Jump to content

Rörförsteg


Perfect sense

Recommended Posts

Hej,

I dagsläget så använder jag min Audio Aero La Fontaine och dess inbyggda försteg direkt till mina Karan-monoblock. Mina högtalare är Sonus Faber Futura, och majoriteten av kablaget kommer ifrån italienska Goldenote.

Audio Aeron har ett fint inbyggt försteg, men jag anar att det finns mer att hämta med ett separat försteg. De flesta jag pratat med verkar anse att försteget är hjärtat i anläggningen, och att de digitala enheter med inbyggda försteg aldrig räcker till i jämförelse med ett försteg av hög klass. Personligen så har jag för lite erfarenhet av dylika utvärderingar, men är trots det mer eller mindre säker på att ett separat försteg kan lyfta min anläggning ytterligare.

I dagsläget så är perspektivet något tillbakalutat med begränsat djup och bredd hos ljudbilden. Jag saknar också viss kropp och volym/substans hos instrument och röster. Återgivningen drar också åt det lite kalla/strama/torra hållet, vilket ger lyssningströtthet på högre volym och/eller med sämre källmaterial.

Jag söker ett försteg med "bloom", dvs. förmågan att skapa en stor, holografisk ljudbild - gärna något framskjuten, men kanske också med ett uns av värmetillskott.

Ett par kandidater finns redan (där de flesta finns tillgänglig på andrahandsmarknaden just nu):

Zanden 3000. Balanserad och beprövad konstruktion.

zanden_3000_1.jpg

Einstein The Tube. Balanserad med möjlighet till viss tweakning genom byte av ingångsrör (+).

eintein_the_tube.jpg

Ayon Polaris. Obalanserad. Väldigt nyfiken på denna. Inkl. RIAA (+).

g_ayon_polaris2.jpg

Conrad Johnson GAT. Obalanserad och beprövat tillsammans med Karan. Men, dyrt som tusan. ET5 (dvs. modellen under GAT) kan också vara ett alternativ.

news_gatpre_front.jpg

Jag är givetvis öppen för andra förslag på rörförsteg på denna nivå. ARC, VTL, Aesthetix och CAT är av olika anledningar nedprioriterade. Men, inte uteslutna :)

Stort tack!

Link to comment
Share on other sites

Kan du tänka dig att ta med ARC i ditt resonemang igen så finns det ett antal bra försteg på beg marknaden.

LS-26, Ref2 Mk2, Ref3 och Ref5.

Gamla Ref2 Mk2 är ett fantastiskt försteg - jag är dock lite färgad ;)

Bör fungera med många olika slutsteg vad jag har hört.

Lycka till :)

Link to comment
Share on other sites

Saken är väl den att jag i de sammanhang där jag hört ARC alltid tyckt att de känns lite torra och stela i sin återgivning... Lite livlöst helt enkelt. Detta gör att jag starkt misstänker att ARC:s försteg inte kommer att kunna addera det jag saknar i min egen anläggning.

Jag kan dock inte uttala mig om äldre generationer (Ref 2 MK2 t.ex.), men som i många andra fall så är min vilda gissning att äldre modeller har mer av den traditionella rörkaraktären. Det verkar gälla många rörtillverkare, vilka närmar sig transistorförstärkarna i karaktär alltmer (eller om det är tvärtom :) generellt sett.

Kan du tänka dig att ta med ARC i ditt resonemang igen så finns det ett antal bra försteg på beg marknaden.

LS-26, Ref2 Mk2, Ref3 och Ref5.

Gamla Ref2 Mk2 är ett fantastiskt försteg - jag är dock lite färgad ;)

Bör fungera med många olika slutsteg vad jag har hört.

Lycka till :)

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Rent vissuelt hade jag ju hoppats att Zanden låtit bäst för oj va snyggt. :)

Med tanke på att du har Karanslutsteg, har du lyssnat på deras försteg?

Har fått uppfattningen att de spelar med stor ljudbild och en aning värme dock inte så framskjuten.

Finns ett Karan KA L Mk 2 på hifimagasinet just nu.

Mvh

Edited by tweeter
Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag kör ett Prima Luna Proluge 3 (rör), ett lite enkalre försteg men som får fin kritik. Jag gillar det, men har inte provat så mycket annat så det säger inte så mycket!?

Utan att veta hur ditt rums akustiska egenskaper ser ut så vill jag slå ett slag för diffusion. Jag placerade mina högtalare väldigt nära sidoväggen, samtidigt som jag hängde upp Golden Horns. Med detta "trick" fick jag en ofantligt stor ljudbild, utan att tappa fokus i mitten! Kan vara värt att testa om inte annat!?

Ha en fortsatt trevlig dag!

Vänligen,

Wilhelm

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Rent vissuelt hade jag ju hoppats att Zanden låtit bäst för oj va snyggt. :)

Med tanke på att du har Karanslutsteg, har du lyssnat på deras försteg?

Har fått uppfattningen att de spelar med stor ljudbild och en aning värme dock inte så framskjuten.

Finns ett Karan KA L Mk 2 på hifimagasinet just nu.

Mvh

Håller med dig ;)

Jag har haft Karans KA L Ref.MK3 försteg hemma på lån. Då tyckte jag inte att det tillförde något mot att köra Audio Aeron direkt. Men, det var i ett tidigt skede när både försteget och slutsteget (Karan KA S400) var sprillans nya och oinspelade. Slutsteget utvecklades väldigt mycket under inspelningen, så jag kan ha dragit alltför snabba slutsatser rörande förstegets kvaliteter...

Link to comment
Share on other sites

Sitter själv med en Audio Aero Prestige SE

med ungefär de egenskaper du beskriver.

Denna har jag haft kopplat till ett Krell FPB 400cx.

Jag fastnade för ett BAT VK52se som har

både värme och stor ljudbild med en fantastisk musikalitet.

Är mycket nöjd med detta försteg.

Link to comment
Share on other sites

Saken är väl den att jag i de sammanhang där jag hört ARC alltid tyckt att de känns lite torra och stela i sin återgivning... Lite livlöst helt enkelt. Detta gör att jag starkt misstänker att ARC:s försteg inte kommer att kunna addera det jag saknar i min egen anläggning.

Tänk vad olika man kan uppleva produkter.

Det som gjorde att jag drogs till ARC är att jag hört dem på demos och i privata anläggningar ett flertal gånger där just den organiska livfullheten varit enastående. Torra, stela och livlösa är helt på andra sidan skalan av hur jag upplever ARC. Alla våras upplevelser är ju högst personliga, men i detta fall tror jag det varit något annat som spökat till ljudet i så fall.

Du skriver.

"I dagsläget så är perspektivet något tillbakalutat med begränsat djup och bredd hos ljudbilden. Jag saknar också viss kropp och volym/substans hos instrument och röster. Återgivningen drar också åt det lite kalla/strama/torra hållet, vilket ger lyssningströtthet på högre volym och/eller med sämre källmaterial."

Det du har problem med och önskar förbättra är det jag uppfattar att ARC gör väldigt bra. När jag testat olika produkter har alltid legat bland de bästa på just detta.

Jag har respekt för hur du upplever ljudet från ARC, men eftersom jag har många upplevelser som är raka motsatsen undrar jag försiktigt om du inte skulle testa igen. Naturligtvis kan matchning varit fel och då orsakar att det låter kass.

Mvh :)

Link to comment
Share on other sites

Håller med dig ;)

Jag har haft Karans KA L Ref.MK3 försteg hemma på lån. Då tyckte jag inte att det tillförde något mot att köra Audio Aeron direkt. Men, det var i ett tidigt skede när både försteget och slutsteget (Karan KA S400) var sprillans nya och oinspelade. Slutsteget utvecklades väldigt mycket under inspelningen, så jag kan ha dragit alltför snabba slutsatser rörande förstegets kvaliteter...

Nedanstående gäller både för och slutsteg.

-Hur länge har du spelat dem? De kanske kan behöva några 100h till.

-Kollat fasen? Stor skillnad.

-Strömförsörjning, nätkablar? Stor skillnad.

Link to comment
Share on other sites

Utan att veta hur ditt rums akustiska egenskaper ser ut så vill jag slå ett slag för diffusion. Jag placerade mina högtalare väldigt nära sidoväggen, samtidigt som jag hängde upp Golden Horns. Med detta "trick" fick jag en ofantligt stor ljudbild, utan att tappa fokus i mitten! Kan vara värt att testa om inte annat!?

Japp! Jag har liknande erfarenhet.

Högtalarnas placering är också en stor och viktig faktur i ljudbildens upplevelse. Jobba med högtalar placering!

Tar dock rätt mycket tid att hitta rätt. I alla fall för mig, men effekten är stor.

Link to comment
Share on other sites

Jadu, hur står det till med mitt tålamod egentligen..? :)

- Karan-monoblocken har inte spelat de 100-200 timmar som flera rekommenderat, snarare 20-30. Det är stora, strömstarka konstruktioner som knappt blir ljumna i mitt system...vilket troligen innebär att de behöver extra lång tid för inspelning. Jag bör nog sitta still i båten och inte dra några slutsatser än. Det hände mycket efter 3-4v. med stereosteget ifrån Karan som jag hade på hemlån, och mot slutet spelade det helt fantastiskt.

- Jag har faktiskt kollat faserna, och vänt alla kablar "rätt". Men, just nu så känner jag för att dubbelkolla...

- Nätkablarna är Karans egna. Det är INTE samma nätkablar som jag använde när jag testade stereosteget. Då använde jag Goldenote. Jag har också kompletterat med en nätlist ifrån Nordost sedan dess.

Nedanstående gäller både för och slutsteg.

-Hur länge har du spelat dem? De kanske kan behöva några 100h till.

-Kollat fasen? Stor skillnad.

-Strömförsörjning, nätkablar? Stor skillnad.

Edited by Hyperion
Link to comment
Share on other sites

Du har övertygat mig om att ge ARC en chans om tillfälle ges! Ska se vad som går att lösa...

Tänk vad olika man kan uppleva produkter.

Det som gjorde att jag drogs till ARC är att jag hört dem på demos och i privata anläggningar ett flertal gånger där just den organiska livfullheten varit enastående. Torra, stela och livlösa är helt på andra sidan skalan av hur jag upplever ARC. Alla våras upplevelser är ju högst personliga, men i detta fall tror jag det varit något annat som spökat till ljudet i så fall.

Du skriver.

"I dagsläget så är perspektivet något tillbakalutat med begränsat djup och bredd hos ljudbilden. Jag saknar också viss kropp och volym/substans hos instrument och röster. Återgivningen drar också åt det lite kalla/strama/torra hållet, vilket ger lyssningströtthet på högre volym och/eller med sämre källmaterial."

Det du har problem med och önskar förbättra är det jag uppfattar att ARC gör väldigt bra. När jag testat olika produkter har alltid legat bland de bästa på just detta.

Jag har respekt för hur du upplever ljudet från ARC, men eftersom jag har många upplevelser som är raka motsatsen undrar jag försiktigt om du inte skulle testa igen. Naturligtvis kan matchning varit fel och då orsakar att det låter kass.

Mvh :)

Link to comment
Share on other sites

Skulle också rekomendera att vänta och se vad som händer när du spelat lite mer med stegen.

Sen jobba med högtalarplaceringen, alltid bra att justera när man inhandlat något nytt.

Kanske räcker att dra isär de lite och vinkla ut de en aningen.

När det sen blir dags att lyssna, så tycker jag du ska ta med Audio Note på listan.

Brukar vara produkter som spelar med en sån där lättflytande självklarhet.

Lycka till!!

Link to comment
Share on other sites

Ja, så får det bli. Kommer att sätta Audio Aeron på repeat dagarna i ända de närmaste veckorna. Återkommer efter det och lite experimenterande med högtalarplacering etc. Behöver göra något åt min betongbunker också....

Tack!

Skulle också rekomendera att vänta och se vad som händer när du spelat lite mer med stegen.

Sen jobba med högtalarplaceringen, alltid bra att justera när man inhandlat något nytt.

Kanske räcker att dra isär de lite och vinkla ut de en aningen.

När det sen blir dags att lyssna, så tycker jag du ska ta med Audio Note på listan.

Brukar vara produkter som spelar med en sån där lättflytande självklarhet.

Lycka till!!

Link to comment
Share on other sites

Visst är det härligt när man skaffat något nytt men ser ytterligare potential för förbättringar!

Men någon har på detta forum klokt sagt att hifi-hobbyn är de små stegen hobby och att man inte skall ha för bråttom och ändra allt på en gång.

Risken man löper är att det man en gång vara ganska eller mycket nöjd med försvinner på vägen.

Förstår jag dig rätt så är Karanstegen knappt inkörda? Skulle faktiskt ge mig till tåls tills de känns stabila i ljudet dvs när du märker att det inte händer så mycket mellan varven. Nästa steg när det är avklarat så kan du rucka på högtalarplaceringen, men som egentligen inte behöver förändras så mycket om du tidigare haft liknande elektronik. CD:n är vad jag förstår inte direkt nyköpt så där har du en stabil plattform. Nästa steg om jag vore i dina kläder är väl att se vad du kan göra åt rummet. I mina akustikåtgärder har dramatiska förändringar skett genom diffussionen och att basen tagits om hand. Jag kan säga att det är den enskilt bästa investeringen jag någonsin gjort. Resonanser som förvandlas till diffusserade miniekon öppnar en helt ny lyssningsarena där detaljer och klanger lyfts fram. Här krävs nästan mätning som grund så att allting blir anpassat till de förutsättningar som gäller just ditt rum.

Finliret kommer sedan naturligt när själva fundamentet är gjutet. Att sedan laborera med nytt försteg känns ganska naturligt då man har koll på övrigt. Sedan kan man laborera i det oändliga med kablar, fötter och andra mindre tweaks. Som allt annat så är det hemlån som gäller och test på plats.

I all välmening från en som testat det mesta och med många dikeskörningar på vägen ;)

Calm!

Link to comment
Share on other sites

Tack för lugnande råd :)

Ja, systemet känns lite upp och ner just nu med nya slutsteg, en relativt ny signalkälla, helt nytt kablage genomgående, omplacerade högtalare, vingar till höger och vänster osv... Som sagt, det enda sättet att få viss kontroll över vad som påverkar vad är att göra mindre justeringar följt av en period av inspelning, inlyssning och reflektion, för att därefter prova något nytt vid behov och upprepa proceduren. Men, i praktiken så har jag sällan det tålamodet har jag insett. När man sedan sitter där lyssnandes och stör sig på uppenbara brister, ja då är det lätt att man vill göra omedelbara förändringar (istället för att ha is i magen).

Mitt rum är säkerligen den största boven, vilket i praktiken är en betongbunker (sekelskifteslägenhet; stenhårda väggar, öppna ytor och gardinlösa fönster). Varken Audio Aero, Karan eller Sonus Faber är väl direkt kända för att göra analytiska produkter som drar åt det ljusa, hårda, vassa hållet. Trots det så lider återgivningen just nu av just detta. Det säger kanske allt... Steg 1 är att bygga upp en större diffusionsyta på bakväggen i kombination med vingar till första reflexen. Sen så får vi se... Jag upplever dock inte att jag har några uppenbara basproblem i mitt rum.

Ber att få återkomma :)

Visst är det härligt när man skaffat något nytt men ser ytterligare potential för förbättringar!

Men någon har på detta forum klokt sagt att hifi-hobbyn är de små stegen hobby och att man inte skall ha för bråttom och ändra allt på en gång.

Risken man löper är att det man en gång vara ganska eller mycket nöjd med försvinner på vägen.

Förstår jag dig rätt så är Karanstegen knappt inkörda? Skulle faktiskt ge mig till tåls tills de känns stabila i ljudet dvs när du märker att det inte händer så mycket mellan varven. Nästa steg när det är avklarat så kan du rucka på högtalarplaceringen, men som egentligen inte behöver förändras så mycket om du tidigare haft liknande elektronik. CD:n är vad jag förstår inte direkt nyköpt så där har du en stabil plattform. Nästa steg om jag vore i dina kläder är väl att se vad du kan göra åt rummet. I mina akustikåtgärder har dramatiska förändringar skett genom diffussionen och att basen tagits om hand. Jag kan säga att det är den enskilt bästa investeringen jag någonsin gjort. Resonanser som förvandlas till diffusserade miniekon öppnar en helt ny lyssningsarena där detaljer och klanger lyfts fram. Här krävs nästan mätning som grund så att allting blir anpassat till de förutsättningar som gäller just ditt rum.

Finliret kommer sedan naturligt när själva fundamentet är gjutet. Att sedan laborera med nytt försteg känns ganska naturligt då man har koll på övrigt. Sedan kan man laborera i det oändliga med kablar, fötter och andra mindre tweaks. Som allt annat så är det hemlån som gäller och test på plats.

I all välmening från en som testat det mesta och med många dikeskörningar på vägen ;)

Calm!

Link to comment
Share on other sites

Tack för lugnande råd :)

Ja, systemet känns lite upp och ner just nu med nya slutsteg, en relativt ny signalkälla, helt nytt kablage genomgående, omplacerade högtalare, vingar till höger och vänster osv... Som sagt, det enda sättet att få viss kontroll över vad som påverkar vad är att göra mindre justeringar följt av en period av inspelning, inlyssning och reflektion, för att därefter prova något nytt vid behov och upprepa proceduren. Men, i praktiken så har jag sällan det tålamodet har jag insett. När man sedan sitter där lyssnandes och stör sig på uppenbara brister, ja då är det lätt att man vill göra omedelbara förändringar (istället för att ha is i magen).

Mitt rum är säkerligen den största boven, vilket i praktiken är en betongbunker (sekelskifteslägenhet; stenhårda väggar, öppna ytor och gardinlösa fönster). Varken Audio Aero, Karan eller Sonus Faber är väl direkt kända för att göra analytiska produkter som drar åt det ljusa, hårda, vassa hållet. Trots det så lider återgivningen just nu av just detta. Det säger kanske allt... Steg 1 är att bygga upp en större diffusionsyta på bakväggen i kombination med vingar till första reflexen. Sen så får vi se... Jag upplever dock inte att jag har några uppenbara basproblem i mitt rum.

Ber att få återkomma :)

Håller med om att byta en sak i taget. Lyssna in dig så att du säkert vet hur det låter. Det kan vara svårt den första tiden efter ett byta att verkligen höra allt.

Det låter på din ljudbeskrivning som det är ett akustikproblem i övre mellanregistret. Det är ganska vanligt har jag märkt.

En hifisanning jag lärt mig med åren är faktiskt att man inte kan rädda upp problem med akustiken med bättre hifiprylar. Ibland sätter tex starka slutsteg igång rummet mer eftersom de har mer energi i ljudet generellt och kan då starta akustikproblem du inte hört innan.

mvh

Link to comment
Share on other sites

Kul!

Jag skulle vilja kommentera att samtliga förstegskandidater du har är fina grejer.

Även de du "ratat" är superfina.

Om det enbart handlar om återgivning så krävs en lyssning i ditt system för att kunna välja något av dem före något annan.

Link to comment
Share on other sites

Det låter på din ljudbeskrivning som det är ett akustikproblem i övre mellanregistret. Det är ganska vanligt har jag märkt.

Ja, det låter och känns mycket troligt. Det är en vasshet/råhet i transienterna som förtar musiken dess liv och skapar lyssningströtthet kort och gott.

/quote]

En hifisanning jag lärt mig med åren är faktiskt att man inte kan rädda upp problem med akustiken med bättre hifiprylar. Ibland sätter tex starka slutsteg igång rummet mer eftersom de har mer energi i ljudet generellt och kan då starta akustikproblem du inte hört innan.

Intressant... Även dettta kan vara en delförklaring, men samtidigt så är känslan snarare en återhållsamhet gentemot det inspelade stereosteget, vilket målade upp en större, mer generös och precis ljudbild med mer kropp, luft och värme/naturlighet. Men, även i basområdet så var den betydligt kraftfullare. Monoblocken borde spöa stereosteget på samtliga parametrar, men där är vi inte än...

Tack!

Link to comment
Share on other sites

Intressant... Även dettta kan vara en delförklaring, men samtidigt så är känslan snarare en återhållsamhet gentemot det inspelade stereosteget, vilket målade upp en större, mer generös och precis ljudbild med mer kropp, luft och värme/naturlighet. Men, även i basområdet så var den betydligt kraftfullare. Monoblocken borde spöa stereosteget på samtliga parametrar, men där är vi inte än...

Även om de nya stegen inte är riktigt inspelade än vilket kan förklara en del av det du nämner, kan det inte vara så att den mer kontrollerade basen (jag gissar att monoblocken har) gör att de låter aningen slankare och kanske också mindre varma? Bara en tanke då en mindre kontrollerad bas lätt kan misstas för ökad värme/fyllighet.

Link to comment
Share on other sites

Även om de nya stegen inte är riktigt inspelade än vilket kan förklara en del av det du nämner, kan det inte vara så att den mer kontrollerade basen (jag gissar att monoblocken har) gör att de låter aningen slankare och kanske också mindre varma? Bara en tanke då en mindre kontrollerad bas lätt kan misstas för ökad värme/fyllighet.

Ja, kanske. Men samtidigt så bör inte skillnaden vara dramatisk mot stereosteget som borde vara fullt tillräckligt för att kontrollera basen hos Futurorna... Återgivningen är definitivt slankare och mer återhållsam såhär långt än hos stereosteget.

Link to comment
Share on other sites

Ja, kanske. Men samtidigt så bör inte skillnaden vara dramatisk mot stereosteget som borde vara fullt tillräckligt för att kontrollera basen hos Futurorna... Återgivningen är definitivt slankare och mer återhållsam såhär långt än hos stereosteget.

Ja, du har nog rätt i att det borde vara tillräckligt. Kan verkligen inspelningen göra så mycket eller har de helt enkelt olika ljudkaraktär :Thinking: . Jag har hört Karan väldigt lite men vet att ARC´s stereosteg REF110 och monoblocken 210, som kan tyckas vara rätt lika, upplevs av många ha relativt olika karaktär.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...