Adagio Posted March 12, 2012 Posted March 12, 2012 Hallå, alla som provat vägghylla till er vinylspelare, vilken blev den omedelbara Skilnaden? Jag har den senaste veckan provat massor av combinationer av olika matrial/dämpfötter mm och kommit till den slutsatsen att jag nu har kommit till en punkt där jag har snorkoll på hur de olika materialen påverkar ljudet i min rigg. Nästa steg är ju en vägghylla, innan den slutgiltiga placeringen bestäms. Så ni som provat vad händer? Själv har jag rätt svajjigt trägolv men har aldrig haft några tydliga problem för det. Klart är dock att skivspelaren mår bra av att stå stilla, en annan fördel är rätt egendämpning i materialet. Tex blev en sandwich av bly och MDF alldeles för döddämpat, all spänning åts upp, kanske var det mjukheten i MDFen som åt upp all vitalitet. Bäst hittills är akryl, men lönnblock ska provas, men även det här med hylla måste undersökas. Så låt höra.......... Quote
Bebop Posted March 12, 2012 Posted March 12, 2012 Bara en kommentar till "mjukheten" i MDF kontra lönn. MDF har en densitet på mellan 750-800 medan lönn ligger på ca 600-650. Sen finns det ju också HDF som ligger ca 900. Om du skall upp på dessa nivåer skall du leta eftet avenbok, jatoba, kempas m. fl. Så om t ex lönn låter bättre än MDF/HDF så beror det inte på mjukheten. Trä har andra egenskaper som mycket väl kan påverka ljudet. Framför allt har trä mellanrum mellan fibrerna och porer med olika struktur. När man t ex oljar trä fyller man dessa med olja. Det går inte med t ex MDF/HDF och laminat. De är i princip fiberlösa och helt fyllda med urealim eller fenolharts. På så vis påminner de mer om plexiglas men med en annan självsvängningsfrekvens som också påverkas av tjocklek, format och hur de är anbringade på hyllan. Klassiska gitarrbyggare använder ofta gran från vissa områden med "rätt" täthet. De blandar också mellan olika träslag som lönn och lärk. Vissa ytor lackas men på andra ytor håller man porer och fibrer öppna för att få rätt klang. Med ett hifi-rack är det annorlunda eftersom där vill man normalt inte ha något klangtillskott. Här handlar det väl mer om att hålla oönskade svängningar och frekvenser borta. Dessvärre räcker inte mina materialfysiska kunskaper tillräckligt långt för att ge ingående råd. Calle_jr har laborerat en hel del i ämnet. Quote
Ranefjord Posted March 12, 2012 Posted March 12, 2012 Kontrollera så att vägghyllan kan justeras i efterhand. Du vill nämligen ha skivspelaren i våg =). Regas vägghylla kan inte justeras alls t.ex, vilket på ren svenska suger. Ett par mm fel med borren och det är kört. Dessutom är det sällan väggar är helt lodräta. Går inte vägghyllan att justera i båda leden skulle jag satsa på ett bättre rack. Varför inte Quadraspire t.ex... Quote
P-pan Posted March 12, 2012 Posted March 12, 2012 Kontrollera så att vägghyllan kan justeras i efterhand. Du vill nämligen ha skivspelaren i våg =). Regas vägghylla kan inte justeras alls... Sant ang Regahyllan... men det går ju alltid att försöka shimsa så att det blir "hyffsat i våg eller rent utav perfekt i våg om man har en stor variation på shimsens tjocklek Quote
Adagio Posted March 12, 2012 Author Posted March 12, 2012 Jag har kollat olika hyllor, rega bort, project nae, target rätt ok men den som verkar klart bäst är fenite element, dock är den riktigt dyr. Jag skissar på en egen variant av denna fenite-hylla. Anledningen till varför jag frågar om erfarenheter i hyllfrågan är att det kostar en skaplig slant att göra en clone också, därav vill jag iaf ha lite input först. Fenite hyllans konstruktion medger efterinstälning dock tycker jag själva hyllplanet är lite tunt. Eftersom många förordar massa, Iofs blir ju en fast hylla ett med väggen så hela väggen utgör del av totalmassan. Tankar någon? Quote
P-pan Posted March 12, 2012 Posted March 12, 2012 Det här med hylla på väggen går säkert bra om man har betong/tegel-vägg eller liknande men hur är det med gips Svänger och vibrerar inte det en hel del, speciellt om det blir aktuellt att fästa hyllan mellan två väggreglar ? Någon större total massa blir det ju inte att tala om. Quote
Adagio Posted March 12, 2012 Author Posted March 12, 2012 Nu har jag svajjiga trägolv och tjocka tegelväggar i ett hus från 1893 såvägghylllan borde vara rätt. Quote
sker Posted March 13, 2012 Posted March 13, 2012 (edited) har du testat att sätta upp tyngre föremål tidigare på din vägg? Det jag vill komma till är om väggen har ett tjockt putslager utanpå teglet, i så fall går lite av iden med hyllan som en del av väggen bort. För att uppnå bästa resultat bör konsol och fast väggmaterial ligga dikt an. Edited March 13, 2012 by sker Quote
calle_jr Posted March 14, 2012 Posted March 14, 2012 Tankar någon? DIY med Finite Elemente Cerabase vore skithäftigt! :mm: Förutom att Cerabase är grymma fötter och gedigen byggkvalitet så är de mycket smidiga att justera i höjdled utan att man behöver sätta mellanlägg som påverkar kopplingen. Ett tips från min sida är att konstruera hyllan så att den går att ändra utan att behöva bygga en ny. Man ska vara skicklig och ha en jäkla tur om man prickar rätt direkt. Quote
Recommended Posts