Jump to content

Recommended Posts

Posted
Jag skulle nog gärna ta en "teknisk" lösning om man på motsvarande sätt kunde garantera slutresultatet och där är jag inte så övertygad att det fungerar i alla lägen.

Ett rum med hyfsad akustik måste vara rätt i alla lägen, med eller utan elektronisk korrigering.

Audiovolver är en mycket imponerande maskin för att utnyttja högtalare optimalt och för fintrimning i lyssningsposition.

Dessutom väldigt mångsidig och praktisk.

Enda nackdelen som sagt att som vinylfreak är man utfryst.

• Replies 271
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Jag ser det som så att båda behövs och det optimala vore om någon med erfarenhet av akustikreglering importerar AudioVolver II som komplement till akustikprodukter. :)

- Kunskaperna som behövs liksom fallgroparna är likartade....

För min egen del vill jag börja med AudioVolver för att korrigera för högtalare och till en del korrigera för rummet. Nästa steg vore sedan att med akustikprodukter ta hand om det som återstår....

- Börjar jag med akustikåtgärder så kompenserar jag även för fel i högtalarna och felen i högtalarna skulle jag vilja kompensera för innan jag börjar med akustikåtgärder i rummet - av den enkla

orsaken att jag vill ett så normalt vardagsrum som möjligt ;)

Jag vill poängtera att det är många akustikreglerade rum som jag inte hört :blush

- Jag är inte så rädd för det digitala som Calle_jr och jag tror att man kan göra en AD/DA-omvandling i det närmaste helt transparent och tekniken på det området blir bara bättre och bättre :mm:

PS. Peter Schippers nämnde vissa högtalarmärken där effekten var högst påtaglig och han berättade att han gnuggade händerna när en kund berättade att han hade en viss högtalare -

- då visste han att effekten skulle bli stor....

Posted
jag tror att man kan göra en AD/DA-omvandling i det närmaste helt transparent och tekniken på det området blir bara bättre och bättre

Ett alternativ är a/d-omvandling direkt på pu-skalet :mm: :mm:

DSC_7865.JPG

Behold MCA768 i München 2008.

Jag hade i princip plånboken uppe när jag hörde Audiovolver i Hamburg för ett år sedan. Det var Peter Schippers som tvekade när jag tog upp vinyl.

Men, som sagt, det händer saker dag för dag.

Posted

Det finns skivor på båda sidorna av rummet

Resan2011_160.jpg

och man behöver stege för att nå upp till alla skivorna ;)

Resan2011_176.jpg

Det fanns sedan rätt många skivor i rummet intill och där hade han också ett av världens bästa phonosteg, Aesthetix IO med två separata nätdelar

som han nu inte använder då han är generalagent för Brinkmann :)

Posted
Resan2011_162.jpg

Har man många skivor så behöver man en skivtvätt - och här fanns två :o

Resan2011_170.jpg

Räknare för att hålla koll på vätskebyte?

Utgår från att sprutflaskan inte har med vinyltvätten att göra, eller förtvätt...? Ungefär som avfettning vid biltvätt?

Calm

Posted
Intressant med en så billig pickup på en så dyr tonarm. Finns det någon förklaring till valet?

Förklaringen är enkel :)

- Detta är bara en försöksuppställning som inte är kopplad till förstärkare och då vore det bortkastade pengar att ha en dyr pickup ;)

En bild på den nya skivspelaren TTT - The Turntable for our Tonearms

Resan2011_228.jpg

Posted

Simplicity är en enklare arm än den komplicerade Thales tonarmen

Its geometry is based on a newly created tetragon solution which reduces the tracking error to a maximum of 0.008°. We agree - this value is too small to be of any interest.
Tetragon-lösningen behandlas här.

Nedanstående graf visar vinkelfelet med konventionella vridtonarmar jämfört med Simplicity vars fel är - som syns - försumbart :mm:

simplicity.jpg

Bild hämtad från www.tonarm.ch

Resan2011_224.jpg

Posted

Har någon gjort en jämförelse mellan Thales Simplicity och Kuzma 4-point? De spelar ju i samma division prismässigt och båda är extremt väl genomtänka konstruktioner. Hade jag inte haft lite andra investeringar uppköade hade någon av dem legat bra till för min del. Om ett år kanske…

Posted

Jag är mer nyfiken på hur den låter mot andra armar utan vinkelfel (tangentialarmar). Det är ju inte med automatik att nya ingenjörskonster skapar bättre ljud även om en bättre mätvärden och "story" kan uppvisas och förleda en att tro så. Med Thales är det kanske annorlunda :?:

Posted
Jag kan inte låta bli att undra hur man justerar Azimut på en Thalesarm? Confused.png

/ptr

Jag tror inte att man kan ställa in den.

Posted (edited)
Jag tror inte att man kan ställa in den.

Var tvungen att tröska manualen på Thales bägge armar och visst går det att justera Azimuth men det kräver en urmakares tålamod om om man vill göra det väldigt noggrant med en pickup där nålen inte garanterat sitter i lod! (ie med Dr Feickerts Adjust + när det inte finns en yta där man med säkerhet kan placera sitt vattenpass)..

Manualer till Thales och Simplicity från tonarm.ch...

Ursäkta att jag broderar lite i din resetråd Eliot, men som vanligt provocerar den till vansinnigt mycket många funderingar! :Praying: :Praying:

/ptr

rEdit : Addering av täxt

Edited by plundin
Posted
Ursäkta att jag broderar lite i din resetråd Eliot, men som vanligt provocerar den till vansinnigt mycket många funderingar! :Praying: :Praying:

/ptr

Det tycker jag är kul - då har jag ju lyckats :app:

Det är en fantastisk precision i lagret och det inbjuder till närgången fotografering :blush

Resan2011_207.jpg

och ännu närmare :mm:

Resan2011_209.jpg

Posted

Han är listig den gode Micha: själva armbordet kan lätt bytas ut och här ser man plinten utan armbord :app:

Resan2011_200.jpg

Based on the experience that a turntable with its tonearm should be

one single unit, we have created a modular system that is flexible

but looks harmonic as well. Each of the 125 parts has been carefully

designed to perform its function perfectly.

Det är naturligtvis remdrift som vi ser här på 005

Resan2011_217.jpg

och allting gjort med högsta precision

Resan2011_202.jpg

Posted

The whole drive system is arranged underneath the platter. The mo-

tor is driven by a specifically designed analogue power unit and this

is housed in a separate case.

Här ser vi två sådana nätdelar

Resan2011_191.jpg

där lådan är fräst ur ett stycke :mm:

Resan2011_196.jpg

Posted

Har man skapat något så snyggt så är det klart att man vill ha det som skrivbord på datorn ;)

Resan2011_240.jpg

Vi fick också se hur allt modellerats på datorn :mm:

Resan2011_242.jpg