Timbre™ Posted October 17, 2004 Posted October 17, 2004 På Skivbolaget i Alingsås (och förmodligen även i andra butiker som tillhör MultiCDButikerna) kan man fynda Verve Master Edition för 89 kr styck. K-man snubblade över detta erbjudande och naturligtvis kunde vi inte hålla fingrarna i styr... Kvalitetsutgåvor med artister som Stan Getz, Ella Fitzgerald, Louis Armstrong, Lester Young, Jimmy Smith, Charlie Parker, Oscar Peterson, Kenny Burell, Wes Montgomery, Sarah Vaughan, Bill Evans och Coleman Hawkins för att nämna några. Ordinarie pris på Internet är 159 kr. Quote
eliot Posted October 17, 2004 Posted October 17, 2004 Trevligt - Orsaken är väl att Verve börjar ge ut samma inspelningar som SACD: Än så länge finns bara ett fåtal..... Mvh, Eliot Quote
Timbre™ Posted October 17, 2004 Author Posted October 17, 2004 Ja, Getz/Gilberto har givits ut i många varianter och även på Mobile Fidelity som en Ultradisc II. SACDn och Mobile Fidelityutgåvan påminner om varandra och den tonala balansen ligger åt det basrika och lite bumliga hållet. Kvantitet före kvalitet känns det som och dom kanske härstammar från samma master... Master Edition låter bäst i mina öron och nu finns den alltså för 89 kr. Quote
Mattias Posted October 17, 2004 Posted October 17, 2004 En riktig klassiker den där Getz & Gilberto Vilka av de andra i Verve Master Edition skulle ni rekomendera Naturligtvis är det beroende på vad man gillar, men ändå Minns en artikel i en gammal HiFidelity, kanske läge att gräva fram den.... /Mattias Quote
eliot Posted October 17, 2004 Posted October 17, 2004 Master Edition låter bäst i mina öron och nu finns den alltså för 89 kr. - Mycket intressant, det hade jag inte väntat mig Även om jag vet att det senaste inte alltid är bäst så har jag trott att bara det står SACD på en äldre inspelning så måste den nya utgåvan tvunget vara bättre än dom tidigare (CD-) utgåvorna Hittills har det alltid varit det hemma hos mig men det beror naturligtvis också på hur bra CD-spelaren förmår att uppsampla en vanlig CD //Eliot Quote
eliot Posted October 17, 2004 Posted October 17, 2004 Här finns hela serien: Verve Master Edition Series Det är fantastiska skivor rakt igenom men Ella And Louis är en av mina allra största favoriter. //Eliot Quote
Timbre™ Posted October 17, 2004 Author Posted October 17, 2004 Förmodligen har någon pillat på equalizern vid remastringen... Hela Master Edition är ett stort stycke amerikansk jazzhistoria så det är inte lätt att välja men förutom Stan Getz finns ju även Coleman Hawkins och Antonio Carlos Jobim. En smaksak... :cool: Femtiotalsinspelningar med Coleman Hawkins. Inspelad 1963 i New York och The Composer Of Desafinado Plays finns i en mängd utgåvor. Master Edition håller bra kvalitet. Quote
Anders Posted October 17, 2004 Posted October 17, 2004 De har litet konstig prispolitik på Master Edition. Jag snubblade på ett erbjudande på CDON för ca två år sedan och i somras såldes 3 st för typ 269 kr på Folk & Rock. Jag köpte en trepack och var tillbaks efter ett par dar för en till. Det mesta är inspelningar från 50- och 60-talen och litet från 70-talet, men ljudkvaliteten är utmärkt och restaureringarna välgjorda. Den musikaliska kvaliteten är ännu bättre! Några jag tycker speciellt mycket om: Cannonball Adderley: Quintet in Chicago Lester Young with Oscar Peterson Trio Gerry Mulligan meets Ben Webster Oscar Peterson Trio + One, Clark Terry Chick Corea: Light as a feather, My Spanish Heart Quote
shaft Posted October 17, 2004 Posted October 17, 2004 Hej! Köpte Ella & Louis Again (2-disc) på Barkaby Stockholm Quality Outlet. Kostade 179 Singeskivor för 99kr/st. Jag har rätt många v dessa sedan förut och det är som sagts ovanför mycket trevliga utgåvor om än med genomgående ganska ljust ljud. Fast helgens Ella & Louis Again var ett undantag med vad jag tycker en korrekt tonbalans. Kan även rekommendera Jimmy Smiths och Wes Montgomerys skivor i denna serien. Även den skivan där de spelar tillsammans är väldigt trevlig! /Shaft Quote
K-man Posted October 17, 2004 Posted October 17, 2004 Även i mina öron låter CD-versionen av Getz/Gilberto mest tilltalande. Mer kontur och mer naturlig. Får också upplevelsen av lite eq-hantering av SACD:n... "Femtiotalsinspelningar med Coleman Hawkins", som Timbre skrev, var en av de som hamnade i min samling. Helt klart kunde de inspelning redan på den tiden! ...eller var det rent utav då de kunde? \\K-man Quote
Recommended Posts