eliot Posted March 12, 2012 Author Posted March 12, 2012 Såg du om modulen var ställbar på nå't sätt Den går enligt information inte att ställa in utan brytfrekvensen är inställd på 80Hz Quote
eliot Posted March 13, 2012 Author Posted March 13, 2012 Genom att mäta och analysera ljudet ställer man in AudioVolver II och här ser vi Peter Schippers med data från olika mätningar: Vi kommer att försöka förklara hur det hela fungerar med hjälp av information som jag fått på tyska men innan dess lite om våra intryck Quote
eliot Posted March 13, 2012 Author Posted March 13, 2012 En liten tvåvägs högtalare behöver naturligtvis mindre korrektur än större högtalare men effekten var högst påtaglig när vi spelade Keith Jarret: The Köln Concert Genom en enkel knapptryckning kunde man enkelt koppla ur AudioVolver II och skillnaden yttrade sig i snabbare transienter, piano lät mer äkta och det var luftigare Peter Schippers beskrev med påtaglig entusiasm hur det fungerade Han berättade att han besökt ett gäng som spelade vinyl och som från början inte alls trodde på detta så det var först att bevisa att man knappt hörde Audiovolver II när man kopplade in den i signalvägen utan korrektur. AudioVolver II har en AD/DA omvandlare på 24/96kHz och visst påverkade den ljudet men mycket lite och det vägdes upp av förbättringarna när korrekturen kopplades in Det märktes att han tyckte att det var speciellt kul att ta död på förutfattade meningar.... Själv blev jag helt såld på den efter hans demo och jag är inte lika intresserad av en subwoofer utan det är en sådan här manick jag skall ha Quote
eliot Posted March 14, 2012 Author Posted March 14, 2012 Jag skall nu visa mätningar på ett par högtalare B&W 805S i ett rektangulärt rum på 6,1mx3,9m (2,8m takhöjd). Högtalarna är placerade vid ena långsidan i rummet, på vardera sidan av ett fönster och med en halv meter till väggen. Hörplats är en tresitssoffa placerade mittemot vid motstående vägg. Mätningarna genomfördes med logaritmiskt sinussvep på 60s (10Hz till 22,5kHz) på vänster och höger högtalare var för sig…. Kommentarerna till bilderna kommer från Peter Schippers: I basområdet mellan 40 Hz och 100 Hz skiljer sig kurvorna för vänster och höger högtalare med upp till 10 dB vilket beror på deras olika placering i rummet. Vid 43 Hz syns en tydlig rumsresonans (rummets bredd motsvarar en halv våglängd). Ytterligare resonanser syns också vid 60 Hz och 72 Hz i den vänstra högtalaren. Mellan 2 kHz och 5 kHz syns också tydliga skillnader mellan vänster och höger kanal. I frekvensgången syns förutom basbetoningen i vänstra kanalen en lätt sänka i frekvensgången mellan 150 Hz och 350 Hz i båda högtalarna följt av en liten topp i frekvensgången. Mellan 2 kHz och 5 kHz framkallar den vänstra högtalaren 2 till 3 dB högre ljudtryck än den högra. Över 9 kHz börjar frekvensgången sjunka för båda högtalarna och ligger vid 20 kHz omkring -6dB under medelvärdet. Quote
eliot Posted March 14, 2012 Author Posted March 14, 2012 Efterklangtiden beräknas enligt EBU3276 ur impulssvaret. Eftersom rummet är sparsam möblerat så är efterklangstiden längre än önskvärt och speciellt omkring 2 kHz och 4 kHz leder den långa efterklangen till en viss hårdhet i ljudet. Längre efterklangstid vid rumsresonansen är normalt och det kan man inte bli av med utan komplicerade absorptionsåtgärder Mätningen av stegsvaret i B & W 805S visar ett typiskt beteende för en tvåvägs högtalare. Den ideala vågformen skulle vara ett vertikalt steg följt av ett exponentiellt avtagande inom ca 10 ms. Här ser man emellertid en successionen av stegsvar från diskant och mellan-/baselementen. Det brantare stegsvaret för den högra högtalaren (grön kurva) har redan dokumenterats i högre ljudtryck i den högra högtalaren. Vid 0,139 s, dvs ca 3 ms efter den första reaktionen är en reflektion synligt (3 ms = 1 m), vilket visade sig efter kontroll som en reflektion mot fönsterrutan mellan de två högtalarna. De betydande variationerna i stegsvar och frekvensgång i mellanregistret resulterade i en mindre exakt rumslig avbildning och ledde till "vandrande röst", speciellt att höra i sång. Här förväntar vi oss att AudioVolvers II skall medföra stora förbättringar. Quote
eliot Posted March 14, 2012 Author Posted March 14, 2012 För vidare bearbetning av mätningen av frekvensgången glättas denna med hjälp av programvaran FDW Acourate (se The Audio Toolbox) Denna kurvan visar tydligare det vi kommit fram till tidigare Som målkurva valdes en i stora drag linjär frekvensgång, som lätt faller med frekvensen som liknar ursprungsfrekvensgången i lyssningspositionen. I mellanregistret läggs det till en lätt sänka vid ca. 3 kHz, för att motverka den längre efterklangen i detta frekvensområde. Frekvensområdet under 120 Hz höjdes lätt för att inte helt ta bort fylligheten i basområdet som skapats av rumsresonanser. Dessutom integrerades ett högpassfilter vid ca. 20 Hz för att förhindra onödigt stora membranrörelser i basområdet på de förhållandevis små baselementen. I nedanstående bild visar den gröna linjen optimeringen för den vänstra högtalaren. och för den högra högtalaren Man ser tydligt att man kan få en mycket jämnare frekvensgång genom att använda AudioVolvers II. Rumresonanserna blir glättade och hålet i mellanregistret försvinner och mellanregistet ser likadant ut för båda högtalarna. Över 9 kHz sjunker inte heller frekvensgången..... Quote
eliot Posted March 14, 2012 Author Posted March 14, 2012 Nedanstående diagram visar ännu en gång det utmärkta resultatet för båda högtalarna: Nästan perfekt linjär frekvensgång mellan 35 Hz till 20 kHz och i det stora hela symmetri mellan båda stereokanalerna. Quote
eliot Posted March 15, 2012 Author Posted March 15, 2012 Det är intressant att titta på stegsvaret som nu är klart bättre än tidigare Det avslutande diagrammet visar frekvens och efterklangtid Genom att använda AudioVolver II har - utan fysiska ingrepp i rummet - efterklangtiden klart förbättrats. Eftersom orsaken till resonanserna, själva högtalarna, ändrades när det gäller frekvens och "timing" kommer efterklangtiden - speciellt i det för örat känsliga mellanregistret - att ligga inom toleransgränsen. I rumsresonans-området (40-75 Hz) kunde den "upplevda" efterklangtiden minskas med 200 ms, ett imponerande värde! Sammanfattning: Användandet av AudioVolver II har visat sig positivt både mättekniskt och i lyssning. Förutom tonala svagheter och asymmetri i båda stereokanalerna kunde "timingen" av B&W 805S förbättras. Basen har blivit snabbare och renare, balansen stämmer nu perfekt i hela frekvensområdet. Rumsavbildningen och placerbarheten av instrument och röster har blivit tydligt bättre. Efterklangtiden kunde optimeras. Slutresultatet är en snabb, tonalt balanserad och rytmiskt övertygande presentation på hög nivå. Text: P. Schippers, Audiodata elektroakustik gmbh Originaltext (på tyska!) Quote
Kilgore Posted March 15, 2012 Posted March 15, 2012 Intressant test. Ungefär vad är priset för en sån här mirakellåda? Quote
eliot Posted March 15, 2012 Author Posted March 15, 2012 Enligt detta test i tyska Stereo kostar den omkring 5000 Euro.... Testen google-översatt till svenska Quote
Bebop Posted March 15, 2012 Posted March 15, 2012 Från vilken position är mätningen gjord? Jag antar att det görs från lyssningsposition men bilden med micken tycks vara uppställd längs med väggen. Quote
eliot Posted March 15, 2012 Author Posted March 15, 2012 Från vilken position är mätningen gjord? Jag antar att det görs från lyssningsposition men bilden med micken tycks vara uppställd längs med väggen. Mätningen som redovisades gjordes i lyssningsplatsen i soffan med en kalibrerad mätmikrofon - den här mikrofonen stod vid sidan i rummet för att inte vara i vägen AudioVolver II har en digital volumkontroll och kan även fungera som en högkvalitativ nätverksspelare The AudioVolver II has not the least to do with conventional equalizers. With the AudioVolver II, you get a sound experience that is not possible using conventional DSP technology, as used in almost all current audio processors. This is why the AudioVolver II works with a modern computer CPU that is even capable of calculating very long optimisations in real time. This enables it to precisely optimise the amplitude frequency response with a resolution of 0.6 Hz (that corresponds to a conventional 32,000 channel equaliser) and a time correction up to 22 µs (corresponding to the distance between two sampling values on a CD). Quote
eliot Posted March 15, 2012 Author Posted March 15, 2012 Audiovolver innehåller en Linux-PC monterad på en kylfläns utan fläkt. Man har också bemödat sig om en bra nätdel som förutom moderkortet även förser ett starkt modifierat ljudkort från M-Audo med ström. Alla in och utgångar befinner sig på ett separat kort där omkoppling sker med relais. Enligt Peter Schippers så utför han, eller någon som blivit utbildad av honom, uppmätningen av lyssningsrummet medan utvärdering av denna data äger rum hos Audiodata i Aachen. Detta kan ta ett par dagar i anspråk! I samspråk med kunden kan man individuellt anpassa resultatet efter kundens smak och Audiovolver har två förval som man kan välja mellan för att bestämma vad man gillar bäst. Nya kurvor kan sedan laddas ner från en hemsida och är på 16-Megabyte…. Frekvensgången kan man alltså finjustera efter smak medan timingen är fix. Quote
eliot Posted March 16, 2012 Author Posted March 16, 2012 Efter denna övertygande demonstration så är jag övertygad att detta är den vägen jag skall välja istället för akustikreglering med tvivelaktigt resultat som följd. - Jag har hört bra resultat av akustikreglering hos Calm men det är mer undantag än regel Det är många som är övertygade av detta "Wunderwaffe" och det finns ett antal tester som PDF här De flesta är på tyska medan en är på engelska: AUDIO TEST May/June 2010 - intressant läsning Quote
eliot Posted March 16, 2012 Author Posted March 16, 2012 Vi tackar Peter Schippers för att vi fick besöka honom Det var ingen direkt tillverkning som vi såg utan högtalarna tillverkas någon annanstans och om jag förstod det rätt så var det mer tester som ägde rum här.... Det fanns spolar och andra komponenter uppmäta och färdiga att använda Quote
eliot Posted March 16, 2012 Author Posted March 16, 2012 Nästa besök är i Schweiz och han har så mycket skivor att man inte vet var man skall sätta fötterna Quote
eliot Posted March 16, 2012 Author Posted March 16, 2012 Har man skivor så behöver man skivspelare Vi fick bl.a. uppleva en showdown mellan remdrift och direktdrift Quote
Bebop Posted March 16, 2012 Posted March 16, 2012 Har man skivor så behöver man skivspelare http://img.photobucket.com/albums/v53/elio...san2011_172.jpg Jisses koss... Här gör sig inte instegare typ Bardo sig några besvär.. Quote
eliot Posted March 16, 2012 Author Posted March 16, 2012 Jisses koss... Här gör sig inte instegare typ Bardo sig några besvär.. Jodå, den vänstra skivspelaren var en Bardo när vi kom men vår värd byggde med vana händer om den till en Brinkmann Oasis Tyvärr var jag lite senfärdig så det blev inga bilder på ombyggnaden Vi befinner oss hos Robert Merker som jag lärde känna i början på 90-talet som skivsamlare och som numera arbetar som importör i Schweiz, www.goosebumps.ch, och samarbetar nära med Helmuth Brinkmann.... Quote
Timbre™ Posted March 16, 2012 Posted March 16, 2012 Nästa besök är i Schweiz och han har så mycket skivor att man inte vet var man skall sätta fötterna http://img.photobucket.com/albums/v53/elio...san2011_147.jpg En härlig översiktsbild som på något sätt har en lugnande effekt när vinylbeställningarna ibland duggar tätt... Quote
eliot Posted March 16, 2012 Author Posted March 16, 2012 En närbild på Brinkmanns Oasis Här får vi också en bild på den ena högtalare Vandersteens flaggskepp, den delaktiva Model 7 Test av Vandersteen Model 7, Michael Fremer, Stereophile Mar 18, 2010 Quote
calle_jr Posted March 16, 2012 Posted March 16, 2012 En härlig översiktsbild som på något sätt har en lugnande effekt när vinylbeställningarna ibland duggar tätt... Träffsäkert sammanfattande observation. Jag har den där Miriam Makeba-plattan, men inte på Speakers Corner Quote
calle_jr Posted March 16, 2012 Posted March 16, 2012 Efter denna övertygande demonstration så är jag övertygad att detta är den vägen jag skall välja istället för akustikreglering med tvivelaktigt resultat som följd. Eliot verkligen goes digital Quote
eliot Posted March 16, 2012 Author Posted March 16, 2012 Eliot verkligen goes digital Vi får vänta och se - just nu har jag andra prioriteringar som vi strax kommer att se Översiktsbild Quote
P-pan Posted March 16, 2012 Posted March 16, 2012 Vi får vänta och se - just nu har jag andra prioriteringar som vi strax kommer att se Aaaah ha, du köpte med dig den "tomma" bänken hem Vem är konstnären till de fina tavlorna på väggen förresten? Eller är det dem som rent utav är prioriteringen kanske ? Quote
eliot Posted March 17, 2012 Author Posted March 17, 2012 Som spindeln i ett nät finns ett par Brinkmann monoblock Kablarna är JPS Labs Aluminata och de ligger bl.a. på Shunyata DarkField Cable Elevators Nätfördelaren kommer från spanska Vibex medan de blanka metallboxarna kommer från Vandersteen..... Quote
eliot Posted March 17, 2012 Author Posted March 17, 2012 Jag har aldrig träffat någon som varit så villig att bygga om en skivspelare så innan vi visste ordet av så hade han tagit fram uppgraderingskitet och befann sig bakom skivspelaren Sedan var det att jämföra Brinkmann Oasis med Brinkmann LaGrange och vi intog lyssningsposition Direktdrift mot remdrift och vi kom alla till samma slutsats, det var mer "drive" i direktdrift, bättre timing ("stampa takten känsla") - vem hade kunnat tro det Quote
eliot Posted March 17, 2012 Author Posted March 17, 2012 Det är alltid kul att göra sådana jämförelser men man får ändå ta vår upplevelse med lite försiktighet - men det visar med all tydlighet att direktdrift är att räkna med Quote
calm Posted March 17, 2012 Posted March 17, 2012 Efter denna övertygande demonstration så är jag övertygad att detta är den vägen jag skall välja istället för akustikreglering med tvivelaktigt resultat som följd. - Jag har hört bra resultat av akustikreglering hos Calm men det är mer undantag än regel En får tacka för den kommentaren Samtidigt så får man fundera mycket innan man ger sig i kast med akustikregleringen som sådan. Jag är nog inte så renlärig som jag ibland ger sken av. För mig är det väsentliga att slutresultatet blir bra oavsett metod. Jag skulle nog gärna ta en "teknisk" lösning om man på motsvarande sätt kunde garantera slutresultatet och där är jag inte så övertygad att det fungerar i alla lägen. Men följer detta med spänning och blir det "tillslag" för en annan lösning än min så skulle det vara roligt att lyssna och jämföra! Följer detta med spänning om det kommer en fortsättning på detta spår. Såg för övrigt en annan teknisk lösning i senaste Sterephile där det recenserades en enkel och billig Rotel RSP-1572 med försteg och processor i ett paket. Ligger naturligtvis på en annan nivå men konceptet är intressant och visar på att akustik- eller rumskorrigering blivit en vardagsdiskussion. Calm Quote
Recommended Posts