Jump to content

Vad gör strömkabeln och varför?

Apexorca

Recommended Posts

Jag har genom mitt hifi intresse åkt dit gång på gång. Började skeptisk till det mesta som inte var uppenbart. Kan kablar göra skillnad? Först fick jag ge mig för högtalarkabeln.

Sedan dess har många murar rivits och jag säger aldrig längre tvärsäkert nej till några tweeks innan jag testat. Vissa tweeks håller inte måttet. Men att kablar spelar roll vet jag med all säkerhet.

Det senast är att jag mycket noga testat strömkablar både i mitt eget system och i andras. Min uppfattning är att strömkabeln ger större skillnader ljudmässigt än högtalarkabeln. Vi gjorde tester parallellt med högtalarkablar från 3000kr till 30.000kr. Vi hörde tydliga skillnader men de var mindre än mellan strömkablar från ca 2000-7000kr.

Jaha. Det förbryllade lite, men jag och medlyssnare är säkra på vår sak. För de som gillar blindtest gjordes det också med samma resultat i resultatlistan.

Men jag kan faktiskt inte förstå det. Jag vill alltid förstå saker och ting och kan inte släppa detta. Strömmen "startar" i Ringhals långt bort och hamnar till slut i mitt hus och via egen säkring och skärmad kabel till ett uttag och sedan in i hifin.

Sista biten, en meter eller så, kan alltså göra sådan skillnad. Det är svårt att ta till sig.

Jag berättade för en teknikintresserad kompis som är elektroingenjör, han kom med argument som jag själv haft mot detta. Jag kunde dessvärre inte bemöta detta med annat än att jag hör skillnad. Då får man ju såklart ännu mer argument om att tron försätter berg mm. Här kommer en dåres försvarstal in. Jag vill ha bra argument som förklarar det jag hör.

Jag fattar att bättre kopplningar är bättre samt att den skall vara bra skärmad, men sedan då. Vad kan hända?

Finns det någon som "vet" vad som händer och kan förklara detta? Gärna i relation till högtalarkabeln och varför den påverkar mindre.

Edit: stavning.

Edited by Apexorca

• Replies 75
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag har fått lite olika förklaringar där var och en varit övertygad om sin sanning så jag har valt den som jag tycker verka vara mest trolig.

Elektronik och kablar alstrar magnetfält och störningar som sprider sig från elektronik och ledare. Kablar och elektronik tar också upp störningar som blandar sig med den nyttiga signalen. Många av dessa störningar är högfrekventa och ligger utanför det hörbara området. Däremot kan de påverka det du hör genom att störningarna "infekterat" kretsarna så att de inte fullt kan jobba ostörda med det som är tänkt.

Dessa effekter påverkar mest i elektronikens närområde så avståndet till vattenfall och kärnkraftverk är ointressant i sammanhanget.

Det är här kablarna kommer in och även kontakterna. Jag menar att en elkabels och kontakts viktigaste funktion är att inte ge ifrån sig störfält men också hålla störningar borta så att förstärkaren kan koncentrera sig på det den skall. Jämför med en vattenslang och en otät koppling eller varför inte ett otätt tandkött runt tandroten som stör kroppens normaltillstånd när bakterierna letar sig ner. ;)

Så kontakter och skärmning mot störningar är den parameter jag fokuserat mest på och jag tror att det här man hittar de största kabelvinsterna. Andra argument kring kablar är jag mer tveksam till.

Apexorca,

Man kanske inte ska konsentrera sig på priset.

Priset är eg ganska ointresant i detta hänseendet.

Om det är skillnad på produkter så är det kvalitet (vad nu menas med kvalitet? Är ju en annan diskusion som jag mer än gärna diskuterar) och framförallt konstruktionen som ligger mig varmt om hjärtat.

Att pris sättningen är olika är en del av marknadsföringen och volymen.

Volymen är en direkt inverkan på produktions kostnaden, utvecklingen kostnaden och kvaliteen.

Att sedan lägga till tilverkningsland gör saken mer komplicerad. Arbets kostnaden i EU vs Asien är markant och inte helt ointresant.

Många vet nog inte att Iphone'n är tillverkad i Asien, och om den voe tillverkad i US skulle inte Apple var en av världens största vinst maskin med bra kvalitet på deras produkter.

Ånyo, Volymen...

Så det vore bättre att undersöka i olika konstruktioner och sedan vandra vidare i olika tillverkare med olika prissättning.

mvh Björn

Så det vore bättre att undersöka i olika konstruktioner och sedan vandra vidare i olika tillverkare med olika prissättning.

Är det inte just det han gör samtidigt som han undrar varför kablar gör skillnad...!?

Elektronik och kablar alstrar magnetfält och störningar som sprider sig från elektronik och ledare. Kablar och elektronik tar också upp störningar som blandar sig med den nyttiga signalen. Många av dessa störningar är högfrekventa och ligger utanför det hörbara området. Däremot kan de påverka det du hör genom att störningarna "infekterat" kretsarna så att de inte fullt kan jobba ostörda med det som är tänkt.

Dessa effekter påverkar mest i elektronikens närområde så avståndet till vattenfall och kärnkraftverk är ointressant i sammanhanget.

Det är här kablarna kommer in och även kontakterna. Jag menar att en elkabels och kontakts viktigaste funktion är att inte ge ifrån sig störfält men också hålla störningar borta så att förstärkaren kan koncentrera sig på det den skall. Jämför med en vattenslang och en otät koppling eller varför inte ett otätt tandkött runt tandroten som stör kroppens normaltillstånd när bakterierna letar sig ner. ;)

Så kontakter och skärmning mot störningar är den parameter jag fokuserat mest på och jag tror att det här man hittar de största kabelvinsterna. Andra argument kring kablar är jag mer tveksam till.

Ja detta är i stort sett en förklaring jag själv lutar åt. Kul koppling till odontologin Bebop. Där finns mycket intressant att diskutera men det lämnar jag till ett annat forum...

Skärmen och kopplingen är jag också mest intresserad av. Skulle det inte vara intressant att att bara förlänga kabeln (skärmad så klart) från proppskåpet rätt in i tex slutsteget. man slipper en koppling och får skärm hela vägen.

Det kanske skulle vara grymt bra, men frågan är om man får göra så? Fast installerad hifi!

Den dag jag insåg att det var strömmen från Barsebäck som var själva bottenredningen i det som blir output i högtalarna så trillade poletten ner för denna frågeställning.

Nu har de stängt Barsebäck och försäljningen av strömrenare lär inte minska i takt med utbyggnad av andra energislag.

Man kanske skulle gå över till gasdrift :unsure:

Yuzhno-Russkoye_gas_468.jpg

Yuzhno-Russkoye

Intresant läsning! De gånger jag testat nätkablar har jag alltid kommit till slutsatsen att komponenter sent i signalkedjan är mest känsliga för byte av nätkabel. En rimmlig förklaring till detta vore väl att ett slutsteg drar mer än tex en CD-spelare som befinner sig tidigare i ledet.

Intresant läsning! De gånger jag testat nätkablar har jag alltid kommit till slutsatsen att komponenter sent i signalkedjan är mest känsliga för byte av nätkabel. En rimmlig förklaring till detta vore väl att ett slutsteg drar mer än tex en CD-spelare som befinner sig tidigare i ledet.

Det kan också vara så att störningen kommit in i CD-spelare och går med signalen ut till försteget och vidare till slutsteget och slutsteget "får skulden". Sedan alstrar ju slutsteget störst magnetfält så kan man hitta kablar och kontakter som inte "läcker" så kan man hålla illvilliga störningar från försteg och signalkällor. Så urden meningen kan det mycket väl vara så att det är elkabeln till slutsteg som är viktigast. Men 100 % rent blir det aldrig, så kablarna till övriga enheter är inte oviktiga.

Det finns olika lösningsmetoder. Vanligast är någon form av skärm och/eller en "bula" på magen à la Transparent som filtrerar bort högfrekventa störningar så att stegen slipper arbeta med dessa till ingen nytta.

Guest Musicus

Jeg ser mer strømkabelen som den første meteren(e) av strømforsyningen, der de mer el mindre fungerer som ett filter, effekten tror jeg henger mye på konstruksjonen og material, fremfor å bare se de som de siste meterene kabel av en lang reise fra kraftkilden.

De siste års "trial and error`s" har gitt meg erfaringen at mye er gjort riktig i ett oppsett med, ett godt rack (underlag) og gode strømkabler!!

mvh

Edited by Musicus

Samma upplevelse har jag. Slutstegets nätkabel ger störst förändring.

Jag lånade hem ett knippe finare strömkablar och testade tillsammans med flickvännen en massa olika konstellationer. Jag var skeptisk, men ville ändå höra någon skillnad tror jag. Vid några tillfällen trodde jag mig också göra det, såpass att jag var riktigt säker ett tag och utbrast att "detta skulle jag ta i ett blindtest". Men så bytte vi tillbaka en extra gång och all säkerhet rann bort. Vi var överens om att den skillnad som fanns, om någon, ändå var väldigt långt från att motsvara de dyra kablarnas pris.

Hela systemet är får nog anses väldigt högupplöst men akustiken är eftersatt; Kanske kablarnas effekt visar sig under bättre akustiska förutsättningar. Jag bor i ett relativt nybyggt hus (2009), vilket kanske i teorin skulle kunna borga för bättre "grundström" och därmed mindre potentiell förbättring med en filtrerande kabel. Sedan kanske jag råkar ha apparater som inte tjänade så mycket på filtreringen, eller så var det en kombination av alla faktorer. Alternativt att alltihop är placebo… Jag lär testa igen någon gång.

Erfarenheterna från min sida är att det egentligen är egalt vilken apparat som förses med en "bättre" nätkabel, det ger effekt på alla. Jag har testat ett antal kablar under åren och funnit att det visst gör skillnad vilken kabel man väljer, jämfört med standardkabel. Däremot så har skillnaden blivit mindre mellan de dyra och något billigare när olika strömreningsprodukter och en egen lina från proppskåpet ligger före i slingan. Däremot så har olika strömkablar olika karaktärer. En del får diskanten att tippa över i mitt system och en del rensar upp i basen.

Egentligen verkar det senare logiskt att strömrening innan sista biten har en bättre effekt en bara en dyr nätkabel på slutet. Infallande strörningar från den sista metern borde inte vara så framträdande och en nätkabel har inte så genomgripande påverkan på den kontaminerade strömmen som en riktig strömrenare har.

I de sammanhangen har både Isotek, Nordost och Audience tagit fram produkter som faktiskt bibehåller dynamiken i strömmen som går ut ur nätrenaren.

Calm

Under många hifiår störde jag mig på att det kunde vara en så tydlig skillnad på musikavnjutning vid femsnåret jämfört med midnattslyssning. Förutom ett avtagande stadsbrus upplevde jag ett mjukare och mer transparent ljud när omgivningen hade gått till vila. Efter att audiofilnätkablar och nätfilter kopplades in har jag faktiskt inte funderat på problemet.

Förrän nu... :)

Såg en förbaskat intressant film från MIT om just det här. Dom förklarar ganska bra. Just i detta fallet handlar det så klart om deras egna kablar med dessa "lådor" fastkopplade på sig och vad dom fyller för funktion. Men principerna är nog densamma eller liknande oavsett vad kabeltillverkarna använder för metoder och material.

Tvärtemot vad mina kollegor har upplevt så får jag största förbättringen på försteg, CD etc och minst på slutstegen.

Det verkar som man måste testa på den egna anläggningen, det kan falla olika ut.

Störningar äro oberäkneliga. Mäta måste man för att en gång för alla komma tillrätta med problemen.

Kan man inte mäta kan man ändå göra bra saker såsom att separera kablar åt, låta dem korsa i rät vinkel samt köpa kablar med tyngd i - dvs med mycket koppar i.

Tvärtemot vad mina kollegor har upplevt så får jag största förbättringen på försteg, CD etc och minst på slutstegen.

Det verkar som man måste testa på den egna anläggningen, det kan falla olika ut.

Stämmer med min erfarenhet. Framförallt digitalaprodukter verkar påverkas. Kan såklart vara så att en väl skärmad kapel till en digital produkt stör de andra produkterna mindre.

---

Sista biten, en meter eller så, kan alltså göra sådan skillnad. Det är svårt att ta till sig.

---

Jeg ser mer strømkabelen som den første meteren(e) av strømforsyningen, der de mer el mindre fungerer som ett filter, effekten tror jeg henger mye på konstruksjonen og material, fremfor å bare se de som de siste meterene kabel av en lang reise fra kraftkilden.

De siste års "trial and error`s" har gitt meg erfaringen at mye er gjort riktig i ett oppsett med, ett godt rack (underlag) og gode strømkabler!!

mvh

Ja, jag håller med. Det är bättre att se strömkabeln som den första metern som anläggningen ser.

Bebop är inne på en intressant detalj att apparaterna kan störa varandra genom nätkabeln.

Ja, jag håller med. Det är bättre att se strömkabeln som den första metern som anläggningen ser.

Bebop är inne på en intressant detalj att apparaterna kan störa varandra genom nätkabeln.

Det är ett faktum att störningar fortplantas vid nätkabeln. Nätfilter i varje apparat ser till att dämpa dessa störningar så att varje apparat klarar kraven på EMC. Dock är det inte självklart att ett vanligt nätfilter räcker för en god ljudåtergivning. Frågan är komplex och införande av nätfilter kanske inte ger avsedd effekt.

Att flytta apparater från en fas till en annan kan ge en vink om att något stör på ena fasen. Dock är det viktigt att flytta en nätkabel mellan faserna på ett sätt som inte flyttar kablarna i uppställningen. Genom att flytta på en kabel så ändrar man förutsättningarna för ett sådant test.

Guest Musicus
......införande av nätfilter kanske inte ger avsedd effekt.

Mye min erfaring med, har testet en rekke filtre og plugger de siste årene og summa summarium så er det mer con`s enn pro`s med de jeg har testet, nesten unntaksvis en forandring, men ingen forbedring totalt sett, and the search goes on :Thinking: ...

mvh

Guest Musicus
Shunyata Triton...

Jeg har testet Shunyata Hydra model 2 (?), , jeg trenger ikke mer enn 2 punkter pr idag, den er vel det nærmeste jeg har kommet noe jeg kunne levd med vs prisen, men den kom ikke helt i mål.

mvh

Ja, det har hänt en hel del sedan Hydra 2. Hydra Alpha series är 3:e generationens Hydra serie och finns även det i 2, 4 och 6 uttag. Hydra Cyclops, Talos och Triton är referensfiltren för 2, 6 och 10 uttag med extra filtrering på inkommande el på jord, fas, nolla. Brusgolvet är extremt lågt med Triton men den bibehåller full dynamik.

Shunyata ZiTron serien av PC, IC, SC skall även den vara det största prestandasteget hittills bland deras snokar. Har dock inte vågat prova dessa än.. :blush

Edited by crion

VTL har lagt mycket krut på nätfilter i sina steg. Jag ställde frågan till VTL's ägare Luke Manley en gång och fick till svar att nätfilter gör bäst nytta när strömmen väl nått fram till förstärkaren och med VTL är externa nätfilter utkastade pengar.

Guest Musicus
Ja, det har hänt en hel del sedan Hydra 2. Hydra Alpha series är 3:e generationens Hydra serie och finns även det i 2, 4 och 6 uttag. Hydra Cyclops, Talos och Triton är referensfiltren för 2, 6 och 10 uttag med extra filtrering på inkommande el på jord, fas, nolla. Brusgolvet är extremt lågt med Triton men den bibehåller full dynamik.

Shunyata ZiTron serien av PC, IC, SC skall även den vara det största prestandasteget hittills bland deras snokar. Har dock inte vågat prova dessa än.. :blush

En regenerator skulle jeg gjerne testet, med dagens oppsett trenger jeg ikke allverden av strøm og mange bekjente raporterer meget gode resultater med en slik, tiden får vise hva det blir.

Det tegner alikevel til å bli en sommer med endrede strøm forutsetninger til oppsettet :) ....

mvh

Edited by Musicus