Jump to content

Ino Audio?


F.Trybom

Recommended Posts

Jag tror att du har större chans att få svar på dina frågor på Faktiskt.se. Där finns det många "Ino-oter".

Ja det är väl i stort sett endast där man läser om Ino. Om du vill ha ett svar på hur de står sig mot andra högtalare så tror jag väl kanske inte det är rätt ställe att fråga ;)

Link to comment
Share on other sites

En kompis med användnamnet shifts, som finns både på faktiskt och här, har ino-högtalare. Dock inte minsta modellen… Räknar med att han tittar in här strax.

Som alltid är det de som äger ett visst fabrikat som har mest erfarenhet, men de är sällan de mest objektiva bedömarna. Jag är förstås på samma sätt med Focal, osv. Det som gör en direktjämförelse mellan Ino och andra lite svårare är att konstruktör Ingvar Öhman har en väldigt absorptionsinriktad syn på rumsakustik, och hans högtalare bör bedömas under de förutsättningar han konstruerat dem för. Därför kan jag inte på ett rättvist sätt jämföra mina högtalare med Ino-högtalare i samma rum.

Link to comment
Share on other sites

Men varför är dessa högtalare så överdrivna hypade?

Människan har en inneboende dragning till att heja på en underdog, en fascination kring bilden av "det ensamma geniet". Ingvar Öhman passar på olika vis in i den bilden. Han är väldigt, väldigt kompetent, beläst och bygger av allt att döma mycket kapabla högtalare. Hur de står sig mot andra konstruktioner i samma prisklasser får var och en försöka bedöma, men som med alla andra märken så gillar olika öron olika saker. Inget märke är bäst för alla. Just att han uppfattas som en outsider och hela upplägget med att man inte köper dem i butik utan av honom själv ger förstås upphov till mer diskussion. Den diskussionen kanske uppfattas som hype, men många gånger är "uppmärksamhet" ett mer rättvist ord. Sedan finns det ett antal högljudda entusiaster som inte missar ett tillfälle att utlysa högtalarna till bäst i universum, men jag noterar att de sällan har så mycket att jämföra med. Kanske är de med allra mest dragning till outsider/underdog-temat inte alltid rustade med fullgod förmåga till objektiv analys.

Link to comment
Share on other sites

Det stämmer att jag sitter med ett (halvt) system från Ino Audio. Och precis som ukiro säger så bör man

nog ta vad entusiastiska ägare tar med en nypa salt, oavsett märke.

Priserna för färdigmonterad piP är i den aktuella prislistan 11200 kr och pi60 går då på 36000 kr. De går

även att få i monteringssats och då är priserna lägre.

Brukar oftast dra mig för att rekommendera dem, eftersom det finns så många andra som glatt hejar

på om märket, men kan ju nu när tråden finns berätta varför jag tycker om dem. För det gör jag. Mycket. :)

Lånade mycket skeptiskt ett par piP av en arbetskamrat. Minns att jag sa lite hånande saker om lådan

och diskanten när han räckte över dem, men det var imbecillt av mig. Väl hemma så föll allting på plats.

Den där magiska känslan infann sig, den som jag tror nästan alla som pysslat med seriös hifi ett tag

känner igen: Det kändes rätt. Svårt att säga det på något annat sätt. Alla Ino-högtalare är väldigt lika

i karaktären (ruskigt lika) och den stora skillnaden handlar om förmåga till högre ljudtryck och lägre

distorsion. Det som för mig var utmärkande vid min första upplevelse, var att de spelar tillbakalutat

och inte så mycket på lyssnaren. Bakväggen sjunker några meter och där utspelas ljudsceneriet. Jag föll

pladask för det där.

Det finns nog några till här på Euphonia som använder märket. Får se om de kikar hit.

Edited by shifts
Link to comment
Share on other sites

Det stämmer att jag sitter med ett (halvt) system från Ino Audio. Och precis som ukiro säger så bör man

nog ta vad entusiastiska ägare tar med en nypa salt, oavsett märke.

Priserna för färdigmonterad piP är i den aktuella prislistan 11200 kr och pi60 går då på 36000 kr. De går

även att få i monteringssats och då är priserna lägre.

Brukar oftast dra mig för att rekommendera dem, eftersom det finns så många andra som glatt hejar

på om märket, men kan ju nu när tråden finns berätta varför jag tycker om dem. För det gör jag. Mycket. :)

Lånade mycket skeptiskt ett par piP av en arbetskamrat. Minns att jag sa lite hånande saker om lådan

och diskanten när han räckte över dem, men det var imbecillt av mig. Väl hemma så föll allting på plats.

Den där magiska känslan infann sig, den som jag tror nästan alla som pysslat med seriös hifi ett tag

känner igen: Det kändes rätt. Svårt att säga det på något annat sätt. Alla Ino-högtalare är väldigt lika

i karaktären (ruskigt lika) och den stora skillnaden handlar om förmåga till högre ljudtryck och lägre

distorsion. Det som för mig var utmärkande vid min första upplevelse, var att de spelar tillbakalutat

och inte så mycket på lyssnaren. Bakväggen sjunker några meter och där utspelas ljudsceneriet. Jag föll

pladask för det där.

Det finns nog några till här på Euphonia som använder märket. Får se om de kikar hit.

Det år just piP som är mest intressant pga av utsendet passar mig bäst, och så vill jag ev testa en bra stativare. Är ljudet åt det varmare hållet i Ino?

Link to comment
Share on other sites

Är ljudet åt det varmare hållet i Ino?

Om jag skulle säga karaktären drar åt något håll så skulle jag helt klart säga "varmare".

Det kan bero på att basen käns mer tilltagen än det visuella intrycket ger sken av, plus

att de är mycket bra på rösthantering. Det är verkligen beskedligt liten högtalare.

Link to comment
Share on other sites

Det år just piP som är mest intressant pga av utsendet passar mig bäst, och så vill jag ev testa en bra stativare. Är ljudet åt det varmare hållet i Ino?

Jag har inga högtalare från Ino och tänker kanske inte köpa ett par, men de gånger jag hört dem så har de slagit mig med häpnad. Att få fram så bra ljud ur så små högtalare är en bedrift. Jag kanske sticker ut hakan med att säga att det är bara ett fåtal högtalare i de dyrare prisklasserna som kan mäta sig med dem. Det förutsätter förstås att man gillar karaktären hos dem - något varmare.

Link to comment
Share on other sites

För några år sedan jämförde vi mina Respons med Pi60 (s?) och där, måste jag erkänna, Pi60 lätt bättre, dock lite bumligare och långsammare i basen. Rummet, tror jag, var akustisk behandlad av Ing. Ö. Å andra sidan, tycker jag mina Respons lätt inte lika bra där som hemma.

Om man inte gillar sättet att köpa Ino högtalare då kan man välja GuruAudio istället!

Link to comment
Share on other sites

Jag tror jag passar på ditt resonemang om hype osv. ;)

Men om jag ska försöka beskriva ljudsignaturen så upplevs de nog av många som inte påfallande ljusa i karaktären, men ändå oerhört detaljrika med bra förmåga att fånga upp de fina nyanserna i musiken. Neutrala och högupplösta på en gång.

De större systemen har kapacitet för enorma ljudtryck men med fortsatt finlir.

Jag har provat det mesta av de sk "transparenta" stegen till mina i16s men inget av dem höll hela vägen. Närmast kom väl Bryston 14BSST-2.

Dock vet jag att många spelar med Rotel RB 1080, 1090, NAD 208, olika Brystonsteg och är nöjda med det.

Hos mig har de presterat bäst med Pass Labs och Plinius. ASR Emitter spelade bra också.

PiP och rör spelar bra enligt många. Det är en snäll högtalare med inte så krävande impedanskurvor så 20-30W rörmagi duger gott.

Vet inte hur mycket den här informationen hjälper dig om du verkligen vill veta hur de kan låta? Bäst är väl om du lyssnar själv. :)

Många Ino-ägare är generösa med att dema sina system. Det var så jag själv fick chansen att provlyssna piP i Göteborg och trots mina fördomar mot "hypen" så fick jag krypa till korset. :)

Jag uppskattar stort att konstruktören är tydlig med hur de ska placeras i rummet för optimal upplevelse. Du lyssnar sannolikt mer på ditt rum än dina högtalare och då är integreringen väl så viktig. Framför allt med den baskapacitet som Inos högtalare besitter.

De små piP:arna registrerade jag redan vid 28Hz utan svårighet och dessutom med en röståtergivning som var verkligen bra. Detta av en liten lättviktig burk med plastig diskant som såg ut att komma från Rusta. Förstå att jag blev konfunderad.

Link to comment
Share on other sites

Jag måste passa på att säga något känner jag. Har ägt många olika högtalare genom åren men just nu sitter jag utan system ( i stort sett, sambons ministereo finns kvar och spelar barnskivor). Senast ägde jag ett komplett delat ino audio system med i16s och basar med delningsfilter etc etc och strax innan dess ett par piPs.

De var bra men jag var aldrig helt överväldigad av dem. Prisvärdheten är dock svårslagen. De lät väldigt naturliga och klara. Faktiskt ganska nära de sonus faber grand piano home jag hade haft innan Och även de dynaudio innan dess. Samma skola på något sätt. En lätt tillbakalutat och ren stil. Fantastisk på röster men bra på det mesta. Dock tyckte jag att de saknade lite magi. Det där "något" som verkligen skapar eufori och "en skiva till"-känsla. Skall tilläggas att jag aldrig kunde fixa förutsättningarna i form av akustikreglering så det är i grunden en orättvis bedömning men ändå så som det var. Kan också bero på en allmänt stressig tid med småbarn som inte givit mig ro att njuta musik som förr.

När det är dags för mig att skaffa mig en ny stereo om några år finns Ino solklart med som ett alternativ men jag kommer kika på mycket. Även estetiken spelar stor roll för mig och där är ju dessvärre Inos enklare pjäser inte så eleganta i min mening.

Det som dock är mycket tråkigt är den polarisering som finns i denna lilla lilla ankdam som heter Hifi. Det handlar ju till syvende och sist om ett tycke och smak och vi borde inse att de flesta utomstående ser oss som nära på efterblivna och hålla varandra i handen istället.

Nåja, lycka till med vad du än väljer och prova som sagt att ta kontakt med någon på faktiskt. Mest trevligt folk fast med lite väl mycket ingenjörsinriktning ibland.

Tillbaks till lurlyssnande för mig :/

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer ihåg dina bekymmer Overture, från Faktiskt. Ibland stämmer det bara inte.

Jag hittade magin med rätt slutsteg, och en bra DA-omvandlare, och ett ruskigt bra rum, samt tillåtande hustru. :)

Det var någon som skrev om det estetiska och att jämföra dem med tex Sonus Faber är ju kanske inte så fair, då pratar vi om två olika planeter. :D

Den ljudliga prestationen är dock outstanding, och det är ju det jag har dem till.

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer ihåg dina bekymmer Overture, från Faktiskt. Ibland stämmer det bara inte.

Jag hittade magin med rätt slutsteg, och en bra DA-omvandlare, och ett ruskigt bra rum, samt tillåtande hustru. :)

Det var någon som skrev om det estetiska och att jämföra dem med tex Sonus Faber är ju kanske inte så fair, då pratar vi om två olika planeter. :D

Den ljudliga prestationen är dock outstanding, och det är ju det jag har dem till.

Det roliga med med Ino högtalare att du kan ju fanera/lacka dom som du vill. Men själva formen på högtalarna är ju inte så roliga. Men de flesta högtalarmärkena är ju snarlika i formerna. Jag funderar på om man kan tex fanera sidorna på piP och lacka eller klä fronten med vinyl, lite sonus likt...

i

Link to comment
Share on other sites

Jag funderar på om man kan tex fanera sidorna på piP och lacka eller klä fronten med vinyl, lite sonus likt...

Det handlar mer om vem "man" är. Att välja snyggt faner, applicera det och få en bra finnish kräver sin "man".

Link to comment
Share on other sites

For the record: Ingvar brukar kunna se till att det mesta går att göra. Och resultaten är ofta spektakulärt bra rent finishmässigt. (Jag har sett valnötsrot med 9 lagers klarlack, snyggt matchat jakarandafanér och superfina metalliclacker) På ett par i16, i32 eller några av Inos större alster blir det faktiskt riktigt snyggt. Eller rättare sagt, så snyggt det nu blir med en stor låda med fin yta. Detta gäller dock nästan alla högtalare och ljudsystem som jag ser det. Tycker inte Sonus Faber är speciellt snygga de heller. Lyxigt hantverk, javisst, men form som är precis som det mesta annat. Underligt nog är det fortfarande i stort sett bara B&O som sticker ut med egna formgivningsidéer.

Vi ska inte glömma bort att just HiFi-industrin är en industri som fastnat i någon slags boxtänkande där man bara verkar bry sig om tjockleken på frontplattan till "labbutrustning" medan resten av världens hightech-industri fräser ur chassin ur metallblock, jobbar med kompositmaterial samtidigt som man använder displayer med 300 dpi och rent allmänt gör fantastik miniatyrisering. Hifi är "old shit" för "old men" som inte rört på sig sen 80-talet då det blev bra nog för det flesta och därmed försvann från agendan. Synd. För ljud och musik kommer nog alltid vara centralt för människan och skulle må bra av att lyftas från dess nuvarande relegering som bakgrundsbrus för att dölja den larmande vardagen, till ett mer framskjuten position som skapare av välbefinnande.

Men jag driver från ämnet likt ved längs med strömmen...

Med detta vill jag vara säga att formgivningen är eftersatt inom hela HiFi-industrin taget som en helhet. Inos alster är kanske något grövre i sin form än mycket annat men den är åtminstone konsekvent funktionalistisk och som utgångspunkt för en design kan jag respektera det. ( dock är just piP:s diskant tragiskt ful)

Link to comment
Share on other sites

Det roliga med med Ino högtalare att du kan ju fanera/lacka dom som du vill. Men själva formen på högtalarna är ju inte så roliga. Men de flesta högtalarmärkena är ju snarlika i formerna. Jag funderar på om man kan tex fanera sidorna på piP och lacka eller klä fronten med vinyl, lite sonus likt...

i

Jodå, det finns många varianter. Om du kikar på faktiskt så hittar du en avdelning som heter Wänner af Ino, där finns bilder på olika varianter. Kolla efter ping-mang tror jag de heter. Lite Sonus wannabe är det.

Link to comment
Share on other sites

Jodå, det finns många varianter. Om du kikar på faktiskt så hittar du en avdelning som heter Wänner af Ino, där finns bilder på olika varianter. Kolla efter ping-mang tror jag de heter. Lite Sonus wannabe är det.

Där hittar man också några av de mest bedrövliga ursäkter till finishar man kan hitta, go figure. ;)

Link to comment
Share on other sites

Där hittar man också några av de mest bedrövliga ursäkter till finishar man kan hitta, go figure. ;)

Yepp! Roy Orbinson var inte så grann han heller, men lät bra det gjorde han. Å andra sidan finns det plenty av fotomodeller som låter skit och dem vill jag inte lyssna på.

Link to comment
Share on other sites

Har läst om Ino Audio PiP och Pi60. Men vad kostar dom idag? Vilken vilken karaktär på elektoniken trivs dom med? Hur står sig dessa högtalare på marknaden?

Det finns ännu en högtalare som sägs lira i samma (sorts) liga som piP och det är pK.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Fo...ic&p=813109

...kan man tänka sig snickra lite själv är den ett klart alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Inget alternativ alls sedan några år tillbaks. Elementen är slutsålda, var ursprungligen speciellt framtagna för Bremenhögtalarna (Peter Steindels "Äggen"). Efter modifiering av Äggen blev ett antal hundra element över, Naqref tänkte till och 2 varianter pK-högtalare blev resultatet, sluten resp. basreflex.

Link to comment
Share on other sites

Inget alternativ alls sedan några år tillbaks. Elementen är slutsålda, var ursprungligen speciellt framtagna för Bremenhögtalarna (Peter Steindels "Äggen"). Efter modifiering av Äggen blev ett antal hundra element över, Naqref tänkte till och 2 varianter pK-högtalare blev resultatet, sluten resp. basreflex.

Oj då - då är det begagnatmarknaden med ett potentiellt ännu bättre pris! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...