Jump to content

Recommended Posts

• Replies 271
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Blev lite fundersam kring valet av rem.

Jag har aldrig sett en så grov rem med cirkulärt tvärsnitt.

Undrar vad han har för tanke med den :?:

Jag fick detta svaret av Micha: Den tjocka och korta remmen fungerar liknande ett drivhjul eftersom det elastiska elementet är mycket kort och stelt.

Avkopplingen från motorvibrationer sker inte genom remmen utan med en böjd metallfjäder.

Denna metallfjäder gör att motorn är fri att röra sig i alla axlar förutom själva vridaxeln.

Posted

Mycket imponerande :mm:

Jag fick detta svaret av Micha: Den tjocka och korta remmen fungerar liknande ett drivhjul eftersom det elastiska elementet är mycket kort och stelt.

Avkopplingen från motorvibrationer sker inte genom remmen utan med en böjd metallfjäder.

Denna metallfjäder gör att motorn är fri att röra sig i alla axlar förutom själva vridaxeln.

OK,

Man ser det i din bild här: http://img.photobucket.com/albums/v53/elio...san2011_202.jpg

Remmens tvärsnitt kommer ju att variera utefter sin omloppsbana. Längs två sträckor är den helt cirkulär, runt drivhjulet är den tillplattad på ett vis och runt tallriken tillplattad på ett annat vis. Det gör att hastigheten kan variera. Om det har hörbar effekt eller ej vet jag inte.

Jag tycker bara att det verkar onödigt att "utmana ödet" när man kunde välja en tunn rem med samma eller ännu högre styvhet.

Men kanske den har ytterligare en funktion i kombination med metallfjädrarna.

Posted

AudioExotics Hongkong har några bilder på Thales och Simplicity och är tydligen mycket förtjusta i dem - asiaterna är alltid tidigt ute när det gäller highend ;)

Mr. Zanden i det forumet skriver:

In summary, if you can not discern the not-so-subtle difference in sound of an orchestra/instrument which has not been warmed up, then you need to practice your listening so that you can tune the sound of your hi-fi system correctly as well as being able to discern whether any change/adjustment in your system is for the better or for worse.

:D

Posted

thales.jpg

For the TTT, we have realized a drive system combining the advantages of the very traditional idle wheel drive (strength and constancy) with the benefit of the

belt drive (silence and decoupling). The motor itself – a brushless DC motor with ironless winding – provides a maximum output of 20 Watts and is mounted on a

carefully calculated decoupling element. This element keeps away all vibration from the chassis, but avoids any axial movement of the motor. The pulley – which

acts as a flywheel to compensate the motor increments – drives the sub-platter via a precision-belt, originally made for medicine applications.

The whole drive system is completely covered by the platter.

Drivremmen driver en undertallrik (som syns på fotot) - det hela täcks av huvudtallriken och hela skivtallriken väger 8,5kg.

subtallrik.jpg

Tallriken är avstämd för en resonansfrekvens som effektivt dämpas bort med inläggning av bly.

ttt-dokument.jpg

Dokumentation finns här (PDF)

Posted

Lokalen befinner sig vid landsvägen nordost om Winterthur

Resan2011_258.jpg

och nu är vi hembjudna till Micha och hans fru som bor i ett enfamiljshus i utkanten av Winterthur :app:

Resan2011_259.jpg

Posted

Elektroniken är vintage av bästa märke och består av Marantz 7c Stereo Console och tillhörande Marantz 8b :mm:

Resan2011_263.jpg

...under skivspelaren ser vi en stepup från Denon :app:

Posted
Schweizarna har alltid varit duktiga med miniatyrisering och företaget Paillard AG i St. Croix kanske känns igen :?:

De som är lite mer bekanta med skivspelarmärket vet kanske att Thorens kom från St. Croix och 1962 gick faktiskt Thorens samman med Paillard.

Paillard var vid denna tid ett av västra Schweiz största och mest renommerade företag med mer än 6000 anställda.

Mer finns att läsa här: http://www.theanalogdept.com/thorens_history.htm

Nu stoppar vi in pickup och arm :o:app:

Resan2011_292.jpg

Posted
Nu stoppar vi in pickup och arm :o:app:

Resan2011_292.jpg

Kul manick! När tillverkades denna lilla resegrammofon?

Allt ser auteniskt ut men frågan är om inte "skivpucken" är av senare datum?

Calm

Posted
Kul manick! När tillverkades denna lilla resegrammofon?

Allt ser auteniskt ut men frågan är om inte "skivpucken" är av senare datum?

Calm

Enligt denna länken är den från 1926 och allt skall vara original!

Skivpucken finns på alla bilder på internet som t.ex. på denna "ipods grandfather".....

PS. Hittade precis denna länken med mer info :app:

Posted
Jag får snart sluta titta på hans skapelser. Jag märker att det börjar byggas upp ett visst "vill-ha-begär" oavsett hur den låter. Man får väl anta att den också kan förmedla musik i den övre skolan. :app:

Jag gillar också Thales mer än Simplicity. Thales verkar vara lättare att justera optimalt och mindre känslig för oegentligheter. Mer robust helt enkelt. Bara en känsla jag får, även om han har utvecklat designen på ett mycket förnuftigt sätt - börja safe och robust för att sedan förfina/optimera.

Elektroniken är vintage av bästa märke och består av Marantz 7c Stereo Console och tillhörande Marantz 8b :mm:

http://img.photobucket.com/albums/v53/elio...san2011_263.jpg

...under skivspelaren ser vi en stepup från Denon :app:

Snyggt system!

Vet du vad det är för skivor han har under apparaterna :?: