Jump to content

Recommended Posts

Posted
Vad är det för pickup som Micha har?

Jag fick just detta svar av Micha;

Ich habe ein EMT JSD 6G auf meinem Tonarm montiert. Ich finde es ein sehr musikalisches Pick-Up.

Det är alltså en EMT JSD 6G ur EMT Jubilee Series Gold, se länk

- Jag vidarbefodrar de andra frågorna ;)

• Replies 271
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Jag får tacka Micha och Ramona för deras gästfrihet :mm:

Jag avslutar besöket med att visa bilder på gammal och ny skivspelar-ingenjörskonst och vi kommer hos Schopper att se en Thorens TD124 med en Thales tonarm :app:

Thales-AAA.jpg

Ramona fotograferar och det är hon som tagit bilden på omslaget till Schweiziska AAA och det är också hon som tagit mässbilderna inne i tidningen.

Jag tycker schweiziska AAA liksom tyska AAA är intressanta föreningar med mycket aktiviteter :mm:

Posted
Snyggt system!

Vet du vad det är för skivor han har under apparaterna :?:

Ja! Och vad är det för bänkar?

Helt i min smak!!!

/ptr

Micha svarar: Das Rack habe ich mir selbst gebaut. Die schwarzen Platten (MDF) sind auf Luftpolster gelagert und ins Rack integriert.

Han skickade med bilder :mm:

levitation-rack.jpg

Det är alltså en egenkonstruktion där de svarta MDF-plattorna ligger på luftslangar där man kan anpassa trycket :app:

- Det ser alltså ut som att Euphonia tack vare frågor från Plundin & Calle_jr blir först med presentation av en ny produkt :mm:

Posted
Das Rack habe ich mir selbst gebaut. Die schwarzen Platten (MDF) sind auf Luftpolster gelagert und ins Rack integriert.

Mycket vackert arbete, men jag är skeptisk...

Båda kopplingar (svarta hyllor och ben) är i princip odefinierbara.

Helt obegripligt för att komma från Micha.

Posted
Mycket vackert arbete, men jag är skeptisk...

Båda kopplingar (svarta hyllor och ben) är i princip odefinierbara.

Helt obegripligt för att komma från Micha.

- Vi kanske får se det som en prototyp :blush

Två tester på tonarmarna (klicka på bilderna)

AudiotechniqueEN.jpg stereophile.jpg

Posted

Intressant!! Påminner en del om tidigare generationer av Townshend's Seismic Sinks... Måste nog kika närmare på hans konstruktion även om jag är ytterst tveksam till MDF (Papper) i High-End sammanhang eftersom det är så hygroskopiskt!. MDF ger inte mej den där kompromisslösa urmakarkänslan, det blir Swatch i ett sammanhang där man vill ha Zenith-feeling! (Jag borde skiva Georg Daniels-feeling, för det är vad Thalesarmen utstrålar! Men jag tror att George Daniels är ett ganska obekant fenomen i HiFi-världen?!)

Vad använder han för material i plinten till sin spelare? (Vad jag kan se så nämner ha inte plinten överhuvud taget i "dokumentationen" som finns på deras hemsida).. Man blir ju nyfiken som eftersom spelaren är så förbaskat snygg!

/ptr

Posted
:mm: :mm:

En ulv i fårakläder.

Mamma mia så snyggt han har fixat till det systemet.

Prestigefullt arbete, if you know what I mean...

I know what you mean and so did Miles...

Posted
:mm: :mm:

En ulv i fårakläder.

Mamma mia så snyggt han har fixat till det systemet.

Prestigefullt arbete, if you know what I mean...

I know what you mean and so did Miles...

Resan2011_330.jpg

Det är ett oerhört välavstämt system och det spelades en del prestige :mm:

Resan2011_332.jpg

Jag vet knappast någon anläggning som är så "fintunad" att skillnaden mellan original/tidiga reissues och remakes framkommer så tydligt som här....

- Då menar Alexander med "remakes" nyutgåvor där man försöker "förbättra" originalet och de är ofta på 180 gram :black:

Jag har för mig att den ena Prestige-utgåvan var från mitten av 60-talet (dvs 10 år efter originalet) och den lät ändå fantastiskt.... :mm:

- Det är timingen som inte stämmer på remakes :black:

Posted

Jag har behandlat Alexanders anläggning tidigare så jag citerar mitt besök 2009:

Huvudkälla är en studioskivspelare Technics SP-10 Mk2 (direktdrift) med extern nätdel

hr09-057.jpg

som han har monterat tre tonarmar på:

1. Tonarm Stereo, modifierad Souther Tangentialtonarm med Van den Hul Pick-up ("naken" prototyp)
  2. Tonarm Mono, SME 3012 R, ZYX Monopickup (Prototyp)
  3. Reserv Tonarm SME 9" (Grado MM)

När det gäller avspelning av stereoskivor så sker förstärkningen utan inblandning av transistorer (eller "transistorfrei" som Alexander uttrycker det) och detta betyder att signalen först förstärks i en Fidelity Research AGT-5X Silver Stepup Transformer innan den når fullförstärkaren Unison Research Triode 20 med MM-phonosteg

hr09-056.jpg

Posted

Alexander spelar också CD och eftersom musiken är det viktiga för honom finns det många tips :app:

Resan2011_341.jpg

Det är tweakarnas högborg och inget är vad det ser ut - ser ni kilen på Proceed Driven :?::D

Posted

Alexander har många skivor :mm:

Resan2011_344.jpg

Detta är bara en bråkdel av Alexanders skivor - det mesta har han i källaren :o

alexander.jpg

Jag bad Alexander leta upp utgåvor med Stravinsky conducts Stravinsky

Resan2011_346.jpg

- och Alexander tog fram stegen och det dröjde inte länge innan dessa låg på golvet

Resan2011_348.jpg

Posted
Det är tweakarnas högborg och inget är vad det ser ut - ser ni kilen på Proceed Driven :?::D

Yepp, jag har min i säkert förvar och använder den t o m lite då och då.

Posted

På högra sidan av rummet är det klassisk musik

Resan2011_357.jpg

...och har då en förkärlek för modern sådan

Resan2011_358.jpg

...även om han försöker hålla sig lite i skinnet när vi är där :blush

Posted

Du - Die Zeitschrift der Kultur - är en Schweizisk tidskrift som ofta har ett temanummer och temanumret om Miles har blivit en klassiker och är eftersökt :app:

Resan2011_366.jpg

Jag tycker att omslagsbilden är fantastisk :mm:

Posted

Det fanns en del specialutgåvor på CD som denna sammetsklädda box :mm:

dali-1.jpg

Être Dieu: opéra-poème, audiovisuel et cathare en six parties (French for "Being God: a Cathar Audiovisual Opera-Poem in Six Parts")

is a self-proclaimed "opera-poem" written by Spanish surrealist painter Salvador Dalí, based on a libretto by Manuel Vázquez Montalbán with

music by French avant-garde musician Igor Wakhévitch. It was originally published in 1985.

Se wikipedia

dali-2.jpg

Posted

Det var dåligt väder i Tessin så det blev tyvärr ingen utflykt och snart är vi tillbaka i Zürich

Resan2011_315.jpg

...där vi som varje år besöker Jecklin och köper skivor :app:

Resan2011_301.jpg

Priserna är egentligen inte bra men utbudet stort (2 våningar) även om utbudet minskar för varje år :black:

Posted

Vi skall nu besöka Jürg Schopper i Winterthur

Resan2011_431.jpg

....och jag har med mig min Thorens TD124 som han skall revidera :mm:

Posted
Eliot jag minns inte vad du har för tonarm. Är det en likadan eller vad skiljer :?:

Det ser du i min profil! Jag har en luftlagrad tangentialtonarm - denna liksom tangential tonarmar från Clearaudio rör sig på medar....

Damm och smuts på medarna är naturligtvis av ondo så Alexander har utvecklat en vätska för att göra rent medarna och minimera friktionen (se www.audiotop.ch/english/audiotop/tqi.htm):

TQI is a cleaner from Audiotop specially designed for the Clearaudio-Souther Tangential-Tonearm. Simple clean the quarzrods and the "small turning wheel" with Audiotop TQI

and the tonarm carriage will move much smoother on the guiding quarzrods, substantially improving the resolution and the dynamics of the reproduced music.