Jump to content

Recommended Posts

Posted

Visst är det nya äventyr :)

Med en nyöppnad Hifi-butik inpå knuten så måste ju ett besök genomföras för att stilla nyfikenheten.

6161aa30.jpg

Än så länge finns det gott om plats i butiken men med att veckorna flyter fram så kommer här snart att

stå fler fin-fina apparater som kan stilla ens audiofila behov.

"Bartendern" längst bort i bild är Hugo Thorsin himself.

Även Jan-Eric Persson var på plats vid mitt besök och finns där en Jan-Eric så finns där också oftast...

61ee729e.jpg

... smakprover på "Obestridligt" eller ska vi säga... Absolut ljud kanske :)

Posted

Jag dröjer mig kvar vid det här med ljudkvalité en liten stund till.

Musik spolat på band är något jag aldrig kommit i större kontakt med.

Och då räknar jag inte kassettband i sammanhanget utan det ska vara riktiga band...

1f70b4bb.jpg

Posted
Oj, fåtöljerna ser ut att ha inspirerats av "Barcelona" av Mies van der Rohe. Trevligt!

Det är ju en Hi-fi butik... :Shame On You: ... :D

men det finns säkert fina möbelaffärer i Järna också :)

Mindre möbler mer elektronik...

4e9d1b6c.jpg

Fin Studer bandspelare det där :mm:

Posted (edited)

Oavsett om man har starka Björnen eller snabba Uttern som symbol här i livet så tror

jag man med lätthet skulle kunna stå ut med ett par högtalare från Totem Acoustic :)

Att med dessa göra regn eller solsken fungerar säkert alla dagar i veckan och för att

vara på den säkra sidan och slippa släcka "bränder" så skulle jag nog föreslå en Rainmaker.

Lagom storlek och med ett lagom "fuktigt" pris får de säkert morgondaggen att se så där

lagom gnistrande och detaljrik ut.

Att Totemhögtalare kan få musik att gnistra blev jag i alla fall helt säker på.

På bilden ser vi dock ett par Forest och stativaren skulle jag tro är ett par Mani 2 Signature.

7660a46d.jpg

Edited by P-pan
Posted

Det här blev en för mig nästan helt ny ljudupplevelse, olyssnade högtalare och masterbands kopior.

Masterbandskopior eller så sammalika som möjlligt, tror jag i alla fall, har jag väl lyssnat till på någon mässa

eller två men att i lugn och ro få sitta ner och verkligen koncentrera sig till detta välljud var iofs lite

annat än att jämföra med en smått stökig mässlokal... vilket ljud :mm:

1090b81b.jpg

Lokalens akustikegenskaper kan ju se lite kal och efterklangsrik ut men det fungerade riktigt bra ändå och

anledningen till det kan mycket väl vara det ordentligt tilltagna avståndet till sidoväggarna.

Novis som jag var på bandens förmåga att återge ljud så satte jag mina förväntningar någonstans mellan vinylåtergivningens

kvalitéer och densamma från kassettband... vilken miss :black:

Tänkte mig att liiiite dynamikbegränsat måste det väl ändå bli i.o.m lite bandbrus ?

Man ska nog inte tro att allt som har med band att göra också hör ihop med någon sorts dolby B/C eller ännu värre dBx.

Överraskningen blev riktigt stor och ni som kan det här med rullbandare skrattar säker för er själva men vad ska man

egentligen ha för förväntningar när man som jag mer eller mindre är "magnetbandsnovis" ?

Helt klart en nästan-vara-på-konsert-upplevelse blev det hur som helst :app:

Men... nej, jag kommer nog inte att köpa någon rullbandare trots upplevelsen... :)

Posted

Totem väcker onekligen minnen till liv!

Ett par Totem Model One var upphovet till min senaste hifi-resa efter många års uppehåll. Det blev inget köp, men väl ett uppvaknande att det hänt en del under mitt hifiuppehåll.

Därför får jag alltid en viss känsla när jag lyssnar på Totem. Både då och senare.

Calm

Posted

Totem har ju en liten rackare till golvhögtalare också - Arro (t.v på bilden nedan).

Med ett midjemått som får de flesta av världens catwalk-arbetare gröna av avundsjuka så spelar de

trots detta med mer pondus än vad som borde rymmas innanför bältet... :Thinking:

7796514c.jpg

Ni som besökte förra årets Sweetspot mässa kunde där få en liten smakbit och vid det tillfället såg det ut så här...

b1653bf5.jpg

Den något större och "svartsjuka" modellen till höger lär vara en "släkting" vid namn Sttaf

3f8a8480.jpg

Posted

Snygga bilder.

Dock blir jag lite besviken när man inte alls brytt sig om rumsakustiken. Eloge till Marten som verkligen begripit att rummet spelar lika mycket som högtalarna.

Posted
Snygga bilder.

Dock blir jag lite besviken när man inte alls brytt sig om rumsakustiken. Eloge till Marten som verkligen begripit att rummet spelar lika mycket som högtalarna.

En sak i sänder... Jag vet att det är saker på gång. De kan väl få lite mer än vecka på sig...

Posted (edited)
Snygga bilder.

Du vet vilka kostnader ett sådant rum är kopplat till va ? ... :Nail Biting:

Var sak kostar ju sina slantar och hade jag öppnat butik av något slag så hade jag nog i första hand sett till att

där stod något i hyllorna som var till försäljning och inköp där kapital binds i ett lager är antagligen inte billigt i hi-fi branschen.

Butiken har ju precis öppnat och akustiken finns naturligtvis med på den framtida agendan ;)

Edited by P-pan
Posted

Butiken består av totalt 3 st rum, varav det jag visat är det största.

En liten koll in i nästa och den analoga "kvalitén" gör genast ett litet hopp då handen bakom denna

skapelse är svensk...

1ce64fba.jpg

Posted

Svenska "handen" som ligger bakom denna skivspelare är väldigt lokalt knuten till Järna så att

det rör sig om "närproducerat" lär det inte vara någon tvivel om :icon_smile_cool:

Man ska vara försiktig med kostnaderna när man nystartar har jag hört så varför gå över ån efter vatten ;)

b89cbe6b.jpg

The Disc Rotator har ju hunnit med att ställa ut på några av våra svenska mässor och de av oss som

tar sig till Jönköping och Sweetspot-mässan i april får säker där chansen att lyssna till denna tungviktare,

minst sagt... bara plinten tror jag väger närmare 55 kilo :o ... och så tillkommer resten.

6d4465ac.jpg

Locket till höger om skivtallriken gömmer ytterligare en tonarmsinfästning om jag inte är felinformerad.

Köper man dessutom två Disc Rotators så tror jag den gröna "diffusorn" i hörnet ingår :)

Nyfikna kan läsa lite mer på hemsidan

Posted (edited)

Stora rum brukar ju kunna betyda att där får plats lite större anläggningar :)

Magnepaner fanns det två olika modeller av i butiken och dessa var det större paret... MG 1.7

961c80ed.jpg

Övrigt i hyllan bestod av försteg från Audio Research, slutsteg från Trigon representerat via

ett par TRE 50M dock ej inkopplade vid mitt besök.

Audio Research steget på golvet är den lite äldre modellen 300.2 och med sina 300 w så fick den bra sprutt

på Maggisarna :)

f7f9798d.jpg

Det mest intressanta här inne var väl annars den nya dacen MA-1 från Meitner Audio :mm:

En transport är tydligen på gång från samma tillverkare och i väntan på den så änvänds här tills vidare en cd från Sony.

bc223bf8.jpg

Edited by P-pan
Posted

Då har jag bara en liten anläggning kvar att visa från mitt premiärbesök hos Absolute Audio.

Och vi kan ju börja med ytterligare ett "plankpar" från Magnepan...

nämligen ett par MMG

d33a6f98.jpg

Posted
Här fanns ju en hel del redan i uppstarten och Järna måste ligga på behagligt utflyktsavstånd från Stockholm. Själva var vi nästan på väg in i Södertälje under nattens navigationsövningar... :)

Det kan vara lätt att missa de "små" avfarterna längs höghastighetsbanor som är allt för raka och mörklagda..

Men vid just denna står det säkert inom snar framtid ännu en avställd långtradare med Absolut upplysta

sidor så att även vilsna natt-navigatörer kommer till rätt adress i audioriket Järna :)

Posted
Det kan vara lätt att missa de "små" avfarterna längs höghastighetsbanor som är allt för raka och mörklagda..

Men vid just denna står det säkert inom snar framtid ännu en avställd långtradare med Absolut upplysta

sidor så att även vilsna natt-navigatörer kommer till rätt adress i audioriket Järna :)

Det GPS-fria lugnet är återställt... :icon_smile_cool::)

Posted

Eftersom vi varit inne på upplysta vägar och navigering så måste ju även denna låda med "lysrör"

få sprida lite x-tra ljus :)

Icon Audio ST25MK2

47d54273.jpg

En trevlig liten integrerad 30 wattare från Icon Audio och den kan dessutom dränera signaler via byglade

småhögtalare... alltid trevligt för oss med lite "lurigare" avlyssningsteknik.

Digitala musikfiler ska man ju också ha och då kan en liten dac, DA09, från Harmony Design komma väl

till pass för att tolka språket till lite mer begripliga analoga signaler :)

5ca1bbca.jpg

Posted
Själva var vi nästan på väg in i Södertälje under nattens navigationsövningar... :)

Historien upprepade sig några månader senare, även då med kartläsare och i fullt dagsljus. :D

Posted

Det blir bra balans när sprudel först opponerar sig om brister i rumsakustik och man därefter får en förklaring.

The Disc Rotator har ju hunnit med att ställa ut på några av våra svenska mässor och de av oss som

tar sig till Jönköping och Sweetspot-mässan i april får säker där chansen att lyssna till denna tungviktare,

minst sagt... bara plinten tror jag väger närmare 55 kilo :o ... och så tillkommer resten.

http://www.euphonia-audioforum.se/P-pan/6d4465ac.jpg

Cool bild! :icon_smile_cool:

Ännu coolare bild :mm: :mm:

Posted (edited)

För att avsluta detta (mitt första men säkert inte sista) besök hos Absolute Audio

så får det bli en snabb höger/vänsterkombo på minsting-anläggningen i butiken.

b73ed576.jpg

128b9a7b.jpg

MMG panelerna spelade imponerade bra med tanke på priset så tusan vet om det inte får bli ett par till

anläggningnen i badrummet, eller ska jag byta ut den gamla i vedskjulet kanske :Thinking:

Nä, nog med dåliga skämt... har ni vägarna förbi Järna så kan jag varmt rekommendera att ni svänger av de

fåtal hundra meter det handlar om och kaffet är som vanligt godast att avnjuta till musik...

Absolute godast smakar det i Järna kanske :)

Stort tack till Hugo, Jan-Eric och Tomi för att ni tar nya tag och ger sverige ytterligare en oas för oss ljudfantaster

att besöka och finna inspiration i.

Lycka till nu och tack för mig så länge :)

Edit: Snavfel

Edited by P-pan
Posted

Tackar P-Pan! Kaffet kommer från Johan & Nyström och är både ekologiskt och rättvisemärkt :) I Järna gillar vi en STOR kopp gott kaffe! :mm:

Bilderna är som vanligt bortom världsklass! :mm:

Vi kommer inom kort ha spännande events i butiken, men mer info om det kommer i nyhetsforum.

Stort TACK!

Hugo, Jan-Eric & Tomi