calle_jr Posted March 18, 2012 Posted March 18, 2012 Det är naturligtvis remdrift som vi ser här på 005 http://img.photobucket.com/albums/v53/elio...san2011_217.jpg Blev lite fundersam kring valet av rem. Jag har aldrig sett en så grov rem med cirkulärt tvärsnitt. Undrar vad han har för tanke med den Quote
eliot Posted March 19, 2012 Author Posted March 19, 2012 Blev lite fundersam kring valet av rem. Jag har aldrig sett en så grov rem med cirkulärt tvärsnitt. Undrar vad han har för tanke med den Jag fick detta svaret av Micha: Den tjocka och korta remmen fungerar liknande ett drivhjul eftersom det elastiska elementet är mycket kort och stelt. Avkopplingen från motorvibrationer sker inte genom remmen utan med en böjd metallfjäder. Denna metallfjäder gör att motorn är fri att röra sig i alla axlar förutom själva vridaxeln. Quote
eliot Posted March 19, 2012 Author Posted March 19, 2012 Vi fick också se hur allt modellerats på datorn http://img.photobucket.com/albums/v53/elio...san2011_242.jpg Vi fick se både tvådimensionella ritningar och tredimensionella modelleringar som gick att rotera ...både på skivspelare och arm... Quote
calle_jr Posted March 19, 2012 Posted March 19, 2012 Mycket imponerande Jag fick detta svaret av Micha: Den tjocka och korta remmen fungerar liknande ett drivhjul eftersom det elastiska elementet är mycket kort och stelt. Avkopplingen från motorvibrationer sker inte genom remmen utan med en böjd metallfjäder. Denna metallfjäder gör att motorn är fri att röra sig i alla axlar förutom själva vridaxeln. OK, Man ser det i din bild här: http://img.photobucket.com/albums/v53/elio...san2011_202.jpg Remmens tvärsnitt kommer ju att variera utefter sin omloppsbana. Längs två sträckor är den helt cirkulär, runt drivhjulet är den tillplattad på ett vis och runt tallriken tillplattad på ett annat vis. Det gör att hastigheten kan variera. Om det har hörbar effekt eller ej vet jag inte. Jag tycker bara att det verkar onödigt att "utmana ödet" när man kunde välja en tunn rem med samma eller ännu högre styvhet. Men kanske den har ytterligare en funktion i kombination med metallfjädrarna. Quote
eliot Posted March 19, 2012 Author Posted March 19, 2012 AudioExotics Hongkong har några bilder på Thales och Simplicity och är tydligen mycket förtjusta i dem - asiaterna är alltid tidigt ute när det gäller highend Mr. Zanden i det forumet skriver: In summary, if you can not discern the not-so-subtle difference in sound of an orchestra/instrument which has not been warmed up, then you need to practice your listening so that you can tune the sound of your hi-fi system correctly as well as being able to discern whether any change/adjustment in your system is for the better or for worse. Quote
calle_jr Posted March 19, 2012 Posted March 19, 2012 Men så har de ju också använt pinnar som precisionsverktyg i tusentals år... Quote
eliot Posted March 21, 2012 Author Posted March 21, 2012 For the TTT, we have realized a drive system combining the advantages of the very traditional idle wheel drive (strength and constancy) with the benefit of the belt drive (silence and decoupling). The motor itself – a brushless DC motor with ironless winding – provides a maximum output of 20 Watts and is mounted on a carefully calculated decoupling element. This element keeps away all vibration from the chassis, but avoids any axial movement of the motor. The pulley – which acts as a flywheel to compensate the motor increments – drives the sub-platter via a precision-belt, originally made for medicine applications. The whole drive system is completely covered by the platter. Drivremmen driver en undertallrik (som syns på fotot) - det hela täcks av huvudtallriken och hela skivtallriken väger 8,5kg. Tallriken är avstämd för en resonansfrekvens som effektivt dämpas bort med inläggning av bly. Dokumentation finns här (PDF) Quote
eliot Posted March 21, 2012 Author Posted March 21, 2012 Lokalen befinner sig vid landsvägen nordost om Winterthur och nu är vi hembjudna till Micha och hans fru som bor i ett enfamiljshus i utkanten av Winterthur Quote
eliot Posted March 21, 2012 Author Posted March 21, 2012 Högtalarna är schweiziska och kommer från Pawel Acoustics och är deras ELEKTRA - REFERENCE MONITOR ...och som väntat är det vinyl som gäller Quote
eliot Posted March 21, 2012 Author Posted March 21, 2012 Ni får ursäkta men jag älskar att fotografera denna läckra tonarm eller delförstorat Quote
iroise Posted March 21, 2012 Posted March 21, 2012 Kul att läsa Eliot, jag har inte varit på forum med någon större reda på senaste tiden, jag får läsa ikapp Quote
eliot Posted March 21, 2012 Author Posted March 21, 2012 Tonarmen passar designmässigt fint till hans skivspelare Nu blir det lite närbilder Precisionsarbete Quote
eliot Posted March 21, 2012 Author Posted March 21, 2012 Vi ser här hur pickupen vrider sig m.h.a. hjälparmen så att nålen alltid är parallell med spåret Quote
eliot Posted March 21, 2012 Author Posted March 21, 2012 Elektroniken är vintage av bästa märke och består av Marantz 7c Stereo Console och tillhörande Marantz 8b ...under skivspelaren ser vi en stepup från Denon Quote
eliot Posted March 21, 2012 Author Posted March 21, 2012 Som ni förstår gillar Micha miniatyriserade saker så han var tvungen att visa denna fick-skivspelare Det är en Mikiphone Pocket Phonograph "Vadasz" System, Paillard AG; St. Croix från omkring 1926 Schweizarna har alltid varit duktiga med miniatyrisering och företaget Paillard AG i St. Croix kanske känns igen Quote
eliot Posted March 22, 2012 Author Posted March 22, 2012 Hur skall vi få in alla delar i den lilla plåtasken Quote
eliot Posted March 22, 2012 Author Posted March 22, 2012 Schweizarna har alltid varit duktiga med miniatyrisering och företaget Paillard AG i St. Croix kanske känns igen De som är lite mer bekanta med skivspelarmärket vet kanske att Thorens kom från St. Croix och 1962 gick faktiskt Thorens samman med Paillard. Paillard var vid denna tid ett av västra Schweiz största och mest renommerade företag med mer än 6000 anställda. Mer finns att läsa här: http://www.theanalogdept.com/thorens_history.htm Nu stoppar vi in pickup och arm Quote
calm Posted March 22, 2012 Posted March 22, 2012 Nu stoppar vi in pickup och arm Kul manick! När tillverkades denna lilla resegrammofon? Allt ser auteniskt ut men frågan är om inte "skivpucken" är av senare datum? Calm Quote
eliot Posted March 22, 2012 Author Posted March 22, 2012 Kul manick! När tillverkades denna lilla resegrammofon? Allt ser auteniskt ut men frågan är om inte "skivpucken" är av senare datum? Calm Enligt denna länken är den från 1926 och allt skall vara original! Skivpucken finns på alla bilder på internet som t.ex. på denna "ipods grandfather"..... PS. Hittade precis denna länken med mer info Quote
calm Posted March 22, 2012 Posted March 22, 2012 Enligt denna länken är den från 1926 och allt skall vara original! Skivpucken finns på alla bilder på internet som t.ex. på denna "ipods grandfather"..... PS. Hittade precis denna länken med mer info Såg så blank och modern ut därav min kommentar Tack för infon! Calm Quote
Käera Posted March 22, 2012 Posted March 22, 2012 Kul o intressant på samma gång med denna lilla spelare.Sista länken gav ju även bilder på helt andra skapelser med om man gick till huvudsidan. Quote
eliot Posted March 22, 2012 Author Posted March 22, 2012 Nu stoppar vi in det sista och här är hela skivspelaren - inte tar den mycket plats Quote
eliot Posted March 22, 2012 Author Posted March 22, 2012 Det finns naturligtvis på Youtube en film om och med denna lilla maskin Quote
P-pan Posted March 22, 2012 Posted March 22, 2012 Kanske Mikiphonen gav inspiration till Androphonen http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...?showtopic=9473 Quote
Bebop Posted March 22, 2012 Posted March 22, 2012 Vi ser här hur pickupen vrider sig m.h.a. hjälparmen så att nålen alltid är parallell med spåret http://img.photobucket.com/albums/v53/elio...san2011_266.jpg Jag får snart sluta titta på hans skapelser. Jag märker att det börjar byggas upp ett visst "vill-ha-begär" oavsett hur den låter. Man får väl anta att den också kan förmedla musik i den övre skolan. Quote
calle_jr Posted March 22, 2012 Posted March 22, 2012 Jag får snart sluta titta på hans skapelser. Jag märker att det börjar byggas upp ett visst "vill-ha-begär" oavsett hur den låter. Man får väl anta att den också kan förmedla musik i den övre skolan. Jag gillar också Thales mer än Simplicity. Thales verkar vara lättare att justera optimalt och mindre känslig för oegentligheter. Mer robust helt enkelt. Bara en känsla jag får, även om han har utvecklat designen på ett mycket förnuftigt sätt - börja safe och robust för att sedan förfina/optimera. Elektroniken är vintage av bästa märke och består av Marantz 7c Stereo Console och tillhörande Marantz 8b http://img.photobucket.com/albums/v53/elio...san2011_263.jpg ...under skivspelaren ser vi en stepup från Denon Snyggt system! Vet du vad det är för skivor han har under apparaterna Quote
plundin™ Posted March 22, 2012 Posted March 22, 2012 Snyggt system! Vet du vad det är för skivor han har under apparaterna Ja! Och vad är det för bänkar? Helt i min smak!!! /ptr Quote
Recommended Posts