juha Posted March 3, 2012 Posted March 3, 2012 Inte ett stift, band eller silvrigt runt i sikte. Fil uppspelning har blivit mitt sätt att njuta av musik. I första hand var det för att få hjälp att hitta bland mina cd skivor men senare också för att det faktiskt fungerar som en signal källa. Mina första trevande försök med pågens Playstation 3 med fiberkabel, gav trots en "aningen" haltande ljudåtergivning, mersmak. Fanns det inte något i musikåtergivningen som blev bättre?..detta var en tid där rannsakan hade börjat. Ett liv utan cd skivor..kan man ha det? En lång tids fördjupande bland uppspelare, rippningar, Asio, Ssd osv osv, så hamnade jag i en fullt fungerande hifi återgivning. Ett samtal och alla mina cd/sacd var borta. Djuuupt andetag! Tar de slut där?? Neeej det gör ju inte det..vad trodde man Quote
ulfsan Posted March 3, 2012 Posted March 3, 2012 Kom igen! Jag ser en kraftfull Mac och undrar vad du hamnat i för lösning... / Hälsar en liten Macmini -> Squeezebox gnm Ulf Quote
juha Posted March 4, 2012 Author Posted March 4, 2012 (edited) "och undrar vad du hamnat i för lösning.." Efter en tids spelande samt egentligen helt bekymmerslös användning, så har man fått en del bekanta inom hifi kretsen, att ändå undra hur/om/när man ska köra igång ett nytt sätt att spela hemma. Känner igen samma symptom som jag själv hade...man har inte den tiden för att gräva i lådor/hyllor för att få just den låten..nu. Min följeslagare har då blivit till att börja med. Dcs Debussy. Edited March 4, 2012 by juha Quote
juha Posted March 4, 2012 Author Posted March 4, 2012 Sedan har det ju ändå dykt upp lite roliga apparater på vägen. Men ingen har egentligen fått mig att bli intresserad. Men så sent som förra veckan fick en hifi (Chg) vän mig lite intresserad av just denna apparat som jag beslöt att ändå prova. "Jag är nöjd..vad kan bli bättre?" är ord från inte alls längesen från mig. Aurender S 10 Quote
P-pan Posted March 4, 2012 Posted March 4, 2012 Min följeslagare har då blivit till att börja med. Den följeslagaren verkar ju inte vara särskilt jobbig att ha i "hasorna"... Quote
juha Posted March 4, 2012 Author Posted March 4, 2012 Den följeslagaren verkar ju inte vara särskilt jobbig att ha i "hasorna"... Hade tänkt att bryta mig ut ur Dcs träsket..men det gick inte bra Quote
P-pan Posted March 4, 2012 Posted March 4, 2012 Behövs inte... har både för dålig ekonomi och kondition Quote
juha Posted March 4, 2012 Author Posted March 4, 2012 Behövs inte... har både för dålig ekonomi och kondition Haha..ja det finns säkert fina lösningar ändå Denna Aurender kan vara en hjälp på traven....mer kommer Quote
P-pan Posted March 4, 2012 Posted March 4, 2012 Det ser ut som du har riktigt höga krav då det gäller musik... http://i2.photobucket.com/albums/y38/juhasfoto/IMG_5485.jpg Både tangenter och mixer ... det andra gör slarvigt får man rätta till själv ... eller ? Quote
juha Posted March 4, 2012 Author Posted March 4, 2012 Nej gud..men en gammal dröm har väckts till liv sedan något år tillbaks. Blivit dags att tömma det man har i sig även på detta sätt Man har ju fyllt på i åratal Quote
juha Posted March 4, 2012 Author Posted March 4, 2012 Använder som sagt en Mac Pro som källa tillsammans med AMARRA som mediaspelare. En kompetent kombination tycker jag. Stabil och väljudande. En del uppgraderingar dyker upp då och då om året, oftast med en viss förbättring ljudmässigt, kul!! Upplever denna kombo enkel att handha..sätta igång ett album kräver väldigt lite och går defenetivt igång utan några som helst problem. "Jag är nöjd...vad kan bli bättre"...ja för göra det enkelt ..allt. Quote
A/Wing. Posted March 4, 2012 Posted March 4, 2012 Härligt Juha att du äntligen har kommit tillrätta med ditt musik-lyssnande det kändes ett tag som du hade svårt att hitta rätt i hifi-djungeln. Det ser väldigt avskalat och snyggt ut det lilla jag sett hittills. Föresten hur går det på högtalarsidan har du även hittat rätt där också Quote
eliot Posted March 4, 2012 Posted March 4, 2012 Mycket intressant - Jag tror på detta eftersom jag fick en riktig aha-upplevelse i Schweiz 2008 när min handlare jämförde en ReQuest musikserver med en konventionell transport som dCS Verdi. Läs om detta här. Mvh, Eliot Quote
calle_jr Posted March 4, 2012 Posted March 4, 2012 Jag tror på detta Ja, det är väl klocka och SSD som i detta fall skiljer mot en mainstream laptop Quote
juha Posted March 4, 2012 Author Posted March 4, 2012 Härligt Juha att du äntligen har kommit tillrätta med ditt musik-lyssnande det kändes ett tag som du hade svårt att hitta rätt i hifi-djungeln. Det ser väldigt avskalat och snyggt ut det lilla jag sett hittills. Föresten hur går det på högtalarsidan har du även hittat rätt där också Ja det har varit en tid med pysslande och sysslande. Högtalarna, Vienna, har hängt med fint i denna uppgradering. Quote
juha Posted March 4, 2012 Author Posted March 4, 2012 Mycket intressant - Jag tror på detta eftersom jag fick en riktig aha-upplevelse i Schweiz 2008 när min handlare jämförde en ReQuest musikserver med en konventionell transport som dCS Verdi. Läs om detta här. Mvh, Eliot Aha upplevelse är exakt helt rätt ord nu med Quote
juha Posted March 4, 2012 Author Posted March 4, 2012 Att börja använda fil uppspelning har fått många att rygga tillbaks i och med att det ofta inneburit en laptop eller dator i sammanhanget. Även den osäkerhet som blir, när det finns så många olika inställningar och val. Gör man rätt eller fel? Aurender S 10 kan hjälpa en att helt odramatiskt köra igång avspelning. Detta behöver man göra att för att köra igång. Ett köp av en Ipad, ladda ner gratis, appen Aurender. Stoppa in AC kabel. Stoppa in Usb kabel(mellan dac och Aurender S10) Man kan även använda sig av RCA eller XLR. Stoppa in Ethernet kabel. Uppkoppling mot internet. Slå på Aurender och då händer detta: Redan nu kan man spela musik, om man har lagt in något i Aurendern alltså, dock har man det bästa kvar. Få igång musik biblioteket Quote
Richard Posted March 4, 2012 Posted March 4, 2012 Ja, det är väl klocka och SSD som i detta fall skiljer mot en mainstream laptop Undrar detsamma. Ger en dedikerad mediaspelare bättre ljud än en laptop förutsatt att man använder samma in och utgångar i bägge och givetvis samma dac? Själv kör jag med J River MC på pc och har väl fått för mig att det är ett lika bra alternativ som en dedikerad mediaspelare men jag har kanske fel? Använder faciliteten at spela upp direkt från RAM-minnet och då ska väl inte heller disken vara en försämrande länk? Ursäkta juha om jag kidnappar din tråd... //Richard Quote
eliot Posted March 4, 2012 Posted March 4, 2012 Computeraudiophile skriver: The sound quality achieved in my system when connected via AES to my Berkeley Audio Design Alpha DAC Series 2 was wonderful. Currently none of my Mac OS X based machines can best the sound quality of the Aurender S10 in my system. Compared to the Aurender via AES my Macs connected via USB sound very sluggish and washed out. There is no life to the Mac based music compared to the S10's all around vibrance and solid yet controlled bass reproduction. Quote
juha Posted March 4, 2012 Author Posted March 4, 2012 Nu klickar man upp Aurender appen på Ipaden. Upp till höger hittar man ett kugghjul, klick på den och då ser man detta: Man petar på Add Aurender och väljer just Aurendern. Ser man inget förslag, så håller man in knappen på själva apparatlådan, översta till vänster i några sekunder. Quote
juha Posted March 4, 2012 Author Posted March 4, 2012 Computeraudiophile skriver: Ajaj gå inte händelserna iförväg haha. Quote
juha Posted March 4, 2012 Author Posted March 4, 2012 Så ser det ut så här. Här går man ner på 6:e raden och hittar IP numret. Den ska man skriva in Aurender appens "Add server" och som tack får man en kod som man skriver in.Tycker det står tydligt i manualen hur man får igång detta och för mig tog detta från att öppna lådan till uppkopplad och klar ca 2 minuter. Quote
juha Posted March 4, 2012 Author Posted March 4, 2012 När man klickar igång denna Aurender app så går det väldigt fort klart, någon sekund, och verkar göra det lika fort varje gång. En väldigt vettig detalj i detta är album bilderna lagras klart i Ipaden, dvs det blir inget släp när man scrollar ner bland album bilderna. Quote
juha Posted March 4, 2012 Author Posted March 4, 2012 Aurender appen, själva media fjärrkontrollen är rejält kliv framåt om man jämför med Remote som styr Itunes/Amarra. Quote
juha Posted March 4, 2012 Author Posted March 4, 2012 En jämförelse rent ljusmässigt talar sitt tydliga språk. Via Mac Remote appen Via Aurender appen Aurendern kan ligga öppen utan att störa ett dugg, varm färger och behagligt diskret. Quote
juha Posted March 4, 2012 Author Posted March 4, 2012 Aruender har ett behagligt sätt att utforska/spela upp sina filer på, lägga till kö listan till vänster är snabbt förståeligt och smidigt. Quote
juha Posted March 4, 2012 Author Posted March 4, 2012 Vidare så finns olika sätt att sätta igång musiken, kö eller bara sätta igång direkt. Snyggt och väldigt kvickt. Trycker man igång en låt så börjar den samma sekund. Quote
Recommended Posts