eliot Posted March 4, 2012 Author Posted March 4, 2012 Det fanns en hel del högtalare på avbytarbänken ...och det fanns i övrigt en hel del smått och gått Quote
eliot Posted March 4, 2012 Author Posted March 4, 2012 Buddy Bär ("Kompisbjörn") är en samling av konstgjorda björnar som är uppställda runt om i Berlin och då kanske främst vid deras paradgata Kurfürstendamm Jag var tvungen att leta efter den svenska björnen och fann den här Konstnär är Laila Olofsson och vid högra foten visas texten till Sjösala vals: Rönnerdahl han virvlar sina lurviga ben under vita skjortan som viftar kring vaderna. Quote
eliot Posted March 4, 2012 Author Posted March 4, 2012 När man mest spelar vinyl hemma så måste man besöka PhonoPhono i Berlin/Kreuzberg Quote
calle_jr Posted March 4, 2012 Posted March 4, 2012 Buddy Bär ("Kompisbjörn") är en samling av konstgjorda björnar som är uppställda runt om i Berlin och då kanske främst vid deras paradgata Kurfürstendamm http://img.photobucket.com/albums/v53/elio...san2011_065.jpg Jag var tvungen att leta efter den svenska björnen och fann den här http://img.photobucket.com/albums/v53/elio...san2011_063.jpg Konstnär är Laila Olofsson och vid högra foten visas texten till Sjösala vals: Rönnerdahl han virvlar sina lurviga ben under vita skjortan som viftar kring vaderna. De där stora björnarna turnerar i hela världen, ett slags fredsprojekt. Jag såg dem i Helsingfors för ett år sedan. När man mest spelar vinyl hemma så måste man besöka PhonoPhono i Berlin/Kreuzberg http://img.photobucket.com/albums/v53/elio...san2011_092.jpg De grafitgrå basplattorna verkar vara flitigt använda. Vet du vad det är Quote
Käera Posted March 6, 2012 Posted March 6, 2012 När man mest spelar vinyl hemma så måste man besöka PhonoPhono i Berlin/Kreuzberg http://img.photobucket.com/albums/v53/elio...san2011_092.jpg Är det en "gammal"rese grammofon ovan på hyllan längst in mot väggen Själv har jag kvar en för stenkakor i bra skick Quote
Engelholm Audio Posted March 6, 2012 Posted March 6, 2012 Det fanns en hel del högtalare på avbytarbänken http://img.photobucket.com/albums/v53/elio...san2011_084.jpg ...och det fanns i övrigt en hel del smått och gått http://img.photobucket.com/albums/v53/elio...san2011_091.jpg Kul och lite annorlunda HT, dom vita stativarna m accutonelement. Quote
eliot Posted March 10, 2012 Author Posted March 10, 2012 Är det en "gammal"rese grammofon ovan på hyllan längst in mot väggen Själv har jag kvar en för stenkakor i bra skick Vi kommer att se mer av det slaget i denna tråden - och då blir det även som film - Jag har ju varit tvungen att testa filmfunktionen på min Nikon D7000..... Quote
eliot Posted March 10, 2012 Author Posted March 10, 2012 Här ser vi högtalarna från Avalon Acoustics och elektronik från Gryphon men det var elektronik från Rowland Design Group på vänstra sidan av rummet som användes ...eller i lite mer detalj Källa var dCS Puccini med tillhörande U-clock Quote
eliot Posted March 10, 2012 Author Posted March 10, 2012 Försteget var Rowland Design Group Corus Quote
eliot Posted March 10, 2012 Author Posted March 10, 2012 Slutsteget var Rowland Model 625 medan den analoga källan var Brinkmann LaGrange - som det tyvärr inte spelades på denna gång.... Vi brukar alltid köpa vinyl från deras rikliga utbud av specialpressar Quote
eliot Posted March 10, 2012 Author Posted March 10, 2012 Det fanns fler apparater i affären - Jag tycker att Nagra alltid är läckra med sin finmekanik Quote
eliot Posted March 10, 2012 Author Posted March 10, 2012 Det fanns en mindre anläggning i det rum man kom in i först och där har man en fin utsikt över "boheme"-kvarteren i Berlin-Kreuzberg Kreuzberg has historically been home to the Berlin's punk rock movement as well as other alternative subcultures in Germany. Som ni ser var vädret fint i Berlin men när vi kom ner till Frankfurt och skulle göra en avstickare till Aachen för att besöka en firma så regnade det - I riktigt "På Spåret" anda frågar jag vart är vi på väg Quote
plundin™ Posted March 10, 2012 Posted March 10, 2012 (edited) - I riktigt "På Spåret" anda frågar jag vart är vi på väg Kan det vara en firma som ligger på Martinstraße 17 i sagda stad? /ptr r-eDit : Staflev Edited March 10, 2012 by plundin Quote
eliot Posted March 10, 2012 Author Posted March 10, 2012 Kan det vara en firma som ligger på Martinstraße 17 i sagda stad? /ptr r-eDit : Staflev Nej det är inte Thöress - Puristic Audio Apparatus - firman vi besöker ligger 2,4 km därifrån Quote
calle_jr Posted March 10, 2012 Posted March 10, 2012 Kan det vara Gneisenaustrasse 11-17...? Aaaaachen. Peter Schippers då såklart Quote
eliot Posted March 11, 2012 Author Posted March 11, 2012 Kan det vara Gneisenaustrasse 11-17...? Aaaaachen. Peter Schippers då såklart Visst är det Audiodata - Detta är ett besök där jag har lite egenintresse då jag är intresserad av att komplettera min anläggning med deras subwoofer, Soutien, som jag hört prestera mycket bra hos min vän René i Schweiz och på sistone även hos Calle_jr. Det var emellertid en annan produkt som tilldrog sig det stora intresset, Audiodata AudioVolver II Quote
calle_jr Posted March 11, 2012 Posted March 11, 2012 Det var emellertid en annan produkt som tilldrog sig det stora intresset, Audiodata AudioVolver II Eliot goes digital med avyttring av SYD och CAT Skulle inte tro det... Quote
eliot Posted March 11, 2012 Author Posted March 11, 2012 Eliot goes digital med avyttring av SYD och CAT Skulle inte tro det... Säkert inte, men produkten är så bra att jag har fått mig en rejäl tankeställare AudioVolver arbetar som Calle_jr säger helt digitalt medan det man skulle kunna kalla en föregångare (även om den kunde mycket mindre och hade delvis annan funktion) arbetade helt analogt: Audiodata Raccord. - Jag hade förmånen att få lyssna på ett par Acapella Violon tillsammans med Audiodata Soutien hos René i Schweiz för ett antal år sedan. Det blev som väntat en förbättring i basområdet men det stora lyftet blev med inkopplingen av Audiodata Raccord som skar av basen på huvudhögtalarna, i detta fallet Acapella Violon, vilket ledde till klart renare mellanregister när nu huvudhögtalarna blev avlastade. Detta var en riktig aha-upplevelse som jag sent glömmer och naturligtvis ville jag ha en sådan men fick då höra att Raccord inte längre tillverkades och orsaken var att handlare tydligen saknade kompetens att ställa in produkten. Detta har lett till att Peter Schippers nu valt att åka till alla kunder som köper AudioVolver och egenhändigt mäta upp och ställa in på plats AudioVolver är inte utvecklad av Audiodata och Peter Schippers utan av Institute of Technical Acoustics på Tekniska Högskolan i Aachen (RWTH Aachen) Quote
eliot Posted March 11, 2012 Author Posted March 11, 2012 Med upplevelsen hos René i Schweiz i minne hade jag bett Peter Schippers att spela på en stativhögtalare i kombination med subwoofer Valet föll på ett par Audiodata Petite som alltså spelade tillsammans med en Soutien 2+ subwoofer Förstärkningen var av äldre modell och kom från Mark Levinson..... Quote
eliot Posted March 11, 2012 Author Posted March 11, 2012 Audiodata Petite, är som namnet säger en liten högtalare, som utseendet till trots är en tvåvägshögtalare då den består av ett koaxelement In the Petite a Dual-Coaxial driver finds application, in which the tweeter is mounted in the acoustical center of the mid-bass driver, thereby achieving a nearly perfect point-source. The totally new designed high-tech mini-format chassis, made exclusively for audiodata, is what even made such a compact loudspeaker possible in the first place. The magnesium-cone magnetically shielded driver, measuring a mere 145mm, uses a smart bass-reflex enclosure with two aerodynamically shaped ports to develop an astonishing low frequency foundation for a loudspeaker of its size. The long-throw driver is capable of remarkable accuracy at high output levels. Quote
earwinSE Posted March 11, 2012 Posted March 11, 2012 Som alltid trevligt att få vara med på dina resor. En fråga, då du reser i Tyskland och Schweiz, du har aldrig stött på eller lyssnat/hört någon som upplevt FM Acoustics? Mvh earwinSE Quote
Timbre™ Posted March 11, 2012 Posted March 11, 2012 Det fanns en mindre anläggning i det rum man kom in i först http://img.photobucket.com/albums/v53/elio...san2011_111.jpg och där har man en fin utsikt över "boheme"-kvarteren i Berlin-Kreuzberg Med mindre antal högtalare skulle man snabbt få en känsla av hemmiljö... Quote
eliot Posted March 11, 2012 Author Posted March 11, 2012 Som alltid trevligt att få vara med på dina resor. En fråga, då du reser i Tyskland och Schweiz, du har aldrig stött på eller lyssnat/hört någon som upplevt FM Acoustics? Mvh earwinSE Det är kanske ett märke som har blivit bättre men när jag bodde i Schweiz kom Jürg Schopper (mitten på 90-talet) hem till mig med deras referens phonosteg och det var ljudmässigt rena katastrofen mot mitt dåvarande CAT försteg. Jürg trodde att något var fel - men det var rätt kopplat - Det var också enkelt att förstå att det inte dög då det var mycket billigt uppbyggt, vägde inget osv. Det var bara att slå på höljet så hörde man hur det skallrade. Av bilder på senare modeller att döma verkar inget ha förändrats. - Själv hade jag deras MC-steg en gång i tiden men det sålde jag när jag köpte ett bättre försteg.... De hade världens häftigaste reklam i vilken de förbehöll sig rätten att vägra sälja till dig om de inte tyckte att din anläggning i övrigt höll måttet :Shame On You: Quote
Harryup Posted March 11, 2012 Posted March 11, 2012 Om Audiovolvern inte kan justeras in av handlare utan måste justeras in av tillverkaren, vad händer då man byter högtalare eller bara flyttar runt lite i rummet? Vad kostar besök 2 eller kan man justera in något själv? mvh/Harryup Quote
calle_jr Posted March 11, 2012 Posted March 11, 2012 Om Audiovolvern inte kan justeras in av handlare utan måste justeras in av tillverkaren, vad händer då man byter högtalare eller bara flyttar runt lite i rummet? Vad kostar besök 2 eller kan man justera in något själv? Såå svårt vill jag inte tro att det är Jag uppfattar det mer som att han har haft problem med handlare som har underskattat arbetsinsatsen. Detta i kombination med att den inte i grunden är konstruerad för konsumentmarknaden. Jag skulle slå vad om att Harryup kan hantera den. Quote
eliot Posted March 11, 2012 Author Posted March 11, 2012 Håller helt med Calle - men vi återkommer till handhavandet.... //Eliot Quote
eliot Posted March 12, 2012 Author Posted March 12, 2012 Om ni undrar vad det är för en grå låda bakom högtalarna så är det ett passivt högpassfilter som beskär signalen till Audiodata Petite när de används tillsammans med subwoofer Denna modul kan köpas separat eller beställas som tillval när man köper Soutien och är då inbyggd i denna.... Quote
eliot Posted March 12, 2012 Author Posted March 12, 2012 Musiken låg lagrad på en RipNas - den svarta lådan med kylflänsar till höger på skrivbordet. Musiken styrdes med en iPad Quote
calle_jr Posted March 12, 2012 Posted March 12, 2012 Om ni undrar vad det är för en grå låda bakom högtalarna så är det ett passivt högpassfilter som beskär signalen till Audiodata Petite när de används tillsammans med subwoofer http://img.photobucket.com/albums/v53/elio...san2011_136.jpg Denna modul kan köpas separat eller beställas som tillval när man köper Soutien och är då inbyggd i denna.... Såg du om modulen var ställbar på nå't sätt Quote
Recommended Posts