diskussion runt filmer och dess bra eller dåliga handlingar så skulle ju tråden om annat kunna avhandla lite bra filmusik Eller har vi en redan påbörjad tråd i ämnet kanske ? Om jag får rekommendera en bra film så får det bli svenskt och Lasse Hallbergs - Mitt Liv Som Hund. Lite sorglig men jag tycker den har en stärkande effekt på hur motgångar och problem kan lösas och hanteras. Det gäller att möta sina vardagsproblem med perspektiv och sådana finns det riktigt många och slående exempel på i filmen. Quote
trumpeten Posted March 24, 2012 Posted March 24, 2012 Det som har gett mig mest senaste åren är olika typer av dokumentärer, DOX på SVT tisdagskvällarna är en guldskatt. Några filmer som har stannat kvar i minnet och enligt mig är definitivt sevärda: "Man on the wire" - akrobat som olagligt tar sig upp i World Trade Center och går på lina mellan tornen. En helt galet och helt sann historia. IMDb: http://www.imdb.com/title/tt1155592/ "King of Kong" - satt helt klistrad framför denna! En arbetslös som bestämmer sig för att bli bäst i världen på arkadspelet King Kong. En otrolig spännande inblick i en tv-spelskultur som jag inte visste existerade. Nästan snäppet värre än hi-end hifi http://www.imdb.com/title/tt0923752/ "Touching the void" - det finns många filmer på temat bergsklättring, detta är en av de bättre. http://www.imdb.com/title/tt0379557/ "Cocaine Cowboys" - skrämmande och samtidigt fascinerande om Miami på 80-talet. Hur kokainet gjorde att hela staden fick en ny skyline: http://www.imdb.com/title/tt0380268/ Quote
gcs Posted March 24, 2012 Posted March 24, 2012 (edited) Ja håller med om att DOX/SVT är något som man inte gärna vill missa. En spelfilm som fick mig att svettas i soffan, en riktigt bra och läskig film som är gjord av bröderna Coen - No Country for Old Men. Se den helst som Blue Ray för den har också en otroligt höga bildkvalitet. Filmmusik? Ja då har vi filmer som 1492, Da Vinci Code & Schindlers list. Edited March 24, 2012 by gcs Quote
calle_jr Posted March 25, 2012 Posted March 25, 2012 Och görs det lika mästerligt som nyckeln till frihet så är film ett fantastiskt medium,håller ni inte med? Jo! Vilka favoriter har ni? Reservoir Dogs Blues Brothers Alien The Usual Suspects Heat Crouching Tiger Hidden Dragon Matrix Gladiator Cop Land Memento Dobermann True Romance Lost In Translation Scarface Mad Max Forrest Gump Nikita Moulin Rouge Jackie Brown Life Of Brian True Romance. Bild: gmanreviews.com Quote
ynnorc Posted March 25, 2012 Posted March 25, 2012 Filmer är kul, nästan lika kul som musik. Ibland sammanfaler de två. En som ofta sammanför de två med spännande resultat är Quentin Tarantino. Han kan verkligen konsten att välja rätt låt till en scen i sina filmer. Quote
Apexorca Posted March 25, 2012 Posted March 25, 2012 (edited) Det är hur många anledningar som helst till att film är kul. Det gör att i alla fall jag uppskattar allt från sanslös aktion till finstämd kostymfil i romansens tecken. Några favoriter jag kan komma på nu är: - Fight Club - Nästan allt av Tarantino ffa Pulp Fiction. Vissa scener från Inglourious Basterds får jag gåshud av tex första scenen När den mycket äckliga Hans Landa träffar Perrier LaPadite och hans familj. Den ger mig rysninger dels pga den enormt välspelade och filmade dialogen och det brutala skeendet men också Hans Landas knarrande läderrock och mitt i alvaret en komisk pipa som förvränger hela upplevelsen på ett genialt sätt. I min mening världskalss. - Nästan allt där Jack Nickolson är med. Tex På heder och samvete, Livet från den ljusa siden och The Shining mm. - Heat - Ronin - Nästan allt Luc Besson gjort tax 5e elementet, Leon mm, mm. - The American, Jag gillar Anton Corbijn generellt. - Matrix - Vendetta med Natalie Portman - Terminator ffa 2an. - Återstoden av dagen - The Game - James Bond är kul. Jag märker att det poppar upp så många att jag lugnar mig där. Edited March 25, 2012 by Apexorca Quote
Apexorca Posted March 25, 2012 Posted March 25, 2012 Filmer är kul, nästan lika kul som musik. Ibland sammanfaler de två. En som ofta sammanför de två med spännande resultat är Quentin Tarantino. Han kan verkligen konsten att välja rätt låt till en scen i sina filmer. Jag har många av hans filmusik skivor och hittat fantastiska låtar via dem. Quote
new order Posted March 25, 2012 Author Posted March 25, 2012 Mycket bra filmer har nämnts som jag också uppskattar.Mest engelska och amerikanska dock,även om de producerat bland det bästa gjorts. Hade tidigare svårt för franska filmer,men Amelie Från Montmartre ändrade på det.En fantastisk film med otroliga karaktärer,som hör till mina absoluta favoriter.Den bedårande skådespelerskan som spelar Amelie,Audrey Tatou,har varit med i andra filmer av hög klass.En långvarig förlovning(bra story och fantastiskt filmad) och Tilllsammans är vi mindre ensamma.Superbra filmer de också. Såg förresten Semestersabotören under någon av mellandagarna för något år sedan.Jaques Tati.Hade inga som hellst förväntningar.Men däst och lat efter julmat så gav jag den en chans,och i slutet av filmen höll jag på att skratta mig halvt fördärvad åt monsiur Hulot.Gillar annars engelsk humor men fransmännen kan ibland de med. Amerikanerna försökte göra en kopia på den franska filmen Ungkarlsbabyn..Det blev inte vackert.Tre män och en baby är så lång ifrån det franska originalet att man bara vill gråta om man jämför dom två.Har ni bara sett den amerikanska versionen gör bot och bättring och se originalet istället och försök glömma kopian. Har tyvärr som lite ett fan av Italien och dess vin,fotboll,hifi och bilar hittat någon bra italiensk film än.Men det sägs att Cinema Paradiso ska vara bra. Tyskarna är kungar på krigsskilldringar.Har man sett Das Boot så får andra ubåtsbaserade filmer från US skämmas.Das Boot är måttstocken över hur man ska göra.Sen har vi ju Stalingrad,Der Untergang och Hitlers Elit.Riktigt starka andra världskrigs filmer allihop. Jänkarna kan faktiskt de med.Schindlers List ÄR bra.Rädda menige Ryan och tv serien Band Of Brothers.Herr Spielberg kan när han vill.Band Of Brothers är iofs en tv-serie,men väl så bra som rädda menige Ryan. Till sist.En uppskakande skildring av kriget i forna Jugoslavien är Savior med Dennis Quaid.Stark men hemsk film.Ungefär som Schindlers List. /n.o Quote
Göran J Posted March 27, 2012 Posted March 27, 2012 (edited) Mycket bra filmer har nämnts som jag också uppskattar.Mest engelska och amerikanska dock,även om de producerat bland det bästa gjorts. ... Har tyvärr som lite ett fan av Italien och dess vin,fotboll,hifi och bilar hittat någon bra italiensk film än.Men det sägs att Cinema Paradiso ska vara bra. ... /n.o Den är MYCKET BRA! Alla borde se den! Vänligen Edited March 27, 2012 by Göran J Quote
Ekman Posted March 27, 2012 Posted March 27, 2012 Jag såg The King's Speech igår, har länge tyckt att storyn om en stammande kung lät otroligt tråkig men filmen är verkligen superbra kan starkt rekommenderas. Den vann oscar för bästa film 2011 om jag inte missminner mig. Quote
Käera Posted March 27, 2012 Posted March 27, 2012 Jag såg The King's Speech igår, har länge tyckt att storyn om en stammande kung lät otroligt tråkig men filmen är verkligen superbra kan starkt rekommenderas. Den vann oscar för bästa film 2011 om jag inte missminner mig. Jag ser inte så många filmer men denna var riktigt bra Pelikanfallet,Basic Instinct o Bourne Identity gillar jag förutom förutom en del av dom som redan nämts. Quote
torbjorn Posted March 27, 2012 Posted March 27, 2012 Kul med en filmtråd. Cinema Paradiso är en mycket bra film. En annan italiensk film (finns ju hur många som helst) som är väldigt bra är Macaroni med Marcello Mastroianni och Jack Lemmon i huvudrollerna. Regi Ettore Scola. 1900 del 1 & 2 Några andra filmer som jag gillar (skjutet från höften utan någon eftertanke alls): Irina Palm (med Marianne Faithfull i huvudrollen) Trångt i kistan (brittisk komedi om en begravning som spårar ur) Submarine (brittisk drama-komedi) Crazy Heart (Om en countrysångare på deken, Jeff Bridges fick en oscar för bästa huvudroll) Winter's Bone - Baserad på Daniel Woodrells roman "En helvetes vinter". Läs boken se filmen. Frozen River Mina eftermiddagar med Margueritte (fransk drama-komedi med Gérard Depardieu i en av huvudrollerna) Muta och kör (fransk komedi från 1980-talet) /Torbjörn Quote
Käera Posted March 27, 2012 Posted March 27, 2012 Några gamla man "måste" se(förutom alla andra förståss) Bullitt - med Steve Mcqueen o Jacqueline Bissett(Fastback -67 mot Charger -68) Once Upon A Time In The West - med Charles Bronson(Inte för mkt repliker men budskapet går fram) The French Connection - med Gene Hackman(Hanses bästa?) Alistair MacLean har gjort hur många bra som helst. Åtta Glas - med Anthony Hopkin(genombrottsfilm?) Marionett i Kedjor - med Sven Bertil Taube.(mer än bara skön sång) Quote
new order Posted March 28, 2012 Author Posted March 28, 2012 Bullitt - med Steve Mcqueen o Jacqueline Bissett(Fastback -67 mot Charger -68) Ryktet säger att Mustangen fick modifieras rejält för att hänga med Chargern i biljaktscenerna. Men Charger R/T 68 är ju muskelbilarnas muskelbil. Quote
Guest Musicus Posted March 28, 2012 Posted March 28, 2012 - The Wall (Liker filmen også) - Heat - De skoningsløsa - Man on fire er bare noen jeg kommer på i farta, film nytes som musikk, etter humøret mvh Quote
Käera Posted March 28, 2012 Posted March 28, 2012 Jag plockade fram "Das Boot" The Director's Cut! Kommer iofs inte ihåg vad som skiljer mot den vanliga men, 3 tim 36 min delar jag upp på 2dgr Quote
Ekman Posted March 28, 2012 Posted March 28, 2012 Gaspar Noés Irreversible är dock fortfarande den bästa film som någonsin har gjorts Bör dock ses när man inte är på alltför suicidalt humör för den är tung... Quote
new order Posted March 28, 2012 Author Posted March 28, 2012 Jag plockade fram "Das Boot" The Director's Cut! Kommer iofs inte ihåg vad som skiljer mot den vanliga men, 3 tim 36 min delar jag upp på 2dgr När jag såg Das Boot första gången på svt för längesedan var den uppdelad i två delar,som en miniserie,om jag inte minns alldeles galet. Gaspar Noés Irreversible är dock fortfarande den bästa film som någonsin har gjorts Noterat.Den ska jag kolla in. @Musicus Du gillade Man on Fire.Har du sett Taken med Liam Neeson?Riktigt bra. Quote
Guest Musicus Posted March 29, 2012 Posted March 29, 2012 När jag såg Das Boot första gången på svt för längesedan var den uppdelad i två delar,som en miniserie,om jag inte minns alldeles galet. Noterat.Den ska jag kolla in. @Musicus Du gillade Man on Fire.Har du sett Taken med Liam Neeson?Riktigt bra. Joda har sett den også, men MoF gir meg liksom litt mer historie rundt, jeg foredrar lange filmer, og gjerne se de flere ganger, man oppdager alltid noen nye nyanser slik, imo mvh Quote
new order Posted July 15, 2012 Author Posted July 15, 2012 Lysande Utsikter är en brittiskt miniserie baserad på Charles Dickens roman.BBC och kostymdrama.Vad kan gå fel? Har nyligen läst boken och det är en klassiker som jag verkligen gillade! Quote
Ekman Posted July 15, 2012 Posted July 15, 2012 Såg In Bruges i helgen och den var helt klart det bästa jag har sett på länge, grymma skådisar och skönt mörk story. In Bruges Quote
calle_jr Posted July 15, 2012 Posted July 15, 2012 gjerne se de flere ganger, man oppdager alltid noen nye nyanser slik, imo Hmm, som bra musik alltså! Quote
new order Posted July 15, 2012 Author Posted July 15, 2012 Såg faktiskt Law Abiding Citizen på tv4 för någon kväll sedan.Riktigt bra.Men jag försöker undvika se filmer på reklamkanalerna i allmänhet och fyran i synnerhet.Faktum är att mitt tv-tittande har sjunkt dramatiskt de sista åren för den där förb***ade reklamen som är som gör tv-tittandet till en pina. Quote
Recommended Posts